به گزارش ایرنا اسکندر قاسمی دوشنبه درجمع خبرنگاران بیان کرد:ستاد عتبات عالیات فارس 85 پروژه بازسازی حرم های مطهر کشور عراق انجام داده که بیشترین بخش کار ستاد استان فارس در بخش های هنری از جمله خاتم کاری، آیینه کاری، معرق کاری و ساخت ضریح توسط هنرمندان استان فارس بوده است.
او با اشاره به تقسیم بندی استان ها برای اجرای برنامه های توسعه ای حرم های مطهر در عراق اضافه کرد: ستاد استان فارس به عنوان معین و پشتیبانی کننده نیرو و تجهیزات و وسایل در سامرا مشخص شده است.
قاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در سامرا تخریب شده بود کار بازسازی حرم های مطهر در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون این بازسازی ها در مرحله پایانی قرار دارد به طوری که گنبد، گلدسته‌ها و ضریح این حرم های مطهر نصب شده و سنگ‌ کاری و مرمت آنجا به زودی به اتمام می‌رسد.
وی عنوان داشت: توسعه حرم‌ های مطهر در سامرا به شعاع 300 متر توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس مورد توجه و برنامه ریزی است که به دنبال فراهم کردن زیرساخت های برای آغاز عملیات اجرایی توسعه این حرم های مطهر هستیم.
قاسمی با اشاره به اقدامات ستاد فارس در کاظمین افزود:علاوه برمرمت وبازسازی، دو صحن حضرت صاحب‌ الزمان(عج) و امام رضا(ع) در کاظمین در حال احداث است که هنرمندان فارس نیز در این کارها سهیم هستند.
او بیان کرد: در حال حاضر در فارس در حال ساخت نیم ضریح مقام امام سجاد(ع) در خیمه‌گاه امام حسین(ع) در کربلاهستیم که ابعاد آن 4 متر و 90 سانتی‌متر در 4 متر و 60 سانتی‌متر با عرض یک متر است و هم‌اکنون قریب 45 درصد این نیم ضریح ساخته شده است و به یاری خدا تا پایان امسال این کار به اتمام خواهد رسید.
وی اظهارداشت: ساخت صندوقچه خاتم قبر مطهر حضرت مسلم از دیگر اقدامات این ستاد است که حدود 95 درصد اانجام شده و به زودی به پایان می رسد.
قاسمی اضافه کرد: علاوه بر این نیز شش پنجره حرم امامین جوادین برای کاظمین توسط هنرمندان شیرازی نیز در حال ساخت است که بیش از 95 درصد پیشرفته داشته است.
قاسمی اظهارداشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات فاس در بخش هایی از جمله ساخت درهای جدید، ضریح، سنگ فرش ها، موزه، سرویس های بهداشتی، فضای داخلی و کتابخانه های حرم های مطهر در کشور عراق را بازسازی و نوسازی کرد و در حال حاضر کار بازسازی در این حرم ها به پایان رسیده است.
وی اضافه کرد: بر اساس سیاست گذاری ها مرحله بعد از بازسازی، توسعه حرم های مطهر در عراق است زیرا زائران و مشتاقان به این حرم ها روز به روز در حال گسترش است.
او ادامه داد: به همین دلیل توسعه حرم مطهر حضرت علی(ع) در نجف اشرف و ساخت صحن حضرت زهرا(س) در متراژ 220 هزار متر مربع و در چهار طبقه توسط در حال انجام است.
قاسمی عنوان کرد: فاز اول و دوم این صحن که با مشارکت عموم مردم ایران اسلامی اجرایی و بهره برداری شده است و تمام فازهای این پروژه که تاکنون 60 درصد پیشرفت دارد، تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس افزود: توسعه حرم امام حسین(ع) با احداث صحن عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) در کربلای معلی در وسعت 64 هزار متر مربع نیز در دستور کار است که قرار است این پروژه در مدت زمان شش سال احداث شود.
وی گفت: با توجه به تعداد زیاد زائران امام حسین(ع) و فضای کم برای حضور زائران، بنا داریم صحن حرم مطهر امام حسین(ع) به صورت گسترده توسعه یابد که تاکنون تا 38 هکتار اطراف حرم توسط تولیت این حرم مطهر خریداری و تملک شده است.
قاسمی اظهارداشت: همچنین بحث ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) و قرار دادن گنبد جدید هفت متر بالاتر از گنبد فعلی نیز یکی از پروژه های ما درکربلای معلی است که این مهم تا پایان امسال انجام می شود.
وی بیان کرد: استادان و متخصصان فنی مهندسی استان فارس در انجام پروژه های ستاد بازسازی عتبات عالیات نقش موثر و مفیدی دارند.
ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال 80 با هدف بازسازی و توسعه حرم های مطهر در کشور عراق فعالیت خود را آغاز کرد.
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
3002 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.