مهروش جلالی اظهار داشت: سهمیه فارس برای اجرای طرح مشاغل خانگی 40 میلیارد تومان است که تاکنون 25 میلیارد تومان آن به بانک های عامل یعنی سپه و صادرات ابلاغ شده است.
وی با بیان این که اعتبار 20 میلیارد تومانی بانک سپه برای این طرح در فارس به طور کامل ابلاغ شده افزود: این در حالی است که از اعتبار 20 میلیارد تومانی بانک صادرات تنها 25 درصد آن ابلاغ شده است البته مسئولان بانک صادرات استان اعلام کرده اند بعد از جذب 5 میلیارد تومان سهمیه ابلاغ شده آمادگی برای جذب 15 میلیارد تومان باقی مانده وجود دارد.
به گفته جلالی، پرداخت تسهیلات طرح مشاغل خانگی به دو صورت پرداخت به پشتیبان و مستقل انجام می شود که رقم پرداخت شده به افراد متقاضی دریافت این تسهیلات در قالب مشاغل مستقل به ازای هر نفر تا سقف 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه است.
جلالی ادامه داد: به پشتیبان ها نیز به ازای هر نفر تحت پوشش تسهیلات 5 میلیون تومانی قرض الحسنه پرداخت
می شود و هر پشتیبان تا سقف 75 میلیون تومان می تواند از این تسهیلات استفاده کند.
وی یادآور شد: بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است.
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار استان فارس یادآور شد: افراد پشتیبان ملزمند ابزار و وسایل کار برای اعضای تحت پوشش خود را تامین و در اختیار آن ها قرار داده و سپس تولیدات این افراد را خریداری و دستمزد مورد توافق را پرداخت کنند.
وی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مشاغل مستقل خانگی از 5 میلیون تومان در سال گذشته به 20 میلیون تومان در سال جاری گفت: با توجه به این افزایش نظارت بر حسن اجرای طرح مشاغل خانگی به منظور جلوگیری از انحراف تسهیلات اعطایی به بخش های غیر اشتغالزا و اجرایی افزایش می یابد که این نظارت ها توسط دستگاه اجرایی ذی ربط و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها انجام خواهد شد.
جلالی افزود: تسهیلات مذکور در قالب 214 رسته شغلی شامل 120 رسته صنایع دستی، 30 رسته کشاورزی، دامپروری و شیلات، 41 رسته صنعتی، 17 رسته کسب و کارهای گرایش فناوری اطلاعات و 7 رسته خدمات پرداخت می شود و به محض ابلاغ آیین نامه بیمه فعالان مشاغل خانگی، افراد مشمول تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.
وی پیش بینی اشتغالزایی 2500 نفره با طرح مشاغل خانگی گفت: تسهیلات طرح مشاغل خانگی برش شهرستانی خورده و در هر شهرستان بسته به پتانسیل های موجود این طرح اجرا خواهد شد. جلالی با بیان این که مهلت ثبت نام برای متقاضیان شرکت در طرح مشاغل خانگی همچنان وجود دارد افزود: متقاضیان با مراجعه به سایت mashaghelkhanegi.ir می توانند برای بهره مندی از مزایای این طرح ثبت نام کرده و بعد از دریافت کد رهگیری، مدارک را به دستگاه اجرایی اعلام شده از سوی سامانه مذکور تحویل دهند.وی ادامه داد: بعد از تحویل مدارک و طرح هر متقاضی، طرح های دریافتی از سوی دستگاه اجرایی به اداره کل ارسال می شود تا بعد از دریافت شماره ثبت بر اساس اولویت به بانک ها برای پرداخت تسهیلات معرفی شوند.جلالی تاکید کرد: متقاضیان تسهیلات طرح مشاغل خانگی ملزمند همچون سایر تسهیلات بانکی اقدام به معرفی ضامن کنند تا بانک برای وصول اقساط به مشکلی برنخورد.
وی یادآور شد: مراحل صدور مجوز در دستگاه اجرایی در صورت صلاحیت متقاضی نهایتاً یک هفته است ضمن آن که بانک ها طبق توافق صورت گرفته ظرف ده روز فرصت دارند نتیجه بررسی پرونده متقاضیان را اعلام کنند.
این مسئول بیان داشت: متقاضیان شرکت در طرح مشاغل خانگی باید مدارک لازم مبنی بر توانایی برای راه اندازی کسب و کار خانگی را به همراه گواهی مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای ارایه دهند.
جلالی بیان داشت: حتی افراد دارای مدرک دانشگاهی معتبر نیز باید از سازمان فنی و حرفه ای مدرک مهارتی ارایه دهند. این افراد نیازی به شرکت در دوره های مهارت آموزی ندارند و تنها با شرکت در یک امتحان می توانند مدرک مذکور را دریافت کنند.
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار استان فارس با ابراز خرسندی نسبت به آن که پرداخت تسهیلات در طرح مشاغل خانگی در این استان هر ساله از کمترین انحراف برخوردار بوده اظهار امیدواری کرد امسال هم این طرح بدون کمترین مشکل و انحرافی در فارس اجرا شود و منجر به کاهش نرخ بیکاری گردد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 794720
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.