یلدا راهدار، چهارشنبه در نخستین همایش ملی مدیریت نوین و کسب و کارهای نوپا در رونق تولید که در شیراز برگزار شد، افزود: ﯾﮑﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺎرتاپ‌ﻫﺎ، وﺟﻮد ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ معنوی در ﮐﺸﻮر اﺳﺖ و ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﺪوﯾﻦ و اﺟﺮاﯾﯽ ﻧﺸﻮﻧﺪ، اﻣﮑﺎن ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺎرتاپ‌ﻫﺎ وﺟﻮد ﻧﺪارد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، اظهار داشت: بتازگی در کشور، کسب و کارهایی شکل گرفته که مبتنی بر تکنولوژی و داده‌های فناوری است و این کسب و کارهای نوپا که به استارتاپ مشهور شده‌اند، تحولی عظیم در ارائه خدمات به مصرف کننده ایجاد کرده‌اند.

راهدار بیان کرد: به دلیل اینکه استارتاپ‌ها کسب و کارهای نوظهوری هستند، هنوز قوانین و مقررات مدونی برای آنها تعریف نشده به همین سبب با پیچ و خم‌های سیستم‌های اداری دست و پنجه نرم می‌کنند و روند رشد آنها به کُندی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: این نوع کسب و کارهای نوپا که عمدتا بر پایه فناوری و تکنولوژی استوار هستند، چنانچه بتوانند در کنار پایداری، مقیاس‌پذیر هم باشند می‌توانند اشتغالزایی را افزایش داده و فرایند کارآفرینی را در حوزه اقتصاد اینترنتی و دیجیتالی شتاب بخشند.
راهدار اضافه کرد: در شرایط تحریم، یکی از کسب و کارهایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و فعالیت آنها دچار اختلال می‌شود کسب و کارهای نوپا هستند که در مقاطعی به دلایل مختلف از جمله حذف شدن اپلیکیشن آنها در فضاهای مجازی، فعالیت آنها دچار مشکل شد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس بیان داشت: فعالیت استارتاپ‌ها بر پایه فناوری اطلاعات و اینترنت است و یکی از شروط اصلی کارکرد آنها دسترسی به اینترنت پُر سرعت در تمام مکان‌ها و همچنین برخورداری از پهنای باند مناسب و قیمت مقرون به صرفه است.
او افزود: حجم خسارت‌هایی که بتازگی و در جریان قطع اینترنت به استارتاپ‌ها وارد شد بیانگر نقش و تاثیر اینترنت در این نوع کسب و کارهاست.

راهدار گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در سال ۱۳۹۷، از میان ۱۸۸ کشور جهان، ایران با تعداد ۱۶۱ استارتاپ رتبه چهل و هشتم را به خود اختصاص داد و این درحالی است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در استان فارس ۱۵۴ شرکت است و از این تعداد ۳۳ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای فعالیت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.