دراین مطلب آمده است: با رسیدن به روزهای پایانی سال تحصیلی، دانش آموزان و خانواده ها با دغدغه هایی هم سو اما متفاوت مواجه می شوند اما دغدغه مشترکی که در این میان وجو دارد گذراندن اوقات فراغت تابستانی است و در این مسیر مهم‌ترین راهی که خانواده ها در آن گام می گذارند شناسایی استعدادهای فرزندانشان است، به همین منظور بسیاری ورزش را مهم‌ترین اولویت خود معرفی می کنند اما برای رسیدن به این مهم با بود و نبودهای فراوانی رو به رو هستند. در حوزه ورزش نیز هیئت های ورزشی برای شناسایی استعدادهای جدید طرح هایی را برنامه ریزی می کنند تا بتوانند با اجرای آن و شناسایی استعدادهای جدید در مسیر قهرمانی گام بردارند، اما یکی از مشکلاتی که در این راه چالشی مشترک برای خانواده ها و هیئت ها شناخته می شود نبود مکانی واحد برای استعدادیابی است، مشکلی که گویا حوزه آموزش و پرورش در عبور از آن موفق تر از حوزه ورزش و جوانان عمل کرده است.
افتتاح کانون های استعدادیابی درآموزش و پرورش
رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش به خبرنگار ما می گوید: پس از تعطیلات مدارس و حتی در ایام تحصیل، شناسایی استعدادهای ورزشی برای رونق ورزش استان نقش بسیار مهمی ایفا می کند که در گذشته چندان به آن توجه نمی شد، اما طی چند سال اخیر با تغییر نگاه ها به ورزش، این مهم در حوزه آموزش و پرورش هدف گذاری شد. «عاطفه پارسا» می افزاید: به همین منظور قبل از سال 94 بر اساس ابلاغ وزارت آموزش و پرورش ایجاد کانون های استعدادیابی در استان ها هدف گذاری شد که هر چند، تعدادی کانون در نقاط مختلف استان ایجاد شد اما چندان مورد توجه قرار نگرفت و این موضوع مانع رونق کانون ها در مسیر استعدادیابی شد. به گفته وی، پس از سال 94 توجه به این کانون ها بیشتر و با رسیدگی برای فعالیت آن ها برنامه ای مدون نیز تدوین شد و در پی این برنامه ریزی ها توجه به کانون های استعدادیابی آموزش و پرورش به صورت قابل توجهی نسبت به سال های قبل از آن افزایش پیدا کرده است.
استعدادیابی در 250 کانون آموزش و پرورش
وی تصریح می کند: با تغییر نگاه ها به کانون های استعدادیابی، فعالیت آن ها بیشتر شد و این اتفاق افزایش تعداد کانون ها در استان را نیز در پی داشت به طوری که امروز 100 کانون استعدادیابی برون مدرسه ای که به آن سالن های ورزشی خارج از مدارس و 150 کانون استعدادیابی درون مدرسه ای که به فضاهای ورزشی درون مدارس گفته می شود فعالیت مستمر دارد. وی می افزاید: در هرکدام از این کانون ها دانش آموزان سنین پایه آموزش های لازم را زیر نظر مربیان اداره کل آموزش و پرورش فرا می گیرند که در کنار آن از میان دانش آموزان توانمند در رشته های ورزشی استعدادیابی می شود و هر کدام به هیئت ورزشی مربوط معرفی می شوند. به گفته وی، اطلاعات به دست آمده از فعالیت کانون های استعدادیابی این اداره کل نشان می دهد در میان شهرستان های استان، در زاهدان بیشترین استقبال از فعالیت طرح های استعدادیابی شده و پس از آن کانون های زابل و چابهار بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است اما در مجموع میزان استقبال خانواده ها را می توان مثبت ارزیابی کرد.
معرفی رشته های پایه برای استعدادیابی
رئیس اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش عنوان می کند: در سال های گذشته نیز این کانون ها توانسته اند با هیئت های ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان تعامل و همکاری قابل قبولی داشته باشند، این در حالی رخ داد که این اداره کل هر سال رشته هایی را به عنوان رشته ای پایه به آموزش و پرورش اعلام می کرد اما برای تعطیلات پیش رو رشته هدفی معرفی نشده است. وی می گوید: این کانون ها در ایام تابستان همزمان با بالا گرفتن تب طرح های استعدادیابی فعالیت بیشتری دارد و در این بازه حتی تعامل آن ها با همه هیئت های ورزشی نیز افزایش پیدا می کند و با حضور آن ها استعدادیابی انجام می شود که پیامدهای مثبتی به همراه داشته است. به گفته وی، این کانون ها در رشته خاصی فعالیت ندارند و با توجه به ظرفیت های موجود، در رشته هایی که امکان پرداختن به آن در کانون باشد فعالیت خواهند داشت و در آن رشته استعدادیابی انجام می شود.
شروع استعدادیابی تابستانی از بهار
وی می گوید: هرچند کانون های استعدادیابی اداره ورزش و جوانان در طول سال فعالیت دارند اما توجه خانواده ها به استعدادیابی فرزندانشان در ایام تعطیلات تابستان سبب شده است تا حرارت فعالیت کانون ها در روزهای داغ تابستان بیشتر شود که برای موافق تر بودن این طرح ها هر سال کانون ها اجرای طرح استعدادیابی خود را از فصل بهار آغاز می کنند. به گفته وی، در این راه وزارت آموزش و پرورش به دو پایه ششم و نهم توجه و تاکید بیشتری داشته است، به گونه ای که برای پایه ششم رشته دو و میدانی ورزش پایه معرفی شد که در طول سال مربیان کانون ها و مدارس دانش آموزان این رده را مورد استعدادیابی قرار دادند و بر اساس برنامه وزارتخانه این افراد در مسابقات استانی برای شناسایی استعدادهای برتر استان به رقابت خواهند پرداخت. وی می افزاید: برای رده سنی پایه، وزارت آموزش و پرورش رشته هندبال را به عنوان ورزش هدف معرفی کرد که در این باره استعدادهای برتر استان شناسایی شده اند و در قالب تیم استان برای شناسایی استعدادهای برتر منطقه به رقابت های منطقه ای کشور اعزام خواهند شد که این مسابقات طبق برنامه ریزی ها از ابتدا تا 15 اردیبهشت برگزار می شود. پارسا اظهار می کند: با توجه به پراکندگی استعدادها در نقاط مختلف استان، آموزش و پرورش می تواند در شناسایی استعدادهای نهفته ورزشی که امکان حضور در مرکز استان را ندارند نقش مهمی ایفا کند و کانون های ورزشی ایجاد شده در این مسیر به نوعی پیش قدم هستند و این مهم سبب شده است تا 250 کانون در استان فعالیت مستمر داشته باشند که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد. با توجه به وسعت استان و پراکندگی روستاها شاید برای شناسایی استعدادهای ورزشی منطقه، تلاش فقط یک هیئت ورزشی یا یک اداره کافی نباشد و پراکندگی استعدادها در حتی دور افتاده‌ترین روستاهای استان اهمیت اجرای طرح های استعدادیابی در مدارس را بیش از پیش می کند، بنابراین می توان نقش آموزش و پرورش در شناسایی استعدادها را بسیار موثر دانست اما اجرای موفق آن به تعامل هم سو میان دو اداره کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان نیاز دارد این در حالی است که هیئت های ورزشی تعامل بیشتری برقرار کرده اند و حتی برخی همچون هیئت کشتی پیش از اتمام سال تحصیلی با حضور در مدارس استعدادیابی را آغاز کردند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.