به گزارش ایرنا حسن خسروانیان، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اشاعه فرهنگ اهمیت دادن به منابع طبیعی در میان جوامع روستایی به سبب شرایط زندگی، ارتباط مداوم با منابع طبیعی و رویکرد آنها به این منابع به عنوان محلی برای کسب درآمد، بسیار حائز اهمیت است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد بیان داشت: از جمله اهداف تخصصی این جشنواره می توان به تبیین کاربرد محصولات بنه، اهمیت آن به لحاظ جنبه های زیست محیطی و اقتصادی در منطقه و توجه به کاربردهای بلند مدت آن در توسعه پایدار اشاره کرد.
خسروانیان ادامه داد: از کاربردهای درخت جنگلی بنه، استفاده از میوه، استفاده از سمغ (سقز) درخت، بهره گیری از آن در صنعت داروسازی، درمان یبوست و ناراحتی های گوارشی، تهیه نرم کننده ها، تهیه ضدعفونی کننده ها، استفاده در تهیه واکس و صنایع پلاستیک سازی و صنعت عطر و خوشبوکننده هاست.
او گفت: تهیه آدامس، حشره کش ها، استفاده از روغن میوه بنه، تثبیت خاک و جلوگیری از انواع فرسایش خاک، جلوگیری از ایجاد سیل و روان آب در سطح حوزه آبخیز و منطقه، تعدیل آب و هوا و زیستگاه حیات وحش از دیگر کاربردهای درخت جنگلی بنه است.
خسروانیان بیان کرد: این جشنواره می تواند در توجه همگان به منابع طبیعی و جنگلداری، شناخت و بررسی درختان بنه و رویشگاه های آن، روش های حفظ و احیای جنگل های بنه (پسته وحشی)، توجه به اثرات زیست محیطی درخت بنه و اثرات آن بر زندگی مردم و ارایه محصولات غیر چوبی و محصولات جانبی درختان بنه تاثیرگذار باشد.
او گفت: این جشنواره افزون بر اینکه در ترویج فرهنگ حفاظت از درختان و جوامع جنگلی موثر است، فرصتی برای معرفی ظرفیت های پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران در سراسر کشور است.
خسروانیان افزود: ترویج و شناساندن اهمیت و حفاظت از درخت بنه و جوامع جنگلی و به طور کل منابع طبیعی در قالب برگزاری جشنواره ها در بین جوامع محلی، مردم بومی و افرادی که از این جنگل ها و منابع منتفع می شوند باعث می شود تا به ضرورت حفاظت و حراست از این منابع بیشتر واقف شوند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای برپایی چنین جشنواره هایی این است که مردم به این موضوع پی می برند که
منابع طبیعی در حالی که نیازهای نسل حاضر را برآورده می کند باید برای نسل های آینده نیز باقی بماند که این موضوع خود هدف توسعه پایدار است.
بنه یا پسته کوهی، درختی کُند رشد و مقاوم به خشکسالی است که ارتفاع آن به هفت الی هشت متر می رسد، این درخت معرف جنگل های کوهستانی فلات مرکزی است و در ارتفاعات یک هزار و 300 تا یک هزار و 800 متر از سطح دریا
و همچنین مناطقی از جنگل های زاگرس یافت می شود.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله 110کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.