وزیر همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی، نخست وزیر کوبا و نخست وزیر سوریه مقامات خارجی بودند که امروز (8 مرداد 1403) با مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان دیدار کردند.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تقویت روابط ایران و آفریقای جنوبی در عرصه‌های دوجانبه و نیز همکاری‌های بین‌المللی از جمله در قالب بریکس، گفت: با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود امیدوارم روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور هر چه بیشتر رونق یابد.

مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز دوشنبه در دیدار آقای «رونالد ازی لاملا» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، از پیام تبریک رئیس جمهور آفریقای جنوبی به مناسبت کسب اعتماد ملت ایران از سوی وی و نیز پیام تسلیت و ابراز همدردی این کشور در پی شهادت رئیسی تصریح کرد: جا دارد از مواضع سیاسی دوستانه آفریقای جنوبی، به خصوص اقدامات دولت این کشور در تسهیل و تسریع در عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس قدردانی کنم.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تقویت روابط دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و نیز همکاری‌های بین‌المللی از جمله در قالب بریکس، افزود: با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود امیدوارم روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور هر چه بیشتر رونق یابد.

پزشکیان همچنین با قدردانی از مواضع سازنده آفریقای جنوبی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین اظهار داشت: رژیم آپارتاید صهیونیستی از هیچ جنایتی در قبال فلسطینیان مظلوم غزه فروگذار نکرده و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر نه تنها در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند، بلکه با تامین سلاح و تجهیزات و توجیه‌گری اقدامات رژیم صهیونیستی، به تداوم و حتی تشدید جنایات این رژیم دامن زده‌اند.

«رونالد ازی لاملا» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ دوباره پیام تبریک رئیس جمهور کشورش به پزشکیان و نیز تسلیت مجدد شهادت رئیسی، علاقمندی کشورش به توسعه مناسبات و روابط دوجانبه و نیز بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران از جمله در قالب بریکس را اعلام کرد.

وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با اشاره به سابقه 30 ساله روابط دیپلماتیک میان ایران و آفریقای جنوبی، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های گسترده کشورش با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و همکاری بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

رونالد ازی لاملا همچنین با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین، به ویژه طرح شکایت از این کشور در دادگاه بین‌المللی تحت انواع فشارها و حتی تهدیدها قرار گرفته، گفت: با وجود همه این فشارها، آفریقای جنوبی به مواضع اصولی خود در قبال فلسطین باور داشته و به تلاش مشترک با کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران در مسیر احقاق حقوق مردم فلسطین و برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و امدادرسانی به فلسطینیان این منطقه ادامه خواهد داد.

 

دیدار نخست وزیر کوبا با رئیس جمهور2

 

دیدار نخست وزیر کوبا با رئیس جمهور؛

پزشکیان: هیچ مانعی نمی‌تواند در اراده ایران و کوبا برای توسعه مناسبات خللی ایجاد کند/ قدردانی از مواضع دولت کوبا در حمایت از مردم فلسطین/ نخست وزیر کوبا: کوبا مصمم به اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور است/ تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر مجامع بین‌المللی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور ضمن تجلیل از سابقه مبارزاتی ملت کوبا در برابر امپریالیسم، توسعه و گسترش روابط میان کشورهای مستقل و آزادی‌خواه نظیر ایران و کوبا را در مقابله با یکجانبه‌گرایی، نقش‌آفرین و موثر دانست.

مسعود پزشکیان عصر امروز دوشنبه در دیدار آقای «مانوئل ماررو کروز» نخست وزیر کوبا ضمن تشکر از سفر هیئت عالی‌رتبه کوبایی به تهران برای حضور در مراسم تحلیف و همچنین قدردانی از ابراز همدردی دولت و ملت کوبا با ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و توسعه روابط با کوبا در دوره جدید تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن تجلیل از سابقه مبارزاتی ملت کوبا در برابر امپریالیسم، توسعه و گسترش روابط میان کشورهای مستقل و آزادی‌خواه نظیر ایران و کوبا را در مقابله با یکجانبه‌گرایی، نقش‌آفرین و موثر دانست.

 

دیدار نخست وزیر کوبا با رئیس جمهور

 

پزشکیان همچنین ضمن قدردانی از مواضع کوبا در محافل و مجامع بین‌المللی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از آرمان‌های استقلال‌طلبانه و آزادیخواهانه کوبا حمایت کرده و بی‌تردید این حمایت‌ها ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور همچنین بر اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در سفر رئیس جمهور شهید رئیسی به کوبا تاکید کرد و افزود: بدون تردید هیچ مانعی نمی‌تواند در عزم و اراده دو کشور برای توسعه بیش از پیش مناسبات خللی ایجاد کند.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و انتقاد از سکوت و انفعال کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال این جنایات افزود: آمریکا و برخی کشورهای غربی که مدام از حقوق بشر و دموکراسی دم‌ می‌زنند نه تنها در مقابل این جنایات اقدامی نمی‌کنند بلکه با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، شریک جرم رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین هستند.

رئیس جمهور مواضع کوبا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین را قابل تقدیر دانست و بر لزوم اقدام عملی از سوی مجامع بین‌‌المللی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید کرد.

«مانوئل ماررو کروز» نخست وزیر کوبا نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب پزشکیان به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همچنین گرامی‌داشت یاد رئیس جمهور فقید سید ابراهیم رئیسی، روابط ایران و کوبا را برادرانه، استراتژیک و ممتاز توصیف کرد و با تاکید بر نقش اثرگذار و محوری جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزود: ایران و کوبا درباره مسائل بین‌المللی دارای مواضع و نگاه مشترک هستند و توسعه همکاری‌های دو کشور در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بسیار موثر خواهد بود.

نخست وزیر کوبا با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری به ویژه در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و بیوتکنولوژی بر اراده کشورش برای اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور تاکید کرد.

مانوئل ماررو کروز همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرد و نقش‌آفرینی بیشتر مجامع بین‌المللی برای توقف این جنایات را خواستار شد.

 

دیدار نخست وزیر سوریه با رئیس جمهور

 

دیدار نخست وزیر سوریه با رئیس جمهور؛

پزشکیان: دولت چهاردهم تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات با سوریه را اتخاذ خواهد کرد/ دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه، زمینه‌های مناسبی نیز برای تقویت همکاری‌ها میان کشورهای اسلامی دارند/ نخست وزیر سوریه: در دو سال گذشته گام‌های پرشتابی در مسیر توسعه روابط فیمابین برداشته شده‌ایم/ رئیس جمهور سوریه، دولت این کشور را مکلف به حرکت در مسیر تقویت روابط با ایران کرده است

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم با ارزیابی وضعیت فعلی روابط با سوریه، تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات فیمابین را اتخاذ خواهد کرد، گفت: دو کشور علاوه بر گسترش تعاملات با یکدیگر، زمینه‌های بالقوه مناسبی نیز برای تقویت همکاری‌ها میان کشورهای اسلامی دارند که باید آنها را بالفعل کنند.

مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز دوشنبه در دیدار آقای «حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده است، با بیان اینکه روابط فیمابین ایران و سوریه همواره دوستانه و برادرانه بوده است، دو کشور را دوست روزهای سخت یکدیگر دانست و بر ضرورت تقویت روابط اقتصادی، تجاری و تعاملات فرهنگی و اجتماعی دو ملت متناسب با روابط سیاسی ممتاز فیمابین تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم با ارزیابی وضعیت فعلی روابط دو کشور تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات فیمابین و ارتقای سطح روابط را اتخاذ خواهد کرد، افزود: دو کشور علاوه بر گسترش تعاملات با یکدیگر، زمینه‌های بالقوه مناسبی نیز برای تقویت روابط و همکاری‌ها میان کشورهای اسلامی دارند که باید آنها را بالفعل کنند.

«حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای پزشکیان در مسئولیت مهمی که مردم ایران بر عهده وی گذاشته‌اند، گرم‌ترین سلام‌ها و صمیمانه‌ترین تبریکات رئیس جمهور سوریه را نیز به رئیس جمهور کشورمان رساند.

نخست وزیر سوریه با قدردانی از حمایت‌ها و کمک‌های کشورهای دوست به ویژه جمهوری اسلامی ایران به بهبود امنیت در سوریه، اظهار داشت: در دو سال گذشته گام‌های پرشتابی در مسیر توسعه روابط میان دو کشور برداشته شده، اما همچنان ظرفیت‌های متنوع و متعددی برای تعمیق و تقویت مناسبات وجود دارد که باید در راستای عملیاتی شدن آنها گام برداریم و رئیس جمهور سوریه، دولت این کشور را مکلف به حرکت در این مسیر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.