دکتر مریم مدرسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این برنامه در راستای تفاهم نامه بین سازمان انتقال خون و مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به منظور واکسیناسیون علیه هپاتیت B در گروه اهدا کنندگان مستمر و با سابقه خون و تسهیل در درمان بیماران شناخته شده هپاتیت C واجد شرایط انجام می شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه متولدین سال های 68 به این سو براساس برنامه ایمن سازی هپاتیت B واکسینه شده اند، گروه هدف این برنامه را افراد 29 سال به بالا تشکیل می دهند.
مدرسی با بیان اینکه برای اثر بخشی این برنامه، فاز نخست بسیج همگانی از اول مهر تا اول اسفند ماه سال جاری اجرا می شود، تاکید کرد: به همین منظور، هماهنگی و جلسات مشترک با دانشگاه علوم پزشکی قزوین قبل از بسیج همگانی برگزار و تعدادی از مراکز بهداشتی و درمانی استان نیز به عنوان مجری برنامه انتخاب شده اند تا اداره کل انتقال خون این افراد را به مراکز یاد شده، معرفی کند.
به گفته وی، برای ایمن سازی کامل در برابر این بیماری باید سه نوبت واکسن تزریق شود که نوبت نخست آن در زمان مراجعه، نوبت دوم یک ماه بعد و نوبت سوم نیز 6 ماه پس از مراجعه نوبت اول خواهد بود.
مدرسی ادامه داد: در راستای استراتژی جهانی برای حذف هپاتیت های ویروسی به عنوان یک تهدید بزرگ سلامت عمومی، تا سال 2030 و به صفر رساندن خطر انتقال بیماری های قابل انتقال از طریق خون و فرآورده های آن، این برنامه می تواند گام بسیار بزرگی در جهت تحقق این هدف باشد.
معاون فنی انتقال خون قزوین با بیان اینکه بیش از نیمی از اهداکنندگان خون استان را اهدا کنندگان مستمر تشکیل می دهند، تصریح کرد: این گروه به خاطر اهدای مستمر خون خود بیشترین نقش را در تامین خون سالم برای بیماران دارند.
مدرسی در پایان خاطر نشان کرد: این اداره کل به دنبال آن است تا جهت تسهیل واکسیناسیون اهداکنندگان خون چند تن از کارشناسان خود را برای آموزش تزریق واکسن آماده کند تا این امر در مکان انتقال خون استان انجام شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.