حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار گرامی امام در پیامی به مراسم بزرگداشت بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) در شهرستان «گلوگاه» در استان مازندران تصریح کرد :امام خمینی وحدت و پرهیز از اختلافات را همراه با اصل تنوع سلایق می‌پذیرد و تعدّد تشکّل‌ها را در جامعه، موجب حیات، پویایی و سرزندگی جامعه می‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، متن این پیام بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم
سخن گفتن از امام خمینی(سلام‌الله علیه)، توصیف مردی است که در مرحلهٴ خودسازی و تهذیب نفس، جانش را به نور علم و عطر تقوا آراست و در مرحلهٴ عمل، اصول و ارزش‌های سنت را با ویژگی‌های مدنیّت جدید درآمیخت و اهداف متعالی و الهی خود را با ابزارهای روزآمد محقق ساخت.
بجاست که در آستانهٴ بیست و سومین سالگرد رحلت آن رهبر محبوب، به چند ویژگی این نماد دین‌خواهی و آزادگی توجه می‌کنیم:
امام خمینی، افزون بر تألیف کتب سازنده و اثرگذار اخلاقی و نیز تدریس اخلاق تحول‌آفرین و برآورنده در حوزهٴ علمیه قم، خود نمونه اخلاق و فضائل اخلاقی بود؛ ادب، تواضع، ایثار، اخلاص، توکل، تسلیم و... ویژگی‌های بارز آن پیر فرزانه بود. خودساختگی وی، یاران و همراهانش را در مسیر خودسازی نهاد و جان‌های رهیده از بند هوا و هوس، رهایی از سلطهٴ قدرت‌های استکباری را مشق خود قرار دادند. این مسئله را می‌توان نخستین و برترین ویژگی امام راحل دانست.
افزون بر این، امام خمینی فیلسوفی فقیه و عارفی شیداست که در مسیر عبودیتِ عارفانهٴ خود، همواره به اصول و قواعد عقلایی پایبند است؛ بهره‌گیری از دستاوردهای تمدن جدید، توجه به خطر جمود و تحجّر، پذیرش نظرات کارشناسان و دیدگاه متخصصان در امور فردی و شئون اجتماعی و ... شواهد توجه به عنصر عقلانیت در اندیشه و عمل امام عزیز رحیل است.
ویژگی دیگر ایشان، توجه تام به مردم و مشکلات ایشان است. خمینی کبیر عارفی صادق است که مردم را عیال‌الله می‌داند و تلاش برای هدایت آن‌ها و خدمت به ایشان را افتخار خود می‌بیند. از نگاه فقهی نیز ایشان رأی و رضایت مردم را میزان و معیار اصلی در ادارهٴ امور جامعه می‌داند و اساساً از دیدگاه ایشان یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بازگرداندن حق تعیین سرنوشت به ملت بزرگ ایران است و از همین رو، کلمه «مردم» ترجیع‌بند کلمات و سخنان ایشان بود.
امام خمینی وحدت و پرهیز از اختلافات را همراه با اصل تنوع سلایق می‌پذیرد و تعدّد تشکّل‌ها را در جامعه، موجب حیات، پویایی و سرزندگی جامعه می‌دانند.
آنچه در این مجال کوتاه از نظر گذشت، محورهای مهم و راهگشا در اندیشه و عمل امام عزیز است که التفات و اهتمام به آن‌ها اهمیت و ضرورتی بسیار دارد؛ جامعه مبتلا به رذائل اخلاقی در اندیشه امام عزیز جایگاهی ندارد، چنان‌که مردمی که به خرافات و خیالات دچارند، در مکتب خمینی راه نمی‌یابند.
در پایان با تسلیت ایام فراق آن یار سفر کرده به شما مردم مؤمن و آگاه «گلوگاه»، و همهٴ علاقمندانِ امام در استان مازندران، از ابراز عشق و ارادت شما عزیزان به امام عزیز، صمیمانه سپاسگزارم و برای شما و همهٴ ملت سرافراز ایران آرزوی پیروزی و بهروزی دارم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سید حسن خمینی
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.