به گزارش ایرنا آیت الله عباسعلی سلیمانی روز پنجشنبه در همایش مشترک ایدز و داوطلبان سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: داوطلبان سلامت که بدون هیچ گونه مزدی و فقط به خاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسئولیت پذیری در برابر جامعه فعالیت دارند همانند حلقه ارتباطی بین مسئولان بهداشتی و مردم عمل می کنند.
امام جمعه زاهدان گفت: بر اساس اعتقادات مذهبی خداوند انسان را مختار آفریده است تا در چارچوب ضوابط مشخص و نظام علت و معلول به تدبیر امور دنیای خود بپردازد.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان بیان کرد: همانگونه که برخی رفتارها پیامدهای مثبتی برای انسان دارند بعضی رفتارها نیز می توانند زمینه ساز برخی گرفتاری ها و مشکلات باشند.
آیت الله سلیمانی تصریح کرد: با توجه به ثمرات سلامت برای فرد و جامعه، مراجعه به مراکز بهداشت و درمان برای تشخیص و درمان بیماری ها را به نوعی می توان مصداق عمل نیک محسوب کرد.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت بیماری ایدز اظهار داشت: بیماری عفونی که امروز از آن تحت عنوان اچ ای وی نام می بریم از بستر رفتارهای ناشایست برخی از افراد برخواست.
امام جمعه زاهدان افزود: هم اینک ما با کسانی مواجه هستیم که ناخواسته به این بیماری مبتلا می شوند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه بهداشت و درمان ما عملکرد موفق و قابل قبولی داشته است ولی در مورد این بیماری و بیماری های مشابه آن باید خود افراد هم اقداماتی را انجام دهند.
آیت الله سلیمانی افزود: اطلاع رسانی شفاف به مردم و عبور از برخی خط قرمزهای خود ساخته و شرم و حیاهایی که آسیب رسان است به ما کمک می کند تا افراد مبتلا نشوند و یا اگر مبتلا شدند در زمان لازم درمان شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این همایش گفت: مشارکت مردم در برنامه ها و حضور آنان در صحنه های اجتماعی کارهای ناممکن زیادی را قابل اجرا و میسر کرده است.
دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: وقوع انقلاب مردمی و استمرار قدرتمند نظام جمهوری اسلامی با وجود همه دشمنی ها و موانع، نمونه بارزی از برکات و ثمرات مشارکت مردم در برنامه هاست.
وی تاکید کرد: نظام بهداشت و درمان نیز با اتکاء به مشارکت های مردمی اقدامات بزرگی را در مسیر ارتقای شاخص های سلامت به سرانجام رسانده به طوری که در جایگاه فراتر از کشورهای منطقه قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: معتقدیم که مشکلات موجود را نیز می توانیم با استفاده از ظرفیت مردمی و مشارکت جمعی بر طرف کنیم.
وی با اشاره به جایگاه سمن ها اظهار داشت: تاکنون 35 سمن در محدوده این دانشگاه برای فعالیت های مرتبط با سلامت فعال شده اند و تصمیم داریم تا تعداد سمن های سلامت را به 100 مورد برسانیم.
هاشمی شهری بیان کرد: سازمان های مردم نهاد در کنار گروه ها و افراد داوطلب نقش کلیدی در مشارکت موثر مردم در حوزه سلامت دارند.
وی تصریح کرد: بیماری ایدز به عنوان یک بیماری عفونی با انجام برخی اقدامات و اتخاذ برخی رفتارهای ساده قابل پیشگیری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: موفقیت در درمان‌ عفونت اچ آی وی و حفظ سلامت مبتلایان به این آلودگی منوط به شناسایی به موقع و شروع مراحل درمان در زمان مقرر است.
وی بیان کرد: در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر هزینه درمان عفونت اچ ای وی و بیماری ایدز رایگان است.
هاشمی شهری افزود: هم اینک امکان انجام تست رایگان این بیماری برای همه افراد جامعه وجود دارد و این خدمت به همراه مشاوره های پیشگیری و درمان به صورت محرمانه ارائه می شود.
وی بیان کرد: برخی از گروه های جمعیتی همانند معتادان تزریقی و کسانی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند بیشتر از افراد عادی جامعه در معرض خطر ابتلاء هستند و همین گروه های جمعیتی امکان انتقال را نیز بالا می برند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه تعداد مبتلایان به ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در حال افزایش است گفت: افزایش روند ابتلاء زنان و نوجوانان از دیگر اطلاعات اپیدمیولوژیک است که به نوعی هشدار دهنده محسوب می شود.
وی اظهار داشت: افزایش موارد شناسایی پیشرفته بیماری و بالا رفتن تعداد موارد مرگ در میان افرادی که ابتلایشان به تازگی تشخیص داده شده نشان دهنده ضرورت اقدام جدی برای شناسایی به موقع عفونت و بیماری است.
هاشمی شهری تاکید کرد: شناسایی به موقع، فراهم کردن امکان دریافت درمان ثابت و پایدار برای حداقل 90درصد از بیماران و کاهش بار عفونت ویروسی سه هدف عمده حوزه سلامت برای پیشگیری از گسترش عفونت، مرگ و میر و ناتوانی بیماران است.
وی گفت: با وجود فراهم بودن امکان تشخیص رایگان ‌بیمار، افزایش مشارکت مردم را مستلزم افزایش آگاهی عمومی نسبت به بیماری و همچنین قبح زدایی از ابتلاء به این بیماری می دانیم.
به گزارش ایرنا همایش مشترک ایدز و داوطلبان سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان امروز/چهارشنبه/ با حضور آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، میترا توحیدی رئیس اداره توسعه پایدار معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان و شماری از مسئولان این استان برگزار شد.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.