گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یک کارشناس سیاسی مطرح کرد:

سه اقدام مهم که رییس جمهور منتخب باید انجام دهد

به نظر من خیلی از مسائل و مشکلات را باید بدون رودربایستی و در تعاملی سازنده با سایر ارکان قدرت مطرح کرد و طرح بدون رودربایستی برخی مطالبات و اختیارات مثبت خواهد بود و به احیاء جایگاه ریاست جمهوری به عنوان دومین جایگاه حاکمیتی کمک خواهد کرد.

پایگاه خبری جماران: این روزها در کشورمان انتخاباتی برگزار شده و رییس جمهور جدید انتخاب شده است و حالا مساله این است که دکتر مسعود پزشکیان که توانست آرای مردم را کسب کند در انبوه بحران ها و مشکلات اولویت اقداماتش چه باید باشد. سیدعلی حسینی که کارشناس امنیتی و سیاست خارجی است، سه اولویت را برای رییس جمهور آینده مهم می داند.

 

او معتقد است باید جایگاه ریاست جمهوری تقویت شود، تحریم ها برطرف شود و رابطه میان مردم و حاکمیت ترمیم شود. او می گوید رییس جمهور منتخب باید با تعامل مثبت به این سه هدف برسد و در این صورت می توان تصور کرد که کشور رو به پیشرفت حرکت کند.

 

همان طور که می دانید یکی از مباحث مطرح در جامعه و در میان کارشناسان این است که مسعود پزشکیان که رییس جمهور جدید کشورمان است چه اولویت هایی را باید در دستور کار خود قر دهد؟ 

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. یک اشکال اساسی در قانون اساسی هست که بسیاری از حقوق دانان به آن اعتراف کرده اند و حتی مقام رهبری هم ناظر به آن اشکال چند سال پیش موضوع بازگشت جایگاه نخست وزیری را مطرح کردند، بحث دوگانگی در حاکمیت است.

 

این دوگانگی باعث شده است که طی سال های اخیر جایگاه ریاست جمهوری به نفع سایر دستگاه ها تضعیف شده است در حالی که در قانون اساسی فعلی ریاست جمهوری به عنوان دومین مقام کشور تعیین شده است و دارای اختیاراتی است که می تواند تا حدود زیادی وظایف خود را به سرانجام برساند، اما به علل مختلف و به مرور زمان از این جایگاه کاسته شده و برای رییس جمهور آن توان که بتواند اقتدار خود را به منصه ظهور برساند، وجود ندارد

 

این دردی است که همه روسای جمهور با آن روبرو بودند رییس جمهور باید آن جایگاه را احیا و اقتدار لازم را پیدا کند.

 

 آیا اختیاراتی که می گویید الان وجود ندارد ، همه در قانون اساسی هست؟

بخشی از این اختیارات عرفی بود و در قانون اساسی نیامده است و برخی هم قانونی است.  مثلا قانون می گوید انتخاب استانداران در اختیار ریاست جمهوری و وزارت کشور است، اما نه وزیر کشور و نه رییس جمهور این اختیار را ندارند و عوامل دیگری هم به صحنه آمده اند و در این چند دوره هر استانداری را دو گروه دیگر باید تایید می کردند والا استانداری انتخاب نمی شد.

اما اختیار نیروی انتظامی عرفی بود که در گذشته به وزیر کشور تفویض می شد اما الان دیگر این اتفاق نمی افتد یا حتی فرماندهی کل قوا. امام با این که بنی صدر را می شناخت به احترام رأی مردم جانشینی فرماندهی کل قوا را به بنی صدر تفویض کرد. آن هم در زمانی که کشور درگیر یک جنگ تمام عیار با عراق بود و در داخل هم گروه های تجزیه طلب در گوشه و کنار کشور آشوب می کردند و یا حضرت امام ریاست بنیاد مستضعفان را به مهندس موسوی نخست وزیر وقت محول کرد. سیره امام اینطور بود که جایگاه ریاست جمهوری قوی باشد

 

به نظر من برخی تنگناهای رییس جمهور را باید علنی و چاره اندیشی کرد. در کشور روسیه اختیارات و محدوده های آن طبق قانون تعیین شده است در قانون اساسی روسیه کابینه توسط نخست وزیر اداره می شود اما چهار وزارتخانه مهم مشخصا توسط رییس جمهور تعیین می شوند و بقیه را نخست وزیر انتخاب می کنند. اما ما در قانون اساسی چنین چیزی وجود ندارد، اما به صورت نانوشته چند وزارتخانه هست که رییس جمهور نمی تواند برای آنها تصمیم بگیرد. مثل وزارتخانه های اطلاعات، خارجه و دفاع . چند وزارتخانه را شوراهایی هستند که بدون اذن آنها نمی توانند انتخاب کنند؛ مثل وزیر آموزش عالی و وزیر آموزش و پرورش. همه اینها باعث شده است که جایگاه ریاست جمهوری در کشور تنزل یابد و من فکر می کنم همیشه حکمرانی باید با اقتدار باشد والا حکومت موفق نخواهد بود.

 

آیا رییس جمهور می تواند این اختیارات را احیاء کند؟ در حالی که تمامی نیروها مقابل رییس جمهور توان و نفوذ بیشتری دارند؟

به نظر من خیلی از مسائل و مشکلات را باید بدون رودربایستی و در تعاملی سازنده با سایر ارکان قدرت مطرح کرد و طرح بدون رودربایستی برخی مطالبات و اختیارات مثبت خواهد بود و به احیاء جایگاه ریاست جمهوری به عنوان دومین جایگاه حاکمیتی کمک خواهد کرد.

 

به نظر شما چه اقدامات دیگری باید در دستور کار رییس جمهور  باشد؟

به نظرم دومین مساله مهم در سیاست خارجی و مشخصا رفع تحریم ها است.ما مسائل خارجی را باید جامع ببینیم بعد از فروپاشی شوروی جهان وارد نظام تک قطبی شد اما امروز نظام تک قطبی تمام شده و همه می گویند ما سه قطب در دنیا داریم و باید منافع خود را بین اینها بازیابی کنیم ، امروز سه کشور آمریکا روسیه و چین بازی گردان های جهان هستند.

ما باید از فضای سه قطبی ایجاد شده استفاده کنیم. ببینید امروز مثلا ترکیه که در ناتو است،  از روسیه سامانه دفاعی اس – 400 می خرد یا هند که بزرگترین وارد کننده نفت تحریمی روسیه است، نفت تحریمی را از روسیه ارزان می خرد و پس از فراوری همین نفت را به غرب می فروشد و چین با همه اختلافات با آمریکا بیشترین تعاملات اقتصادی را با آمریکا دارد.

پس مساله دوم ما سیاست خارجی است و باید اول از همه فکری به تحریم ها کرد  تا وقتی تحریم هست همه زمینه های فساد و رانتخواری در کشور فراهم است و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد بنابراین رییس جمهور آینده باید بتواند منافع ایران را در این سه قطبی تامین کند و اولین حرکت هم باید رفع تحریم باشد.

 

یعنی خیلی از این مسائلی که می گوید در اختیار رییس جمهور نیست و رییس جمهور نمی تواند کاری از پیش ببرد ؟

مردم ما جدای از مشکلات عدیده اقتصادی که دارند بالاخره تفکیک قوا را متوجه شده اند و می دانند که رییس جمهور خیلی از اختیارات  را ندارد، اما اینها به همان سوال اول بر می گردد. رییس جمهور باید بتواند با زبان تعامل و مشترک با سایر نیروهای اثرگذار حرف بزند تا تعامل برای جایگاه حقیقی ریاست جمهوری ایجاد شود.

من فکر می کنم اگر رییس جمهور و مسئولان وقت در سال 1401،  موضوع اعتراضات مهسا را خوب درک کرده بودند، با محاکمه و مجازات مسببان اصلی در همان روزهای اول می توانستند جلوی بسیاری از حوادث بعدی را بگیرند و شاید ماجرا آن طور پیش نمی رفت.

در ماجرای مهسا امینی گروه های از محققان ما این خطر را تشخیص داده بودند. من اطلاع دارم که آنها ماه ها قبل 12 موضوع را زمینه ساز اعتراضات منجر به خشونت اعلام کرده بودند و مهمترین آن را هم موضوع گشت ارشاد و تنش های پیرامون حجاب ارزیابی کرده بودند. این گزارش مکتوب و به مسئولان در آن زمان ارسال شد، اما توجهی به آن نشد.

گروه هایی هستند که تحقیقات و برآوردهای خیلی خوبی به مسئولان می دهند و اصلا هم جناحی نیستند ، حاکمیت و شخص دکتر پزشکیان باید از این تحقیقات بخوبی استفاده کند و راهبردهای دقیقی اعمال کند و الا بدون استفاده از ظرفیت های کارشناسی و تخصصی کشور اوضاع بدتر هم خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.