به گزارش ایرنا مردم سیستان و بلوچستان از زمان ورود اسلام به ایران علاقه و وابستگی زیادی به این دین الهی پیدا کردند و همچنان که بر اساس نقل های معتبر و منابع دست اول به ویژه کتاب تاریخ سیستان آمده است: مردم این سامان نخستین خون خواهان حضرت حسین (ع) بودند بگونه ای که به محض شنیدن خبر شهادت آن امام همام و یاران باوفایشان به خونخواهی آن حضرت قیام کردند.
از آن دوران تاکنون شیعه و سنی این استان عشق و دلدادگی خاصی به ائمه اطهار(ع) پیدا کرده و در هر مناسبتی و به هر بهانه ای این دلدادگی را به بهترین شکل ممکن به جهانیان نشان می دهند.
شور و هیجان مردم در دهه نخست محرم به حدیست که شبها و روزهای این ایام شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان ماتم سرا می شود و از هر کوچه و خیابانی صدای حزن و اندوه به گوش می رسد.
پذیرایی از زوار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) افتخار بزرگی است که مردم این استان سعی می کنند برای گام نهادن در این مسیر از یکدیگر پیشی بگیرند.
برپایی ایستگاههای صلواتی، پخت و توزیع نذورات، راه اندازی موکب برای میزبانی از زوار ایرانی و خارجی در این استان و عتبات عالیات گوشه ای از خدمات رسانی مردم سیستان و بلوچستان است بگونه ای که رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات این استان می گفت: روزانه با 120 هزار پرس غذا توسط موکب های این استان در کربلا و نجف از زوار اربعین حسینی پذیرایی می شد.
پذیرایی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان از زوار پاکستانی اربعین با برپایی موکب در میل 72 مرزی و میرجاوه و زائر سرای امام رضا (ع) در زاهدان با شور و شوق انجام می شود بطوریکه از 24 شهریور تا روز اربعین 55 هزار زائر پاکستانی پس از خدمات رسانی در این استان به سمت کربلای معلی بدرقه شدند.
این در حالیست که خدمات رسانی به زوار پاکستانی همچنان ادامه دارد بطوریکه شب گذشته (دوشنبه شب) بیش از 1800 زائر جامانده از اربعین که در پشت مرزهای پاکستان در انتظار صدور مجوز خروج بودند، وارد خاک ایران شدند و پس از استراحت در زائر سرای امام رضا (ع) امروز زاهدان را به قصد کربلا ترک کردند.
جوانان سیستانی و و بلوچستانی همه ساله نه تنها در موکب ها و ایستگاههای صلواتی مستقر در استان بلکه با استقرار موکب های مختلف در مسیر نجف تا کربلا با عشق و علاقه وصف ناشدنی از زوار اربعین پذیرایی می کنند.
کربلا سرزمین عشق و ایثار است، در این جاده ای که سرشار از ایمان و عشق و شور است همه تلاش می کنند محبت خود را به سالار شهیدان به هر طریق ممکن به تصویر بکشند.
به گفته محمد رضا واحدی رئیس ستاد عتبات عالیات سیستان و بلوچستان؛ امسال هفت موکب از این استان در مسیر حرکت زوارحسینی از نجف تا کربلا برپا شد.
علاوه بر ستاد عتبات عالیات برخی از جوانان نیز به صورت خودجوش البته با هماهنگی این ستاد اقدام به برپایی موکب در مسیر پیاده روی اربعین کردند.
امیر سراوانی یکی از جوانان فعال در موکب و از مسئولان هیات عباس علمدار زاهدان مستقر در مسیر نجف به کربلا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این هیات از چند سال پیش تاکنون در ایام اربعین حسینی در مسیر زائران کربلا اقدام به برپایی موکب می کند.
وی خدمت به زوار حسینی را افتخار بزرگی برای خود و سایر خدمتگزاران دانست و ادامه داد: امسال نیز این موکب در مقابل مسجد مقدس سهله عراق راه اندازی شد و در طول یک هفته روزانه چهار وعده غذایی صبحانه، نهار، عصرانه و شام از زوار حسینی پذیرایی کرد.
وی یکی از عمده مشکلات موجود در مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا را انباشت زباله های ناشی از مصرف آب، غذا و میوه ذکر کرد و گفت: در این مسیر شاهد خیل عظیمی از ظروف یکبار مصرف رها شده در مسیر بودیم که به شدت آزار دهنده بود.
وی افزود: در صورت فرهنگ سازی مناسب اگر زوار این ظروف را در محیط رها نمی کردند و یا کشور عراق با همکاری ایران اقدام به جمع آوری و بازیافت زباله های می کرد به یقین نه تنها محیط زیست صدمه نمی دید بلکه فرصت خوبی برای کسب درآمد افراد نیازمند و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها بود.
وی ادامه داد: اعضای این هیات برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و کمک به نظافت محوطه همه روزه اقدام به جمع آوری زباله ها و آتش زدن آنها می کرد.
مسئول هیات عباس علمدار زاهدان و موکب این هیات در مسجد سهله نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حضور مردم سیستان و بلوچستان در پذیرایی از زوار حسینی قابل تقدیر است بگونه ای که نه تنها در این استان به زوار پاکستانی خدمات رسانی شد بلکه شمار زیادی از جوانان عاشق با همکاری ستاد عتبات عالیات در کشور عراق به زوار اربعین خدمت می کردند.
علیرضا راهپیما افزود: با توجه به ازدحام جمعیت و شمار زیاد متقاضیان ایجاد موکب در مسیر نجف تا کربلا متاسفانه برخی ناهماهنگی ها بوجود می آید که امیدواریم با درایت خاص مسئولان این مشکلات سال به سال کمتر شود.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی ستاد عتبات کشور برای موکب هایی که دارای سابقه برپایی در عراق بودند شناسنامه صادر شده است که احیانا به دلیل مشکلات ذکر شده این مجوز و پروانه به موکب های استان تحویل نشد و همین مساله ما را از کمکهای معنوی و همکاریهای دیگر محروم کرد.
وی گفت: قرار بود موکب این هیات در کربلا مستقر شود که به دلیل برخی مشکلات با همکاری برادران عراقی در سهله مستقرشد.
وی از کمک مسئولان عراقی قدردانی کرد و گفت: با کمک این بزرگواران بسیاری از مشکلات رفع و زمینه برای خدمات رسانی این موکب در عراق فراهم شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال هفت موکب از این استان برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در مسیر نجف تا کربلا راه اندازی شد.
محمدرضا واحدی افزود: سال گذشته تنها یک موکب از سیستان و بلوچستان در عراق راه اندازی شده بود که امسال با توجه به علاقه مندی مردم استان به هفت موکب افزایش یافت.
وی ادامه داد: این هفت موکب در این مدت هر روز بیش از 120 هزار پرس غذا بین زائران توزیع می کردند.
وی بیان کرد: عشق و علاقه مردم سیستان و بلوچستان به ائمه اطهار (ع) بر هیچ کس پوشیده نیست و همین دلدادگی ها موجب شده تا برای خدمت رسانی به زوار از هر فرصتی استفاده کنند.
واحدی گفت: تقاضا برای برپایی موکب در مسیر نجف تا کربلا هر سال رو به فزونی است و همین مساله نشان دهنده دلبستگی مردم استان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.
مردم این دیار که از قافله خدمتگزاران به زائران حسینی در کربلا جامانده بودند به صورت خودجوش در قالب ستاد مردمی اربعین با راه اندازی موکب در مناطق مرزی استان و زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان به ارائه خدمت به زائران حسینی تبعه پاکستان پرداختند.
مردم خونگرم و میهمان نواز سیستان و بلوچستان به عنوان تنها دروازه دسترسی زائران پاکستانی به کربلای معلی استقبال و میزبانی از زائران خارجی را افتخار خود می دانند به طوری که قشرهای مختلف مردم اعم از پیر و جوان، شیعه و سنی، دارا و ندار همه و همه افتخار خدمت به زائران اربعین حسینی کشور دوست و همسایه پاکستان را برای خود ثبت می کنند.
میهمان نوازی و تکریم مردم مرزنشین سیستان و بلوچستان از زائران پاکستانی اربعین حسینی در چند سال اخیر سبب شده امسال مردم شیعه و سنی این استان با شور و عشق حسینی میزبان و بدرقه کننده چندین هزار نفر از برادران و خواهران کشور همسایه خود باشند.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان امسال ورود زائران حسینی پاکستانی به این استان برای مشرف شدن به کربلا رشد 30 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
علی خانقائی اظهار داشت: 55 هزار زائر پاکستانی عتبات عالیات از 24 شهریور تا اربعین از طریق پایانه مرزی میرجاوه این استان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند که نسبت به سال گذشته با 42 هزار زائر رشد قابل توجه ای داشته است.
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان نیز گفت: 700 خادم از مردم این استان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پاکستانی اربعین حسینی ساماندهی شدند.
رضا بختیاری اظهار داشت: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در زمینه ارائه پنج خدمت حمل و نقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان به زائران پاکستانی فعال بود.
وی اظهار داشت: خدمات بهداشت و درمان به عنوان یک بخش مهم از خدمات رسانی به زوار مورد توجه این ستاد است به طوری که در زاهدان و میرجاوه این خدمات به صورت رایگان ارائه شد.
وی گفت: برای طبخ غذای زوار آشپز پاکستانی در نظر گرفته شده است.
وی توزیع بسته های فرهنگی، راه اندازی ایستگاههای صلواتی، بسته کودک و سبک زندگی و برپایی موکب های مختلف در کنار 2 موکب اهل سنت را از جمله اقدامات این ستاد در ارائه خدمات به زائران پاکستانی برشمرد.

7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.