مسعود حسین‌چاری، شنبه در نشستی خبری بیان داشت: در شیوع کرونا با ۲ گروه از مردم در ۲ دنیای واقعی و مجازی مواجه هستیم، یک گروه افردی که هراسان، مضطرب و وحشت‌زده هستند و دیگری افراد بی‌تفاوتند.

استاد بخش روان‌شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: امروز، روز مبادای زندگی ماست و باید همگان با به میدان‌ آوردن سرمایه‌های مادی، معنوی و نیز با ایثار و از خود گذشتگی، اخلاقی بودن و گوش به زنگی را به جامعه یادآوری کنند.

کرونا تهدید نیست

وی ادامه داد: کرونا تهدید نیست، تغییری در سبک زندگی است و باید آن را بپذیریم و مراقب باشیم کیفیت زندگی ما افت نکند، وضعیت قرمز است و در چنین شرایطی باید به آرامش و عقلانیت توصیه کنیم و رفتاری داشته باشیم که در جنگ نابرابر با دشمن نامعلوم با شجاعت ابلهانه کاری نکنیم نسل آینده ما را سرزنش کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید به مردم حق دهیم از بی‌برنامگی‌های برخی از مسوولان خشمناک و کلافه باشند، اظهار داشت: ضمن احترام به این عصبانیت و دلجویی از آنان خواهش می‌کنیم، خشم خود را نگه دارند و مدیریت کنند، عقلانیت را به میان ‌آورند و خود را در قبال سلامت بستگان، کودکان، سالمندان و جانبازان شیمیایی مسوول بدانند.

حسین‌چاری افزود: با توجه به این وضعیت، استادان بخش علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، گرد هم جمع شدند و در قالب مصاحبه‌هایی، پیام‌هایی علمی و مستند در باره کرونا ارایه کردند.

رئیس بخش روان‌شناسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: در ادامه با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز، فعالیت‌هایی فرهنگی، تبلیغاتی و فنی صورت گرفت که به ایجاد موج در فضای مجازی انجامید.

وی با بیان اینکه برای دادن پیام به جامعه نباید موازی‌کاری کرد، گفت: به همین سبب اعضای این دانشکده با استادان دانشگاه علوم پزشکی، شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز نیز نشست‌هایی برگزار کردند و بر اساس این جلسه‌ها، امور را پیش می‌برند.

حسین‌چاری افزود: هم‌ اکنون دستکم پنج گروه ذیل دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی در فضای مجازی فعال هستند و از آنجا که بر اساس تجربیات پیشین در بلایای طبیعی بیم آن می‌رفت که اقدامات ما با نیازهای جامعه همخوانی نداشته باشد، همزمان اقدام به نیازسنجی نیز کرده‌ایم.

استاد روان‌شناسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: همچنین به محض اختصاص خط تلفن چهار رقمی از سوی مخابرات، سامانه مشاوره غیرحضوری نیز برای کمک به سلامت روان شهروندان راه‌اندازی می‌شود.

تبلیغات شهری هشدار دهنده در باره کرونا کافی نیست

وی با انتقاد از اینکه همچنان اعلان خطر در تبلیغات شهری مشاهده نمی‌شود، گفت: هنوز درصد بسیاری از تبلیغات شهری مربوط به کرونا نیست، در حالیکه چون ویروس دیده نمی‌شود، ممکن است وضعیت برای مردم عادی شود و از همین رو مردم باید مدام هشدارها را در مقابل چشم داشته باشند.

حسین‌چاری ادامه داد: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز باید قرمز بودن شرایط را بدون القای وحشت در دستور کار قرار دهند.  

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه ویروس کرونا در ۲ بُعد سلامت جسم و سلامت روان در دانشگاه شیراز، افزود: هم‌ اکنون ۱۵۰ نفر از استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه به روند تولید محتوا در این زمینه پیوسته‌اند.

علی حفیظی بیان داشت: در بخش‌های مختلف دانشگاه شیراز بیش از ۴۰ ویدیو کلیپ تهیه شده است که به مرور در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، همچنین پیام‌هایی مشاوره‌ای درباره نوع برخورد با کودکان در شرایط قرنطنیه با توجه به بازخوردهایی که از مردم دریافت کرده‌ایم، منتشر شده است.

وی به آموزش بازی‌های خانگی، ساخت مجموعه داستانی پویانمایی دانا و کرونا برای گروه سنی الف و ب و همچنین تهیه پادکست نیز اشاره و بیان کرد: افزون بر این، امکان تاسیس مرکز مشاوره آنلاین نیز فراهم شده است و در اولین فرصت، شماره‌های اختصاص داده شده اعلام خواهد شد.

براساس آخرین آمار منتشرشده در روز شنبه (بیست و چهارم اسفند ۹۸) تعداد مبتلایان به کرونا در استان فارس به ۲۴۳ نفر رسیده است.

در مجموع ظرف ۲۴ساعت گذشته، یک هزار و ۳۶۵ نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که با احتساب این افراد، شمار کل مبتلایان به ۱۲هزار و ۷۲۹ نفر رسیده است که از این تعداد ۶۱۱ نفر فوت شده‌اند و چهار هزار و ۳۳۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.