مکان: شیامن، چین/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نشست بریکس در شهر «شیامن» چین در حال برگزاری است.

کشورهای تشکیل دهنده گروه بریکس برای صلح و ثبات در خاورمیانه متعهد شدند نقش بیشتری را برای حل بحران فلسطین و اسرائیل ایفا کنند. بریکس همچنین خواستار اصلاحات در سازمان ملل و اقدامات سرسختانه‌ تر علیه گروه‌ های تروریستی شد همچنین اعضا توافق کردند با همکاری یکدیگر سطح اقتصاد جهانی را ارتقا دهند. کشورهای عضو گروه بریکس در بیانیه مشترکی توافق کردند همکاری‌ هایشان را برای مقابله با تروریسم افزایش دهند. اجلاس بریکس همچنین ششمین آزمایش اتمی کره شمالی را محکوم و تاکید کرد که مساله شبه جزیره تنها باید از طریق گفتگوی مستقیم حل و فصل شود.

بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌ های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است.

در ابتدا نام این گروه «بریک» نام داشت اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت. هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموما به واسطه اقتصادهایی با رشد پرشتاب بر امور جهانی و منطقه‌ ای از دیگر کشورها متمایز می‌ شوند. بریکس 28 درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

اما اکنون با گذشت زمان این قدرت‌ های نوبنیاد اقتصادی رنگ باختند و موقعیت برتر خود را از دست دادند. به طور نمونه چین که میزبان نشست امسال بریکس است، گرچه دو سوم تولید ناخالص داخلی کشورهای بریکس را به خود اختصاص داده، اما وضعیت برتر اقتصادی خود را از دست داده است.

در چین مدت‌ ها است دیگر از رشد اقتصادی دو رقمی گذشته خبری نیست. رشد اقتصادی این کشور در سال 2016، 6.7 درصد بود. رشدی که به نسبت سال‌ های گذشته تا نصف تقلیل یافته و کارشناسان، رشد اقتصادی این کشور را در سال 2018، شش درصد پیش‌بینی کرده‌ اند.

شرایط اقتصادی روسیه نیز همینطور است. اقتصاد این کشور با مشکلات وسیعی روبرو شده است. ارزش روبل روسیه هم همواره کاهش می‌یابد.

شرایط برزیل هم بسیار دردناک است. این کشور که زمانی امید کشورهای آمریکای جنوبی بود، از نظر سیاسی و اقتصادی نمی‌ تواند از بحران نجات یابد. اقتصاد برزیل از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نیز آسیب دیده است.

وضعیت اقتصادی آفریقای جنوبی نیز نشان از کاهش جدی رشد اقتصادی در دهه 2010 دارد.

تنها هند است که در میان کشورهای بریکس از شرایط  رو به رشد اقتصادی سود می‌ برد. وضعیت اقتصادی هند در شرایط مطلوبی است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی هند در سال جاری و آینده میلادی 7.6 درصد باشد.

در نتیجه احتمال نمی رود این نشست نتیجه اقتصادی چشمگیری داشته باشد.

مکان: شیامن، چین

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.