بهروز آقایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای نخستین بار در طول ۴۰ سال گذشته پارسال ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در بندر چابهار تخلیه شد که در طول تاریخ این بندر بی‌نظیر بود.

وی افزود: با ایجاد ترافیک بار و کالا در بندر چابهار رونق اشتغال را شاهد خواهیم بود و امیدواریم امسال نسبت به سال قبل بیش از یک میلیون تن افزایش تخلیه و بارگیری داشته باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با ورود هر یک میلیون تن کالا از طریق بندر چابهار، هزار و ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان سیستان و بلوچستان ایجاد میشود که این مهم نشانگر کار عظیم انجام شده در منطقه است.

وی با اشاره به قرارگیری بندر چابهار در مسیر توسعه ادامه داد: با توجه به این که بندر چابهار قابلیت پذیرش سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی سهم استان های شرقی را دارد، موضوع در دست پیگیری قرار گرفته که در همین رابطه به سبب اقدام‌ها و پیگیری‌های انجام شده امسال ۳۴۰ هزار تن کالای اساسی از طریق این بندر استراتژیک وارد کشور شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به پهلوگیری سه فروند کشتی دام زنده در بندر چابهار و انتقال ۹ کشتی گندم اهدایی هندوستان به افغانستان از طریق این بندر تصریح کرد: با تردد کامیون های حامل بار از بندر چابهار به سمت مرز میلک و دیگر مقاصد، در شقوق مختلف خدمات رسانی رونق بسزایی ایجاد شده و تاثیر زیادی در توسعه اشتغال منطقه به همراه داشته است.

آقایی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های زیرساختی کشور یاد کرد و افزود: این طرح بزرگ به برکت نجابت مردم و توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آمده که فاز نخست آن به بهره برداری رسیده و عملیات فازهای بعدی نیز در دست اجراست.

وی ایجاد ترافیک بار و کالا در بندر چابهار را از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی اعلام و خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر مشوق هایی که این سازمان برای صاحبان کالا در بندر چابهار در نظر گرفته، تخفیف های بین المللی نیز در این بندر محقق شده است و در این راستا به کالاهایی که در مسیر بندر شهید بهشتی و بنادر هند جابه جا می شود ۴۰ درصد تخفیف توسط بنادر هندوستان تعلق می گیرد.

امضای موافقت‌نامه چابهار به توسعه این منطقه شتاب داده است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در دومین نشست کمیته موافقت نامه سه جانبه چابهار درخصوص بخش های مختلف این توافق نامه گفت و گو و تصمیم های خوبی اتخاذ شد و این توافق نامه توسط روسای جمهوری ایران، هند و افغانستان در سال ۹۵ امضا و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

این موافقت نامه در بخش های مختلف همکاری بین سه کشور را بسط و گسترش و به نوعی توسعه چابهار را شتاب بخشیده است.

وی گفت: از جمله موضوع های آن می توان به همکاری تجاری در بندر چابهار اشاره کرد، از آنجایی که ثقل این توافقنامه اقتصادی بندر چابهار است به موافقت نامه چابهار موسوم شد.

وی ادامه داد: جلسه اول پیگیری این موافقت نامه سال گذشته در بندر چابهار و نشست دوم نیز هفته گذشته در هند برگزار شد، در این جلسه درخصوص بخش های مختلف موافقت نامه از جمله موضوع جاده، تسهیل گری و یکپارچه شدن فرآیند بین سه کشور و استفاده از ظرفیت های بندر چابهار گفت و گو و تصمیم های خوبی گرفته شد.

وی با بیان این که در نشست دوم کمیته موافقت نامه سه جانبه چابهار موضوع های گمرکی و استفاده از روش های انتقال کالا نیز بررسی شد، افزود: این کمیته از کارگروه‌های بسیار خوبی تشکیل شده است که در آینده منافع آن به ایران و کشورهای هند و افغانستان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همایش بین المللی توسعه چابهار با حضور سفرا و نمایندگان ۳۵ کشور مدعو و هچنین فعالان اقتصادی در چابهار برگزار و مقرر شد که این همایش در کشورهای هند و افغانستان نیز جهت معرفی بیش از پیش ظرفیت ها و توانمندی‌های این بندر اقیانوسی به فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان در سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار شود.

تخفیف‌های بندر چابهار برای خطوط کشتیرانی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که از سال گذشته مشوق های تعرفه ای و غیر تعرفه ای و تخفیف هایی برای خطوط کشتی رانی در بندر چابهار در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: هزینه خطوط کشتی رانی که از بنادر غرب وارد چابهار می شود قبل از راه اندازی خطوط لاینر به ازای هر کانتینر ۲۰ فوت ۵۵۰ تا ۷۰۰ دلار بود که با ارائه تخفیف ها به ۳۰۰ دلار رسیده است.

آقایی در ادامه جمعیت و بازارهای پسکرانه، مزیت های جغرافیایی و اقتصادی و روابط سیاسی و پیوندهای منطقه ای را از عوامل تصمیم ساز برای توسعه بندر چابهار عنوان کرد. 

وی افزود: از دلایل توسعه بندر چابهار نیز می توان به ایجاد بندری با ظرفیت مناسب در خارج از محدودیت های خلیج فارس، پذیرش کشتی های نسل جدید و کاهش هزینه حمل و نقل در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا اشاره کرد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه های کشور یاد کرد و گفت: با اقدام های انجام شده ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن ارتقا یافته است و هر ایرانی در بازدید از بندر به این توسعه افتخار می کند.

وی با اشاره به توسعه همه جانبه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور اظهار داشت: با توسعه زیرساختی، روبنایی، تجهیزاتی و پسکرانه ای در بندر چابهار، محدودیت پذیرش کشتی های نسل جدید، تخلیه و بارگیری انواع کالاها، لنگرگاهی و پهلودهی به کشتی ها در فصل مونسون در این بندر استراتژیک حذف شده است.

رشد سرمایه گذاری‌ها در بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آمار متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار رشد قابل توجهی داشته زیرا جایگاه این بندر در نگاه سرمایه گذاران داخلی و خارجی متفاوت شده است.

آقایی افزود: در سالجاری ۴۸ شرکت برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار اعلام آمادگی کرده و درخواست خود را ارائه داده اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درخواست سرمایه گذاری ارائه شد، بنابراین می توان گفت که تعداد متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار از فروردین تا ابتدای آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی با بیان این که در سال گذشته در مجموع ۴۷ درخواست سرمایه گذاری ارائه شد افزود: سال گذشته ۱۵۰ هیات داخلی و خارجی از بندر چابهار دیدن کردند و ۱۴ قرارداد با بخش خصوصی منعقد و بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر جذب شد.

وی با پیش بینی جذب ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تا پایان امسال در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور گفت: امسال ۲ قرارداد در حوزه ساخت انبار سرپوشیده و مخازن فرآورده های نفتی و ۶ قرارداد دیگر نیز در آذر امسال، همزمان با روز حمل و نقل امضا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.