انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی تاکید کرد: وفاق «ملی» که شعار دولت چهاردهم است، نمی‌تواند با حذف صدای دانشجویان، تصویب قوانینی مثل لایحۀ عفاف و حجاب و لجاجت در ادامۀ پروژۀ فیلترینگ تحقق یابد. وفاق تنها در صورتی ملی است که تمامی گروه‌های اجتماعی را به رسمیت بشناسد، نه زمانی که رمزی برای مبادلات سیاسی گروه‌های در قدرت باشد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: خواستهٔ ما این است که در دانشگاه زمینهٔ فعالیت آزاد علمی ایجاد شود، پویایی به محیط دانشگاه بازگردانده شود و موانع فرساینده‌ای مثل فیلترینگ، قطعی و سرعت کم اینترنت رفع شود. افول چشمگیر علمی دانشگاه در نتیجۀ تصفیۀ اساتید و جذب جایگزینان ناشایست، خرج کردن غیرشفاف بودجۀ دانشگاه و پذیرش بی‌قاعدۀ دانشجویان بر اساس سهمیه‌های متعدد و ناعادلا1نه، به از بین رفتن هر چه بیشتر امید دانشگاهیان منجر شده است و دور شدن هر چه بیشتر دانشگاه از رسالت علمی و پژوهشی خود را به دنبال داشته است.  

به گزارش خبرنگار جماران، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفت: آغاز سال تحصیلی جدید را در حالی به دانشجویان و دانشگاهیان تبریک می‌گوییم که صندلی‌های خالی هم‌کلاسی‌ها و استادانمان این آغاز را برایمان تلخ کرده است. ما هنوز اضطراب پشت درهای کمیته‌های انضباطی را فراموش نکرده‌ایم. هنوز از حسرت ورود به خانهٔ خود، دانشگاه، در پی پیامک‌های شوم ممنوع‌الورودی زمان زیادی نگذشته است. 

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در ادامه این بیانیه نوشت: اکنون که بخش قابل توجه ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری نارضایتی خود را از وضع موجود ابراز کرده و حاضر به مشارکت نشده‌اند، اکنون که نسل جوان در وطنشان، ایران، خود را غریبه می‌بینند و برای ادامهٔ زندگی، خود را ناگزیر به کوچ می‌یابند، حاکمیت باید بداند که زمان محدودی برای تغییر رویه‌های ناصواب خود و تعویض ریسمان‌های پوسیدۀ حریصان قدرت دارد. جامعهٔ ایرانی باید احساس کند که نگرانی‌هایش شنیده می‌شود و حکومت باید هشدارهای بلند و رسای ایرانیان را بشنود. 

این بیانیه افزود: وفاق «ملی» که شعار دولت چهاردهم است، نمی‌تواند با حذف صدای دانشجویان، تصویب قوانینی مثل لایحۀ عفاف و حجاب و لجاجت در ادامۀ پروژۀ فیلترینگ تحقق یابد. وفاق تنها در صورتی ملی است که تمامی گروه‌های اجتماعی را به رسمیت بشناسد، نه زمانی که رمزی برای مبادلات سیاسی گروه‌های در قدرت باشد. 

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تأکید کرد: ما همچنان پای آرمان‌های خود ایستاده‌ایم و مطالبات خود را فریاد می‌زنیم. خواسته‌های ما پابرجا هستند؛  استادان و دانشجویان به هر بهانه‌ای که مجبور به ترک دانشگاه شدند، باید به دانشگاه بازگردند. خواستهٔ ما پذیرش دانشجوی ایرانی و احترام به عقاید و انتخاب‌های او به عنوان شهروندی است که خود را جزوی از آیندهٔ میهنش، ایران، می‌داند. خواستهٔ ما پذیرش تفاوت‌های ایرانیان به عنوان مبنایی برای ساخت ایران برای همهٔ ایرانیان است. خواستهٔ ما شفافیت در امور دانشگاه مثل فرایند جذب اساتید و پذیرش دانشجویان است. خواستهٔ ما فراهم شدن زمینهٔ از بین رفتن ناعدالتی‌ها در فرصت‌های آموزشی، بهداشتی و شغلی بر مبنای جنسیت، باورها، طبقهٔ اقتصادی و روابط فردی است. 

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ادامه داد: خواستهٔ ما این است که در دانشگاه زمینهٔ فعالیت آزاد علمی ایجاد شود، پویایی به محیط دانشگاه بازگردانده شود و موانع فرساینده‌ای مثل فیلترینگ، قطعی و سرعت کم اینترنت رفع شود. افول چشمگیر علمی دانشگاه در نتیجۀ تصفیۀ اساتید و جذب جایگزینان ناشایست، خرج کردن غیرشفاف بودجۀ دانشگاه و پذیرش بی‌قاعدۀ دانشجویان بر اساس سهمیه‌های متعدد و ناعادلانه، به از بین رفتن هر چه بیشتر امید دانشگاهیان منجر شده است و دور شدن هر چه بیشتر دانشگاه از رسالت علمی و پژوهشی خود را به دنبال داشته است.  

در پایان این بیانیه آمده است: ما خواستار بازگشت شأن از دست رفتهٔ دانشگاه هستیم. استقلال دانشگاه شرط لازم اعتلای علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است. دخالت‌های نهادهای امنیتی در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان دانشگاه، ایجاد فضای ترس و تهدید به اقدام امنیتی از راه نصب دوربین، گیت و استفاده از نیروهای موسوم به «حجاب‌بان» برای کنترل هر چه بیشتر دانشجویان از موانع جدی رسیدن دانشگاه به رسالت خود، یعنی رشد و پیشرفت جامعه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.