نیک محمد بلوچزهی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده 900 کیلومتر فیبر نوری نیز تا پایان امسال به این شبکه افزوده می شود.
وی بیان کرد: همچنین ظرفیت شبکه انتقال( پهنای باند) سیستان و بلوچستان در ابتدای دولت یازدهم 72 گیگ در هر ثانیه بوده که هم اینک به 183 گیگ در ثانیه افزایش یافته است.
وی توسعه نسل سه و چهار اینترنت در شهرهای سیستان و بلوچستان را از گام های ارزنده دولت در این استان ذکر کرد و گفت: اینترنت تری.جی (3G) در ابتدای دولت یازدهم تنها در چهار شهر اجرا شده بود اما هم اینک تمام شهرهای سیستان و بلوچستان از آن برخودارند.
وی افزود: اینترنت فور.جی (4G) در گذشته در سیستان و بلوچستان وجود نداشته اما هم اینک در 35 شهر این استان برقرار شده است.
مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه روستایی گفت: در این استان هفت هزار و 120 روستا دارای سکنه هستند که سه هزار و 556 روستا دارای جمعیت بالای 20خانوار است.
بلوچزهی اظهار داشت: براساس برنامه پنجم و ششم توسعه کشور ارائه خدمات اینترنتی به روستاهای بالای 20 خانوار برای این نهاد تکلیف به حساب می آید.
وی افزود: در سفر اخیر وزیر ارتباطات به سیستان و بلوچستان مقرر شد در 2 سال نخست دولت دوازدهم تمام روستاهای بالای 20 خانوار این استان سرویس تلفن و اینترنت دریافت کنند.
وی ادامه داد: هم اینک 2 هزار و 257 روستای سیستان و بلوچستان از تلفن روستایی یا سیمی و هزار و 10 روستا نیز از همراه اول یا ایرانسل سیار برخوردارند.
وی تصریح کرد: در مجموع سه هزار و 267 روستای سیستان و بلوچستان دارای ارتباط تلفنی هستند.
مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: در ابتدای دولت یازدهم 507 روستای این استان ADSL (ای .دی . اس . ال) داشتند که پارسال برای سه هزار و 669 روستا بستر توسعه اینترنت فراهم شده است.
بلوچزهی اظهار داشت: همچنین در این مدت هزار و 285 مودم فور.جی (4G) رایگان در این روستاها در مکان هایی که عمومیت داشتند نظیر دهیاری ها، شوراها، مدرسه یا مرکز بهداشت توزیع شد تا حداقل ارتباط در روستاها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: با کاهش قیمت مودم از چهار میلیون ریال به یک میلیون و 500 هزار ریال مردم توان خرید مودم را پیدا کردند.
وی تصریح کرد: در سه هزار و 162 روستای سیستان و بلوچستان این سرویس گسترده می شود.
وی ارائه فور.جی (4G) به هزار و 565 روستای دیگر سیستان و بلوچستان را از دیگر اقدامات در حوزه اینترنت روستایی ذکر کرد.
وی نصب رایگان دستگاه خودپرداز بانکی در روستاهای دارای دفتر ICT (ای سی تی) روستایی را از اقدامات سال گذشته این نهاد برشمرد و گفت: هم اینک 235 دفتر ای سی تی روستایی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که برای کاهش مشکلات مردم در زمینه بانکی 21 دستگاه خودپرداز سال گذشته در این دفاتر نصب و راه اندازی شده است.
مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان گفت: همچنین تعداد کاربران اینترنت پرسرعت این استان از 48 هزار نفر ابتدای دولت یازدهم با رشد 16 برابری به حدود 783 هزار نفر رسیده است.
بلوچزهی توسعه دولت الکترونیک را از مهمترین اولویت های این حوزه ذکر کرد و افزود: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از اقدامات این حوزه است که تقریبا زیرساخت های آن در سیستان و بلوچستان فراهم شده و در فاز ارائه سرویس قرار دارد.
وی فراهم شدن تعاملات میان دستگاهی برای رفع مشکلات مردم را از جمله مهمترین مزایای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ذکر کرد.
وی ادامه داد: در این راستا مقرر شده یک پنجره واحد خدمات دولت برای کاربران راه اندازی شود تا در قالب سایت استانی تمام خدمات دستگاه های سیستان و بلوچستان به مردم تجمیع شود.
وی حرکت به سمت دولت همراه را از دیگر اقدامات پیش روی سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: قرار است تمام خدمات دستگاهها به صورت اپلیکیشن بر روی گوشی همراه نصب شود.
مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان امنیت فضای مجازی را یکی از مشکلات دستگاهها برشمرد و گفت: برای رفع مشکلات دستگاههای این استان در حوزه امنیت فضای مجازی مرکز آپا(آگاهی رساندن، پشتیبانی و امداد در حوزه امنیت) در دانشگاه سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است.
بلوچزهی اشتغال را از بزرگترین معضلات جامعه معرفی کرد و افزود: از آنجایی که 10 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی سیستان و بلوچستان را حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل می دهد این نهاد برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در پارک علم و فناوری این استان از فعالان این حوزه حمایت می کند.
وی راه اندازی سیستم یکپارچه مدیریت املاک کشور در سیستان و بلوچستان را از دیگر خدمات اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان برشمرد.
وی با تشریح عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم در حوزه ارتباطات و فناوری سیستان و بلوچستان گفت: ارائه خدمات اینترنت نسل چهار از 15 شهر به 35 شهر، ارائه اینترنت پهن باند ثابت TD-LTE از یک شهر(زاهدان) به سه شهر زابل، زاهدان و چابهار، ایجاد مرکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب و کارهای حوزه فاوا در پارک علم و فناوری، پروژه سیستم یکپارچه املاک کشور در محل اداره پست، نصب و راه اندازی 21دستگاه خودپرداز در دفاترICT روستایی و امکان دسترسی پهن باند بر بستر فیبر نوری(FTTH) در شهر زاهدان را از جمله اقدامات دولت در این استان ذکر کرد.
وی همچنین توسعه شبکه نسل چهارم به تمام شهرها، بهره برداری از ارتباط تلفن خانگی 90 روستا و توسعه فیبر نوری به میزان 900 کیلومتر را از جمله اقدامات اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدرسرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.