به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در نشست خبری با رسانه های مختلف کشوری و استانی فعال در حوزه میراث فرهنگی در زاهدان اظهار داشت: برگزاری برنامه های مختلف مانند دعوت از رسانه های ملی برای لمس از نزدیک ظرفیت ها و توانمندی های سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف به ویژه میراث فرهنگی کمک قابل توجه ای به تغییر نگاه منفی نسبت به این استان می کند.
وی افزود: با توجه به وجود رسوب خبری در گذشته نسبت به سیستان و بلوچستان، آنچه که امروز مهم است اینکه رسانه ها بتوانند تصویری واقعی از حقیقت مردم این استان بدور از هرگونه جنجال آفرینی را انعکاس دهند.
وی ادامه داد: در بیرون از این استان آن گونه که باید در مقصدهای گردشگری و سفرها به سیستان و بلوچستان توجه نشده بر این اساس لازم است با اطلاع رسانی درست به شناخت عمیق ملت ایران از این استان کمک کرد.
وی گفت: به دنبال شکل گیری جریان ارتباط مردم ایران با سیستان و بلوچستان هستیم و نگاه ها را به استان به زیبایی شکل داده ایم و با اطمینان زیاد می گویم که این استان در مسیر توسعه متنوع و همه جانبه قرار گرفته است.
استاندار سیستان و بلوچستان افزود: امروز باید با تغییر نگاه و زیبا دیدن توام با احترام و عدالت اجتماعی پایه گذار تعادل و آرامش در استان باشیم.
**سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه
هاشمی اظهار داشت: اجرای پروژه های بزرگ این استان را به یک کارگاه سازندگی تبدیل کرده است به طوری که رئیس جمهوری در سفر اسفند خود به سیستان و بلوچستان 6 طرح بزرگ از جمله گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان را افتتاح کرد و طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نیز در چهارمین سفر دکتر روحانی به این استان در فروردین سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی افزود: اشتیاق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف سیستان و بلوچستان از جمله اقتصادی، صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی نشان از رقم خوردن فصلی نو در این استان دارد.
وی راه آهن را از دیگر پروژه های بزرگ سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: 2 هزار و 750 میلیارد ریال کارسازی شده تا بدهیم به پیمانکاران برای اجرای این پروژه بزرگ، وصل شدن چابهار به شبکه سراسری ریلی می تواند به سفر راحت تر گردشگران به این استان کمک کند.
وی گفت: بر اساس آخرین بودجه اختصاص یافته راه آهن چابهار تا سه سال آینده به شبکه سراسری متصل می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اشتیاق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این استان، دیگر دغدغه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پنج فرودگاه در استان وجود دارد که چهار فرودگاه آن فعال است و با توجه به موقعیت راهبردی چابهار، زمین برای راه اندازی فرودگاه در این شهرستان نیز در نظر گرفته شده است.
وی وجود ایرلاین اختصاصی سیستان و بلوچستان، فعالیت خط کشتی رانی مسافربری چابهار - مسقد، توسعه صنایع دستی و گردشگری و راه اندازی 25 مجتمع بین راهی در سراسر استان تا پایان امسال را از دیگر اقدامات در زمینه توسعه اقتصادی و گردشگری استان دانست.

**سیستان و بلوچستان مقصدی ناشناخته برای ایرانیان
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان را در سال 96 به عنوان مقصدی ناشناخته برای ایرانیان تعریف کردیم تا علاقه مندان از نقاط مختلف کشور یا حتی از خارج از کشور با سفر به این استان از نزدیک با خلق و خوی، آداب و رسوم و ظرفیت های گردشگری منطقه آشنا شوند.
وی افزود: اختصاص یافتن تابلوهای تبلیغاتی در پایتخت به آثار و ظرفیت های گردشگری سیستان و بلوچستان نشان از در معرض توجه قرار گرفتن این استان توانمند دارد.
وی تصریح کرد: از سال 93 تا کنون اقدامات بسیاری برای توسعه بخش های مختلف سیستان بلوچستان به ویژه بخش فرهنگی و بهبود وضعیت حاشیه نشینی انجام شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت توسعه عدالت در مناطق حاشیه نشین، امسال 30 درصد اعتبارات استان به رفع مشکلات مردم این مناطق اختصاص یافته است.

**آغوش مردم سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از گردشگران باز است
هاشمی بیان کرد: آغوش گرم مردم سیستان و بلوچستان برای پذیرایی از گردشگران باز است و کپر را به عنوان نماد میزبانی خود به رخ می کشیم.
وی افزود: بر اساس برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته در تلاش هستیم با تمرکززدایی از تهران، برنامه های مختلف هنری، ورزشی، جشنواره ها، نمایشگاه ها و همایش های بزرگ کشوری به میزبانی سیستان و بلوچستان برگزار شود.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
وی در رابطه با هزینه بالای سفر به سیستان و بلوچستان گفت: با توسعه مسیرهای دسترسی به استان سعی در کاهش هزینه ها شده اما افرادی که علاقه به فرهنگ و هنر، ظرفیت های گردشگری و آثار باستانی این استان داشته باشند هزینه لازم را نیز انجام می دهند.
وی بر توسعه گردشگری دریایی و سلامت در سیستان و بلوچستان تاکید کرد و اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است.

** انجام کاووش در پنج درصد از محوطه باستانی شهرسوخته
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ 22 ژوئن 2014 مطابق با 1 تیر 1393 شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد که تا امروز فقط در پنج درصد آن عملیات کاووش انجام شده است.
وی افزود: این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است که با برخورداری از قدمت پنج هزار ساله به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می شود.
وی تصریح کرد: زیرساخت های مختلف مانند راه دسترسی، آب و برق در این محوطه باستانی برای نقش آفرینی بخش خصوصی در زمینه ایجاد امکانات رفاهی فراهم شده است.

** بارندگی های امسال موجی از حیات دوباره را به سیستان و بلوچستان هدیه داد
هاشمی گفت: بارندگی های زمستان امسال موجی از حیات دوباره را به سیستان و بلوچستان هدیه داد به طوری که علاوه بر زیبا شدن طبیعت منطقه، آب خوبی را به سفرهای زیرزمینی استان تزریق کرد.
وی مطالعه برای استفاده از آب دریا و آب های ژرف را از دیگر برنامه های سیستان و بلوچستان در حوزه آب و منابع طبیعی برشمرد.

** سیستان و بلوچستان ظرفیت فراوانی در بحث انرژی های تجدید پذیر دارد
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمام زمینه های انرژی های تجدید پذیر از جمله بادی و خورشیدی توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد.
وی افزود: این استان با توجه به ظرفیت های موجود در زمینه انرژی ها نو باید به عنوان یکی از قطب های جهانی انرژی های تجدید پذیر معرفی شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با برخورداری از انواع انرژی پاک و تجدید شونده می تواند تامین کننده بخش زیادی از انرژی ایران و کشورهای همسایه همچون افغانستان و پاکستان باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز جدی این کشورها به صادرات برق از ایران زمینه توسعه این استان و سوددهی فراوان را برای علاقه مندان این عرصه فراهم می کند.
هاشمی تصریح کرد: کشور افغانستان و پاکستان برای تامین انرژی برق خود مسیر مطمئنی جز ایران ندارند که مشخص شدن مناطق زون انرژی در استان، فرصت مناسب را برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.
وی گفت: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.
وی گفت: تاکنون چندین کشور خارجی از جمله کره جنوبی، ایتالیا، امارات، آلمان و چین در حوزه انرژی های نو به استان ورود پیدا کرده اند.

** ورود بیش از 80 هیات خارجی به سیستان و بلوچستان بعد از برجام
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به برکت برجام افزون بر 80 هیات خارجی از سراسر جهان به این استان سفر کردند که این امر ضمن رونق اقتصادی منطقه نشان از تغییر نگاه های منفی به این استان دارد.
وی تاکید کرد: ویژگی بارز مردم سیستان و بلوچستان مهمان نوازی آنان است که این مهم می تواند نقش مهمی در افزایش جلب نگاهها به استان داشته باشد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز همواره چشم انتظار مسافران و گردشگران است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.
بیش از 20 خبرنگار از رسانه های کشوری در حوزه میراث فرهنگی با هدف بازدید از ظرفیت های گردشگری و تاریخی سیستان و بلوچستان از دوشنبه شب وارد این استان شدند.
این گروه خبری روز جمعه سیستان و بلوچستان را به مقصد تهران ترک خواهند کرد.
3042** خبرنگار و انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.