به گزارش ایرنا، 31 شهریور ماه سال 59 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می رود طوری که با مروری بر خاطرات آن دوران مشاهده می کنیم که مردم میهن اسلامی ما دوران پر فراز و نشیب و تلخ و شیرینی را به همراه حماسه سازان جنگ تحمیلی پشت سر گذاشتند.
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی با همه خاطرات تلخ و شیرین خود و ویرانی ها برجای مانده از آن، توانست امروز فرهنگی را به نسل های پس از خود انتقال دهد که تا قرن ها نیز در یاد و خاطره های خواهد ماند.
دفاع مقدس در واقع توانست ضمن تغییر بینش ها، تفکرات، روش ها، نگرش ها و ادبیات یک ملت، فرهنگ و حماسه خلق شده ای را به نسل های پس از خود منتقل کند که همین مساله باعث می شود تا ما همواره با دیده احترام، پاسداشت و لزوم حفظ و حراست از آن ارزش ها یاد کنیم.
اما باید دانست که در خلق حماسه ای که توانست بینش، ارزش و حتی تفکرات یک ملت ریشه دار و کهن را تغییر دهد بودند انسان هایی که با از خود گذشتگی مرزهای انسانیت را درنوردیده و نام خود را نه برای سال ها، بلکه قرن های قرن جاودان کنند.
آری، بدون شک شهدای عرصه ایثار و مقاومت که خالصانه جان خود را فدای سرزمین مقدس ایران کردند، سهمی عظیم و انکار ناپذیری را در تاریخ انقلاب از خود برجای گذاشتند تا جایی که می توان گفت، انقلاب همیشه برپایه نام آنها استوار و جاودانه خواهد ماند.
به همین منظور و حفظ پاسداشت و گرامیداشت شهدای عرصه مقاومت همه ساله در جای جای میهن اسلامی آیین های را به یاد و خاطره آنان برگزار می کنیم که یکی از نمونه های بارز آن نیز برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین است.

**شهدا با حداقل امکانات در برابر دشمنان ایستادگی کردند
جانشین فرمانده سپه صاحب الامر (عج) قزوین رمز غلبه بر مشکلات و پیروزی جوامع بشری را توکل کردن بر خداوند دانست و اظهار داشت: باید بپذیریم که شهدای ما با حداقل امکانات خود در برابر نظام کفر و استکبار جهانی ایستادگی کرده و حداکثر مشکلات را نیز به جان خریدند تا ما امروز در رفاه و امنیت باشم.
سرهنگ عباس برزگر در ادامه، برگزاری کنگره شهدا را یکی از مکان های اثربخش دانست که می تواند ترویج دهنده راه امام و شهیدان در بین مردم باشد و یادآور شد: برگزاری یادمان ها و کنگره شهدا علاوه بر افزایش روحیه خودباوری، ایثار، ایستادگی در برابر ظلم و استکبار ستیزی در بین آحاد جامعه باعث بالا بردن روحیه امید و نشاط در بین جوانان نیز شود.
به گفته وی، باید بپذیریم که شهدا نیز همانند ما به زندگی و خانواده های خود علاقه مند بوده و دوست داشتند که امکانات رفاهی امروز را داشته باشند اما ترجیح دادند جانشان را در مقطعی از زمان برای میهن و آسایش مردم خود فدا کنند.
سرهنگ برزگر اضافه کرد: این در حالی است که ما می توانستیم خیلی بیشتر از اینها به شهدا و خانواده های معزز آنان ادای دین کنیم و نقش مان را بهتر از امروز ایفا کنیم اما با تمام وجود، کارهای صورت گرفته برای آنان امروز منجر به اقتدار و بزرگی نظام مقدس در منطقه شده تا جایی که کشور ما از امنیت پایدار و مطلوبی برخوردار است.
جانشین فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) قزوین در پایان سود برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان را معنوی، فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی دانست و اضافه کرد: با گذشت 30 سال از دفاع مقدس و 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ما همچنان آماده جانفشانی در راه اعتقادات خود هستند اما طی همین مدت باید دید که دشمنان ما با هزینه های میلیارد دلاری خود تا چه حد توانسته اند در کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن موفق باشند؟

**شهدا حافظان نظام مقدس اسلامی هستند
ارشد نظامی آجا در مناطق قزوین و زنجان در این رابطه اظهار داشت: امنیت و آرامش امروز مردم ما در منطقه حاصل از خودگذشتگی و مقاومت مردانی بود که در نخستین سال های پیروزی انقلاب با پشت پا زدن به تمامی آمال و آرزوهای خود و برای سربلندی ملت بزرگ ایران به مقابله با دشمن پرداختند و با نثار جانشان نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کنند.
امیر سرتیپ دوم بهنام پیری ادامه داد: تاریخ چند هزار ساله کشور ما بیانگر آن بوده و هست که مردم ما در هیچ یک از مقاطع تاریخی به زورگویی ظالمان تن نداده و حتی برای سربلندی و عزت ملت خود جانشان را نیز فدا کرده تا جایی که این وظیفه تا امروز نیز همچنان ادامه دارد.
این مسئول نظامی اضافه کرد: یورش بی رحمانه و ناجوانمردانه دشمن بعثی با حمایت همه جانبه استکبار جهانی و ایادی آن در سال 59 حتی باعث نشد تا غیورمردان ایران اسلامی با دستانی خالی در برابر آنان ایستادگی نکنند تا جایی که پس از هشت سال مقاومت و پایداری حتی یک وجب از خاکمان را در اختیار آنان قرار ندادند.
امیر پیری تاکید کرد: نیروی زمینی قهرمان در طول هشت سال دفاع جانانه 297 عملیات غرور آفرین شامل 52 عملیات پدافندی و 245 عملیات آفندی را به مورد اجرا گذاشت و رزمندگان ما نیز به مدت 2 هزار و 887 روز با دشمن جنگیدند که یک هزار روز آن به صورت مستقیم و تن به تن بود.
وی تصریح کرد: لشگر 16 زرهی قزوین نیز طی همین مدت با تقدیم 2 هزار و 680 شهید، یک هزار و 731 جانباز، 276 جاویدالاثر و 2 هزار و 200 آزاده سرافراز نقش به سزایی را ایفا کرد تا جایی که مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند 'من دیدم که این لشگر عاشقانه و بی پروا و بدون اشتباه ماشین جنگی عراق را متوقف کرد'.
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین با بیان اینکه امروز باید قدرت درک و فهم خود را از علت مقاومت و جانفشانی رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل را بالاتر از گذشته ببریم، گفت: شاید برگزاری کنگره هایی مانند سه هزار شهید استان بتواند تنها گوشه ای از چنین مسایلی را مطرح کند اما به غیر از آن و در طول سال ها باید همچنان به چنین مسایلی بیاندیشیم و به آن بپردازیم.

**برگزاری یادواره های شهدا یک کار ارزشی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: برگزاری آیین ها و یادواره های شهدا و شرکت در مراسم تشییع آنان یک کار ارزشی و معنوی محسوب می شود که این فرهنگ باید همچنان در اولویت برنامه های اجرایی کشور و استان باشد.
علی فرخزاد با اشاره به اینکه هرگاه مراسم و آیینی را در رابطه با شهدا برگزار کردیم تحولی تازه و شگرفی را در جامعه خود شاهد بوده ایم، تاکید کرد: زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا بدون شک به ما کمک می کند تا مسایل و مشکلات موجود در جامعه خود را به راحتی پشت سر گذاشته و بتوانیم به بهترین شکل ممکن از پس آن سربلند خارج شویم.
وی به کنگره ملی سه هزار شهید استان اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف مهم ما در امر برگزاری این رویداد، مردمی بودن آن بود که خوشبختانه در این زمینه با استقبال گرم و پرشور آحاد جامعه در اقصی نقاط استان روبرو بودیم.
فرخزاد یادآور شد: با توجه به نزدیک بودن به زمان برگزاری این رویداد تاریخی و فرهنگی، تمامی مناطق روستایی و شهری استان از مدت ها پیش آماده برگزاری آن بوده و فضاهای مورد نظر نیز آماده سازی شده اند.

**تکریم شهدا یک وظیفه همگانی است
شهردار قزوین تکریم به شهدا و خانواده های معزز آنان را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: مردم و به خصوص جوانان ما می توانند با تبعیت از راه شهدا بسیاری از آموزه های دینی و اجتماعی را که امروز جامعه ما با آن فاصله گرفته است را فرا گیرند.
علی صفری ادامه داد: همانگونه که از شهدا به عنوان چراغ راه یاد می شود، اخلاق، فداکاری، گذشت و ایثار آنان نیز می تواند هدایتگر رفتار جوانان امروز ما باشد تا بتوانند به بهترین شکل ممکن سکان هدایت کشتی انقلاب را برعهده بگیرند.
این مسئول با بیان اینکه برگزاری یک کنگره در سطح ملی به عنوان سه هزار شهید استان کمترین اقدام از سوی مسئولان برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آن عزیزان است، اضافه کرد: شهرداری قزوین قبل از برگزاری این رویداد توانست تا حد امکان و با تعویض تابلوهای مزین شده به نام شهدا در سطح معابر شهری اقدام کند.
وی ادامه داد: نصب پرچم های کنگره و تابلوی تصاویر شهدا در سطح شهر، اختصاص تمامی مکان های تبلیغات محیطی شهر به کنگره، نصب تصاویر شهدا بر روی بیلبردها، ایستگاه های اتوبوس و تقاطع های غیرهمسطح و کمک به تجهیز محل برگزاری کنگره از دیگر اقدامات مدیریت شهری قزوین بوده است.
مردم میهن اسلامی ایران بارها و بارها با خلق حماسه های غرور برانگیزشان و در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به تعهد خود مبنی پایبندی به نظام مقدس و حفظ و پاسداشت خون شهدا وفادار مانده و آن را به نمایش گذاشته اند.
آری، شهدا با ایثارگری، رشادت و از جان گذشتگی خود امروز برای ما امنیتی پایدار و مثال زدنی را به ارمغان آورده اند که نمونه آن را در هیچ نقطه از کره خاکی نمی تواند یافت.
کجایید ای شهیدان خدایی
بلا جویان دشت کربلایی
کجایید ای سبک بالان عاشق
پرنده تر ز مرغان هوایی
همه رفتند و تنها مانده ام من
ز همراهان خود جا مانده ام من
به یاد کرخه و فاو و شلمچه
به یاد خاک گلگون حلبچه
8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.