پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد

آیت الله محقق داماد: مرحوم بروجردی مظهر صفا بود

آیت الله مصطفی محقق داماد از دوستان نزدیک مرحوم دکتر محمود بروجردی در این مراسم گفت: سخن گفتن برای من کار آسانی نیست دوستی من با مرحوم بروجردی به حدود پنجاه سال پیش برمی گردد. برای من مرگ او بسیار تلخ بود. ایشان برای من واقعاً از برادری بزرگ مهربانتر بودند کلمه مهربان زیاد استفاده شده، باید گفت محمود مظهر صفا بود.

مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام خمینی(س) و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران، مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام خمینی(س) و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز چهارشنبه 11اسفندماه در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار گردید.
"علی اصغر مصلح" استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم گفت:"یکی از توصیفاتی که برای زمانه ما کرده اند زمانه بحران هاست.بحران در فکر و فرهنگ و سیاست و مناسبات و محیط زیست و مسائل دیگر. یکی از این بحران ها، بحران اخلاق است. به فرض اینکه ما بتوانیم عقلانیت مدرن را در جامعه محقق کنیم ،اما اگرسنت ها را از دست بدهیم،بازنده خواهیم بود و باید به سوگ بنشینیم."
وی ادامه داد:"یکی از بزرگترین و مهم ترین بخش های سنت های ما فضایل انسانی است.اگر اخلاق و ارزش ها به تزلزل بیافتند و سست شوند با برنامه ریزی سیاسی و اجتماعی قابل جبران نیست. اخلاق و فرهنگ را صاحبان اخلاق و فضیلت منتقل می کنند. متاسفانه کسانی که حاملان فرهنگ و فضایل در جامعه ما بودند،بعد از حضور موثر در عرصه های عمومی هر چه گذشت این فضایل را از دست دادند و هر چه نامدارتر شدند ارزش های بزرگ اخلاقی و فرهنگی را بیشتر از دست دادند."
این استاد فلسفه در تجلیل از شخصیت مرحوم دکتر بروجردی افزود: "دکتر بروجردی یکی از کسانی بود که نامدار بود اما جوانمرد و ضعیف نواز نیز بود و قادر به برقراری ارتباط با هر کسی بود. اگر سوگی باشد برای از دست دادن مرحوم دکتر بروجردی این است که یکی از نمایندگان این سنت را از دست دادیم. اهل فرهنگ یکی از پشتیبانان و حامیان خود را از دست دادند.امیدواریم که این فرهنگ هنوز استعداد داشته باشد تا امثال دکتر بروجردی از آن رشد و ظهور کند تا نسل های بعدی نیز معنای خلق نیک و نیک سیرتی را تجربه کنند."
"آیت الله مصطفی محقق داماد" از دوستان نزدیک مرحوم دکتر محمود بروجردی نیز در این مراسم گفت:" سخن گفتن برای من کار آسانی نیست. دوستی من با مرحوم بروجردی به حدود پنجاه سال پیش برمی گردد. برای من مرگ او بسیار تلخ بود. سرکار خانم مصطفوی به یاد دارند که من و مرحوم بروجردی و مرحوم "شیخ ابراهیم زنجانی" در خانه محقر ایشان درس امتحانات متفرقه را می خواندیم و با هم دیپلم شدیم. ایشان برای من واقعاً از برادری بزرگ مهربانتر بودند. کلمه مهربان زیاد استفاده شده، باید گفت محمود مظهر صفا بود. ایشان پیش از تولد فرزندانشان ودر حالی که در کمال قناعت و مناعت زندگی می کرد،ولی مظهر صفا بود.اوحقوق مختصری از اداره فرهنگ می گرفت،اما آمد وگفت: آقا مصطفی به خدا قسم از صمیم قلب می گویم. آنچه حقوق می گیرم حاضرم با هم خرج و زندگی کنیم.
آیت الله مصطفی محقق داماد در پایان با دعا برای آمرزش آن مرحوم مجلس را به پایان بردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.