ماجرای وجود احتمال آلایندگی متاثر فعالیت‌ واحدهای صنعتی در شهرستان زرقان بحث تازه‌ای نیست و از گذشته‌های دور کم و بیش این بحث مطرح بوده و پیگیری‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است که برخی نتیجه بخش و برخی نیز بی نتیجه بوده است.
 در یک نشست خبری، ۲ نفر از اعضای شورا  به وضعیت آلودگی هوای این شهر اشاره کرده اند و گفته اند : متاسفانه به ‌رغم رای دادگاه مبنی بر نقش ۲ کارخانه در آلوده شدن هوای زرقان به فرمالین، هیچ اقدامی برای کنترل آلاینده‌ها یا جا به جایی تاسیسات نشده و تنها بخشی از یک کارخانه با دستور قضایی پلمب شده است. 
یکی از اعضای شورای اسلامی از برخی مسوولان استان گلایه کرد که به جای توجه به سلامت مردم زرقان و ارایه راهکار متناسب با آن به بهانه حفظ اشتغال مانع فعالیت شرکت‌های آلاینده نشده اند.

پیگیری موضوع آلودگی هوای زرقان در دستور کار مسوولان  است

اسفندیار احمدی ‌منش فرماندار شهرستان تازه تاسیس زرقان از ابتدای انتصاب به این مسوولیت بنا به گفته خود یکی از اولویت‌های فرمانداری را پیگیری این موضوع قرار داد و در این زمینه نشست‌هایی را با مسوولان شهرستانی و استانی با حضور شهردار زرقان و فعالان بخش خصوصی برگزار کرد تا این دغدغه برطرف شود.

وی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: بحث آلایندگی زرقان طولانی و دراز مدت است، در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها رای به تعطیلی یکی از واحدهای صنعتی به دلیل آلایندگی این واحد داده شده بود که بیکاری تعداد زیادی  کارگر  مستقیم و غیرمستقیم را به دنبال دارد. 
وی افزود: رییس این واحد صنعتی نامه‌ای از دادگستری آورده بود تا اقدامی برای تعطیلی این واحد صنعتی انجام نشود.
وی  اظهارکرد: به منظور پیشگیری از به خطر افتادن سلامت مردم این واحد صنعتی را مکلف به استقرار سامانه پایش آلودگی هوا و اصلاح دستگاه‌های تولیدی کردیم.
فرماندار زرقان گفت: علاوه بر پیگیری فرمانداری، دادگستری نیز اقدام کرد و یک جلسه با مدیران دادگستری برگزار و مقرر شد واحد صنعتی مذکور به سمت اصلاح برود.
احمدی منش افزود: روز گذشته  مصاحبه ای  صورت گرفته است که مسوولان به فکر مردم نیستند در جواب باید گفت که رای صادره شده در مورد واحد صنعتی رای دادگاه نیست و رای کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بوده است.
وی ادامه داد: قانون در این شرایط در مرحله نخست بر تغییر خط تولید و اصلاح خط تولید تاکید کرده است و در صورتی که از این طریق نتیجه لازم حاصل نشد جابجایی و  تعطیلی واحد صنعتی در دستور کار قرار می‌گیرد.
فرماندار شهرستان زرقان گفت:موضوع پیگیری نشدن این موضوع از سوی مسوولان دولتی خلاف واقع است چرا که در همین مدت کوتاه تشکیل فرمانداری در زرقان اقدامات خوبی صورت گرفته تا این مساله و دغدغه رفع شود.

اولویت ما توجه به سلامت مردم است
احمدی منش افزود: اولویت فرمانداری و اعضای شورای تامین شهرستان زرقان، توجه به سلامت مردم است و از طریق راهکارهای قانونی به موضوع آلاینده‌ها رسیدگی می‌شود و آنجا که محیط زیست اعلام کند میزان آلایندگی از حد مجاز عبور کرده باید به سمت جابجایی و  تعطیلی شرکت حرکت کنیم.

راهکارهای دنبال شده برای پیشگیری از بحران آلودگی هوا
وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم اولویت نخست مدیریت ارشد شهرستان زرقان است، بیان کرد: برای حل این مساله نشستی با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، رییس شبکه بهداشت و درمان،رییس پارک ملی بمو، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی فارس در محل فرمانداری تشکیل شد.

صورتجلسه جلسه برگزار شده در فرمانداری زرقان

فرماندار زرقان گفت: در این نشست مقرر شد یک کارگروه متشکل از شهردار و رییس شورای اسلامی شهر زرقان، شبکه بهداشت و درمان و نماینده محیط زیست تشکیل تا نسبت به بررسی آلایندگی با تعیین نوع آلایندگی یا میزان آلودگی، وسعت آلودگی، وسعت منطقه تحت تاثیر و حساسیت منطقه در سطح شهر مشخص و هزینه آن توسط شرکت صنایع شیمیایی سینا پرداخت شود.
احمدی منش افزود: همچنین بنا شد نتیجه کارگروه در جلسه‌ای که در شهرداری برگزار می‌شود ارایه و شرکت صنایع شیمیایی سینا موظف است طبق گزارش کارگروه در کوتاه‌ترین مدت زمانی مشخص نسبت به اصلاح کلیه فرآیندهای تولید اقدام و آلودگی‌های کارخانه را طبق ضوابط و دستورالعمل‌های محیط زیست استانداردسازی کند که این موضوع باید به تایید ناظران شرکت برسد.
وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد شرکت صنایع شیمیایی سینا نسبت به ایجاد پایش بر خط اقدام و توسط شهرداری یک نیروی آموزش دیده به نمایندگی از شهرداری و شبکه بهداشت و محیط زیست در شرکت صنایع شیمیایی سینا مستقر شود تا نسبت به آلودگی‌های زیست محیطی نظارت به صورت مداوم صورت بگیرد.
فرماندار شهرستان زرقان گفت: همچنین کارگروهی به ریاست شهردار زرقان و با عضویت محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان و مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا تشکیل شد تا نسبت به جابجایی کارخانه تصمیم‌گیری کنند.
احمدی منش افزود: اولویت اصلی فرمانداری زرقان سلامت مردم است و این موضوع باید در دستور کار تمام بخش‌ها و نهادها باشد.
وی ادامه داد: از طرفی نیز باید تولید مورد حمایت باشد تا با ایجاد اشتغال توشاهد رونق و توسعه شهرستان و حل مسایل و مشکلات مردم باشیم.
فرماندار شهرستان زرقان گفت: همچنین در نامه‌ای به مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس درخواست شد تا نسبت به معرفی شرکت مورد تایید آن سازمان برای بررسی میزان آلایندگی به شهرداری زرقان اقدام کند.
 

احمدی منش افزود: همچنین بنا شد سازمان محیط زیست نسبت به اعلام وضعیت ادامه کار یا تعطیلی شرکت مذکور و میزان خدمات بهداشتی و جانی بررسی‌های لازم را انجام و نتیجه را به فرمانداری زرقان ابلاغ کند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی سلامت این موضوع را تا تعیین تکلیف نهایی در دستور کار قرار دهد و فرآیند خروج و جابجایی شرکت را دنبال کند.
در آخرین هماهنگی که توسط فرماندار صورت گرفته موضوع آلایندگی کل واحدهای صنعتی در دستور کار شورای تامین قرار دارد و در هفته آینده مجددا اقدامات انجام شده و مواردی که باید انجام شود در دستور کار است
مرکز شهرستان زرقان در ۲۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.