عکس العملی که استکبار نسبت به اسلام نشان داده است ناشی از ترس آنها از اسلام راستین است . استکبار جهانی نگران است که دین اسلام جوامع را متحول کند . لذا با تقویت طالبانیسم و رواج دادن افکار و اندیشه آنها تلاش کردند دین را مخدوش کنند بنابر این امام علاوه بر اینکه اسلام و تشیع را احیاء کردند نگرش مردم را نیز نسبت به دین تغییر دادند .

رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی درگفت و گو با ستاد بزرگداشت حضرت امام ( ره ) مهمترین بعد شخصیتی امام خمینی را جامعیت شخصیت ایشان دانست و گفت: مهمترین شخصیت امام جامعیت شخصیت و ذوابعاد بودن ایشان است؛ ما در طول تاریخ بزرگان، عرفا ، حکما و سیاسیون بسیاری داشتیم که در یک یا چند بعد شاخص بودند ولی در ابعاد دیگر یا رشدی نداشتند و یا شاخص نبودند .

وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: امام در همه زمینه ها شاخص بودند به گونه ای که در هر زمینه ای که وارد می شویم می بینیم که در آن بعد بی نظیر و بی بدیل است. در بعد عرفان و سیر و سلوک ، بعد اعتقادی ، بعد علمی اعم از فلسفی و تفسیری ، در بعد سیاسی و حتی در صراحت لهجه هم بی نظیر بودند .
وی با تأکید بر اینکه امام شخصیتی بی بدیل بودند گفت: می توان گفت بعد از معصومین ما چنین شخصیتی نداشتیم لذا امام یک موهبت الهی بودند که خدای متعال در قرن معاصر به بشریت عنایت کرد .
قائم مقام حزت اعتماد ملی در پاسخ به این سوأل که نقش امام را در بیداری اسلامی چگونه می بینید گفت: امام در نشان دادن اسلام واقعی و بی پیرایه نقش مهمی داشتند ، به عبارتی در زدودن خرافات از ساحت مقدس اسلام و پاکسازی موانع فکری و اعتقادی نقش مؤثری را ایفا کردند پس می توان گفت ایشان در مباحث فکری و اصول و همچنین باقی زمینه ها اسلام را احیاء و تفکر مردم را متحول کرده و انقلابی در نگرش اسلامی ایجاد کردند .
وی با تأکید بر نقش امام در احیاء اسلام گفت : ایشان در اثر گذاری بر مردم ایران و مسلمانان کشورهای دیگر و همچنین نشان دادن اسلام به غیر مسلمانان نیز نقش مؤثر و بسزایی داشتند؛ تا قبل از انقلاب شاهد بودیم که نگاه بسیاری از مردم جهان به اسلام مثبت نبود و اندیشه دینی در افکار مردم اندیشه ناقصی بود. ولی امام در شناساندن دین راستین نقش اساسی داشته و موجب شدند که نگاه و نگرش مردم به دین کاملا تغییر پیدا کند.
منتجب نیا از عکس العمل استکبار جهانی نسبت به مسلمانان نیز صحبت کرد و گفت: عکس العملی که استکبار نسبت به اسلام نشان داده است ناشی از ترس آنها از اسلام راستین است . استکبار جهانی نگران است که دین اسلام جوامع را متحول کند . لذا با تقویت طالبانیسم و رواج دادن افکار و اندیشه آنها تلاش کردند دین را مخدوش کنند بنابر این امام علاوه بر اینکه اسلام و تشیع را احیاء کردند نگرش مردم را نیز نسبت به دین تغییر دادند .
وی در پاسخ به این سؤال که نقش امام در پیروزی انقلاب اسلامی را چه می دانید گفت: در مورد پیدایش انقلاب، استمرار و پیروزی آن مثل روز روشن است که اولین نقش را امام داشتند البته باید گفت که عوامل دیگر هم مؤثر بوده است از این عوامل می توان به وحدت و حضور مردم و قشرها اشاره کرد ولی نکته غیر قابل انکار نقش پررنگ حضرت امام در آغاز این انقلاب است . وی گفت : اگر امام از سال 41 به بعد آن فریادها و روشنگری ها را نداشتند قطعاٌ اندیشه انقلاب شکل نمی گرفت بعد از آن هم امام مانند پدری که فرزند خود را پرورش می دهد نهال انقلاب را با سخنان و نوشته های خود و تدابیر حکیمانه پرورش دادند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی معتقد است: این 15 سال یعنی از سال 41 تا سال 57 امام در هر کشوری که بودند همواره نظارت دقیق و مستمر بر انقلاب اسلامی داشتند و ملت ها را بیدار کرده تا آنجا که این نهال به ثمر دهی رسید و در لحظه آخر هم خود ایشان تشخیص دادند که زمان چیدن میوه این نهال رسیده است .
منتجب نیا گفت: امام خمینی از آغاز تا پایان عمر خویش بیشترین نقش را در پیدایش استمرار و به پیروزی رسیدن انقلاب و تثبیت آن داشتند . وی جهان و ایران بعد از امام را اینگونه توصیف کرد: معتقدم تحولاتی که در سطح منطقه و خارج از منطقه بوجود آمد مستقیم و غیر مستقیم متأثر از انقلاب اسلامی ایران است . آثار انقلاب ایران تمام نقاط جهان را در برگرفته است و حتی امام معتقد بود که انقلاب ایران به جهان صادر شده است
وی افزود: وقتی یک ملت ثابت کرد که می تواند برای اولین بار در برابر رژیم تا دندان مسلح و مورد حمایت استکبار شرق و غرب قیام کند و موفق شود نظامی را بر پا کند بقیه ملت ها نیز جرات ایستادن در برابر استکبار را پیدا کردند.
وی ادامه داد: لذا انقلاب ایران بذر مقدسی بود که در جهان افشانده شد و ذره ذره این بذر به ثمر دهی رسید وی با اشاره به اینکه حرکت آزادی خواهانه ایی که ما در حال حاضر در منطقه می بینیم همه در پرتو انقلاب اسلامی ایران است که امام با امید پروردگار آن را آغاز کرد.
منتجب نیا ادامه داد: در داخل کشور هم امام بارها تأکید کردند که ما هنوز اول راه هستیم و باید تلاش بیشتری شود تا انقلاب به ثمر برسد با این حال بسیاری از آرمانهای انقلاب مورد تجاور و تعدی قرار گرفته است لذا باید گفت که اگر تحریفی در آرمانها پدید آمده است به لحاظ ضعف هایی است که در ما بوجود آمده زیرا ما نتوانستیم پاکی و صداقتی که امام به ما آموخت را حفظ کنیم و به سرعت به سمت دنیا پرستی رفتیم .
وی تصریح کرد : معتقدم بخشی از انقلاب زدودن ستم است و بخش عمده آن سازندگی است که عملکرد ما موجب شده است بسیاری از این موفقیت ها منتفی شود . وی در ادامه این گفتگو با اشاره به برخی اندیشه های امام که مورد بی توجهی واقع شده است گفت : کمتر بخشی از ابعاد اندیشه امام وجود دارد که مورد بی مهری واقع نشده باشد در مورد نگاه امام به اصل اسلام و تشیع می بینیم که به سرعت این نگاه مخدوش شده و روحیه خرافی گرایی ؛ اندیشه مستکبرانه و خشک مقدسی و امثال آن بخشی از نگاه مترقی امام را کنار زده است وی از دیگر اندیشه های امام هم صحبت کرد : در بعد عمل هم ارتباط با مردم و اعتقاد به حضور مردم در سرنوشت خویش وجود دارد که امام عمیقاٌ به آن معتقد بود بسیار ضعیف شده بگونه ای که بسیاری از مسئولین مردم را پلی برای عبور موفقیتهای سیاسی خود می دانند.
منتجب نیا گفت: امام تأکید داشتند که باید از نظام و انقلاب حفاظت و نگه داری کنیم درحالی که هم اکنون بخشی از نیروهای ملی و کارآمد ما از خواص و عوام به حاشیه رانده شدند و نظام در بست در اختیار قشری خاص قرار گرفته که آنها قطعاٌ از عهده به ثمر رساندن آن برنمی آیند .
وی در پاسخ به این سؤال که طرح کدام بخش از اندیشه های امام بیش از دیگر بخشها برای جهان امروز ضروری تر است تصریح کرد ما نیازمند بازگشت به تفکر امام هستیم زیرا امام خمینی شاخص است و همه باید در خط ایشان حرکت کنند و باید سیره امام را شفاف در اختیار مسئولین و مردم قرار داد و کسانی که قدرت عظیمی را در دست گرفتند باید در چهارچوب افکار امام قرار گیرند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.