عنایت الله رحیمی روز پنجشنبه در اجلاس ۱۳ دانشگاه برتر کشور که در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه نتیجه عملکرد دانشگاه‌ها باید حل مشکلات جامعه باشد افزود: با وجود تحریم‌ها ، سرمایه‌گذاری خارجی سیر صعودی داشته است و در سال ۱۳۹۷ حدود ۹۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف صورت گرفته است و این میزان در هشت ماهه سال جاری نیز بیش از ۱۸۵ میلیون دلار بوده است.

رحیمی استان فارس را برخوردار از توانمندی‌های طبیعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی دانست و اظهار کرد: رتبه دوم در زمینه کشاورزی و حرکت رو به رشد در عرصه صنعت به ویژه در زمینه ذوب آهن، فولاد، آلومینیوم و سیمان افزون بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح آغاز به کار کارخانه نوآوری بخشی از ظرفیت‌های فارس است.

استاندار فارس با بیان اینکه بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها موجب کاهش مشکلات می‌شود، افزود: استان فارس در همه ابعاد معرف ایران کوچکی است با ۵ میلیون نفر جمعیت و در زمینه تقسیمات سیاسی با ۳۶ شهرستان استان اول کشور به‌شمار می‌رود.

وی ، وجود بیش از ۷۴ شهرک صنعتی و فعالیت شایان توجه ۶۴ شهرک صنعتی، شهر سلامت و منطقه ویژه انرژی، نفت و گاز و خاک‌های صنعتی، حوزه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، زیارتی و توریسم درمانی را مرتبط با فعالیت‌های دانشگاه عنوان کرد.

استاندار فارس با اشاره به پیشینه تاریخی استان فارس در برخورداری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی متعدد، عنوان کرد: بیش از ۱۶۵ دانشگاه و موسسه که قطب اصلی آن دانشگاه شیراز و علوم پزشکی است با برخورداری از بیش از ۲۴۲هزار نفر دانشجو همکاری خوبی در بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری دارند.

او گفت: نسل جوان و خلاق و سرمایه انسانی می‌تواند با علم و دانش و خلاقیت، ثروت تولید کند و در این راستا دانشگاه‌ها نقش مهمی را در تحولات جامعه ایفا کرده‌اند.

رحیمی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل چهارم با فرآیند توامان آموزش، پژوهش و کارآفرینی به سمت خلق ثروت حرکت می‌کنند، بیان کرد: دانشگاه‌ها هم‌اینک باید برنامه‌هایی برای عقب‌نماندن از قافله علم و دانش در دنیا ارائه کنند تا با کمک نخبگان خلق ثروت کنیم.

استاندار فارس مبنای حرکت کشورهای توسعه‌یافته را دانش و تکیه بر خلاقیت و سرمایه‌های انسانی و تولید ثروت از این طریق برشمرد و گفت: جهان سومی‌ها بر منابع تاکید می‌کنند؛ از همین رو باید ارزش بیشتری به دانشگاه‌ها بدهیم و روند رسیدن به تعالی و تکامل بیشتر را سرعت بخشیم.

او با بیان اینکه نتیجه عملکرد دانشگاه‌ها باید حل مشکلات جامعه باشد، گفت: برون‌داد گردهمایی ۱۳ دانشگاه برتر باید حل مسائل از طریق علمی باشد.

استاندار فارس ابراز داشت: دانشگاه‌ها به دنبال این هستند که بیانیه گام دوم انقلاب را به برنامه‌ای عملیاتی تبدیل کنند و در اجرای آن نقش‌آفرین باشند، دولت هم از دانشگاه انتظار دارد که چگونگی افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی، تهیه نقشه راه اقتصاد و سیاست خارجی را با حفظ اصول انقلاب و توجه به منافع ملی کاهش آسیب‌های اجتماعی و چگونگی افزایش مشارکت‌های مردمی در همه ابعاد تصمیم‌گیری نقد کند و برای بهبود آن راهکار ارائه دهد.

وی افزود: دانشگاه‌ها افزون بر این باید در عملیاتی کردن این راهکارها نیز مشارکت کنند و اگر گاه سیاست خارجی ما فراز و نشیب دارد، دانشگاه برای همراهی افکار عمومی و درراستای حفظ و تامین منافع ملی در امور وارد شود.

رحیمی ادامه داد: دانشگاه باید در ایجاد گفتمان غالب جامعه و هدایت افکار عمومی به سمت منافع ملی بکوشد.

نشست روسای دانشگاه های بزرگ کشور هر دو تا سه ماه یکبار در یکی از دانشگاه ها برگزار می شود و مسائل کلان آموزش عالی در آن مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. هدف از برگزاری این اجلاس ایجاد وحدت رویه و سیاست‌گذاری کلان دانشگاه‌هاست و خروجی این نشست ها در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.