وحیده رخشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعضای این تور بیشتر از سفالگران تهران و انجمن سفالگران کشور هستند که در این سفر پنج روزه با ظرفیت های هنرمندان سفالگر استان آشنا می شوند.
وی افزود: در پی جهانی شدن روستای کلپورگان تور هنرمندان سفالگر کشور وارد سیستان و بلوچستان شد.
وی ادامه داد: برنامه های این تور با دیدن آثار سفالگری موجود در موزه منطقه ای جنوب شرق همراه با سمینار آموزشی آغاز شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان اظهار داشت: سخنرانان در این سمینار آموزشی در رابطه با فرهنگ، آداب و مرسوم مردم سیستان و بلوچستان و نقوش شکل گرفته بر سفال های کشف شده اطلاعاتی را در اختیار این مهمانان کشوری قرار دادند.
رخشانی افزود: دیدن آثار تاریخی و باستانی استان از جمله کوه خواجه و شهرسوخته زابل، روستای کلپورگان، روستای ناهوک و جذابیت های شهرستان های ایرانشهر، بمپور و خاش از دیگر برنامه های اجرایی برای این تور گردشگری است.
وی ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی روستای کلپورگان این تور به منظور آشنایی بیشتر هنرمندان سفالگر کشور با سفال استان به ویژه سفال کلپورگان برگزار شده است.
وی گفت: نمایشگاهی از آثار نقاشی و سفالگری دانش آموزان روستای کلپورگان سراوان قرار است در حاشیه حضور این تور در منطقه برگزار شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان افزود: تعدادی دفتر نقاشی توسط انجمن سفالگری کشور برای هدیه به این دانش آموزان تهیه شده است.
به گزارش ایرنا شورای جهانی صنایع دستی، اخیرا کلپورگان این شهرستان را بواسطه سفال هفت هزار ساله اش به عنوان نخستین روستای صنایع دستی جهان، ثبت کرد.
سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.
کلپورگان روستایی در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نامست و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.