به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، مصیب امیری اظهار داشت: مطابق سال های پیشین این اداره کل ضمن همکاری با ستاد برگزاری یاد روز سعدی با هدف اجرای برنامه‌های فرهنگی و به ویژه آیین بزرگداشت این شاعر نامی، مبادرت به آماده سازی مکان این مجموعه فرهنگی- تاریخی برای میزبانی هر چه بهتر از علاقه مندان این شاعر بزرگ ایران و جهان کرده است.
وی گفت: به همین سبب، مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدی در روز سی و یکم فروردین ماه 96 تعطیل و در روز اول اردیبهشت ماه به صورت رایگان پذیرای گردشگران و مردم فرهنگ دوست شهر شیراز است.
یکم اردیبهشت ماه درتقویم رسمی ایران به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
ابو محمد مصلح الدین بن عبدالله، نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین ، گیرا و قوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاورمیانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.