محمد رییسی اظهار داشت: برداشت گل محمدی در اراضی میمند به اتمام رسیده و موفق به خرید 3 هزار تن گل محمدی از باغداران میمند شدیم که نسبت به پارسال رشد بیش از 30 درصدی دارد.

وی با بیان این که میزان رشد خرید گل محمدی در حالی اتفاق افتاده که وضعیت بازار گل امسال مناسب نیست افزود: قیمت خرید هر کیلو گل محمدی امسال با پارسال هیچ تفاوتی نداشت و همان 7 هزار تومان بود.

رییسی اضافه کرد: بر این اساس باید در قبال خرید 3 هزار تن گل محمدی، حدود 21 میلیارد تومان به باغداران میمند پرداخت می کردیم این در حالی است که به دلیل وضعیت نامناسب بازار، با باغداران شرط کردیم 60 تا 70 درصد پول را نقد پرداخت کرده و مابقی را چک یک یا دو ماهه میدهیم که بر این اساس باغداران گل محمدی میمند 7 میلیارد تومان طلبکارند.

رییس اتحادیه گلابگیران میمند البته به این نکته اشاره کرد که وضعیت خرید گل محمدی در میمند بهتر از کاشان است چرا که کاشانی ها پول خرید گل را حداقل شش ماهه می پردازند کما این که در برابر 200 تن گل محمدی که به کاشان ارسال کردیم 4 فقره چک به سررسید آبان تا اسفند ماه دریافت کردیم یعنی شش ماه تا 9 ماه دیگر.

رییسی با بیان این که سیاستگذاری های اشتباه باعث شده تا نقدینگی باغداران میمندی به حداقل برسد افزود: می گویند زمین میمند وقفی است آن هم بدون هیچ سند و مدرکی فقط می گویند فردی سال های سال پیش گفته از این کوه تا آن کوه در میمند وقف است بدون آن که سندی از خود بر جای بگذارد حالا بنا بر همان نقل قول، اراضی میمند فاقد سند سیم سرب است و نمی توانیم از بانک ها وام بگیریم. مجبوریم با وام 22 درصد گل باغداران میمندی را بخریم و با بهره 22 درصدی که پرداخت می کنیم طلب باغداران را پرداخت کنیم.

رییسی تصریح کرد: ما قبول داریم که 13 رشته قنات در میمند وقفی است اما این که تمام زمین های این بخش بزرگ وقفی باشد را قبول نداریم البته تعدادی از مالکین میمندی موفق شده اند برای اراضی خود سند بگیرند اما جالب است به بانک ها سفارش کرده اند سند سیم سرب همین افراد را هم برای ضمانت وام قبول نکنند.

وی تصریح کرد: نفوذ این افراد به داخل سیستم بانکی باعث شده تا میمندی ها نتوانند از وامهای ارزان قیمت بخش کشاورزی بهره ببرند.
رییس اتحادیه گلابگیران میمند با بیان این که باغداران میمندی با مشکلات زیادی مواجهاند افزود: متاسفانه هنوز 2 میلیون لیتر گلاب از پارسال روی دست گلابگیران مانده است و با حساب 10 میلیون لیتر گلابی که امسال تولید شده 12 میلیون لیتر گلاب در میمند انبار شده این در حالی است که وضعیت بازار هم وضعیت مناسبی برای فروش گلاب نیست.

رییسی با بیان این که باغ های میمند سرشار از پتانسیل برای توسعه اقتصادی هستند افزود: در همین شرایط که انواع و اقسام مشکلات بر سر باغداران ریخته، برنامه برای صادرات یک میلیارد تومان عطر گل محمدی به فرانسه و بلغارستان ریخته ایم. پارسال 50 کیلو عطر و اسانس به فرانسه صادر کردیم و هر کیلو ارز آوری 15 میلیون تومانی داشت.

وی افزود: علاوه بر این صادرات قرار است صدها تن گلاب و عرقیات را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم.

رییسی با پیش بینی 5 برابر شدن تولید گل محمدی در میمند تا سه سال دیگر گفت: میمند قطب تولید گل محمدی و انگور است که البته تولید انگور به دلیل مصرف بالای آب و نیز عدم افزایش قیمت در طی 10 سال اخیر رفته رفته کم شده و باغداران با ریشه کنی درختان انگور به جای آن گل محمدی می کارند ضمن آن که طرح های توسعه ای در حال اجرا نیز وجود دارد و پیش بینی می شود تا سه سال دیگر تولید گل محمدی 5 برابر شود.

وی افزود: این میزان تولید نیاز به حمایت دارد و اگر مسئولان فکری به حال مشکلات باغداران نکنند و شرایطی فراهم نیاورند که بتوان از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کرد قطعاً با انبوهی از گل و گلابی مواجه می شویم که روی دست باغداران خواهد ماند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 664963
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.