به گزارش ایرنا، حضور عشایر و فرهنگدوستان در این آیین که در مسجد دانشگاه شیراز برگزار شد، چنان پر شور بود که شماری از افراد به صورت ایستاده این مراسم را دنبال کردند.
در این آیین، معاون استاندار فارس، برخی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، برخی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شماری از استادان دانشگاه، ادیبان و هنرمندان، اقشار مختلف جامعه بزرگ قشقایی، ایلات و عشایر حضور داشتند.
سخنرانان این آیین با اشاره به خدمات و زحمات استاد فرهاد گرگین پور، خدمات ارزنده خانواده این هنرمند از جمله پدر وی زنده یاد حبیب خان گرگین پور نوازنده چیره دست سه تار و فرزندان وی، فرهاد و فرود و ... را برشمردند.
در این آیین که به همت و همکاری بستگان نزدیک خانواده گرگین پور از جمله حیدر رحیمی چگینی و دکتر امین آقایی برگزار شد، برخی شاعران ایل نیز در غم هجران این استاد موسیقی سروده های خویش را خواندند.
نوای پایانی زندگی فرهاد گرگین پور موسیقیدان و ادیب ایل قشقایی غم انگیز بود و دوستداران وی روز جمعه 11 آبان ماه جاری پیکرش را در شهرستان آباده تشییع کردند و به خاک سپردند.
این هنرمند فقید در حالی روز چهارشنبه نهم آبان ماه بر اثر بیماری سرطان چشم از جهان فرو بست که بزرگان و هنرمندان قشقایی، مانایی و تداوم موسیقی مقامی جنوب کشور را از دستاورد‌های او می‌دانند و برآنند که تاثیر وی بر حوزه ادب و موسیقی قشقایی چنان است که با تنها با نام وی و خانواده‌اش شناخته می‌شود.
گرگین‌پور زاده سال 1327 در شیراز بود. او از هنرمندان نامدار ایل قشقایی، طایفه عمله و تیره مختارخانلو است. وی خواهرزاده محمد بهمن‌بیگی بنیان‌گذار آموزش عشایری و داماد او بود. فرهاد از سال 1335 آموختن موسیقی را با نواختن آکاردئون آغاز کرد و پس از چندی با مهاجرت خانواده‌اش به تهران، نواختن این ساز را نزد استادانی نامدار ادامه داد.
فرهاد گرگین‌پور، رشته زبان و ادبیات فارسی را برای تحصیلات آکادمیک خود برگزید و مقطع کارشناسی را در دانشگاه شیراز و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه تهران گذراند.
او نوازنده تخصصی پیانو و آکاردئون بود و سه‌تار نیز می‌نواخت. ایل قشقایی و آشنایان به موسیقی مقامی گرگین‌پور را با عنوان اعتلادهنده موسیقی قشقایی و فردی می‌شناسند که بیش از نیم قرن برای حفظ این موسیقی تلاش کرد.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.