گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمد هاشمی: سید حسن نصرالله شبیه امام موسی صدر بود

محمد هاشمی به جماران گفت: بعد از شهادت سید حسن نصرالله از محبوبیت ایشان نه تنها کم نشد، بلکه محبوبیت ایشان در لبنان و بسیاری از کشورهای اسلامی بیشتر شده است. حتی می‌توان گفت که محبوبیت شهید سید حسن نصرالله بعد از شهادتش بیش از قبل است. همچنان که عرض کردم ایشان یک فرد نبود بلکه یک تفکر و مکتب بود و یقیناً روز به روز بر محبوبیت آن شهید افزوده خواهد شد. ویژگی‌های اخلاقی سید حسن نصرالله برای کسانی که پیرو ایشان هستند و راه وی را ادامه می‌دهند، بیشتر شناخته و معرفی می‌شود.

پایگاه خبری جماران: رئیس اسبق سازمان صداوسیما گفت: سید حسن نصرالله تقریباً بین همه‌ی مردم لبنان، اعم از شیعه و سنی، محبوبیت داشت. من شبیه ایشان را مرحوم امام موسی صدر می‌دانم. امام موسی صدر هم شخص بسیار محبوبی در لبنان و خارج از لبنان بود و ظاهراً سید حسن نصرالله مدتی را با آقای صدر گذرانده بود و خصوصیات روحی، اخلاقی و رفتاری امام موسی صدر در ایشان تبلور و تجسم داشت.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با محمد هاشمی رفسنجانی در پی می آید:

 

ضمن عرض تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، لطفا در صورت امکان نظر خود را درباره ابعاد مختلف شخصیت ایشان بگویید و اینکه اگر بخواهیم در بین رهبران خارج از کشور شبیه‌سازی کنیم، ایشان شبیه به چه کسی بود؟

با توجه به شناختی که از شهید سید حسن نصرالله وجود دارد و صحبت‌هایی که انجام شده و بخشی از ویژگی‌های شخصیتی او اعلام شده است، ایشان را نمی‌شود به عنوان یک فرد شناخت بلکه شهید سید حسن نصرالله یک تفکر و مکتب است و باید به عنوان تفکر باید ایشان را شناخت. حزب‌الله از بدو تأسیس تاکنون رهبران دیگری داشته است که سید حسن نصرالله بیشتر شبیه رهبران حزب‌الله رفتار و عمل می‌کرد.

سید حسن نصرالله تقریباً بین همه‌ی مردم لبنان، اعم از شیعه و سنی، محبوبیت داشت. من شبیه ایشان را مرحوم امام موسی صدر می‌دانم. امام موسی صدر هم شخص بسیار محبوبی در لبنان و خارج از لبنان بود و ظاهراً سید حسن نصرالله مدتی را با آقای صدر گذرانده بود و خصوصیات روحی، اخلاقی و رفتاری امام موسی صدر در ایشان تبلور و تجسم داشت.

نکته‌ی مهم این است که بعد از شهادت سید حسن نصرالله از محبوبیت ایشان نه تنها کم نشد، بلکه محبوبیت ایشان در لبنان و بسیاری از کشورهای اسلامی بیشتر شده است. حتی می‌توان گفت که محبوبیت شهید سید حسن نصرالله بعد از شهادتش بیش از قبل است. همچنان که عرض کردم ایشان یک فرد نبود بلکه یک تفکر و مکتب بود و یقیناً روز به روز بر محبوبیت آن شهید افزوده خواهد شد. ویژگی‌های اخلاقی سید حسن نصرالله برای کسانی که پیرو ایشان هستند و راه وی را ادامه می‌دهند، بیشتر شناخته و معرفی می‌شود.

 

ارزیابی شما از عملیاتی که ایران انجام داد و عنوان آن را «وعده صادق ۲» نامید چیست؟

اسرائیل یک سرزمین کوچکی است و بزرگ و پهناور نیست، اکثر جمعیتی که در آن حضور دارند، مهاجر هستند و جمعیت بومی ندارد. از ویژگی‌های جمعیتی و قومیتی اسرائیل این است که خیلی وابسته به خاک خود به عنوان میهن نیستند؛ چون از کشورهای مختلف مثل روسیه، آلمان، ایران و... مهاجرت کردند و در فلسطین اشغالی ساکن شدند. به دلیل اینکه محیط و جغرافیای این رژیم جعلی کوچک است، وقتی که انفجار می‌شود یا بمب و موشکی به خاک آن می‌خورد، تعداد زیادی از مردم قصد مهاجرت می‌کنند و می‌خواهند بروند که ظاهراً دولت اجاره‌ی این کار را نمی‌دهد.

از نظر اقتصادی هم جاذبه‌ای برای جذب سرمایه در اسرائیل وجود ندارد، بلکه سرمایه‌های آنان هم تا حدی که امکان داشته باشد، منتقل می‌شود. بنابراین، وقتی انفجاری در داخل تل‌آویو یا شهر دیگر روی می‌دهد، باعث فرار جمعیت و سرمایه می‌شود. از این جهت، بعد از پاسخ ایران، بر اساس اعلام رسانه‌ها، تعداد حملات هوایی این رژیم جعلی کمتر شده است، چون اگر رژیم صهیونیستی به حملات خود ادامه دهد و کشورهای محور مقاومت هم به حملات خود ادامه دهند، فروپاشی اسرائیل زودتر اتفاق می‌افتاد یا به طرف فروپاشی می‌رود.

لذا لازمه‌ی حفظ جمعیت و سرزمینی که غصب کرده‌اند، این است که با جایی درگیری نداشته باشند. چرا؟ چون جمعیت این رژیم، مهاجر هستند و به آنجا علاقه‌ای به عنوان وطن ندارند و از کشورهای دیگر آمده‌اند، لذا به کشور خود برمی‌گردند. این از آثار عملیات وعده صادق 2 بر اسرائیل است و اگر رژیم صهیونیستی مثل گذشته عمل کند به فروپاشی نزدیک می‌شود.

 

بیانات مقام معظم رهبری را در نمازجمعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مقام معظم رهبری در نماز جمعه مطالب زیادی مطرح فرمودند. یکی از محورهای صحبت ایشان خطاب به کشورهای اسلامی بود که اگر با هم وحدت داشته باشند، جهان اسلام وضعیت بهتری خواهد داشت. همچنین گفتند که کشورهای منطقه خاورمیانه برای تأمین امنیت، نیازی به قدرت‌های بزرگ ندارند بلکه امنیت منطقه خود را خود کشورهای منطقه می‌توانند تأمین کنند و تأکید کردند که مشکلات منطقه، ناشی از وجود و حضور برخی کشورها مثل آمریکا است؛ این کشورها باعث مشکلاتی در منطقه شده‌اند و کشورها را به یغما می‌برند.

از سوی برخی افراد شبهاتی مطرح شده بود که اگر ایران در ترور شهید هنیه زودتر اقدام می‌کرد و پاسخ می‌داد، سید حسن نصرالله شهید نمی‌شد. ایشان گفتند که ما به وظائف خود عمل می‌کنیم و تعلل یا تعجیل نمی‌کنیم. این پاسخی به شایعات و شبهات اخیر بود.

رهبر انقلاب اقدامی که نیروهای مسلح انجام دادند را تأیید کردند؛ تحت این عنوان که هر کشوری حق دارد از خودش دفاع کند و وقتی که مورد ظلم و تهاجم قرار می‌گیرد، بر اساس قوانین بین‌‌المللی کشورها می‌توانند از خود دفاع کنند. لذا رزمنده‌های ایران و نیروهای مسلح از حق خودشان دفاع کردند. چون اسرائیل در داخل کشور هنیه را شهید کرد، به همین دلیل برای ایران حقی به وجود آمد تا پاسخ دهد.

مسئولان هم بیان کردند که ما به موقع و در زمان مناسب پاسخ خواهیم داد، و پاسخ را ما تعیین کنیم که کجا و چه زمان باشد. مسئولین بر این اساس به پاسخی رسیدند و رهبری در نماز جمعه از پاسخ حمایت و آن را تأیید کردند.

 

با توجه به ترور سید حسن نصرالله و فرماندهان حزب‌الله، ارزیابی شما از آینده‌ی تحولات لبنان چیست؟

حزب‌الله در ساختار خود برای هر مسئول، نفر بعدی و جانشین دارد که اگر مسئول نبود دیگری جانشین وی شود. بنابراین، وقتی که تعدادی از فرماندهان حزب‌الله شهید شدند، به دلیل ساختاری که حزب‌الله دارد بلافاصله افراد تعیین شده، جای آن‌ها را گرفتند. حتی حملاتی که از سوی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی می‌شود بیشتر از قبل است. یعنی این‌گونه نیست که با رفتن فرمانده یا فرماندهان، حزب‌الله تضعیف شود و نتواند وظایف خود را انجام دهد بلکه با اقتدار بیشتری وظائف خود را انجام می‌دهد.

 

اگر در پایان نکته‌ای دارید به عنوان حسن ختام بفرمایید.

مردم ایران مردمی فهیم، سیاسی و هوشیار هستند و در مواقع مختلف که از آن‌ها دعوت می‌شود، داوطلبانه در عرصه و میدان حضور پیدا می‌کنند. بعد از پیروزی انقلاب، در همه رویدادها و حوادث هر جا که لازم بوده، حضور مردم پررنگ شده و هیچ وقت کم نشده است. برای نمونه در راهپیمایی‌های 22 بهمن جمعیت زیادی حاضر می‌شوند. یا در نماز جمعه این هفته، جمعیت عظیمی از مردم حضور پیدا می‌کردند. مردم به وظیفه خود خیلی خوب آگاه هستند و بهتر از مسئولین از مسائل شناخت دارند. بصیرت و در صحنه بودن مردم، وظیفه مسئولین را برای خدمت مردم و رفع مشکلات آنان افزایش می‌دهد. ان‌شاءالله مسئولین بتوانند در فرصت مناسب، مشکلات مردم را حل کنند.

مردم در صحنه هستند و هر جا احساس ‌کنند که به وجود آن‌ها نیاز است، در میدان حضور پیدا می‌کنند. یکی از مصادیق آن، جنگ هشت ساله است که با حضور مردم پیروز شدیم. با اینکه بسیاری از کشورها مثل آمریکا، فرانسه و... از صدام حمایت می‌کردند و برخی کشورها پول یا نیرو می‌فرستادند، ولی ما حامی کمتری داشتیم و برخی کشورها به ما کمک می‌کردند. مردم به وظیفه خود خیلی خوب عمل کردند و عمل می‌کنند و باید از آنان تشکر کرد. ان‌شاءالله مردم و مسئولین بتوانند در همه صحنه‌ها موفق باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.