به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری، سید دانیال محبی شامگاه شنبه در کارگروه استانی احیاء تالاب بین المللی هامون در زاهدان اظهار داشت: باید با توجه به اقلیم خشک و قهر طبیعت در سیستان از ظرفیت های ملی و بین المللی برای احیای تالاب بین المللی هامون کمک گرفته شود.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب و نگاه ویژه دولت دوازدهم به سیستان و بلوچستان اظهار داشت: احیای تالاب هامون نیازمند تخصیص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی است.
استاندار سیستان و بلوچستان بر بهره گیری از ظرفیتهای علمی و دانشگاهی، تجربه کشاورزان و مشارکت مردم در این زمینه تاکید کرد.
معاون محیط زیست منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این نشست گفت: برای احیای تالاب بین المللی هامون و مقابله با پدیده گرد و غبار در سیستان باید 2 برنامه مجزا تهیه و اجرا شود زیرا احیای تالاب وابسته به آب است.
مسعود تجریشی اظهار داشت: موضوع حق آبه تالاب و برنامه زیست محیطی باید از هم تفکیک شده و برای هر کدام برنامه منسجم دستگاهی تهیه شود.
وی با اشاره به تخصیص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی به مباحث زیست محیطی در سطح کلان گفت: لازمه تخصیص این منابع به سیستان و بلوچستان تشکیل کارگروه ملی تالاب هامون و برنامه ریزی با رویکرد توجه به سلامت مردم و معیشت آنان است تا پس از تایید در هیات دولت اقدامات بعدی انجام شود.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: حیات مردم سیستان به هامون وابسته است لذا تلاش برای احیای آن در واقع تلاش برای زنده نگه داشتن مردم است.
حمید ظهرابی اظهار داشت: در اغلب برنامه های پیش بینی شده برای احیای تالاب ،چگونگی ایجاد شغل بدون لحاظ بستر تالاب مورد توجه بوده در حالیکه امروز باید ظرفیت های اکولوژیکی تالاب در اولویت قرار گیرد.
تالاب بین المللی هامون با مساحتی حدود پنج هزار و 700 کیلومترمربع بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است. تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند. منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از 183 گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.