همایش مطالبات اطلاحات از دولت اعتدال عصر روز گذشته با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان حوزه های مختلف و اعضای حزب مردم سالاری در هتل المپیک تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار جماران، در ابتدای این همایش محمدرضا تابش در بیان مطالبات اقتصادی اصلاح طلبان از دولت، اظهار داشت: خدا را شاکرم که در ماه مهمانی خدا در جمع بزرگوارانی که سالیان سال است که چراغ اصلاحات را روشن نگه داشتد، حضور دارم. من امروز به جای این که به مسائل اقتصادی بپردازم، می‌گویم که دولت که کشور بدهکار را تحویل گرفت و با کاهش قیمت نفت و تولید نفت مواجه شد و تحریم فلج‌کننده‌ای داشت که ممکن بود در شرایط نفت در برابر غذا قرار بگیریم، توانست کارستان کند و رشد اقتصادی به هفت درصد رسید و تورم کاهش یافت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت منابعی نداشت که از ابتدا رشد اقتصادی داشته باشد و وقتی برجام اجرایی شد، توانست کار کند که سیستم بانکی هنوز هم نتوانسته به خوبی عمل کند.

تابش همچنین اظهار کرد: دولت نگذاشته قیمت‌ها زیاد افزایش یابد و دیگر شاهد گرانی ۵۰% نیستیم. در عین حال  کارهای بیشتری باید انجام شود. من به شخصه خجل مردم هستم چون این مردم فقط برای اعتلای نام کشور و نظام رای می‌دهند و ما وامدار آنها هستیم.

وی با بیان این که مردم در انتخابات گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و از چه می‌ترسند، افزود: دوم خرداد اولین جنبش مدنی اعتراضی مردم بود و دلیل انتخاب احمدی‌نژاد هم این بود که او شعار می‌داد دزدگیر است. مردم در اعتراض به شعار او رای دادند و وقتی در اواسط دولت ایشان آن اختلاس‌های میلیاردی رخ داد، گفتم که گویا گارانتی دزدگیر دو ساله بود.

تابش ادامه داد: در حال حاضر مردم به امید بهبودی امور رای دادند و ما نباید سرمان در برف کنیم، چون مردم حماسه آفریدند اما رای مردم پیام داشت و به شعار آقای روحانی رای دادند تا فصا را از امنیتی بودن خارج کند، رونق اقتصادی بیاورد و با دنیا تعامل داشته باشد. در عین حال ایشان باید کابینه پاکدست فعال و جوان داشته باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد: ما جلسه غیر علنی در مجلس داشتیم و رییس مجلس ۲۰ مورد از معضلات کشور را گفت. من گفتم که آقای لاریجانی این مسائل معلول هستند و باید به علت‌ها توجه کرد. یکی از علت‌ها تلقی حاکمیت دوگانه در کشور است. ۳۷ سال از انقلاب گذشته و قانون در کشور حاکم است. مسئولیت برگزاری کنسرت‌ها با اداره ارشاد است اما یک امام‌جمعه آن را کنسل می‌کند. این کار تلقی حاکمیت دوگانه است.

نایب‌رییس فراکسیون امید با بیان یکی دیگر از مشکلات کشور به ساختارهای فرسوده موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: ساختارهای کنونی ما متعلق به عصر مشروطه است. آیا می‌شود حمل و نقل شهری تهران را با تاکسیرانی حل کرد. ساختارهای قوه مجریه و قضاییه فرسوده است. ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضاییه وجود دارد یعنی از هر سه نفر ایرانی یک نفر پرونده دارد. نظام قانونگذاری ما مشکل دارد.

این نماینده مجلس وجود خلاهای قانونی را یکی از علت‌های مشکلات کنونی برشمرد و تصریح کرد: تا وقتی به علت‌ها توجه نکنیم راه به جایی نخواهیم برد.

 

جلودار زاده: دولت اعتدال نهال مربوط به رفع تبعیض ها نسبت به زنان را تقویت کند

همچنین سهیلا جلودار زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در قسمت دیگر این مراسم مطالبات اجتماعی اصلاح طلبان از دولت رااین گونه بیان کرد: در مرحله اول همه کسانی که به اصلاح امور کشور فکر می کنند که وضع موجود حفظ و به عقب بر نگردیم تلاش می کنند که بر اساس وضع موجود برنامه اصلاحی خود را پیاده کنیم.

وی افزود: ما برای اصلاح هر وضعیتی به یک سازمان برنامه ریزی و مدیر نیاز داریم و این خلا را در کشور داریم و علی رغم همه تلاش ها هنوز این مهم احساس می شود بنابراین دولت باید یک سازمان مدیریت برنامه ریزی قوی ایجاد کند.

جلودارزاده افزود: کمبود نیروهای شایسته و کارآمد از دیگر معضلات است و برخی از نیروها در ادارات در اثر ارتباطات و اغماض به استخدام در آمده اند و ما امروز با کمبود نیروهای شایسته مواجه هستیم.

نماینده مردم تهران به ضرورت ایجاد شغل و کسب و کار در جامعه اشاره و تاکید کرد: اگر به مسئله اشتغال و تولید نپردازیم چگونه می خواهیم جلوی اعتیاد و قاچاق را بگیریم چرا که بیکاری، فساد می آورد و برای مبارزه با فساد اجتماعی باید ریشه فساد را از دولت شروع کنیم.

وی در مورد مطالبه زنان از دولت دوازدهم نیز اظهار کرد: از دولت می خواهیم با اصلاح ساختار معاونت امور زنان و قدرت دادن به آن نسبت به مطالبه زنان توجه بیشتری صورت دهد و خواسته ما از دولت اعتدال این است نهال مربوط به رفع تبعیض ها نسبت به زنان را تقویت کند.

جلودارزاده گفت: باید در قانون گذاری به حق و حقوق کارگر توجه کنیم چون در صورت پرداخت مساوی حق و حقوق آنها توسعه معنا پیدا خواهد کرد.

مازنی: بهترین مطالبه فرهنگی از روحانی عمل به وعده های انتخاباتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی نیز مطالبات فرهنگی ، گفت: اعتدال گفتمان نیست بلکه یک خط مشی است و این خط مشی هم به دلیل افراطی‌گری‌ها در جامعه به عنوان خط مشی انتخابی اکثریت قریب به اتفاق عقلای جامعه پذیرفته شده است. اصلاح‌طلبان و بخش قابل توجهی از اصولگرایان به این خط مشی پیوستند که آقای روحانی و دولتشان محصول ائتلاف این دو جریان است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: سیدمحمد خاتمی اکنون به عنوان منادی اصلاحات و آقای روحانی به عنوان منادی اعتدال تفاوت زیادی با هم ندارند؛ کمااین‌که آقای ناطق نوری هم اصولگرای معتدلی است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر انتظار از دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ پایبندی به قول و قرارها و عهد و پیمان‌هاست، چون ما با مشکل عهدشکنی مواجه هستیم و افراد خیلی راحت از کنار پیمان‌ها عبور می‌کنند.

مازنی یادآور شد: آقای روحانی از سال ۹۲ تا ۹۶ و در برنامه‌های تبلیغاتی خود قول‌هایی داده‌اند که در چارچوب مطالبات مردم بود و در ادامه باید در همین راستا حرکت کنند و تعهدات خود را فراموش نکنند. بنابراین مهم‌ترین خواسته فرهنگی این است که ایشان از شعارهای خود عقب ننشینند.

این نماینده مجلس با اشاره به حوادث اخیر در انتخابات هیات‌رییسه مجلس اظهار کرد: اخیرا در ائتلاف‌های شکل گرفته در مجلس شاهد بی‌توجهی به زنان و اقوام و اقلیت‌های مذهبی بودیم و نوعی کج‌سلیقگی باعث شد تماس‌هایی برقرار شود و درخواست‌هایی صورت بگیرد که راه ورود آنها به هیات رییسه بسته شود و این عهدشکنی است.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که آقای روحانی گفته‌اند می‌خواهند حقوق شهروندی را اجرا کنند، افزود: وجود احزاب فربه از جمله مطالبات حقوق شهروندی است و بنای آقای روحانی این است که کار فرهنگی به اهل فرهنگ سپرده شود اما کار فرهنگی به سرهنگان سپرده می‌شود و اهالی فرهنگ مورد بی‌حرمتی قرار می‌گیرند و جریان مقابل اصلاحات با مبتذل‌ترین شکل وارد انتخابات شده و ضمن سوءاستفاده از امام رضا (ع) نهایتا به مبتذل‌ترین موسیقی روی می‌آورد؛ در حالی که به هنرمند والامقام، آقای شجریان توهین می‌کند.

مازنی همچنین با انتقاد از ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی ادامه داد: آقای خاتمی باید ممنوع‌التصویر باشد، در حالی که یک چهره فرهنگی است اما بسیاری افراد که شایسته مطرح بودن ندارند تمام شبکه‌های تلویزیون ملی را در اختیار می‌گیرند.

وی با بیان این که همه کارها و امور دست دولت نیست، تاکید کرد: برای حل مسائل باید با سایر قوا و نهادها و دستگاه‌ها همراهی شود؛ چرا که حذف یک سری شخصیت‌های موثر به هیچ وجه به صلاح نیست. شخصیتی همچون خانم رهنورد و آقای موسوی شخصیت‌های فرهنگی هستند تا شخصیت‌های سیاسی و ما انتظار داریم آقای روحانی که در شهرهای مختلف شعار رفع حصر را شنید، خواست مردم را اجرا کند و وعده‌هایش را فراموش نکند و به عهد و پیمان خود پایبند باشد.

کواکبیان:چگونه کسی که رَبّنا می‌خواند رایش حرام و کسی که جیگیلی ویگیلی می‌خواند رایش حلال است/ دولت باید حداقل سه وزیر زن و یک وزیر اهل سنت داشته باشد

مصطفی کواکبیان نیز به عنوان میزبان مراسم در این همایش اظهار کرد: 50 نفر از اعضای اصلی حزب ما در مراکز استان ها عضو شورای شهر شده اند؛ دنبال این نیستیم که به ما کسی پستی بدهد بلکه به دنبال استقرار مشی مردم سالاری هستیم و مطالبات مردم را فریاد می کشیم.

وی ابراز داشت:  بعد از انتخابات اصولگرایان صحبت از رای حلال و حرام کردند، چگونه رای کسی که ربنا می‌خواند و متن آهنگ‌اش حافظ و مولانا است، حرام است ولی کسی که جیگیلی ویگیلی می‌خواند، رایش حلال می‌شود. این تقسیم بندی ها چقدر زشت است. بر چه اساسی رای مردم را حلال و حرام می‌کنید

کواکبیان گفت: آن ها  وقتی شکست خوردند گفتند امام حسین هم در ظاهر شکست خورد ولی آن گاه دیدند با این اوصاف ۲۴ میلیونی یزیدی در کشور وجود دارد. بعد از آن هم اصل دموکراسی و رای را زیرسوال بردند.

وی با بیان این که مهمترین خواسته ما از دولت اعتدال تمام جنبه های مردم سالاری است ، افزود: اگر به مردم سالاری خدشه ای وارد شود فعالان حزبی نباید بگذارند. صدا وسیما دست ما نیست اما دولت می تواند لایحه ای بیاورد که رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور دایر شود تا حرف دل ما در آن زده شود.

کواکبیان با بیان این که کابینه ای در خط مطالبات مردم می خواهیم ، گفت: کسانی که در این انتخابات دولت را همراهی نکردند باید به آنها بگوییم خداحافظ شما. اینها در مسیر مطالبات مردم نیستند. من هم معتقدم دو ، سه تا از زنان باید وزیر شوند اما بالای 60 سال فردی در کابینه نیاورید چرا که این ها خسته اند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی باید از جوانان بهره بگیریم و معتقدم یک وزیر از اهل سنت در کابینه باشد. چه اشکالی دارد؟ حداقل 6، هفت میلیون اهل سنت پشت سر روحانی ایستادند.

کواکبیان همچنین با بیان این که در مجلس ما باید قانون تغییر کند ادامه داد: ما بحث تحزب در کشور را دنبال می کنیم که اگر جا بیفتد برای ما جای تعجب ندارد که رییس جمهوری کشوری مانند فرانسه 38 ساله باشد.

وی افزود: در چهار سال آینده سیاست منطقه ای ما باید برجسته شود چرا که در بین کشورهای حوزه خلیج فارس جایگاه وسیعی داریم. باید دیپلماسی پنهان در منطقه داشته باشیم که خیلی علنی نباشد.

حکیمی پور: فرصت طلبی، انحصارطلبی ، برترطلبی و قدرنشناسی آفت اصلاح طلبی است

همچنین احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران اظهار داشت: جریان اصلاح طلبی جریانی ریشه دار است و نظام جمهوری اسلامی با این دو بال (اصلاح طلبی و اصولگرایی) می تواند به اهدافش برسد.

وی با بیان اینکه جریان اصلاحات باید تجربیات را ارج و سرمایه ها را تدوام ببخشید، صداقت ،شفافیت، پاسخ گویی و پاکدستی را ٤ ویژگی اصلاح طلبی عنوان و تصریح کرد: فرصت طلبی، انحصارطلبی ، برترطلبی و قدرنشناسی آفت اصلاح طلبی است.

حکیمی پور با تاکید بر اینکه دولت روحانی مدیون جریان اصلاحات گفت: رویکرد این دولت پاسخگویی است و ما امیدواریم این رویکرد به طور جدی تر ادامه داده شود.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران به آسیب شناسی خود از جریان اصلاحات پرداخت و خاطرنشان کرد: هرگاه احساس موفقیت کامل کردیم در مسیر از دست دادن موفقیت ها افتاده ایم و بنده به عنوان یک کنشگر کوچک جریان اصلاحات نگرانی خود را نسبت به برخی بداخلاقی ها که در جریان اصلاحات شکل می گیرد ابراز می دارم.

وی ادامه داد: باید قدر این موفقیت های امروز را بدانیم چرا که صبر و استمرار لازمه کار تشکیلاتی است.

حکیمی پور گفت: امروز در جریان اصلاحات بوی فرصت طلبی و انحصارطلبی به مشام می رسد و انتظار داریم جریان اصلاحات صادقانه و شفاف سووالاتی که در مورد چگونگی بستن لیست شورای شهر تهران وجود دارد را پاسخ بدهد.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران از بی توجهی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در بستن لیست امید برای پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران به فراکسیون اصلاح طلبان شورای فعلی انتقاد کرد و خطاب به کواکبیان گفت: آقای کواکبیان! آیا درست است جمعی از اصلاح طلبان در مورد مجلس یازدهم تصمیم گیری کنند اما به فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم توجهی نداشته باشند؟

وی تصریح کرد: این روحیات خطرناک است و ما را به سال ٨٤ می رساند چرا که اصلاح در اصلاح نیاز است و نباید همواره از رییس دولت اصلاحات مایه بگذاریم و باید به اعتراضات با روی گشاده نگاه کنیم و به هم انگ نزنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.