در این مطلب آمده است: هر روز در پارک نزدیک خانه اش می دود، آن هم صبح ها، قبل از شروع ساعت اداری، می گوید: البته سخت است که بتوانم بعد از برگشتن، به موقع خودم را به محل کار برسانم، ولی این دویدن اول صبح در هوای تمیز آن قدر لذت بخش است که سختی اش را فراموش می کنم. می گویند بسیاری از بیماری ها در کمین افرادی است که ورزش نمی کنند، در واقع بیشترین قشری که تحرک کمتری دارند کارمندان هستند به همین دلیل سعی دارم لذت ورزش صبحگاهی را از دست ندهم. در حالی که به دویدن ادامه می دهد، اظهار می کند: هر روز صبح با جمعی از همکاران و دوستانمان برای شروع روزی پر نشاط قبل از شروع ساعت اداری می دویم، از زمان انجام این کار توانستیم علاوه بر نشاط و حال خوبمان، این حال خوش را به دیگر همکاران و حتی مراجعه کنندگان هم منتقل کنیم. «شیبک» می افزاید: به نظرم خیلی ها به دلیل کار زیاد نمی توانند ورزش کنند، البته با فرهنگ سازی صحیح که بزرگ ترین حرکت را هم رسانه ها می توانند انجام دهند، مردم و به ویژه کارمندان را می توان به تحرک و تندرستی دعوت و از فرصت های اندک برای ورزش استفاده کرد.
ترافیک کاری و نداشتن وقت کافی
اما یک کارمند که وقت کافی برای ورزش ندارد می گوید: با توجه به ساعت کاری ادارات، نمی توان قبل از ورود به محل کار ورزش کرد، بسیاری از کارمندان قبل از رفتن به اداره، فرزندشان را باید به مدرسه برسانند، به همین دلیل زمان کافی برای پرداختن به حرکات ورزشی ندارند و در محل کار هم به دلیل فشار کاری، ناچار هستند ساعت زیادی را به طور مداوم بنشینند که این موضوع گاهی سبب ایجاد درد در نواحی مختلف بدن می شود. «سعید راد» می افزاید: ساعت کاری ادارات در استان به گونه ای است که کارمندان باید حداقل 6:30 -6 از خانه خارج شوند و تا حدود ساعت 15 اغلب در ادارات مشغول کار هستند بنابراین به دلیل فشار کاری توان چندانی برای پرداختن به ورزش در عصر یا شب ندارند و بعد از ورود به خانه، زمان باقی مانده را باید با خانواده سپری کنند. به گفته وی، بسیاری از کارمندان به دلیل فشار کاری دچار آسیب های جسمی شده اند و اغلب از ناحیه کمر ناراحتی هایی را تحمل می کنند و همه این ها به دلیل فشار کاری زیاد و نشستن مداوم است اما باز هم راه حل هایی برای رفع آن در ادارات ارائه نمی شود که اگر مطرح شود بدون تردید کارمندان از آن ها استفاده خواهند کرد. کارمند دیگری می گوید: عده ای تصور می کنند کارمندان یا رانندگان خودرو به دلیل نشستن مداوم در محل کار خود آسیب چندانی نمی بینند، در حالی که این نشستن ها سبب ایجاد ناراحتی در افراد می شود که برخی از این آسیب ها در میان رانندگان و کارمندان یکسان است اما مهم ترین آسیبی که این قشر متحمل می شوند آسیب به ناحیه ستون فقرات و مهره های کمر است. وی می افزاید: مدتی است به دلیل شرایط کاری سخت و نشستن مداوم پشت میز کار دچار بیماری روده ای شده و به ناچار برای طی مراحل درمان شغلم را ترک کرده ام و نمی دانم پس از تکمیل دوران درمان آیا به وضعیت آن روز خود باز گردم یا نه؟ اما این هراس هم وجود دارد که به دلیل همان ساعت کاری زیاد، بیماری من به شدت خود باز گردد. به گفته وی، باید برای استراحت و ورزش کارمندان در ادارات زمانی را در نظر گرفت یا این که ساعت کاری آن ها به گونه ای تغییر کند که در میان آن بتوان مقداری تحرک ورزشی داشت یا استراحت کرد تا از بروز بیماری ها پیشگیری شود.
کم تحرکی مشکل اصلی جامعه
یک کارشناس فیزیولوژی ورزشی در این باره می گوید: یکی از مشکلات اصلی جوامع امروزی کمبود تحرک بدنی افراد، به ویژه در قشر کارمند است که به دلیل ماشینی شدن زندگی و استفاده از لوازم دیجیتال برای آسانی فعالیت ها این بی تحرکی رخ داده و سبب شده است مردم به انواع بیماری ها مبتلا شود. «محمد سرحدی» می افزاید: این مشکل مختص قشر خاصی نیست و در میان اقشار مختلف جامعه می توان به راحتی آن را مشاهده کرد، این مربوط به همه افراد یک صنف نیست و در هر شغلی برخی به طور مداوم ورزش می کنند و برخی هم به طور حرفه ای ورزش را ادامه می دهند اما قریب به اتفاق افراد جامعه شامل بانوان و آقایان تحرک ورزشی چندانی ندارند که این موضوع سلامت جامعه را تهدید می کند بنابراین باید مشوق هایی برای پرداختن به ورزش در میان افراد عام و خاص ایجاد شود که این هم به زیرساخت های ورزشی مناسب نیاز دارد. وی می افزاید: بررسی های علمی نشان داده است کم تحرکی سبب بروز انواع بیماری در افراد می شود و هزینه های درمان آن به صورت مستقیم بر اقتصاد و معیشت کارمندان تاثیرگذار است. به گفته وی، به دلیل این که در ساعت غیر اداری نمی توان کارمندان را به صورت موثر به ورزش کردن ترغیب کرد باید ترتیبی اتخاذ شود کارمندان روزانه 30 دقیقه از وقت اداری را به ورزش بپردازند به عبارتی ورزش به عنوان فعالیت ضروری روزانه در ساعت اداری محسوب شود تا بهره وری ادارات هم افزایش پیدا کند. وی بیان می کند: یکی از نتایج مهم ورزش، ایجاد نشاط و سلامتی است و از فواید آن می توان به از بین بردن افسردگی ها و افزایش اعتماد به نفس، ایجاد آرامش، تقویت احساسات، کاهش اضطراب، افسردگی و فشارهای روانی، تنظیم و تعدیل میزان استرس اشاره کرد که در نهایت افزایش بهروری سازمانی را در پی دارد. وی می گوید: مدتی است آسیب های نشستن مداوم در پشت میز توسط کارشناسان ورزشی بررسی می شود و کارشناسان آلمانی به این نتیجه رسیده اند که نشستن طولانی مدت پشت میز کار، 24 درصد احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، 32 درصد احتمال ابتلا به سرطان آندومتری و 21 درصد بر ناکارآمدی شش ها اثر می گذارد و این موضوع سبب شد کارشناسان به دنبال راه های پیشگیری از این دسته آسیب ها باشند. وی بیان می کند: برای برطرف کردن این آسیب ها راهکارها و تمرین های ورزشی تعریف شده است که انجام آن شاید برای خیلی از کارمندان یا مدیران سخت باشد اما باید ساعتی از روز را صرف رفتن به باشگاه کنند، در غیر این صورت در محل کار خود می توانند به مدت 10 دقیقه نرمش هایی را انجام دهند که به ظاهر ساده است اما کمک زیادی به سلامت بدن می کند. وی با اشاره به این که نباید آسیب های نشستن مداوم پشت میز کار را نادیده گرفت می گوید: یکی از ورزش هایی که کارمندان می توانند در محل کار خود انجام دهند برخاستن و نشستن است که می توانند این حرکت را حداقل 50 مرتبه در پشت میز کاری خود انجام دهند.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.