تنها پالایشگاه نفت این استان با نام پالایشگاه شیراز تنها 40 درصد فرآوردههای نفتی استان را تامین می کند و 60درصد دیگر آن از شهرهای سیرجان، ماهشهر، بندرعباس، اصفهان و یزد تامین شده و با صدها دستگاه تانکر به فارس منتقل میشود، اقدامی که هم شلوغی جاده های فارس را رقم زده و هم خطراتی را برای خودروها در این جاده ها به دنبال دارد.
آن گونه که مشاور نفت و گاز استانداری فارس میگوید دلیل این معضل، محرومیت فارس از خط انتقال فرآوردههای نفتی و نیز بلاتکلیفی احداث طرح توسعه پالایشگاه شیراز است.
امین عربی در این خصوص به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: طرح احداث خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی به فارس مدتهاست روی میز وزارت نفت است اما هنوز اجرایی نشده است.
وی بیان داشت: این طرح شامل احداث خط لوله از مهرآران در استان کرمان به فسا به طول 230 کیلومتر و فسا به شیراز به طول 130 کیلومتر میباشد. وی با بیان اینکه هزینه برآورده شده برای اجرای این طرح حدود 200 میلیارد تومان است افزود: چنانچه این طرح اجرا شود هزینههای آن ظرف مدت 3 سال از محل صرفه جویی ناشی از هزینه حمل فرآورده های نفتی برمیگردد.
عربی با بیان این که اجرای این خط لوله در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده است، افزود: هنوز تصمیمی برای استفاده از توان بخش خصوصی در احداث خط انتقال فرآوردههای نفتی گرفته نشده است اما شاید بتوان با برخی تدابیر همچون استفاده از تفاوت قیمت خرید فرآورده های نفتی در مبدا و مقصد مشوقی برای بخش خصوصی در احداث این خط لوله در نظر گرفت.
مشاور نفت و گاز استاندار فارس با بیان این که پالایشگاه شیراز40 درصد سوخت مورد نیاز فارس را تامین می کند افزود: روزانه حدود 12 میلیون لیتر در فارس مصرف میشود که 10 میلیون لیتر آن بنزین و نفت گاز است و مابقی آن گاز مایع، نفت کوره و نفت سفید می باشند.
وی بیان داشت: از این 12 میلیون لیتر40 درصد آن از طریق پالایشگاه شیراز و مابقی از سیرجان، ماهشهر، بندرعباس، اصفهان و یزد
تامین میگردد.
عربی با بیان این که طرح مطالعاتی احداث خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی به فارس به اتمام رسیده افزود: هنوز این طرح برای اجرا بنا به دلایلی در دستور کار قرار نگرفته که از جمله این دلایل مشخص نبودن وضعیت طرح توسعه پالایشگاه شیراز است.
وی یادآور شد: احداث پالایشگاه دوم شیراز جای خود را به طرح توسعه پالایشگاه فعلی شیراز داده که اجرای این طرح توسعه ای نیز در انتظار اعلام نظر نهایی محیط زیست است.
وی یادآور شد: اگر این طرح به مرحله اجرا و پس از آن بهره برداری برسد نه تنها میتوان کل نیاز فارس به فرآورده نفتی را برطرف کرد بلکه میتوان مازاد آن را به شهرهای دیگر کشور فرستاد که در این صورت باید تغییراتی در طراحی خط انتقال فرآوردههای نفتی داد.
عربی اظهار امیدواری کرد با نهایی شدن وضعیت طرح توسعه پالایشگاه فعلی شیراز تکلیف خط انتقال فرآورده های نفتی مشخص شود و فارس را از خطرات احتمالی تردد 1150 تانکر سوخت در جاده های آن نجات داد.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 610241
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.