در شیراز که سومین شهر برخوردار از مترو در کشور است، از حدود 3 سال قبل فاز یک خط یک قطار شهری کار خود را آغاز کرد و سال گذشته بود که 24 و نیم کیلومتر خط یک مترو شیراز به طور کامل به بهره برداری رسید البته به جز چند ایستگاه آن که با توجه به گفته های مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز تا پایان سال 4 ایستگاه باقی مانده خط یک نیز به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.
اسد ا... حاج زمانی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی 2 ایستگاه باقی مانده در بولوار مدرس یعنی ایستگاه فرصت شیرازی و فضل آباد به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است که امیدواریم تا پایان خرداد شاهد بهره برداری از این پروژه ها باشیم.
وی در خصوص اصلی ترین ایستگاه مترو شیراز یعنی ایستگاه میدان امام حسین (ع) نیز اظهار کرد: ایستگاه میدان امام حسین (ع) تا شهریور ماه برای مسافران خط یک مترو به بهره برداری می رسد اما در ایستگاه بازار نیازمند تملک 2 پلاک هستیم که به محض انجام تملک، این ایستگاه ظرف مدت 4 ماه به بهره برداری می رسد و تا پایان سال شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود.
حاج زمانی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی بسته سرمایه گذاری برای مترو تعریف شده که برخی از آن ها از جمله برج تجاری 19 طبقه د رمیدان احسان با 5 طبقه زیرزمین و یک زمین دیگر در ابتدای خیابان معالی آباد به سرمایه گذار واگذار شده است. در کنار آن تعداد دیگری بسته سرمایه گذاری از جمله بسته سرمایه گذاری قهرمانان تعریف شده که سرمایه گذار، بسته به نوع محل سرمایه گذاری، پروژه مورد نظر خود را در آن جا اجرا می کند.
وی افزود: در حال حاضر 65 واگن در خط یک مترو هر روز از ساعت 6 و 20 دقیقه صبح تا 22 به مردم خدمات رسانی می کند و مدت زمان توقف در ایستگاه های خط یک به 15 دقیقه کاهش یافته است.
حاج زمانی گفت: برای رسیدن مدت توقف مسافران در هر ایستگاه به زمان هدف گذاری شده به 180 واگن نیاز داریم که تا پایان سال با اضافه شدن 15 واگن مدت زمان توقف در ایستگاه ها به 10 دقیقه کاهش می یابد.
حاج زمانی درخ صوص خط 2 مترو شیراز هم گفت: خط 2 مترو شیراز به طول 15 کیلومتر از میانرود آغاز شده که دارای 13 ایستگاه است و تا کلبه سعدی ادامه دارد. فاز یک آن هم با 8 ایستگاه هم اکنون در حال اجراست و تنها عملیات اجرایی ایستگاه تقاطع 15 خرداد (پارامونت) هنوز اجرا نشده که به دنبال زمینی برای راه اندازی کارگاه آن هستیم.
وی افزود: بر اساس برنامه زمان بندی، فاز اول این پروژه سال 99 به بهره برداری می رسد و پس از آن به دنبال اجرای فاز دوم آن هستیم اما اگر منابع جداگانه ای داده شود می توانیم فاز دوم پروژه از میدان امام حسین (ع) تا کلبه سعدی را نیز همزمان اجرا کنیم.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز اضافه کرد: در خصوص خط 3 مترو نیز عملیات اجرایی این پروژه تا پایان خرداد ماه آغاز و کلنگ آن به زمین زده خواهد شد.
وی افزود: این پروژه از پل بصیرت آغاز و بخشی از آن در زیر زمین اجرا می شود، مابقی آن در روی زمین و ارتفاع 6 متری ادامه خواهد یافت و تا ایستگاه راه آهن امتداد دارد و از آن سو به سمت صدرا متصل خواهد شد.
حاج زمانی درباره مصوبه افزایش کرایه مترو در شورای شهر شیراز هم گفت: در حال حاضر انتقال هر مسافر توسط مترو برای ما 4 هزار تومان هزینه دارد که این نرخ برای کسانی که از کارت شهروندی استفاده می کنند به 700 تومان و آن هایی که به صورت نقدی و از توکن استفاده می کنند به یک هزار تومان افزایش می یابد البته این مصوبه هنوز اجرایی نشده و پس از تایید فرمانداری شیراز و ابلاغ به اجرا در می آید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 929535
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.