یکی از اصلی ترین مسیرهای گردشگری شیراز در قرق معتادانی است که گاه به مصرف مواد مخدر مشغولند و یا به تکدی گری!
اینجا گذر نصیرالملک است؛ محوطه ای تاریخی که قدمت آثارش به بیش از 200 سال قبل برمی گردد و با اینکه در بسته سفر گردشگران خارجی، بازدید از این محور گنجانده شده اما حال خوشی ندارد! گذر تاریخی نصیرالملک که به واسطه وجود مسجد و خانه نصیرالملک به این نام معروف شده، در واقع کوچه ای سنگفرش شده است که دو طرف آن خودروهای متعددی پارک شده است. برای دیدن خانه و مسجد تاریخی که در آخر این کوچه واقع شده، بهتر است تنها نباشید چرا که در گوشه و کنار این مسیر، معتادانی جاخوش کرده اند که یا در حال مصرف مواد مخدر هستند و یا تکدی گری می کنند.
یکی از دوستداران میراث فرهنگی می گوید: چند روز قبل با گروهی از گردشگران گرجستانی قصد بازدید ازمجموعه تاریخی نصیرالملک را داشتیم اما صحنه های عجیب و غریب تریاک کشیدن معتادان در ملاء عام موجب شد که برای حفظ آبروی شهرمان هم که شده فرار را برقرار ترجیح دهیم و هرچه سریع تر آن گروه گردشگر را از محل دورکنیم تا آن صحنه های زننده را نبینند.وی افزود: یک لحظه غفلت کافی بود تا یکی از آن توریست های فرهنگی از صحنه مواد کشیدن معتادان درآن بافت تاریخی آن هم در کنار مسجدی که شهرت زیبایی اش جهانی است،عکس بگیرد و آن را به عنوان یک ضد تبلیغ علیه شهرمان استفاده کند.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، اگر این روزها گذارتان به کوچه نصیرالملک شیراز افتاد با دیدن معتادان پرخطری که در هشتی ورودی خانه تاریخی نصیرالملک نشسته اند و مشغول مصرف مواد مخدر هستند، تعجب نکنید! چرا که این محل بهترین مکان از نظر دنج بودن و داشتن سایبانی دائمی برای آنهاست! و آن طور که مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز به خبرنگار ما گفت؛ با اینکه نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در این منطقه گشت زنی مستمری دارند و با این معتادان برخورد می شود، اما دوباره به محل بازمی گردند.
عباسی مهر تاکید کرد: وجود معتادان، منظر تاریخی این گذر را مخدوش کرده است.
وی خواستار رسیدگی هرچه بیشتر مسئولین مربوطه به ویژه نیروی انتظامی در این رابطه شد و افزود: متاسفانه وجود این معتادان که به تکدی گری هم مشغولند یکی از عمده ترین مشکلات پایگاه بافت تاریخی شیراز است و اصلا چنین رفتارهایی در شأن یک محوطه تاریخی که جاذبه ای هم برای گردشگران محسوب می شود، نیست.
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در ادامه این
گفت وگو با بیان اینکه حتی ورودی (جلوی) خانه نصیرالملک به تازگی مرمت و ساماندهی شده، افزود: در این قسمت از بنا، داربست های مرمتی وجود داشت که پس از اتمام کار برچیده شد و هم اینک به دلیل دنج بودن و داشتن سایه مناسب، محل اتراق معتادان شده است.وی ادامه داد: در زمان مرمت بنا و وجود داربستها، معتادان به این محل نزدیک نمی شدند و شاید بهترین کار برای دورکردن آنها، نصب دوباره داربست های مرمتی باشد.
عباسی مهر بر لزوم ساماندهی و پاکسازی این گذر تاریخی از وجود معتادان تاکید کرد و افزود: معتادان در این محل تکدی گری می کنند و از گردشگران ورودی که اکثراً خارجی هم هستند پول می گیرند و این موضوع بی شک تاثیر منفی در ذهنیت گردشگران خواهد داشت و منجر به فراری شدن آنها می شود.
وی در ادامه از نیروی انتظامی خواست نسبت به حذف معتادان از این محل، اقدامات لازم را به انجام رسانند. به گزارش خبرنگارما مجموعه بناهای نصیر الملک شامل مسجد، منزل، حمام ، آب انبار و ... در محله قدیمی «اسحق بیگ» شیراز واقع است. قسمت اعظم مجموعه در جریان خیابانسازی تخریب و ساختمانهای جدید در آن احداث شد. آنچه اکنون از منزل نصیر الملک باقی مانده شامل تالار اصلی ، قسمتی از حیاط اندرونی، بخش بیرونی و زیرزمین است. «حاجی میرزا حسنعلی خان نصیر الملک» پسر حاجی قوام الملک، از حکام فارس در دوره قاجاریه بود.
تالار آینه به صورت قرینه ساخته شده و در دو ضلع آن دو اُرسی (نوعی درِ قدیمی که دارای چهارچوب مخصوص بوده و با بالا و پایین رفتن باز و بسته میشد) بزرگ سراسری با گره چینیهای ظریف و شیشههای رنگی که به دو حیاط اندرونی و بیرونی ارتباط دارد، مشاهده میشود. در دو ضلع دیگر تالار یک شاه نشین مرکزی وجود دارد که از دو طرف با ارسی به دو اتاق مجاور باز میشود.اتاقها با نقوش ترکیبی ایرانی و اروپایی پوشیده شده است. سقف هر طبقه تخته کوبی شده و دارای نقاشیهایی به سبک اروپایی است. خانه تاریخی نصیر الملک به شماره 1068 به ثبت ملی رسیده است.
مسجد نصیرالملک نیز یکی از مساجد قدیمی شیراز است که در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی مسجد مشهور شاهچراغ قرار گرفته است.این بنا به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد، که یکی از بزرگان سلسله قاجار بود. معماری آن کار محمد حسن معمار بوده و مدت ساخت آن حدود ۱۲ سال؛ از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ خورشیدی به طول انجامیده است.
در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشیهای هفت رنگ رنگارنگ مزین گشته است. ازاره طاقنمای آن از سنگ گندمک است و طاقنمای ورودی آن دارای مقرنسکاری زیبایی از کاشی هفت رنگ است. درهای ورودی این مسجد، دو در بزرگ چوبی است که در بالای آن بر روی سنگ مرمر شعری از شوریده شیرازی به مناسبت سازنده مسجد و سال اتمام آن نوشته شده است.
مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر برروی آن کار شده و زیباتر است. طاق این شبستان بر روی ستونهای سنگی و با طرح مارپیچ بر روی آن است. این ستونها در دو ردیف شش‏تایی و به تعداد دوازده عدد به نیت دوازده امام قرار گرفته است. همچنین این شبستان دارای هفت درگاه که آن را به صحن مسجد مرتبط میکند با هفت در چوبی با شیشههای رنگارنگ است.
گفتنی است مسجد نصیر الملک به دلیل وجود کاشیهای هفت رنگ که دارای گل های صورتی و زیبایی هستند به مسجد صورتی معروف است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 736311
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.