فرماندار ویژه جهرم پنجشنبه به ایرنا گفت:‌همایش ملی بزرگداشت علامه شمس‌ الدین محمد خفری با حضورچهره های علمی، فرهنگی، دانشگاهی و حوزوی کشور 9 و 10 اسفند 96 در شهر باب انار مرکز بخش خفر شهرستان جهرم و خود شهر جهرم برگزار می ‌شود.
علیرضا صحراییان افزود:‌روز نخست این همایش در بخش خفر برگزار و در روز دوم به بررسی ابعاد فردی، اجتماعی، علمی و ... این فیلسوف و چهره علمی جهان اسلام در دانشگاه جهرم پرداخته می‌شود.
ملاشمس‌ الدین محمد بن احمد خفری از متکلمان مشهور دوره‌ صفویه بود که از علومی چون عرفان، تفسیر، ریاضیات، ستاره‌شناسی و دانش‌های نهانی نیز سررشته داشته است.
او از مردم خفر از نواحی فارس بود و در روزگار شاه اسماعیل صفوی می‌زیست. خفری نخست در شیراز و کاشان و هرات و عربستان نیز اقامت داشت.
بر حاشیه‌ای که او بر شرح تجرید قوشچی نوشت 20 تن از بزرگان فلسفه از جمله میرداماد، شمسای گیلانی و غیاث‌الدین منصور دشتکی حاشیه نوشته ‌اند.
وی از عاشقان اهل بیت و پس از غیاث‌ الدین منصور کاشانی، بزرگترین شاگرد صدرالدین محمد دشتکی بود. بارقه‌هایی از حکمت متعالیه را در مشرب فکری و فلسفی او می‌توان دید. وی به گرایش‌های عرفانی و نیز حکمت ذوقی و اشراقی نیز توجه داشته است.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.