به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار سه شنبه در مراسم کلنگ زنی نخستین روستای گلخانه ای کشور در روستای همت آباد شهرستان پاسارگاد افزود: فارس در زمینه کشاورزی دارای ظرفیت های بسیار بالایی است و از گذشته در تامین امنیت غذایی کشور نقش تعیین کننده ای داشته است.
وی ادامه داد: اما امروز وضعیت آب در این استان به مرحله هشدار رسیده که نیاز است در زمینه مدیریت این شرایط اقدامات و برنامه ریزی های مناسب انجام شود.
استاندار فارس بیان کرد: در مقطعی در استان سالانه حدود 700 میلیمتر بارش داشته ایم که تغییر اقلیم به مرور زمان این میزان را کاهش داد و امروز به حدود 150 میلیمتر رسیده است.
تبادار گفت: در بحث مصرف آب خصوصا در حوزه کشاورزی نگاه خود را با شرایط و اقلیم تغییر ندادیم و هرچه از میزان بارندگی ها کمتر شد و عمق آب پایین تر رفت ما نیز عمق چاه ها را بیشتر کردیم.
وی افزود: اگر قبل از حاکم شدن خشکسالی و پیش آمدن وضعیت امروز، نگاه خود را متناسب با شرایط تغییر می دادیم و به جای افزایش عمق چاه ها به سمت تغییر نوع کشت و استفاده از فناوری های نوین در آبیاری رفته بودیم امروز نیاز نبود دغدغه بحران خشکسالی و کمبود آب داشته باشیم.
استاندار فارس ادامه داد: برای مقابله با این مشکل و بحران، فرصت و زمان به میزانی نیست که بخواهیم با صبر و حوصله این کار را انجام دهیم و اگر به سرعت در جهت مدیریت این وضعیت اقدام نکنیم مشکلات ما در آینده به مراتب بیش از امروز خواهد شد.
تبادار افزود: امیدواریم اجرای طرح روستای گلخانه ای که امروز شاهد آغاز احداث نخستین نمونه آن در استان فارس هستیم بتواند به بهبود این وضعیت کمک کند.
وی، از مجموعه جهاد کشاورزی استان خواست که کنار مردم تمام مسائل مربوط به این طرح را دنبال کنند تا این طرح به عنوان یک الگوی موفق در دیگر شهرستان های استان و حتی دیگر استان های کشور نیز عملیاتی شود.
استاندار فارس افزود: در کنار کوشش و حمایت مسئولان، همکاری و همراهی مردم نیز برای موفقیت این حرکت و اقدام لازم است و استقبال از این کار و ترویج آن توسط مردم شهرستان پاسارگاد می تواند این شهرستان را به تولید کننده انواع محصولات گلخانه ای تبدیل کند و علاوه بر این به عنوان یک جاذبه گردشگری زمینه ساز حضور گردشگران در این شهرستان نیز شود.
تبادار افزود: جوانان این روستا نیز می توانند در بحث بازاریابی محصولات تولیدی توسط این گلخانه ها فعالیت داشته باشند.
استاندار فارس، امیدواری را سرمایه بزرگ جوامع و زمینه ساز توسعه و پیشرفت دانست و ادامه داد: امیدوارم که ما به عنوان خدمتگذاران مردم بتوانیم زمینه همکاری و مشارکت آنها در سازندگی استان و کشور را فراهم کنیم و با کنار گذاشتن مسائل جزئی و تبیین زبان گفت و گو در بین مردم، آنها را نسبت به آینده امیدوار کنیم.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 136 کیلومتری شمال شیراز واقع است.
6122/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.