این تعبیر را خبرنگارانی که چهارشنبه در نشست خبری عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس شرکت کرده بودند، درباره اهمیت رسالت و ماموریت اصحاب رسانه از وی شنیدند.
در این نشست که حدود یک ساعت و نیم طول کشید، بیشتر وقت و زمان به خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها و تشکل‌های صنفی اختصاص یافت تا به طرح مطالب و مسائل مورد نظر خود بپردازند.


عبدالرضا قاسم‌پور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با تبریک ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان، آغازگر این نشست بود. نشستی که علاوه بر وی، معاونان سیاسی امنیتی و اجتماعی،  هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، استاندار را همراهی می‌کردند.
سجاد بنام مدیر پایگاه خبری ریواس جنوب در این نشست شکایت‌های برخی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از رسانه‌ها را یادآور شد و استاندار فارس نیز از این نشست به همه مدیران دستگاه‌های دولتی دستور داد که شکایت‌های خود از رسانه‌ها را بازپس گیرند.  
علی‌محمد پشوتن سردبیر خبرگزاری ایسنا در فارس در این نشست خطاب به همکاران رسانه ای گفت:‌بیایید امروز را از سوال کردن پرهیز کنیم و حرف‌هایمان را بزنید.
او که از مسئولان انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس نیز هست،‌گفت: امسال دومین سالی بود که  جشن مردمی برگزار کردیم. متاسفانه بیشتر مدیران نیامدند با وجود آن‌که دعوت رسمی هم از آنها انجام شده بود؛‌ ظاهرا پرهیز داشتند از کلمه جشن و شاید اتفاق خاصی بیفتد آنجا اما به دنبال آشتی و افزایش اعتماد مردم با رسانه‌ها بودیم.
در ادامه این نشست، خانم غضنفری خبرنگار روزنامه طلوع قصد داشت از حال و روز محله سعدی و برنامه‌های مدیریت ارشد استان برای این محله سیل زده در فروردین ۹۸ بپرسد.  
طرح این پرسش، واکنش برخی خبرنگاران را در پی داشت که خواستار طرح مسائل صنفی در نشست با استاندار بودند.
در این میان، خبرنگاری به حمایت سخن سرداد و گفت:‌ کار خبرنگار،مطالبه‌گری است و هر روز،‌روز خبرنگار و مطالبه گری است.
استاندار فارس هم از طرح پرسش حمایت کرد و گفت:‌ ایرادی ندارد،‌من در خدمت شما هستم.


جلال الدین عرفانی خبرنگار روزنامه خبرجنوب نیز در ادامه این نشست گفت:‌استانداران متفاوتی دیده ام اما بیشتر آنها جواب تلفن را نمی دادند، آقای دکتر رحیمی بر خلاف آنها، اگر در لحظه تماس، پاسخگو نباشد،‌ شب تماس می ‌گیرد و موفق به طرح پرسش می‌شوم.
تشخیص سره از ناسره اصحاب رسانه،‌ شناسایی خبرنگاران واقعی و اهتمام به بهره‌مندی خبرنگاران از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور دیگر خواسته عرفانی بود.
وی گفت:‌بسیاری از خبرنگاران هستند که برای آنها بیمه کارمندی و کارگری و ... منظور شده است، انتظار داریم مقامات استانی مساعدت کنند نوع بیمه آنها به بیمه خبرنگاری تبدیل شود تا بتوانند از مزایای قانون استفاده کنند.
زهرا جعفری خبرنگار عصرمردم نیز در این نشست گفت:‌ در دیماه سال گذشته برای تامین مسکن شماری از اهالی رسانه تلاش کردیم؛‌ یکی دو نهادی که دولتی بودند واحدهای ساخته شده را از متری دو میلیون و نیم در دی ماه ۹۷ تا الان چهار مرحله افزایش قیمت دادند و الان بالای چهار میلیون صحبت می کنند. شرکت ارگ مسکن جنوب زیرمجموعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گرانی مسکن سهیم است.
ابراهیم عباسی فعال رسانه‌ای نیز گفت: انتظار است‌ تقویت نظام صنفی و حرفه ‌ای و خواسته‌های مشروع خبرنگاران همواره مورد توجه قرار گیرد و مجموعه های صنفی خبرنگاران از جمله خانه مطبوعات بتوانند برای پیگیری مطالبات دیدارهایی با استاندار داشته باشند.
عباسی استاندار فارس را مردی از جنس رسانه خواند و گفت:‌ آقای دکتر رحیمی رصدگر خوبی هم هستند، در بسیاری از گروه‌های شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و در ساعات فراغت‌، آنلاین هستند و مطالب را می‌بینند.
وی در ادامه از تلاش‌های روابط عمومی استانداری فارس برای ارائه تسهیلات به خبرنگاران استان قدردانی کرد و در عین حال،‌توجه به آموزش خبرنگاران به ویژه با تخصص شرایط بحران را خواستار شد.
محمد حسین نیکوپور خبرنگار حوزه فرهنگ خبرگزاری مهر نیز در این نشست گفت: تقریبا ۱۸ سال است که خبرنگار و عکاس خبری هستم. بیشتر در حوزه خبر،‌ کار می‌کنم و تقاضا دارم دیداری خصوصی با استاندار داشته باشم در خصوص بحران سلامت در استان فارس به عنوان داعیه دار قطب سلامت جنوب کشور و مطالبی را به شما ارائه کنم و این که استان فارس در زمینه سلامت،‌دچار سوء‌تفاهم شده است و این سوء تفاهم ها باید برطرف شود.
قاسم توانایی سرپرست برخی روزنامه‌های کشوری نیز با بیان اینکه‌ هنوز برخی مدیران استان تاثیرگذاری نشریات کشوری را باور ندارند، مشکلات استان را هر روز رو در روی هم بررسی می‌کنیم،‌باید مشکلات استان در سطح کلان کشور هم مطرح شود اما بیشتر مدیران،‌ روی خوش به روزنامه های کشوری نشان نمی‌دهند. هر روز دیداری دارند از روزنامه‌های استانی اما روزنامه‌های کشوری مغفول مانده‌اند.
وی ادامه داد:‌تلاش زیادی می کنیم که یک خبر از مسئولان و استان فارس در سطح ملی منتشر شود اما برخی مدیران و روابط‌عمومی‌ها حتی یک استیکر تشکر هم در شبکه‌های اجتماعی از آنها دریافت نمی‌کنیم.
با وجود آن که نوبت به سخنرانی استاندار فارس رسیده بود،‌ وی گفت:‌ سعی کردم حرف‌های شما را بشنوم و باز هم حاضر هستم که اگر تمایل دارید از وقت خودم بگذرم.
محسن تورع خبرنگار خبرگزاری شبستان نیز در این نشست، تقاضای دیدار استاندار با مسئولان خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری را مطرح کرد.
خسرو حقگو سرپرست روزنامه همشهری،‌جام جم و دنیای اقتصاد نیز با بیان این که بیش از ۴۰ سال فعالیت مطبوعاتی دارم، گفت:‌متاسفانه با وجود معافیت مالیاتی مطبوعات و کاهش تیراژ آنها، اداره مالیاتی ۲۰ میلیون تومان مالیات برای ما در نظر گرفته است. وی گفت:‌شمار تعداد نسخه های برخی مطبوعات کشوری که در فارس توزیع می شود، از ۱۲ هزار نسخه به ۳۰۰ نسخه کاهش یافته است.


و اما در نهایت،‌ نوبت به استاندار فارس رسید که پاسخگوی خبرنگاران باشد و این در حالی بود که حدود یک ساعت از نشست را اهالی رسانه به طرح مسائل خود پرداخته بودند.
استاندار فارس در بخشی از سخنان خود با اشاره به اقدام برخی به ویژه رسانه‌های برخط که از آن استنباط باج‌خواهی می شود گفت: خطاب به این دست افراد اعلام می کنیم که این استاندار، استانداری نیست که با چنین مباحثی حاضر شود به کسی باج دهد.
این سخنان،‌دقایقی بعد در شبکه های اجتماعی با بازتاب‌ها و استقبال های گسترده ای همراه شد.
رحیمی این را نیز گفت: اینکه این افراد بین خودشان برای تخریب تا تشویق و گرفتن امتیاز، تقسیم کار می‌کنند یقین بدانند که رحیمی فردی نیست که به این مباحث امتیاز بدهد.
وی ادامه داد: اگر به دنبال این هستند که با وارد کردن فشار افکار عمومی نیروی مد نظر خود را به عنوان یک مدیر تحمیل کنند، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد چرا که در مورد انتخاب همکاران و مدیران استان یک اصولی را دارم که عبارتند از پاک دستی، پاک چشمی، کار بلد بودن و در چارچوب نظام و قانون حرکت کردن و اهداف دولت را قبول داشتن، اگر در این چارچوب باشد از انسان‌های شایسته استفاده خواهیم کرد اما اگر فکر کنند که با تحریک افکار عمومی می توانند استاندار را مجبور به اتخاذ تصمیمی که قبول ندارد کنند سخت در اشتباه هستند و راه خطا می‌روند.
استاندار فارس اشاره ای هم به حساسیت‌های حرفه خبرنگاری و اهمیت هوشیاری اهالی رسانه داشت.
رحیمی با انتقاد از این که برخی اثبات خود را در نفی دیگران می دانند، افزود: برخی تصور می‌کنند که اگر یکی از قوا را تکذیب و تخریب کنند خودشان را تثبیت کرده‌اند و ضرورت دارد که خبرنگاران به این مساله توجه ویژه داشته باشند تا دشمن نتواند از این مساله سوء استفاده کند.
وی افزود: در فضایی که امروز بسیاری رسانه‌های معاند به دنبال ترویج و ایجاد ناامیدی در جامعه هستند، وظیفه رسانه‌های داخلی و همسو با نظام این است که در جهت ایجاد امید در جامعه گام بردارند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3


۶۱۲۲/ ۲۰۲۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.