به گزارش ایرنا بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری مشترک یا زئنوز می نامند که از جنبه های اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.
در این میان هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به عنوان یک بیماری کشنده که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند شناخته می شود.
ویروس بیماری هاری در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می شود و هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.
اصلی ترین راه سرایت هاری، گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری است که از مهم ترین علائم آن تب و لرز، خستگی، سردرد، درد عضلانی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سرفه خشک و تنگی نفس است.
مردم سیستان در شمال استان پهناور سیستان و بلوچستان این روزها علاوه بر تحمل رنج خشکسالی های پی در پی 18 ساله در منطقه که مشکلات فراوان زیست محیطی و اقتصادی برای آنان به همراه داشته با معضل سگ های ولگرد مبتلا به بیماری هاری که به گفته مردم محلی و برخی کارشناسان از طریق مرز زمینی از کشور افغانستان وارد می شوند، دچار شده اند.
یکی از بانوان شهروند ساکن شهرستان زهک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مدتی است که در این شهرستان شاهد افزایش تعداد سگ های ولگرد هستیم.
زهرا دهمرده بانوی 53 ساله افزود: وجود سگ های ولگرد در معابر عمومی این روزها رفت و آمد را برای مردم سیستان به ویژه در روستاها با مشکل رو به رو کرده است به طوری که روستاییان هر زمانی که می خواهند از منزل خارج شوند احساس ترس و نگرانی از حمله سگ ها را دارند.
وی ادامه داد: این مشکل معضلات فراوانی را برای مردم رنج دیده شمال استان ایجاد کرده و ضروری است مسئولان دست اندرکار برای حل این معضل چاره اندیشی کنند.
یکی دیگر از شهروندان سیستانی به خبرنگار ایرنا گفت: این روزها به دلیل شیوع بیماری هاری درمنطقه سیستان ترس و اضطراب مردم منطقه را فرا گرفته است.
رضا بزی افزود: بسیار درد آور است که کودک یا فرد میانسالی امروز در سیستان به دلیل بیماری هاری جان خود را از دست بدهد.
وی ادامه داد: برای مردم این دیار که سالهاست با خشکسالی های پی در پی دست و پنجه نرم می کنند و همیشه با صبوری تمام مشکلات را تحمل کرده اند بسیار ناگوار است شاهد فوت عزیزان خود به دلیل بیماری هاری باشند.
علی سراوانی از شهروندان شهرستان هیرمند نیز گفت: خشکسالی ها در داخل افغانستان و منطقه سیستان ایران سبب شده بسیاری از روستاییان آنسوی مرز سگ های خود را رها کنند و با توجه به وجود مرز زمینی سگ های ولگرد نیز که به بیماری هاری مبتلا هستند از طریق مرز وارد روستاهای ایران شده و مردم را نگران کنند.
وی افزود: با وجود تلاش های انجام شده از سوی برخی دستگاههای دست اندرکار به ویژه سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون و سمپاشی دامهای اهلی متاسفانه سگ های ولگرد همچنان در شهرها و روستاها رها هستند و موجب نگرانی و ترس مردم شده اند و در واقع کودکان و افراد سالخورده بیشتر در معرض خطر قرار دارند که امیدواریم چاره اندیشی لازم انجام شود.
معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 201 نفر حیوان گزیدگی توسط سگ های ولگرد در منطقه رخ داده در حالی در طول 12 ماه سال گذشته افزون بر هزار و 400 نفر حیوان گزیدگی بوسیله سگ به وقوع پیوسته که افزایش این آمار زنگ خطری برای منطقه است.
جواد اکبری زاده اظهار داشت: هفت نفر از ابتدای امسال تاکنون بر اثر ابتلا به بیماری هاری در شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان فوت کرده اند.
وی اظهار داشت: از این تعداد پنج نفر ایرانی و 2 تبعه افغان بودند که به دلیل دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و ابتلا به بیماری هاری جان باختند.
معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل از افرادی که به حیوان گزیدگی توسط سگ دچار می شوند خواست در همان دقایق ابتدایی به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: تمامی خدمات دانشگاه علوم پزشکی زابل به افرادی که دچار حیوان گزیدگی توسط سگ می شوند به صورت رایگان ارائه می شود.
وی ادامه داد: درمان هر فردی که توسط سگ دچار حیوان گزیدگی می شود افزون بر پنج میلیون ریال برای مجموعه بهداشت و درمان منطقه هزینه در بر دارد که از بیماران دریافت نمی شود.
وی گفت: همزمانی بازگشایی مدارس با فصل زاد و ولد سگ های ولگرد در سیستان، احتمال افزایش حیوان گزیدگی در این منطقه را بیشتر خواهد کرد.
اکبری زاده اظهار داشت: سگ های ولگرد باید قبل از بازگشایی مدارس اتلاف شوند.
وی تعامل تمام دستگاههای اجرایی برای کاهش سگ های ولگرد در سیستان را خواستار شد و اظهار داشت: 100 درصد موارد بیماری هاری در این منطقه توسط سگ های ولگرد اتفاق افتاده است.

**هیچ اعتباری برای کنترل هاری و مبارزه با سگ های ولگرد اختصاص نیافته است
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: هیچ اعتبار ویژه ای تا کنون برای کنترل بیماری هاری و مبارزه با سگ های ولگرد در منطقه سیستان اختصاص پیدا نکرده و نیازمند تعیین ردیف بودجه ملی در این رابطه است.
هوشنگ ناظری در نشست بررسی مشکلات بیماری هاری که در سرسرای فرمانداری زابل برگزار شد اظهار داشت: همان گونه که برای کنترل و کاهش بیماری تب کریمه کنگو، فلج اطفال و مالاریا طرح هایی به صورت ملی دیده شده ضروری است برای کنترل بیماری هاری در منطقه سیستان نیز ردیف بودجه خاصی در نظر گرفته شود زیرا این منطقه به جد نیازمند این اعتبار است.
وی تاکید کرد: سازمان شهرداری ها و دهیاری ها باید برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد در منطقه سیستان ورود جدی داشته باشند و اعتبارات این بخش را تامین کنند چرا که شهرداری ها و دهیاری های این منطقه از لحاظ مالی توان آن را ندارند.
وی بیان کرد: پس از مثبت شدن بیماری هاری در منطقه سیستان دانشگاه علوم پزشکی زابل، دامپزشکی، شهرداری ها و دهیاری ها به صورت آماده باش کامل در آمدند و اتلاف سگ های ولگرد را در دستور کار خود قرار دادند.
فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: 75 درصد از سگ های ولگرد با افزایش توان و حمایت از دستگاههای دست اندرکار باید تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید از بین بروند.
ناظری اظهار داشت: منطقه سیستان افزون بر 300 کیلومتر با افغانستان هم مرز است که این کشور با شاخص های بهداشت جهانی فاصله زیادی دارد و این امر زمینه ورود بسیاری از بیماری ها را به داخل ایران فراهم کرده است.
وی گسترش مرزهای بهداشتی در زمینه کنترل بیماری هاری از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را خواستار شد و تاکید کرد: مباحث آموزشی برای پیشگیری از بیماری هاری باید به آن سوی مرزها سوق داده شود تا شاهد کاهش این بیماری در منطقه باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر زابل نیز در این نشست گفت: یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار از ابتدای امسال تا کنون برای اتلاف بیش از چهار هزار و 200 سگ ولگرد در منطقه سیستان اختصاص یافته است.
مهدی سرگلزایی افزود: نزدیکی روستاها به شهر زابل سبب هجوم سگ های ولگرد به داخل شهر شده است.

** افزایش مرگ و میر ناشی از هاری در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری هاری در منطقه سیستان در 20 سال گذشته بی سابقه است و یک روند غیر طبیعی را طی می کند.
حسن عرفانی در نشست بررسی مشکلات بیماری هاری در سرسرای فرمانداری زابل اظهار داشت: بیش از 2 هزار نفر در 6 ماه گذشته در منطقه سیستان از طریق سگ دچار حیوان گزیدگی شدند که هفت مورد آن منجر به فوت شده است.
وی با بیان اینکه این تعداد مرگ و میر برای یک منطقه جغرافیایی کوچک غیر طبیعی است، تصریح کرد: هم اینک 9 مرکز درمان و پیشگیری بیماری هاری در منطقه سیستان فعال است که وزارت بهداشت برای درمان هر فرد مبتلا به حیوان گزیدگی 10 میلیون ریال هزینه می کند.
وی افزود: تمام مراحل واکسیناسیون و شستشوی محل حیوان گزیدگی به صورت رایگان انجام می شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ادامه داد: 810 میلیارد ریال امسال برای کنترل بیماری زئنوز( بیماری مشترک میان انسان و دام) در کشور اختصاص یافته است.
وی کنترل جمعیت سگ های ولگرد از طرف شهرداری ها و دهیاری ها را در منطقه سیستان خواستار شد و گفت: متولی مدیریت جمعیت سگ های ولگرد بر عهده شهرداری ها و دهیاری هاست.
عرفانی شرایط اقلیمی، خشکسالی، کنترل نکردن صحیح پسماند زباله های شهری و نبود نظارت درست برای ورود دام زنده از طریق مرز و مدیریت کشتارگاه را از جمله عوامل مهم افزایش سگ های ولگرد ذکر کرد.
وی افزود: همسایگی سیستان با افغانستان و ورود حیوانات از این کشور حذف هاری را در این منطقه غیر ممکن می کند.

** بعد از بروز علائم بیماری هاری، هیچ درمانی وجود ندارد
مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه در بیماری هاری بعد از بروز علائم بیماری در فرد مبتلا هیچ درمانی وجود ندارد برنامه مبارزه با این بیماری بر اصل پیشگیری تاکید دارد.
روح الله زاهدی افزود: بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و327 راس دام اهلی در سراسر استان سیستان و بلوچستان زیرپوشش واکسیناسیون هاری قرار گرفتند که رشد افزون بر 2 برابری نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
وی افزود: از آنجایی که بیماری هاری یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین انسان و دام است دامپزشکی وظیفه آموزش، ترویج و آگاه کردن دامداران و بهره برداران، مراقبت از بیماری هاری در دام های اهلی و واکسیناسیون دام های منطقه را برعهده دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت بیماری هاری از ابتدای امسال تاکنون علاوه بر واکسیناسیون دام ها توسط اداره دامپزشکی استان 2 برنامه واکسیناسیون هاری توسط بخش های خصوصی نیز انجام شده است.
وی افزود: کنترل به موقع شهرداری ها در زمینه جمع آوری سگ های ولگرد می تواند کمک قابل توجه ای به کنترل این بیماری کند.
وی تاکید کرد: برای مهار بیماری هاری اقدامات بین بخشی لازم است تا از گسترش بیماری هر چه سریعتر در منطقه جلوگیری شود.
وی افزود: از آنجایی که مخزن ویروس هاری در طبیعت حیوانات وحشی هستند محیط زیست می تواند با اتخاذ مراقبت های لازم در کنار سایر نهادها نقش مهمی را در کنترل این بیماری ایفا کند.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.