مسوولان دستگاه‌های دست‌اندرکار در اعزام زائران به پیاده‌روی اربعین در نشستی که در استانداری فارس برگزار شد، ضمن ارائه آخرین آمار و اطلاعات، توصیه‌هایی درباره موضوعات گوناگون همچون اصول امنیتی، بهداشتی و درمانی به مشتاقان زیارت کربلا ارائه کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس پنجشنبه ۱۱مهرماه در پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی در فارس عنوان کرد: موضوعات امنیتی راهپیمایی اربعین در سه جلسه شورای تامین استان فارس مطرح شده است و آنچه بسیار بر آن تاکید شد، موضوع امنیت زائرن از نقطه مبدا تا خروجی استان فارس بوده است.

سید احمد احمدی‌زاده با اشاره به ضرورت نظارت بر موکب‌های در مسیر عنوان کرد:تعداد زائران در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش شایان توجهی یافته و تعدادی از این زائران از کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان و هند به استان فارس رسیده‌اند.

وی تعداد گشت‌های پلیس فارس را در مرز شلمچه ۳۰ گشت خودرویی و ۳۰ گشت موتوری اعلام کرد و گفت: در شهرستان‌ها نیز موضوع ایمنی و امنیتی تحت نظر است.

احمدی زاده مباحث بیوتروریستی را از موضوعات بسیار شایان توجه در راهپیمایی اربعین عنوان کرد و بیان داشت: در این زمینه نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است که بخشی از آن در حوزه کار دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیان داشت: یکی از موضوعات مهم قانون عراق که بسیار سختگیرانه است درباره حمل و همراه داشتن هر نوع مواد مخدر است از همین رو باید مردم توسط متولیان امر توجیه شوند که حتما زائران مراعات کنند که در این حوزه مشکلاتی پیش نیاید.

احمدی‌زاده اظهار داشت: با همکاری‌هایی که با سپاه، نیروی‌انتظامی، دستگاه قضایی و دیگر نهادهای امنیتی استان صورت گرفته است، همه مسائل امنیتی رصد می‌شود.

هیچ کاروانی برای اربعین راهی عراق نمی‌شود

وی با اشاره به راه‌اندازی کاروان‌های غیرمجاز تاکید کرد: حرکت هرگونه کاروان برای راهپیمایی اربعین غیرمجاز است و در ایام اربعین هیچ کاروانی وجود ندارد و در صورت مشاهده نیروی انتظامی به جد این موضوع را رصد و کنترل می‌کند.

داشتن گذرنامه در کشور عراق به‌عنوان یک مدرک هویتی شخصی الزامی است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری  فارس نیز با اعلام اینکه در راهپیمایی اربعین سال ۱۳۹۷ استان فارس به اتفاق استان کهگیلویه و بویراحمد در مجموع ۸۰هزار و ۵۰ نفربه راهپیمایی اربعین اعزام کردند، گفت: در سال جاری با حذف روادید به رقم تاکنون به ۱۳۰هزار نفر رسیده است و بیش از ۶۰درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی‌ می‌شود تا روز پایانی به بیش از ۱۰۰ هزار نفر برسد که معادل افزایشی بیش از صددرصد خواهد بود.

ظفر افشون از همه دستگاه‌های فعال در عرصه راهپیمایی اربعین درخواست کرد با توجه به ناآرامی‌های جزئی در کشور عراق، حضوری فعال در عرصه‌ خدمت‌رسانی داشته باشند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری  فارس بیان کرد: برگزاری جلسات به‌صورت روزانه در روزهای پایانی پیاده‌روی اربعین و رصد اطلاعات به‌صورت مداوم برای انجام وظایف ضروری است.

مدیرکل سازمان حج و زیارت استان فارس نیز در این جلسه عنوان کرد: لغو روادید به معنای حذف گذرنامه نیست؛ از همین رو داشتن گذرنامه در کشور عراق به‌عنوان یک مدرک هویتی شخصی الزامی است.

صدور گذرنامه موقت در فارس عملیاتی شود

علیرضا زینلی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال با ترافیک گذرنامه مواجه خواهیم شد، افزود: با توجه به اینکه صدور گذرنامه زمان‌بر است، مقرر شد که گذرنامه موقت برای زائران کربلا صادر شود و ضروری است این موضوع به سرعت انجام شود؛ چراکه دستورالعمل آن از سوی مرکز اعلام شده؛ اما هنوز عملیاتی نشده است.

وی همچنین تاکید کرد: مبلغ پیش‌بینی شده برای زائران در مجموع ۲۵هزار تومان است که ۱۵هزار تومان مربوط به بیمه، ۷هزار تومان خدمات درمانی و ۳هزار تومان نیز حق‌الزحمه ثبت‌نام دفاتر زیارتی است.

زینلی تعداد شرکت‌های زیارتی فعال در زمینه ثبت‌نام اربعین را در استان فارس ۱۵۰ شرکت برشمرد و افزود: ثبت‌نام تنها بر عهده سازمان حج و زیارت نیست و افراد از طریق نرم افزار موبایلی و نیز سایت سماح می‌توانند به صورت شخصی ثبت‌نام را انجام دهند که در این صورت ملزم به پرداخت ۲۲هزار تومان هستند.   

مدیرکل سازمان حج و زیارت فارس با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر سوءاستفاده برخی افراد از روحیات پاک مردم دریافت شده است، اظهار داشت: متاسفانه در هر نوع خدمت عده‌ای به‌دنبال سوءاستفاده هستند و مبالغ بسیاری را از مردم دریافت می‌کنند که گرفتن این مبالغ درست نیست.

زینلی از مقامات امنیتی استان درخواست کرد که به‌منظور شناسایی سودجویان وارد عمل شوند و گفت: درصورتی که دفاتر زیارتی ریالی بیشتر از مبلغ یادشده از مردم دریافت کنند بدون هیچ ملاحظه‌ای تعطیل می‌شوند.

وی درباره  بیمه سفر اربعین نیز گفت: تمامی افرادی که در سایت سماح ثبت‌نام کرده‌اند بیمه هستند و می‌توانند درصورت استفاده از آن، تا ۹۰ روز پس از ثبت‌نام برای گرفتن وجوه درمانی به دفاتر سازمان بیمه مراجعه کنند.

اقلام تدارکاتی موکب شهدای منا از روز یکشنبه ۱۴مهرماه  در منطقه مستقر خواهد شد

مدیرکل سازمان حج و زیارت فارس با اشاره به برپایی مواکب در مسیر پیاده‌روی اربعین از همکاری با شهرداری و سپاه پاسداران سخن گفت و بیان داشت: موکبی تحت عنوان موکب شهدای منا زیر پرچم موکب احمدبن موسی (ع) در حال خدمت‌رسانی به زائران است.

زینلی اعلام کرد: اقلام تدارکاتی موکب شهدای منا از روز یکشنبه ۱۴مهرماه  در منطقه مستقر خواهد شد و از ۱۵ مهرماه خدمت خود را آغاز می‌کند.

دو درمانگاه در اختیار هلال احمر فارس

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز در این جلسه بیان داشت: در سال جاری برای نخستین بار دو درمانگاه به‌صورت کامل در اختیار هلال احمر فارس قرار گرفته است.

حسین درویشی با تاکید بر اینکه موکب‌ها اقدام به راه‌اندازی درمانگاه نکنند، افزود: در سامرا یک درمانگاه و در شهر بلد از توابع استان صلاح‌الدین در ۸۵ کیلومتری شمال بغداد در بارگاه امامزاده سید محمد (ع) نیز یک درمانگاه متعلق به سازمان هلال احمر است؛ همچنین ۱۵۰ نفر نیروی پزشکی از ۱۴ مهرماه در دوره‌ بازآموزی شرکت می‌کنند که شامل دوره کمک‌های اولیه، نحوه برخورد با مین و انفجارات است و از ۱۵ مهرماه از تهران اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه این خدمات تا پایان راه‌پیمایی اربعین در درمانگاه‌های یادشده ادامه دارد، گفت: تعداد ۳۳ نفر پزشک و تیم پزشکی از استان فارس در دیگر مراکز درمانی عراق خدمات‌رسانی خواهند کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس اعلام کرد: افزون بر این سه تیم امدادی به همراه سه دستگاه آمبولانس در کشور عراق در کنار درمانگاه‌ها فعالیت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از اعزام ۳۶تیم درمانی به مراسم راهپیمایی اربعین خبر داد و گفت: این افراد در ۱۳موکب مستقر می‌شوند و ۱۷۶ نفر از دانشجویان این دانشگاه نیز در قالب ۴ کمپ دانشجویی برای خدمات‌رسانی راهی می‌شوند.

۲۲۰ میلیون تومان دارو در راه عراق

علی بهادر افزود: در سال گذشته ۱۱۰میلیون تومان دارو در طول اربعین با کاروان‌های پزشکی ارسال شد  و امسال با توجه به گرانی دارو  حدود ۲۲۰میلیون تومان دارو ارسال خواهد شد.

۳۶تیم درمانی از علوم پزشکی شیراز به مراسم راهپیمایی اعزام می‌شوند

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز هم در این جلسه عنوان کرد: این مجموعه تسهیلاتی به شیعیان سراسر جهان از جمله کشورهای مالزی، اندونزی، پاکستان و افغانستان ارائه می‌دهد؛ در همین راستا برای جلوگیری از تجمع زائران شیعه این کشورها که علاقه‌مند به حضور در راهپیمایی اربعین هستند، ویزای مولتی ارائه می‌شود.

عباس مهدی بیرقدار ابراز داشت: برای افغانستانی‌های ساکن ایران با هماهنگی‌های صورت‌گرفته از سوی وزارت خارجه، دفترچه‌هایی از سوی ناجا صادر شده که بتوانند همانند دیگر اتباع مسافرت کنند.

وی خاطرنشان کرد: کشور عراق هیچ سفارتی در افغانستان ندارد و بنابراین، ویزای آن‌ها در ایران ارائه می‌شود و با اقدامات انجام‌شده  در تلاش هستیم این عزیزان نیز بتوانند در کمترین زمان ممکن وارد کشور عراق شوند.

لغو روادید به معنای همراه نداشتن پاسپورت نیست

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز تاکید کرد: لغو روادید به معنای همراه نداشتن پاسپورت و عدم رعایت مقررات کشور عراق نیست؛ همچنین خوردن مهر ورود و خروج ضروری است.

وی اظهار داشت: نادیده گرفتن این موضوع به منزله ورود غیرقانونی به کشور عراق است که مشمول دو تا سه سال مجازات زندان است.

پیاده‌روی اربعین با حضور ده‌ها میلیونی زائران از کشورهای مختلف، تصویر کنگره‌ای عظیم از آزادگان را برای جهانیان به تصویر می‌کشد و این پیام را به همراه دارد که حماسه حسینی در تاریخ ماندگار بوده و خواهد بود.
حرکت کاروان زائران حسینی برای شرکت در راهپیمایی اربعین در عراق، از سال ۱۳۹۰ در ایران شروع شد و هر سال بر عظمت و شکوه این حرکت افزوده شده است.

۹۸۸۵ /۶۱۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.