به گزارش ایرنا آیت الله عباسعلی سلیمانی روز دوشنبه در دیدار عیدانه مدیرکل و روسای ادارت راه آهن جنوب شرق با بیان اینکه توسعه راه آهن یکی از چهار شاخص توسعه هر منطقه است، اظهار داشت: اگر بخواهیم برای توسعه هر منطقه ای برنامه ریزی کنیم توسعه راه آهن باید مد نظر قرار گیرد زیرا این وسیله حمل و نقل عمومی دارای ویژگی های ارزنده ای نظیر ایمنی، صرفه جویی و غیره است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: همچنین بالا بودن میزان جابه جایی، کم هزینه بودن، اعتماد و اطمینانی که نسبت به ناوگان حمل و نقل ریلی وجود دارد از دیگر مزایای راه آهن است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی خط ریلی سیستان و بلوچستان به سایر نقاط کشور متصل شده است گفت: امروز می توان از راه آهن به عنوان مهم ترین اسناد افتخار آمیز رشد و توسعه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق نیز در این دیدار گفت: در نوروز امسال حدود 19 هزار مسافر و 300 دستگاه خودرو به وسیله ناوگان حمل و نقل ریلی جابه جا شده است.
مجید ارجونی ادامه داد: در گذشته واگن های حمل خودرو به صورت یک روز در میان در مسیر قرار می گرفت اما به دلیل افزایش تقاضا واگن حمل خودرو در ایام نوروز همه روزه انجام می شد.
وی با اشاره به اینکه مصرف سوخت قطار نسبت به اتومبیل یک هفتم است، گفت: پارسال تقریبا 152 هزار نفر با قطار جابه جا شدند که با احتساب این میزان جابه جایی تقریبا تعداد 51 هزار خودرو از سطح جاده ها حذف شد.
وی افزود: با این مقدار جابه جایی در سال گذشته، 95 درصد در هزینه ها و 85 درصد در کاهش مصرف سوخت در کشور صرفه جویی شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به قدمت 100 ساله صنعت ریلی در سیستان و بلوچستان نخستین موزه راه آهن کشور در ایستگاه مسافری زاهدان راه اندازی شد که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.
ارجونی اظهار داشت: پس از انتشار خبر راه اندازی موزه راه آهن زاهدان سایر نواحی و مناطق راه آهن کشور نیز به فکر راه اندازی فضاهای این چنینی برآمدند.
وی با بیان اینکه راه آهن جنوب شرق از سال گذشته تا کنون هیچ گونه سانحه ای نداشته است گفت: با اقدامات هماهنگ این نهاد رتبه نخست عدم تاخیر از مبدا را در سطح کشور به دست آورد و در ایام پیک نوروز نیز هیچ گونه تاخیری وجود نداشت.
وی خاطر نشان کرد: ترانزیت از مجموعه مباحثی است که رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی به آن تاکید کرده اند که راه آهن استان در تلاش برای تقویت این بخش است.
به گزارش ایرنا راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.