به گزارش ایرنا محمدعلی حمیدیان روز پنجشنبه به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه در نشست با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: راه اندازی موسسات داوری تخصصی و پیشگیری ارتقای سطح عملکرد کمی و کیفی آنها از جمله برنامه های اداره پیشگیری حقوقی و قضایی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان است.
وی افزود: با هدف کم کردن آمار پرونده های حقوقی مراجع قضایی استان این موسسات داوری تاسیس شد تا قبل از اینکه پرونده ها در مرجع قضایی مطرح شود در این موسسات طرح و حل مشکل صورت گیرد.
وی تاکید کرد: صحبت آزاد افراد با هم، کم هزینه و کوتاه بودن زمان رسیدگی از جمله مزایای ارجاع پرونده ها به موسسات داوری است.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: تقاضا برای راه اندازی موسسات داوری تخصصی در شهرستان های دیگر استان را نیز داریم و افراد با مشکلات حقوقی می توانند پرونده های خود را از دیگر شهرستان ها به موسسات داوری زاهدان ارجاع دهند.
حمیدیان اظهار داشت: در اداره پیشگیری های حقوقی و قضایی این معاونت نخستین اقدام اجرای دوره های آموزشی و علمی با رویکرد کاهش جمعیت کیفری مبتنی بر تاسیسات علمی جدید است که منجر به صدور بیش از 30 مورد احکام مجازات های جایگزین حبس در محاکم قضایی استان شده است.
وی افزود: قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 1392 تاسیسات جدیدی را مقرر کرده که اگر این تاسیسات جدید را مرجع قضایی اجرا کنند آمار زندانیان کم می شود.
وی گفت: همچنین برگزاری هشت کارگاه آموزشی پیشگیری از وقوع جرم ویژه اقشار مذهبی و قومیت های مختلف سیستان و بلوچستان و پشتیبانی و بهره برداری از سامانه جمع آوری اطلاعات مردمی (سجام) که تاکنون در هر شهرستان استان میانگین 100 نفر در این سامانه نام نویسی کردند از اقدامات شاخص معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوده است.
وی هماهنگی راهبردی سازمان های مردم نهاد در اجرای موثر ماده 66 قانون آیین نامه دادرسی کیفری با رویکرد پیشگیرانه به این معنی که سازمان های مردم نهاد می توانند از ارگان هایی که برخلاف قانون عمل کردن شکایت کنند را از دیگر اقدامات این مجموعه ذکر کرد.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ایجاد مراکز مشاوره خانواده، مراقبت از افراد بعد از ترک اعتیاد، همسو کردن سازمان های مردم نهاد در استان برای ارزیابی عملکرد دستگاههای حمایت کننده از کودکان کار و خیابانی و ایجاد مراکزی با عنوان دیدار با فرشتگان از جمله فعالیت های شاخص این مجموعه محسوب می شود.
حمیدیان افزود: مراکز دیدار با فرشتگان با هدف فراهم کردن مکانی مناسب برای دیدار خانواده ها با فرزندان طلاق ایجاد شده است.
وی گفت: استفاده از ظرفیت بسیج برای ناامن سازی محیط های تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از مهمترین اقدامات معاونت پیشگیری دادگستری است که سال گذشته این طرح در 21 محله در شهرستان های مختلف استان اجرا شد.
وی بیان کرد: هماهنگی با دستگاههای مرتبط با هدف پیشگیری از فعالیت گروههای تکفیری در قالب کارگروه رصد فضای امنیتی استان، تقویت هماهنگی با فرماندهی انتظامی و سایر دستگاههای مرتبط به منظور شناسایی باندهای مالخران و اماکن نگهداری اموال سرقتی و ارتقای اثربخشی عملکرد تبصره یک ماده چهار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت برگزاری کارگروه های تخصصی در زاهدان و سراوان از دیگر فعالیت های شاخص این مجموعه است.
وی افزود: پیگیری رفع موانع در نقاط حادثه خیر در مسیرهای ارتباطی استان از جمله برنامه های معاونت پیشگیری دادگستری استان است و سال گذشته 19 نقطه پرتصادف در راههای استان از بین رفت.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اجرای 49 برنامه برای سالجاری پیش بینی شده که بسیاری از این برنامه ها پیگیری اقدامات سال قبل است.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.