سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ​​​​​​​گردشگری بزرگترین ظرفیت دیپلماسی فرهنگی کشور است، میراث‌فرهنگی ایران را قدرت نرم ملی ایران عنوان کرد و گفت: همان‌طور که به قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان نیازمند هستیم، بیش از آن به قدرت نرم برای نمایش ظرفیت فرهنگی و تمدنی در نگاه جهانیان نیاز داریم.

 

به گزارش جماران، سیدرضا صالحی امیری در دیدار رئیس جمهوری با مدیران و فعالان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، بیان کرد: میراث‌فرهنگی محور هویت ملی، دینی و سیاسی ماست، گردشگری محصول ثبات، امنیت و دیپلماسی فرهنگی است؛ دیپلماسی فرهنگی یعنی روابط با ملت‌ها، شناخت اشتراک‌ها و گفت‌وگوی مشترک، صلح، ثبات و امنیت جمعی. از این منظر گردشگری بزرگترین ظرفیت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

صالحی امیری تصریح کرد: میراث‌فرهنگی ایران قدرت نرم ملی ایران است، همان‌طور که به قدرت سخت برای بازدارندگی دشمنان نیازمند هستیم، بیش از آن به قدرت نرم برای نمایش ظرفیت فرهنگی و تمدنی در نگاه جهانیان نیاز داریم؛ باید نگاه خود را به میراث‌فرهنگی و گردشگری تغییر دهیم. باید باور کنیم میراث‌فرهنگی و گردشگری به یکی از سه اولویت کشور تبدیل شود. 

او اظهار کرد: ما می‌توانیم در افق ۲۰ ساله با اتکا به ظرفیت هویت‌ساز میراث‌فرهنگی و گسترش ظرفیت گردشگری، با شعار وفاق با ایران و جهان به مرزی برسیم که گردشگری جایگزین صنعت نفت شود. 

 

سرمایه‌گذار موتور محرکه و پیشران صنعت گردشگری است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه قطار توسعه بدون حضور بخش خصوصی و مردمی به مقصد نمی‌رسد، افزود: سرمایه‌گذار موتور محرکه و پیشران صنعت گردشگری است و همچنین باید زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاران خارجی را مهیا کنیم تا بتوانیم زیرساخت‌های مورد نیاز را رشد دهیم.

 

مراسم رونمایی از الواح هخامنشی (1)

 

جذب ۱۵ میلیون گردشگر در پایان برنامه هفتم باید محقق شود

صالحی امیری با تاکید بر اینکه باید هدف جذب ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم محقق کنیم، گفت: تمام دشمنان ایران با ابزار تحریم، ترور و تخریب تلاش می‌کنند ایران‌هراسی را در جهان گسترش دهند و ما تلاش می‌کنیم، با استفاده از ظرفیت‌های دنیای اسلام و همسایگان به مرز ۱۵ میلیون گردشگر در پایان برنامه هفتم برسیم. 

او ادامه داد: باید تلاش کنیم تعداد هتل‌های کشور از هزار و ۴۳۰ هتل به ۱۹۰۰ هتل برسد، یعنی باید سالی ۱۰۰ هتل ۴ یا ۵ ستاره در کشور ساخته شود، باید تلاش کنیم از ۶.۳ میلیون گردشگر خارجی به ۱۵ میلیون گردشگر برسیم. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: باید اشتغال در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی را از ۵۰۰ هزار شغل به یک میلیون شغل و صادرات آن را از ۲۲۴ میلیون دلار به ۴۹۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

صالحی امیری تاکید کرد: شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند تمام موانع موجود را از مسیر توسعه در این حوزه ها را بردارد.

 

مراسم رونمایی از الواح هخامنشی (3)

 

در ادامه این نشست مهدی حجت بنیان‌گذار سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به شعار دولت چهاردهم گفت: شعار دولت چهاردهم وفاق است که شعار بسیار خوبی است و در این میان به نظر من میراث‌فرهنگی، مهمترین وسیله برای وفاق ملی است. 

او افزود: همه ایرانیان به گذشته و مفاخر خود افتخار می‌کنند و هیچ ایرانی نیست که به مواریث فرهنگی، تاریخی و تمدنی خود علاقه‌مند نباشد. همه به این‌ها حس تعلق دارند و باور دارند که مواریث فرهنگی متعلق به آن‌ها است. 

حجت ادامه داد: توجه به میراث‌فرهنگی از این منظر اهمیت دارد که وقتی ما یک کوزه متعلق به ۵ هزار سال قبل را بررسی می‌کنیم این شیء تاریخی  که متعلق به دیروز است برای امروز و فردای ما پیام دارد. از این رو توجه به حوزه میراث‌فرهنگی اهمیت دارد و باید بتوانیم از ظرفیت این گنج پنهان به نحو مطلوب استفاده کنیم. 

حجت خاطرنشان کرد: من از توجه دولت چهاردهم به حوزه میراث‌فرهنگی تشکر و قدردانی می‌کنم و درخواستم از دولت این است که دانشگاه بین‌المللی میراث‌فرهنگی را ایجاد کنیم. همچنین ما نیازمند آمایش سرزمین بر مبنای میراث‌فرهنگی هستیم. 

 

ضرورت توجه به صنایع‌دستی 

سهیلا صفرزایی هنرمند صنایع‌دستی از استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر نگاه به صنایع دستی حداقلی بوده است، افزود: 

صنایع‌دستی در تمام استان‌ها دارای ارزش است اما در استان سیستان و بلوچستان اهمیت دوچندان می‌یابد. صنایع‌دستی خانواده‌محور و اشتغال‌زا است و بیشتر فعالان این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند. 

او با اشاره به ضرورت توجه به صنایع دستی افزود: اگر به صنایع‌دستی توجه شود ما می‌توانیم بازارهای جهانی را بگیریم. این ظرفیت در صنایع‌دستی وجود دارد و من مطمئن هستم که ما می‌توانیم نگاه‌ها را به صنایع‌دستی و به بازار این هنر صنعت تغییر دهیم. درخواست من از دولت این است که موانع پیش‌روی صادرات صنایع‌دستی را بردارد و به تسهیل صادرات کمک کند. 

 

صنعت گردشگری نیازمند حمایت دولت است 

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به وضعیت صنعت گردشگری اظهار کرد: واقعیت این است که صنعت گردشگری در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و اکثر تورهای ورودی به کشور لغو شده اند. ما چندین سال است که در این صنعت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم و به سختی در این حوزه فعالیت می‌کنیم. 

او افزود: صنعت گردشگری نیازمند حمایت دولت است و همت دولت چهاردهم را می‌طلبد. تعریف بسته‌های مشوق و نیز حمایت‌های دولت از این صنعت بسیار ضروری است که در این باره به صورت مشخص موضوع مالیات و نیز ارائه تسهیلات کم‌بهره نقش بسیار مهمی برای برطرف کردن مشکلات دارد. 

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تشکیل شورای راهبردی با حضور نخبگان و پیشکسوتان هر سه حوزه بود. امیدوارم دولت از این شورای راهبردی حمایت کند و موارد مطرح شده در این جلسات این شورا، به صورت مصوبه در شورای عالی میراث‌فرهنگی مورد پذیرش قرار گیرد و پیگیری شود. 

 

مراسم رونمایی از الواح هخامنشی (4)

 

با پروژه ایران‌هراسی مقابله شود 

محسن حاجی سعید رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری نیز در این دیدار گفت: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، مقابله با پروژه ایران‌هراسی است. تبلیغات منفی رسانه‌های غربی باعث شده تا گردشگران خارجی کمی به ایران بیایند در حالی که ما سرشار از ظرفیت و جاذبه گردشگری هستیم. 

او افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور شکوفا شود باید گردشگری رونق گیرد و برای توسعه و رونق گردشگری باید با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم. 

حاجی سعید خاطرنشان کرد: شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است. وفاق ملی صلح و امنیت را به دنبال دارد. باید بتوانیم با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم. اگر موفق شویم با ایران‌هراسی مقابله کنیم در حقیقت قدرت نرم خود را به دنیا نشان داده‌ایم. 

 

دولت باید سازوکارهای حمایت از سرمایه‌گذاران را فراهم کند 

اوجانی سرمایه‌گذار پروژه قصررز از استان البرز نیز در این دیدار در سخنانی گفت: گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی دیربازده است و مانند ساختمان‌سازی نیست که سرمایه فرد به زودی به او بازگردد بلکه زمان‌بر است. از این رو دولت باید سازوکارهای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و هتل‌سازی را فراهم کند. 

او افزود: تقاضای ما از دولت چهاردهم این است که موانع پیش روی سرمایه‌گذران را بردارد و برنامه‌ای را تدارک ببیند که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با خاطری آسوده در صنعت گردشگری و هتل‌سازی ایران، سرمایه‌گذاری کنند

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.