به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار پیش از ظهر دوشنبه 9 مهر در آیین بازگشایی دانشگاه‌های استان فارس ابراز داشت: در حال حاضر دانشگاه ها به صورت عمده بر انتقال دانش تاکید دارند و گرچه بیان می‌کنند به نسل سوم و چهارم رسیده اند، برخی دانش ها همچنان بدون بومی شدن ارائه می‌شود.
تبادار گفت: در این میان نمی‌توان تنها به دانشگاه ایراد گرفت زیرا صنعت گران نیز ارتباط قابل توجهی با دانشگاه‌ها ندارند.
وی افزود: صنعت نیازمند افراد مدرک دار نیست بلکه به متخصصان ایده ساز وابسته است.
استاندار فارس با بیان اینکه دانشگاهیان نباید در گیر و دار مشکلات و دشمنی های قدرت های سلطه جو از حرکت به سمت ایجاد تحول در تولید علم بومی و علوم انسانی ایرانی اسلامی غافل شوند بر ضرورت توسعه پارک علم و فناوری برای تجاری سازی تولیدات علمی و حاکمیت دانش تاکید کرد.
وی عنوان داشت: دانشگاه ها موظف‌اند برای حل و رفع آسیب های اجتماعی اقدام کنند و مهارت آموزی را سرلوحه قرار دهند.
استاندار فارس با بیان اینکه سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می‌شود که نظام جمهوری اسلامی دارد به دهه پنجم حیاتش وارد می شود، گفت: حفظ و مطالبه آرمان های بزرگی همچون استقلال، آزادی و عدالت در جامعه نیازمند عقلانیت بصیرت و کوشش خستگی ناپذیر است.
وی شرایط اقتصادی امروز را حاصل فشار روز افزون غرب دانست و اضافه کرد: دانشگاه در شرایط جنگ اقتصادی می‌تواند با افزودن بر تلاش های خود تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند.
تبادار اضافه کرد: دانشگاه با پژوهش‌های سنجیده و دقیق باید نظام اقتصادی مستقل از نفت ارائه کند.
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در فارس را 205 مرکز برشمرد و گفت: قریب به 205هزار و 797 دانشجو در یک هزار 146 رشته در استان فارس تحصیل می‌کنند و تعداد مدرسان دانشگاه نیز 7هزار و 757 نفر است.
حمید نادگران افزود: از این آمار، 15 دانشگاه دولتی، 40دانشگاه آزاد، 40 دانشگاه علمی کاربردی، 44دانشگاه پیام نور، 11 دانشگاه غیردولتی، 2 دانشگاه فرهنگیان، 10 آموزشگاه عالی آزاد و 30 مرکز پژوهشی هستند.
وی بر لزوم ساماندهی و آمایش آموزش عالی مبتنی بر ظرفیت های هر منطقه تاکید کرد و گفت: هدایت آموزش عالی منطقه به سرمایه گذاری نیروی انسانی برای رفع نیاز های منطقه و اقلیم بستگی دارد که موجب جلوگیری از گسترش کور و بی‌رویه رشته‌ گرایش‌های تکراری و بدون بازده و ایجاد هم افزایی برای نیل به اهداف آموزش عالی استان خواهد شد.

** دانشگاه شیراز 300 رتبه در جهان صعود کرد
رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرد: دانشگاه شیراز با داشتن 700 عضو هیات علمی و 17 هزار دانشجو نخستین دانشگاه جامع کشور بعد از دانشگاه تهران است و در سال جاری رتبه علمی آن در جهان از 800 به 500 صعود کرده است.
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه ها نیز با تاکید بر اینکه اعتماد به دانشجویان زمینه ساز توسعه پایدار است، گفت: فعالیت در دانشگاه بر مبنای علم است نه آزمون و خطا و از همین رو باید در مطالعات توسعه پایدار به این نهاد اتکا کرد.
آیت الله رزمجو افزود: امروز در استان فارس وحدت و انسجام خوبی بین دانشگاه ها از یک سو و میان دانشگاه‌ها و مسئولان از سوی دیگر وجود دارد که در کشور کم نظیر است.
وی بیان داشت: تلاش ما در برگزاری برنامه های علمی و فناوری استان بر این است که از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم و حتی الامکان به عدالت رفتار کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز در این آیین توجه به دو مقوله مهم سبک زندگی و مدیریت ذهن را نیاز اساسی دانشگاه های امروز خواند.
محمدکاظم کاوه پیشقدم عنوان کرد: دانش ابزاری متعالی است که اگر در اختیار ذهن هدایت یافته باشد، بشر را به کمال می‌رساند و چنانچه سبک زندگی فرهنگی، اسلامی و اخلاقی نباشد به ابزاری منفی بدل می‌شود که سبب سکون انسان خواهد شد.
وی با بیان اینکه آموزش سبک سالم زندگی در دانشگاه‌ها باید در اولویت های فرهنگی مراکز آموزشی قرار گیرد گفت: امروزه با دانشگاه‌های نسل دوم و سوم و چهارمی مواجهیم که در آنها استقبال از رشته های قدیمی با کاهش مواجه است و دانشگاه ها نیازمند رشته هایی هستند که به کمبودهای جامعه پاسخ دهند و کار آفرین باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تاکید بر اینکه ورود به دانشگاه به معنای پذیرش مسئولیت کشور است گفت: دانشجویان برای خود زندگی نمی‌کنند، برای کشورشان زندگی می‌کنند و باید برای اعتلای کشور بکوشند.
علی بهادر عنوان کرد: دین و علم دو بال هستند و اسلام بیش از هر دین دیگر به علم سفارش می‌کند؛ اما اگر اروپا این پیوند را از هم گسست، دین مشکل داشت نه علم.
وی بیان داشت: امروز ما وارد صحنه رقابت علمی بین دانشگاه ها و کشورها شده ایم؛ بنابراین باید بسازیم تا ما را باور کنند؛ زیرا اگر همیشه مصرف کننده باشیم هیچ نقشی در جهان نخواهیم داشت.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.