به گزارش ایرنا‌، روح الله بهرامی شامگاه سه شنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای دولت در استان فارس با عنوان 'جشنواره خدمت' در شیراز گفت: عشایر استان فارس بزرگترین جامعه عشایری کشور را تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف خصوصاً در حوزه ایثار و شهادت نقش بی‌بدیلی در دفاع مقدس ایفا کرده‌اند.
وی با بیان اینکه اداره کل امور عشایر فارس چهار طرح بزرگ را پیگیری می‌کند، ادامه داد: مهمترین طرح این اداره کل عملیات اجرایی اسکان به منظور ساماندهی زندگی عشایر است که برای آن دسته از عشایری است که علاقه‌مندند در ییلاق یا قشلاق سکونتگاه دائمی داشته باشند.
بهرامی بیان داشت: در حال حاضر مطالعه و ارزیابی ها در 204 نقطه اسکان انجام شده و متقاضیان در 120 کانون اسکان داده شده‌اند که تعداد آن‌ها 7هزار خانوار عشایری، معادل 35هزار نفر است.
وی بیان کرد: در حوزه تولید علوفه نیز به دلیل فقر مراتع و خشکسالی‌ با مشکلاتی مواجه هستیم‌ چراکه مراتع چرای آزاد دام محدود شده است.
بهرامی ادامه داد: در حالت طبیعی 80 درصد چرای دام باید به ‌صورت طبیعی انجام شود اما به دلیل نبود علوفه در مراتع 20 درصد چرای آزاد و 80 درصد علوفه دستی ارائه می‌شود که سبب‌ ساز افزایش هزینه نگهداری دام شده است و کاهش سودآوری را در پی داشته است.
مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه به منظور جبران این نقیصه طرح زنجیره تولید گوشت قرمز اجرا شده است، بیان کرد: بودجه این طرح یک درصد درآمدهای صندوق توسعه ملی است که با آن تسهیلاتی با کارمزد ده درصد و دوره برگشت یک ساله در اختیار عشایر قرار می‌گیرد تا بتوانند علوفه مورد نیاز خود را تأمین کنند.
وی ابراز داشت: در استان فارس یک اتحادیه عشایر سیار و 23 شرکت تعاونی عشایری در مناطق عشایر نشین دایر شده است که علوفه مورد نیاز دام را ارائه می‌دهند و سالانه 65 هزار تن انواع علوفه از این طریق توزیع می‌شود.
بهرامی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به 12 میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر پرداخت شده است، گفت: همچنین از محل ماده 10 و 12 خشکسالی تسهیلاتی با کارمزد 4درصد و دوره برگشت 5 ساله از طریق شعب بانک کشاورزی در اختیار 500 نفر از عشایر سیار قرار گرفته است که بیشتر به عشایری پرداخت شده است که از خشکسالی خسارت دیده‌اند.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به ارتقای معیشت عشایر و پایداری تولید آنان،‌ اظهار داشت: بر این اساس در حوزه گردشگری و بوم گردی 25 مجوز از میراث فرهنگی اخذ شده است که براساس آن بوم گردی عشایر در چادرهای آنان توسعه می‌یابد.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه کشت گیاهان دارویی، از آنجا که 67 درصد مراتع استان در اختیار عشایر است، اجازه کشت گیاهان دارویی در مناطقی که مرتع وضعیت مناسبی داشته باشد صادر خواهد شد.
بهرامی به فعالیت عشایر در زمینه صنایع دستی نیز اشاره کرد و بیان داشت: به منظور حمایت از زنان عشایر 47 صندوق کارآفرینی امید دایر شده است که 1500 نفر از این زنان عضو آن هستند و از تسهیلاتی تا سقف 25میلیون تومان به صورت بلاعوض به آن‌ها ارائه می‌شود.
وی افزود: در سال جاری نیز صندوق صنایع دستی عشایر کشور در شهرستان فیروزآباد به صورت الگو راه‌اندازی شد که در حوزه تولید، آموزش و توانمند سازی بانوان عشایر تلاش می‌کند.
مدیرکل امور عشایر فارس ابراز داشت: ایجاد و راه‌اندازی شرکت های پشتیبانی و خدماتی عشایری با محوریت شرکت‌های دانش‌ بنیان برای بازاریابی محصولات و فرآورده‌های عشایر و نیز تامین نهاده برای این جامعه در دست اقدام است و تاکنون مطالعات جامع اقتصادی‌اجتماعی در موضوعات مختلف صورت گرفته است که بر اساس آن‌ها راهبرد‌هایی مشخص شده است.
بهرامی در ادامه به موضوع گسترش انرژی‌های نو در میان جامعه عشایر نیز اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در حوزه عشایری فراهم نشده، با استفاده از انرژی خورشیدی و بادی در صدد جبران این نقیصه هستیم و تاکنون 170 حمام خورشیدی ساخته شده است که در ادامه نیز 2700 پکیج خورشیدی بنابر توافق با وزارت نیرو میان عشایر توزیع خواهد شد.
دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان فارس در نمایشگاهی با عنوان جشنواره خدمت در محل بلوار چمران شیراز در معرض دید مردم قرار گرفته است.
در غرفه های این نمایشگاه که شامگاه شنبه سوم شهریورماه آغاز به کار کرد، عملکرد دولت در ابعاد عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان فارس در معرض دید مردم قرار گرفته است.
در این غرفه ها، مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی به صورت مستقیم عملکرد دولت را در قالب فیلم، تیزر، کلیپ، بروشور کتابچه و ... معرفی می کنند.
این نمایشگاه که به مناسبت هفته دولت برپا شده است، هر روز از ساعت 16 تا 22 و تا روز چهارشنبه هفتم شهریورماه پذیرای بازدیدکنندگان است.
دوم تا هشتم شهریورماه هر سال به نام هفته دولت نامگذاری شده است. در این هفته ضمن تبیین خدمات دولت و بهره برداری از طرح های مختلف، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر که هشتم شهریورماه 1360 در انفجار دفتر نخست وزیری به دست منافقین به شهادت رسیدند، گرامی داشته می شود.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.