اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) برگزار شد.

گزارش جماران از لحظه به لحظه اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 را بخوانید و ببینید:

 

ورود مصطفی پورمحمدی، نامزد ریاست‌جمهوری به صداوسیما برای حضور در مناظره اول

 

 

ورود مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری به سازمان صداوسیما برای حضور در مناظره اول

 

.

 

 ورود محمدباقر قالیباف، نامزد ریاست‌جمهوری به صداوسیما برای حضور در مناظره اول

 

 

 ورود سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد ریاست‌جمهوری به صداوسیما برای حضور در مناظره اول

 

 

مجری صداوسیما: همهٔ تشریفات مناظره از ورود تا پایان، همه با قرعه‌کشی اتفاق افتاده است

 

 

ورود سعید جلیلی، نامزد ریاست‌جمهوری به صداوسیما برای حضور در مناظره اول

 

 

 

علیرضا زاکانی با یکی از تاکسی های برقی جدید برای شرکت در مناظره اول وارد صدا و سیما شد

 

 

 

خوش و بش کاندیداها با یکدیگر در بدو ورود به ساختمان رسانه ملی

 

 

 

نامزدهای انتخابات 1403 چه گفتند؟

 

پزشکیان در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره و چهار دقیقه اول با بیان اینکه برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالیانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصادی برسیم.

پزشکیان افزود: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم و اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، دسته‌ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه را همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه های دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

وی تصریح کرد: لازمه اجرای برنامه، ابتدا حضور و مشارکت همه به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نخبه و دانشگاهی و نه جناحی و دسته ای است. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیستند ما را به آن هدفی که در برنامه است، نمی رساند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای هر اقدامی یک مشکل اساسی داریم.  اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح ها، دسته ها و گروه ها در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم هرچقدر برنامه درست بنویسم مانند برنامه دیگر معطل می ماند و هرچقدر هم قول دهیم نتیجه آن این است که اتفاقی نمی افتد.

پزشکیان گفت: لازمه اجرای برنامه اول حضور و مشارکت همه بدور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته نه جناحی و دسته ای، آنهایی که نخبه و دانشگاهی هستند. کارشناسانی که فقط اسم آنها کارشناس است در حالی که کارشناس نیست ما را به آن هدفی که در برنامه است برساند.

وی ادامه داد: قانون برنامه ای که نوشته شده در مجلس و آنچه که دولت آورد، ۷ فصل و ۲۶ بند بود که تبدیل به ۲۶ فصل و ۱۱۹ ماده و ۱۰۰۸ بند شد که تبدیل به ۱۰۸ حکم شد که از نظر علمی غیرممکن است، شورای نگهبان اشکال گرفت و در مجلس ماده ای را اضافه کردند و ماده الحاقی ۳۵ بود که براساس آن ۲۶ بند را دولت در عرض یک سال بازنگری کند و به مجلس ارایه دهد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: معنی این حرف آن است که دولتی که در آینده می آید باید روی آن ۲۶  بند برنامه ریزی کند. که از نظر علمی غیر ممکن است. البته در این وضعیت با این نیروها و کارشناسان اصلا حد آن برنامه هم قابل اجرا نیست. در ۲۶  بندی که آورده و ماده ۳۵ که دولت را موظف کرده برنامه بنویسد فرصتی را به دولت خواهد داد که همراه کارشناسانی که خواهند آمد و برنامه درستی را تنظیم کنند بتوان آن اهداف را مجددا بازنگری کرد و روشن و مشخص این حرف را به  نتیجه رساند.

پزشکیان یادآورشد: بحث دیگر اینکه علاوه بر وحدت و انسجام داخلی که لازم است، امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزها با دولت های منطقه و با دنیا بتوانیم به آن ۸ درصد برسیم.

برای رشد ۸ درصدی سالیانه اقتصادی ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم در همین حالت عادی بخواهیم این ۲۰۰ میلیارد دلار را تهیه کنیم غیرممکن است.  در نتیجه این که ما با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنیم از ملزومات این هدف است که اگر نرسیم فقط شعار داده ایم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از طرف دیگر کاری که در داخل باید انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان، اتاق بازرگانی و همه کسانی که در تولید مشارکت می کنند، میدان دهیم تا در تصمیم سازی و فعالیت ها باز باشند و کار کنند و نباید در این مملکت یک تولید کننده بدنش بلرزد که فردا چه بلایی قرار است سرش بیاید چرا که قوانین را لحظه به لحظه می نویسیم و بی ثباتی در قانون ایجاد می کنیم و مشکلاتی را بوجود می آوریم که هیچ تولید کننده ای در این بستری که درست کردیم امنیت سرمایه گذاری ندارد که حداقل ۱۰۰ میلیارد سرمایه گذاری کند.

 

در جریان فروش نفت ضرر می‌کنیم/خرید خودروهای دست دوم افتخار شده است

پزشکیان در بخش دوم این مناظره و چهار دقیقه دوم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: سیر تاریخ و تجربه جهانی و بین المللی نشان داده که آدمی که تقوا داشته باشد راه را برای او مشخص می کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی، رشد نداشته است. رشد بدون آنها امکان پذیر نیست. باید صادرات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

وی افزود: برادرمان دکتر قاضی زاده هاشمی که گفت ما باید سرمایه گذار بیاوریم  این یک نوع سرمایه گذاری است یعنی نمی شود بدون سرمایه گذاری کاری کرد. ما گران می خریم و ارزان می فروشیم. در جریان فروش نفت کلی ضرر می کنیم. چه کسی باید جواب دهد که چرا مفت دارایی هایمان را می فروشیم. کالاهایی را که باید راحت بخریم، گران می خریم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مصوبه ای که کردیم در بهترین شرایطش خودروهای دست دوم که بخریم افتخار شده است. آیا این برازنده جامعه ما ایرانی ها است که خودروی دست دوم بخریم در حالی که برای آن هم دولت دلار ندارد، اگر دلار داده نشود حتی برای همان خودروی دست دوم هم مشکل ایجاد می شود.

پزشکیان تاکید کرد: تحریم فاجعه است این که بگوییم تحریم را دور می زنیم که داریم دور می زنیم در این مسیر غلطی که می رویم کلی بخور بخور وجود دارد. از نظر آمارها در فساد در دنیا  رتبه ۱۵ از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می آید و کسی هم نمی تواند جلوی آن را بگیرد. 

وی گفت: اگر شفافیت در اقتصاد نیاید، اگر مسیرها را روشن نکنیم، اگر بازار را نداشته باشیم و اگر نتوانیم با دنیا رابطه داشته باشیم چگونه صادرات کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با چین توافق کردیم که سرمایه گذاری کند. گفتند تا اف ای تی اف را حل نکنید سرمایه گذاری نمی کنیم. اگر راست می گویند بیایند سرمایه گذاری کنند،  امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب ها بتوانیم سرمایه گذار خارجی داشته باشیم. امکان ندارد با این تحریم هایی که درست کردند یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر یک عده آدم هایی همین طوری جمع کنند شرکت تجاری شوند.

پزشکیان ادامه داد: این وضعیت اقتصادی ۴۰ سال است را که می گوییم درست می کنیم . روز به روز پول مان بدتر می شود قدرت خرید مردم بدتر می شود. می گوییم پول می دهیم در حالی که پول چاپ کنید می خواهید بدهید پولت بی ارزش می شود. پول از کجا می خواهید بیاورید باید درآمد کسب کنید که پول بدهید چگونه می خواهید درآمد کسب کنید. 

وی یادآورشد: بعضی از مسایلی که برادرمان آقای قالیباف گفتند دقیقا این است که می توانیم در داخل یک مقدار کنترل انرژی با بهره وری و افزایش کارایی ،  کارهایی انجام دهیم اما  نمی توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم. ما داریم مخازن زیرزمینی را با این تکنولوژی غلط از دست می دهیم. به جای این که در نفت ۴۰ درصد بهره وری داشته باشیم ۱۲ تا ۱۳ درصد بهره وری داریم و ۴۰ درصد را مفت از بین می بریم که دیگر بازیافت نمی شود،چه کسی باید این را جواب دهد. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: حقوق هایی که به کارگر و کارمند می دهیم در حالی که رشد ۴۰ درصدی است اما پرداخت ما ۲۰ درصدی در بهترین شرایط است بنابراین با این روند امکان پذیر نیست. ما باید نگاه مان را عوض کنیم. نخبگان ما دارند می روند سرمایه ما هم دارد می رود. ما می گوییم درست می کنیم و از این وعده ها به مردم می دهیم و روز به روز وضعیت مردم بدتر می کنیم. 

پزشکیان افزود: بگویید با این تئوری در دنیا کجا را درست کردند که ما می خواهیم مملکت را مشابه آن درست کنیم و نتیجه بگیریم. کدام تئوری می گوید که این روند را برویم نتیجه می گیریم.

 

چرا به کسی که برای کشور هزینه دارد، فوق العاده مدیریت می‌دهیم

پزشکیان در ادامه این مناظره و چهار دقیقه سوم ادامه داد: در رابطه با بحث هایی که برادرمان آقای قالیباف مطرح کردند به طور قطع اگر مدیریت اصلاح شود یکسری مسایل هزینه ای را می توان از آن محافظت کرد که برنامه آن مفصل است و در اصلاحاتی که در دنیا گرفته است در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده سه اصل و پنج استراتژی دیده شده که اگر در کشور عملیاتی کنیم یکسری مشکلات داخل را می توانیم حل کنیم. 

وی گفت: این سه اصل که چه کسی مسئول است و چگونه باید اقدام کند در هر کدام از قسمت هایی که گفتند و چگونه باید پاسخگو باشند. اگر ما تصمیم گرفتیم و خراب کردیم چه کسی پاسخگو است. این تصمیمات ما اگر وضعیت مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگو است بنابراین برای این سه اصل ۵ استراتژی وجود دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما خیلی جاها کسانی را آورده ایم که کاری نمی کنند و کارایی ندارند و  فوق العاده مدیریت هم می گیرند در حالی که باید پول را براساس نتیجه کار پرداخت کنیم یعنی پرداخت عملکردی که این کار را هم نمی کنیم. پول ها را می دهیم و هزینه ها را انجام می دهیم اما نتیجه ای به دست نمی آید، کسی که مدیریت را بدتر و هزینه اضافه می کند، فوق العاده مدیریت هم می گیرد. چرا به کسی که ضرر می دهد فوق العاده مدیریت می دهیم. 

پزشکیان بیان داشت: از طرف دیگر خصوصی سازی است جاهایی که باید به خصوصی ها بدهیم باید این کار را انجام دهیم. این کار را کسی می تواند انجام دهد که سابقه علمی و توان علمی دارد. عده ای از آدم هایی را بگذاریم که دوست یا حزب و جناح خودمان است که بگوییم بیاید این کار را انجام دهد همین اتفاقی می شود که  در این ۴۰ ساله افتاده است. 

وی ادامه داد: من نمی دانم برادرمان آقای قاضی زاده گفتند آقای رئیسی، ما گفتیم دولت ها در این روند این مشکلات را داشتند. قراردادهای کنتراتی و یا شرکتی واگذار کردن و طبق اینها عمل کردن است. اینها تجربیات بین المللی است. این حرف هایی که ما می گوییم ما این کار را می کنیم باید این عزیزان بگویند این روش را کدام رفرانس علمی زده، کدام مملکت این  روش را رفته که غیر از این چهارچوب ها است و نتیجه گرفته است. این را چند درصد از کارشناسان مملکت ما این حرف ها را قبول دارند که ما باید این کار را بکنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مشورت با عقل دیگران گفت: وقتی مریض می‌شویم به دنبال پزشک کارشناس هستیم نه این‌که پزشکی را پیدا کنیم که از جناح ما باشد، در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیز باید این‌گونه رفتار کنیم. بهترین روش را هم اگر طراحی کنید اما اگر به دست کسی بدهید که کارشناس نیست، آن را خراب می‌کند.

پزشکیان درباره وعده‌ها برای تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم پیشرفت گفت: همه گفتند ما هشت درصد رشد می دهیم چرا ندادند؟ آنها که گفتند و نتوانستند باید محاکمه شوند. الان بازنشسته ها و معلمان ما نمی توانند زندگی کنند. چه کسی باید حل شود؟ با شعارهای ما حل می شود؟ با کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دنیا می شود. مغزها و سرمایه ها در حال فرار کردن هستند.

وی درباره  وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه افزود: الان بازنشستگان و معلمان ما زندگی‌شان نمی‌چرخد و کسانی که کارمند هستند گرفتار شده‌اند؛چه کسی باید مشکل آنها را کند؟ شعارها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا وجوددارد که اگر به آن‌ها متکی شویم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.

 

پزشکیان در بخش دیگری از این مناظره و چهار دقیقه چهارم اظهار داشت: در برنامه هفتم اشکالی که شورای نگهبان و بعد تشخیص مصلحت نظام گرفته و آمد مجلس آنجا نوشته ماده الحاقی ۳۵ براساس آن دولت مکلف شده است که ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن قانون نسبت به تهیه برنامه ها اقدام است یعنی قرار است برنامه ای با آن ۲۶ بند نه ۱۰۰۸ ماده هدفی که مشخص کردند که نزدیک ۱۱۹ ماده است.این خود قانون است یعنی برنامه ای که نوشته شده تبدیل به این شده که یکساله بنویسند.

وی بیان کرد: بانک جهانی را نگفتم که نسخه آن را اجرا کن من گفتم بانک جهانی ۴۰ کشور را بررسی کرده آنهایی که موفق شدند این راه را رفته اند. شما بفرمایید غیر از این راه کدام مملکتی رفته و موفق شده است. مسئولیت، روش اجرا و پاسخگویی. آنهایی که می توانیم چرا پاسخگو نیستند. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مگر قرار نبود یک میلیون مسکن بسازیم در حالی که ۳۰۰ هزارتا هم درست نشده است.  مگر قرار نبود یک میلیون شغل ایجاد کنیم  نمی خواهم وارد آن قصه ها بشوم. آقای دکتر مگر قرار نبود می گفتند سه روزه مشکل بورس را من حل می کنم همه یکجا بودند چرا مشکل بورس را حل نکردند. یکی در همان جریان می گفت که من با یک میلیون شغل ایجاد می کنم  اصلا توهین به شعور آدم است.

چرا آدم‌هایی که کارشناس نیستند سرکار می‌گذارید

پزشکیان ادامه داد: در رابطه با مسایل در دنیا مشکل راه حل برای حل مشکل نیست. مشکل کشورهای در حال توسعه و کشورهای عقب مانده نبود انسان هایی است که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش ها را داشته باشند. این که ما خودمان می توانیم یعنی چه؟ ما خودمان بدون تجربه و استناد علمی  و کارشناسی و بدون تجربه چگونه می توانیم؟ این نسخه را که برای مملکت می نویسم دل و روده آن را بیرون می ریزیم بعد نمی توانیم جمع کنیم. چرا آدمهایی که کارشناس نیستند سرکار می گذارید. 

وی یادآورشد: من نمی خواهم بگویم الان در دانشگاه ها و بنگاه های اقتصادی از جایی دیگر آورده است و رئیس سازمان کرده اند. نمی خواهم بگویم که درفلان کارخانه آدمی را آورده اند که از آن رشته سر در نمی آورد و بدترش کرده است. این که ما دستاورد داریم غیرقابل انکار است. من که نمی گویم دستاورد نداریم می گویم از روش های علمی و کارشناسان و کسانی که خبره اند استفاده نکنیم .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: براساس قانون برنامه باید رفت و حرف من از اول این بوده است اما این که قانون برنامه منابع آن همخوانی داشته باشد که این یک بحث علمی رقم و عدد است. ۴۰ سال است که می گوییم رشد ۸ درصد، چرا نتوانستند. از اول انقلاب تا الان چرا نتوانستند. چرا حرف هایی می زنیم که اجرا نخواهیم کرد. الان ادعا می کنیم و بعد نمی توانیم جواب دهیم هیچ کس هم نیست که بگوید چرا. 

پزشکیان گفت: آقای دکتر می گوید ترکیه شکست خورده است. لطفا بروند آنجا جاده ها، مغازه ها و صادرات بازرگانی و مردم ترکیه را با این تورمی که دارند ببیند بعد با جاده های ایران مقایسه کند، زمان قبل از انقلاب ترکیه حسرت جاده های ایران را می خورد. الان ببینید در یک جاده صدکیلومتری ۷۰ تا  ۸۰ تونل زدند ما ۴ تا تونل می زنیم افتخار می کنیم. 

وی با بیان این که باید بدانیم کجاییم تا بدانیم چه چیز را حل کنیم، گفت: ما بدون مشارکت همه ، بدون حل این اختلافات و مشکلات و بدون اتکا به مسایل علمی و تجربه های بین المللی و بدون بازکردن بازار امکان ندارد که پیشرفت کنیم.

تلاش آیت الله رئیسی را نادیده نمی‌گیریم اما باید بررسی کنیم چرا مشکلات بورس حل نشد

پزشکیان در ادامه این مناظره در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: چه کسی گفته ما دل به خارج می بندیم. من اول گفتم که باید انسجام داخلی داشته باشیم. اختلافات را کنار بگذاریم. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم و مرزها را باز کنیم مشکل حل نمی شود. هرچقدر پول هم بیاوریم فایده ندارم. باید اختلافاتمان را حل کنیم. تصویر این که یک عده محدودی عقل کل هستند و بقیه اجنبی، خارجی و وابسته و از این حرف ها، این تصورات را باید درست کنند. این مردم ایران هستند که مشکلات را می توانند حل کنند نه یک گروه ، دسته و جناح.

وی در رابطه با بورس هم افزود: من نگفتم که بورس حل نمی شود، بورس سه روزه حل نمی شود حتی یکساله هم مشخص نیست که حل شود در نتیجه این توقعی که در جامعه ایجاد می کنید که ما سه روزه حل می کنیم امکان ندارد. همه وعده هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت که نشد و تورم هم آمد و وعده هایی هم که دادند معلوم شد که چگونه است. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: البته این مانع نمی شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی را نادیده گرفت. شبانه روز تلاش کرد و زحمت کشید ما قدردان زحمات آنها هستیم اما این که چرا حل نشد دلایل علمی دارد. مدیران، کارشناسان، عدم ارتباط بین المللی، اختلافات و دعواهای داخلی اینها علل عدم حل مشکل است.

پزشکیان با تاکید بر این که عامل اصلی تورم ها دولت ها هستند، گفت: دولت است که تورم ایجاد می کند یا کسری بودجه دارد یا از بانک ها می خواهد که پول چاپ کنند. اگر می خواهد درست شود  باید کسری بودجه را به مجلس نیاورد و از طرف دیگر بانک ها پول چاپ نکنند. 

وی افزود: واقعیت این است که تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن است. بدون این که متوجه شوید صبح که از خواب بیدار می شوید می بینید که قدرت خرید از بین رفته است. اکثر نگرانی ها و اعتراضاتی که بازنشستگان و معلمان در این کشور دارند برای این که زندگی خود را با روند تورمی به راحتی ادامه دهند. شرمسار خانواده شان هستند. معلم چرا باید اسنپ کار کند. 

پزشکیان ادامه داد: باید در اصلاح بودجه ریزی را عملیاتی کنیم . دولت باید هزینه های خود را  کنترل کند وکسری بودجه برای سیستم ایجاد نکند. کنترل بودجه چگونه است؟ کنترل هزینه زمانی امکان پذیر است که بودجه عملیاتی شود. کنترل هزینه زمانی است که نظارت اصلاح شود. کنترل هزینه زمانی است که شفافیت در هزینه ها اعمال شود. و از طرف دیگر دولت اولین کاری که باید بکند به بانک ها دستور ندهد که پول چاب کنند. بانک ها را وادار نکند که تعهداتی ایجاد کنند که امکان پرداخت وجود ندارد. به بانک ها بگوید کسانی که می خواهند ازدواج کنند این پول ها را بدهید. از کجا باید بدهند باید چاپ کنند. اکثر توقعاتی که دولت در بانک ها اعمال می کند، عامل تورم است. 

 

وی گفت: اگر می خواهیم تورم را مهار کنیم باید نظام بانک ها را به صورت علمی اصلاح کنیم. قاعده مندی قیمت ها و خدمات بانکی را انجام دهیم.

 

یک عده صفر کیلومتر برای کشور هزینه ایجاد کرده‌اند

پزشکیان در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: آنچه که من گفتم و دکتر هم می گوید خارج، از اول می گویم داخل. ما هوای داخل را نداریم. ما فقط یک گروه خاصی را مدیر می دانیم. دعوایی هم که آن زمان می کردم گفتم مشکل مدیریت است. کسی که نه دوره دیده و نه علم دارد نه تجربه دارد و نه جایی عملکرد خود را نشان دهد. کسانی که تجربه داشته اند را کنار گذاشتیم یک عده صفر کیلومتر آورده ایم مشخص است که هزینه ایجاد می کند. 

وی با بیان این که حضرت ابراهیم که پیامبر بود خدا می گوید وقتی امتحان داد گفتیم که می تواند پیامبر شود، افزود: کسی که هیچ تجربه ای ندارد و کار کارشناسی نکرده است مدیرکل و رئیس یک بنگاه اقتصادی می کنیم. مراحل را به هم زدیم اینجا را باید درست کنیم. ساختار همین است که برادران گفتند. یعنی روش مشخص است بحث الان این نیست که اختلاف در روش باشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: عامل اصلی ایجاد تورم دولت ها هستند. کسری بودجه و بزرگ کردن دولت از مهمترین عوامل ایجاد تورم است. دولت باید از بزرگ شدن جلوگیری کند. جاهایی که بی خود است باید ببندد. بنگاه هایی که کارایی ندارد حذف کند یعنی بودجه آن را کنترل کند. بودجه ای بیاورد به مجلس که بدون کسری باشد. در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد کسری بودجه داریم غیر از پول ها و تکلیف هایی که به دولت ایجاد می کنیم.

پزشکیان گفت: ما خودمان مقصر هستیم. بانک های ما هم باز دولت این کار را می کند یعنی عامل اصلی این تورم چاپ پول است که چاپ پول یا با کسری بودجه شکل می گیرد یا با تعهداتی که بانکها کارهایی می کنند که تورم را تشدید می کند. 

وی افزود: اگر بخواهیم اصلاح نظام بانکی را بگوییم، بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند. باید  نظارت بر وام دادن های کلان بانک ها داشته باشیم. بانک ها در برگردان وام های کلان مشکل پیدا می کنند. بانک ها موظف اند قاعده گذاری کنند نه این که قیمت گذاری. بانک ها برای خدمات بانکی قیمت گذاری می کنند. ممنوعیت تامین مالی دولت از بانک ها باید صورت بگیرد. دولت نباید سراغ بازار بدهی برود.اینها کارهایی است که باید انجام دهیم. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همین طور که گفته شد مجلس هم مقصر است. دولت پولی را می آورد و در مجلس هم تقریبا چندصد میلیارد هم ما می گذاریم.  (که آقای قالیباف گفت که با اصلاحی که انجام شد و دو مرحله ای شدن دیگر این اتفاق نمی افتد) بنابراین هم مجلس و هم دولت مقصر است . نتیجه کار این است که ما روزگار مردم را سیاه می کنیم. گردن کلفت ها را گردن کلفت تر می کنیم و فقرا را محروم تر می کنیم.  راه و روش معلوم است. مدیریت باید توسط کسانی که علم و تجربه و کارشناس هستند شکل بگیرد. 

پزشکیان اظهار داشت: از سویی نیز ما آنقدر مدیر باتجربه نداریم که بگوییم فردا آنها را تغییر می‌دهیم؛ مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی که موفق شدند جای دوری نمی رود اگر بتوانیم از کسان دیگری که تجربه دارند مشورت بگیریم خیلی بهتر است و ضرر نمی کنیم. چرا برای بیماری به خارج می رویم چهارتا از آنها را بیاریم در این رابطه نسخه بنویسم حلش کنیم.

 

حذف زمینه های فساد و برخورد با افراد فاسد ضروری است

پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: خدمت برادر قاضی زاده بگویم که نمی خواهم وارد تحلیل دولت رئیسی شوم قلبا نسبت به او ارادت دارم.  ولی مطالبی که دکتر گفتند اما من هیچ وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم گفتم مشاور بیاوریم و مشورت کنیم. همچنین وعده هایی که می دهید و می گویید به آنجا می رسیم همان حل مشکل بورس سه روزه یا اشتغال یک میلیون تومانی است.

وی اظهار داشت: برادرمان آقای زاکانی هم قرارداد با چین را شفاف کند و بگویند پولش را از محل بانک مرکزی ایران در چین است یا از منابع کشور چین است یا از فایناس چینی است به چه نحوی است و خود تخلفاتی که در شهرداری شکل می گیرد. اگر بخواهد این گونه مساله پیدا کند. بنده هیچ وقت نمی گویم که مشکل شهرداری از شما است اما تخلفات شکل می گیرد قرار باشد اینطوری حرف بزنیم بهتر است وارد نشویم. همان چیزهایی که هست بگوییم. 

وی در ادامه گفت: مردم ایران زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر این اصل اخلاقی یعنی صداقت است و این بنیان را تغییر نخواهم داد و این مهمترین عهد من با شما خواهد بود. 

پزشکیان افزود: خوب می دانم که رئیس جمهور در کشور اختیارات تعریف شده ای دارد. قرار نیست که کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم. اما مواضع خود را شفاف اعلام می کنم و دنبال خواهم کرد. هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بینجامد. نگاه من در حوزه حکمرانی ، حکمرانی، اقتصادی و اجتماعی است. در ابعاد اجتماعی و اقتصادی من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای توزیعی پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان هایی است که قرار بود از آنها حمایت کنیم. 

وی ادامه داد: به تعامل فعال با جهان قویا معتقدم. تحریم به معنای جنگ است و کشته های جنگ اقتصادی فقرا هستند. ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از ثروتمندان نو کیسه می دانم. ثروتمندان کارآفرینی که به بهره وری و کارآیی شان متکی هستند دست آنها را می بوسم.

پزشکیان گفت: اقدامات اولویت دار از نظر دولت من مردم باید بدانند پول دولت کجا خرج می شود. من خزانه دولت را در اتاق تمام شیشه ای قرار می دهم. هر مبلغی که از خزانه به استثنای امور نظامی و امنیتی به خزانه وارد و پرداخت می شود باید منتشر شود. حذف زمینه های فساد و برخورد با افراد فاسد ضروری است. نظام چند نرخی منشا اصلی فساد است که به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد البته شوک وارد نخواهم کرد.

وی افزود: من اساسا پدیده ای به نام شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی می سپارم البته بخش خصوصی باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود. 

پزشکیان ادامه داد: در تامین برق ، گاز، بنزین و سوخت به سرعت به سمت برهان حرکت می کنیم دولت چهاردهم با هر رئیسی جمهوری ناچار از اتخاذ تصمیم های مهم خواهد بود. هر تصمیمی باید مشکل کمبود را حل کند و هم به رفع فقر مطلق بینجامد. 

وی گفت: فیلترینگ و محدودیت اینترنت مانع ایجاد کسب و کارها شده است که در دولت من حوزه های کارآفرینی نوین میدان بیشتری خواهند داشت.

 پزشکیان افزود: فقر پدیده ای چند بعدی است باید همزمان با از بین بردن عوامل آن یک نظام تامین اجتماعی موثر برای فقرا داشته باشیم که من در دولتم این نهاد را ایجاد خواهم کرد. هر اصلاحی که در اقتصاد صورت بگیرد باید بزرگترین برنده آن فقرا باشند.

همدیگر را خراب و تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست

وی ادامه داد: در رابطه با آنچه که گفتم ۴ اصل را به آن معتقدم. این ۴ اصل برای حل همه مشکلات می تواند استراتژی اقدام باشد. عدالت و روابط بین بخشی و مشارکت مردمی و تکنولوژی مناسب است. بنده با همین روش در استانی که رئیس دانشگاه بودم نزدیک به ۷۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار دولتی نزدیک به ۶ ماه ساختم. ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار دولتی ساختم. فقط با مشارکت مردم و روابط بین بخشی این کار را کردم. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر بسیج شویم و با نگاه بسیج و مشارکت مردم بخواهیم مشکلات را حل کنیم و اگر روابط بین بخشی را درست کنیم. قادریم هرکاری را انجام دهیم. لازمه این کار حذف اختلافات، دامن زدن به این اختلافات و تشدید آن راه به جایی نمی برد. شما می توانید از من عیب بگیرید من هم می توانم از شما بگویم. من اصلا ربطی به دولت روحانی نداشتم. 

بنده از هر دولتی که خواستم دفاع کردم و نقد کنم نقد کردم. هر دولتی عیبی داشته و هر دولتی مزایایی داشته است. نظام با همین دولت ها به اینجا رسیدند. همدیگر را خراب و تخریب کردن به نفع مملکت و انقلاب نیست. بنده را به آن طرفی نکشید که عیب آدم ها را بگویم. عیب های ما را می توانید در بیاورید. چرا وادار می کنید که با یکدیگر دربیفتیم . دست به دست هم دهیم. این مملکت نیاز به هماهنگی و همدلی و همفکری دارد. سیاست های کلی رهبری، قانون برنامه ای که دولت باید تقدیم کند مسیر راه ما است.

 

قالیباف در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از وظایف رئیس جمهوری ایجاد تحول و توجه به اقتصاد کشور و معیشت خانواده‌های محروم، به ویژه کارگران و کارمندان آنهایی که حقوق ثابت دارند، و همچنین مددجویان بهزیستی باشد که و با تورم شرایط درآمدی آنها آسیب می‌بیند.

قالیباف با بیان اینکه رئیس جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود که ضامن حل مشکلات شود، تصریح کرد: البته بدون شک با کمک خود مردم این موضوع محقق می‌شود. چرا که امروز بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، ایثارگران شرایط سختی را گذراند و همه با این مشکلات روبه رو هستیم و باید این کار را انجام دهیم.

رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رئیس جمهوری باید ضامن حل مشکلات اقتصادی با مشارکت و همراهی مردم باید باشد، در دهه ۹۰ شرایطی سختی گذراندیم، به طوری که از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد بود و نقدیندگی ۲۶ برابر بود که این موضوع نشان دهنده اقتصاد سخت و مشکلات دارد.

قالیباف با اشاره به دوران کرونا گفت: پدران و مادران خانواده کار تربیت و آموزش بچه‌‎ها را در آن شرایط به عهده گرفتند و هم تامین هزینه‌ها را در اوج مشکلات اقتصادی بر عهده داشتند که باید این شرایط جبران شود و در برنامه هفتم توسعه کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما و میثاق ملی ماست به این موضوع توجه شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه «رئیس‌جمهوری باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی کشور باشد»، گفت: در دولت خدمت و پیشرفت، با مشارکت مردم و سرمایه گذاران، برنامه‌هایی را پیش خواهیم برد که علاوه بر کنترل تورم، به رشد اقتصادی و احقاق حقوق مردم منجر شود.

باید قفل توقف کشور را بشکنیم

وی افزود: ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع  کرد را ادامه دهیم؛ نقاط قوتش را تقویت و ضعف هایش را برطرف کنیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه حواس رئیس جمهور باید به سفره مردم و رشد اقتصادی باشد، یادآور شد: بنده معتقدم قفل این توقف را باید بشکنیم و کاری که دولت سیزدهم و شهید رئیسی شروع کردند و پیش بردند، ادامه دهیم؛ در این راه باید نقاط قوت را تقویت کرده و ضعف‌ها را برطرف کنیم. بر همین اساس بر این باورم که ظرفیت‌های کشور بالا است و می توان سه برابر یارانه‌های موجود سرمایه مستقیم داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دولت خدمت و پیشرفت تمام تلاش ما با حضور و مشارکت شما و اقتصاد قوی این است که دولت بتواند حقوق کارگران، کارمندان، بازنشستگان، زحمت کشان و مردم مناطق محروم را متناسب با تورم پیش برده و قدرت خرید را حفظ کند.

قالیباف با اشاره به سخنان پزشکیان مبنی بر انسجام در همه زمینه‌ها، گفت: نگاه آقای پزشکیان را قبول دارم. همچنین آقای پورمحمدی به این موضوع اشاره کردند که فقط موضوع اقتصاد مطرح نیست؛ بلکه فرهنگ هم باید در نظر گرفته شود؛ به عبارتی اگر به فرهنگ کار، فرهنگ تولید، فرهنگ مصرف را توجه نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سرمایه‌گذاری و بهره وری را دو موضوع مهم در رشد اقتصادی عنوان کرد و گفت: در برخی از کشورها که به صورت متوسط ۹ درصد رشد داشتند، نصف این رشد را فقط از طریق بهره‌وری به آن رسیدند. 

وی با بیان اینکه بهره وری یعنی استفاده درست از مدیریت صحیح، گفت: برای این موضوع باید رئیس جمهوری انتخاب کرد که قابلیت اجرای این کار را داشته باشد. به این معنا که بتواند از ظرفیت اندیشمندان، متخصصان و نخبگان برای تصمیم سازی استفاده کند.

مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده‌محوری است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۲.۸ درصد از رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه با توجه به بهره وری پیش بینی شده است؛ برنامه هفتم توسعه سند ملی است و البته ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد ولی نقاط قوتی هم دارد. به عنوان مثال مهمترین موضوع برنامه هفتم توسعه خانواده محوری است و سبد خانوار در همه ابعاد دیده شده است.

قالیباف ادامه داد: در ماده ۱۱۸ این موضوع پیش بینی شده که شورای راهبری در هرکجا در حین اجرا، اشکالی در اجرای برنامه دید، کمیته‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور و کمیسیون‌های دولت برای اصلاح آن تشکیل می‌شود. اما بدانید که قانون وجود دارد و باید آن را اجرا کنیم، نه اینکه بگوییم باید آن را کنار بگذاریم. چرا که این موضوع سبب از دست دادن انسجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷.۵ درصد از ۹ میلیون بشکه انرژی فسیلی کشور هدر می‌رود، یادآور شد: این میزان در مصرف یا در گازهای مشعل هدر می‌رود و از این انرژی که در حوزه پتروشیمی که درآمدی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار دارد؛ فقط ۷.۵ درصد آن استفاده می‌کنیم. اگر دقت کنیم می‌توانیم ۷.۵ درصد را به ۱۵ درصد برسانیم تا در همین یک قلم ۲برابر رشد خواهیم کرد و برای رفع این مشکلات نیازمند مدیر قوی هستیم.

 

سیاست‌های غلط صادرات را کند کرده است

قالیباف با بیان اینکه فرصت‌های کشور پیش‌بینی پذیر نیست، تاکید کرد: تصمیمات سیاسی و قاعده‌گذاری غلط مانند صدور بخشنامه از سوی یک وزارتخانه که اعتراض فعالان را بر همراه داشته است، سبب فرار سرمایه شده است و سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند کرده و به واردات ترجیح می‌دهیم.

وی درباره رشد ۸ درصد که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است، یادآور شد: برای این موضوع دو عامل بهره وری و سرمایه گذاری مورد توجه است و از نظر بنده بهره وری نسبت به سرمایه گذاری ارجحیت دارد. به این دلیل که ظرفیت‌های موجود را برای بهره‌وری حفظ کرده و آن را دنبال کنیم و این موضوع بسترسازی لازم را برای ادامه سرمایه گذاری فراهم خواهد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره سخنان پزشکیان که گفته بود برای واردات خودرو دست دوم، ارز نداریم، تصریح کرد: در اینجا اعلام می‌کنم برای این موضوع ارز داریم و در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز داشتیم، اما کیفیت پایین خودرو سبب عدم رضایت مردم و دولت شده در حالی که حفظ همین ۸ میلیارد دلار به معنای بهره وری است.

وی توضیح داد: نقدینگی که در دست ما است بیشتر به کیفیت آن توجه داریم نه کمیت آن، در حالی که این میزان می تواند بیشتر هم باشد. به عبارتی نقدینگی که بیش از هزارمیلیارد تومان است از کمان برنامه ریزی خارج شده است؛ اما در برنامه هفتم توسعه و ماده (۸) آن، دولت را در سال ۱۴۰۳ موظف کرده است که یکی از بانک‌های تخصصی تبدیل به بانک توسعه شود تا نقدینگی به این بانک آمده و فقط برای پروژه‌های زیرساختی هزینه شود.

۳.۵ برابر یارانه‌ها هدر می‌رود

قالیباف ادامه داد: در ال.پی.جی آن چیزی که در مدار خزانه در سال ۱۴۰۰ اداره می‌شد، ۲۷ هزار میلیارد تومان است. اما مجلس یازدهم در این خصوص کنترل و پیگیری کرد تا این موضوع اصلاح شود و ال.پی.جی در سال گذشته ۱۸۰ هزار میلیارد تومان شد که این موضوع نشانه بهره وری است و در معادن و سایر حوزه ها هم به این شکل است.

وی با بیان اینکه یارانه‌ها به میزان ۳.۵ برابر هدر می‌رود، توضیح داد: یعنی ۱۲۶۰ میلیارد تومان هدر رفت داریم. حتی در حوزه تحریم معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی کشور طرف دیگر باید باشد تا برای رفع تحریم اقدام کند.

قالیباف با بیان اینکه برای این موضوع طرح مشخص وجود دارد، گفت: فقط ۱۰۴میلیارد دلار در حوزه بهره وری در سال پرت داریم و این اعداد و ارقام نشان می دهد که انتخاب رئیس جمهور درست که می‌تواند ظرفیت‌هایی را که وجود دارد ولی از دست می رود، اصلاح کند. به عنوان مثال قرارداد با چین و روسیه هنوز اجرایی نشده است و باید از ظرفیت بریکس و شانگهای در انضباط مالی استفاده کرد و در این راه باید به مشارکت مردم در اقتصاد اهمیت دهیم.

حساب‌های دولتی از ۲۵۰ هزار به ۵ هزار حساب رسید

قالیباف با اشاره به اهمیت پنجره انتخابات در سرنوشت کشور توضیح داد: اگر خود تحریمی داخل کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد تحریمی را خارج از کشور حل و فصل کنیم. 

وی با بیان اینکه باید دولت انضباط مالی داشته باشیم، یادآور شد: از زمان ورود به مجلس یازدهم، مصوبه‌ای داشتیم که این مصوبه از سال گذشته در دولت شهید رئیسی ابلاغ شد و بر اساس آن حساب‌های دولتی که بیش از ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار حساب بود و به صورت نقدی به این حساب‌ها در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پول واریز می‌شد، تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی به ۵ تا ۶ هزار حساب رساندیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مقرر کردیم به جای واریز نقدی باید به صورت اعتباری برای این ۵ تا ۶ هزار حساب انجام شود تا پول به ذی‌نفع نهایی برسد و نتیجه این شد که همه دولت‌ها در پرداخت حقوق کسری داشتند و از خزانه پول دریافت می‌کردند، این رویکرد سبب شد دولت در پایان سال گذشته، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات پولی داشته باشد که چنین اقدامی نشان داد ما می‌توانیم.

دولت نهم تا یازدهم با شهرداری همراهی نمی‌کرد

قالیباف با اشاره به حضور ۱۲ ساله مدیریتش در شهرداری تهران عنوان کرد: در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به هر دلیلی با شهرداری همراهی و پشتیبانی نداشتند و حتی مصوبات مجلس را در بخش قانونی اجرا نمی‌کردند، در حالی که پیش از مدیریت ما در ۲۵ سال، ۷۰ کیلومتر برای مترو ریل کشیده شد ولی در مدیریت ۱۲ ساله ما، ۱۵۰ کیلومتر در تهران ریل مترو کشیدیم، حتی تنها ال‌سی (LC) که بدون پیش پرداخت و بدون گارانتی بانک مرکزی برای شهرداری تهران باز شد، در همین دوره بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امکان استفاده از ظرفیت خارجی وجود دارد، گفت: بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ظرفیت‌ گفت‌وگو و ارتباط با کشورهایی که با آنها کار می‌کنیم وجود دارد، باید این مسیرها به اتمام برسد، ما می توانیم سبب تحول شویم و ظرفیت لازم در این حوزه در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

قالیباف در خصوص راهکارهایی که در دولتش برای مهار تورم درنظر خواهد گرفت، عنوان کرد: موضوع تورم از موضوعات جدی است که متاسفانه تورم بالا در مدت زمان طولانی داشتیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تورم به سفره‌های مردم به ویژه حقوق بگیران ثابت، فشار جدی در سال‌های گذشته وارد کرد، گفت: برای رفع تورم باید به سه موضوع دقت شود. نخست اصلاح نظام بانکی است که بانک‌های دولتی و خصوصی سبب خلق پول شدند و باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

مجلس اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند

قالیباف اضافه کرد: نقدینگی حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان است، از طرفی این نقدینگی به درستی در تولید هزینه نشده است. بر همین اساس در مجلس یازدهم قانون جدید بانک مرکزی تصویب شد که این قانون اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند و حوزه قضایی مربوط را هم به بانک مرکزی منتقل کردیم تا تخلفات و نظارت بر بانک‌ها را کنترل کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر توجه به سرمایه گذاری در تولید عنوان کرد: برای این موضوع باید توسط دولت بانک توسعه تشکیل شود تا مبالغ درنظر گرفته شده فقط برای پروژه‌ها هزینه شود. همچنین ضروری است سپر حمایتی در حوزه تورم برای مردم در نظر گرفت. 

وی با اشاره به تاکید ۱۰ ساله رهبر معظم انقلاب در شعار سال مبنی بر حمایت از تولید و کنترل تورم، اظهار داشت: دلیل این تاکیدات مشکلات در حوزه بانکی است و بخشی هم به ساختار بودجه ارتباط دارد، زیرا در بودجه وقتی درآمد پایدار نداشته و متکی به فروش نفت شویم، نابسامانی در انضباط مالی رخ می‌دهد و باید برای رفع تورم به این مسائل توجه کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در کنار همه این مشکلات نیازمند مدیر قوی هستیم تا بی تدبیری در سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته را رفع کند و سفره مردم که بر اثر بی عرضگی کوچک شده، بهبود بخشد. بر همین اساس دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایتی را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

تورم و خلق پول سفره مردم را کوچک می‌کند

قالیباف با بیان اینکه عنوان بودجه‌نویسی دولتی اشتباه است، یادآور شد: بودجه، بودجه زندگی مردم است. چرا که تورم و خلق پول سفره مردم را کوچک می‌کند. اقتصاد را به دلیل عدم رونق تولید کوچک می‌کنیم و وقتی اقتصاد بی رونق باشد، مالیات پرداخت نمی‌شود و در ادامه مالیات از تورم پرداخت خواهد شد و هزینه تورم را همه مردم مجبورند پرداخت کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بیان اینکه به دلیل چنین شرایطی باید مدیرقوی، موثر، باکارنامه، باسابقه و دارای برنامه برای ریاست جمهوری انتخاب کرد، ادامه داد: در قانون جدید بانک مرکزی به این بانک استقلال ندادیم بلکه اقتدار دادیم.

قالیباف تاکید کرد: عبارتی باید شورای عالی بانک مرکزی قدرتمندانه بایستند و با جریان‌هایی که خلق پول کرده و به مردم فشار وارد می‌کنند، برخورد کند که نشان دهنده مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: برای مبارزه با فساد که منافع ملی کشور است نیازمند انسجام سیاسی، فرهنگ کار و تلاش و فرهنگ تولید هستیم و  فردی می‌تواند چنین شرایطی را مدیریت کند که رئیس جمهور قوی با قابلیت اجرا باشد و بداند که تصمیم‌سازی را باید به نخبگان جامعه بدهد. 

دولت بزرگ و پرهزینه یعنی کسر بودجه زندگی و سفره مردم 

قالیباف نتیجه به کارنگرفتن نیروهای کارآمد و نخبه د راقتصاد را تعیین خلق الساعه قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد و اظهار داشت: اینگونه تصمیم سازی سبب بهت زدگی همه اندیشمندان و دانشمندان شد تا در نهایت مهاجرت اساتید کشور را به همراه آورد. اما رئیس جمهور قوی سبب اعتمادسازی و انسجام در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: دوستان عنوان می‌کنند که باید از تجربه دنیا در اقتصاد استفاده کرد، اما وقتی ما از تجربه نیروهای داخلی خود استفاده نمی‌کنیم، آیا می‌خواهیم از سرمایه خارجی دنیا استفاده کنیم. در حالی که ضروری است همین انسجام ملی را در برابر ظلم در تحریم‌ها در دستور کار قرار دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی مدیری ناپخته، بی‌عرضه، بی‌تدبیر، بی‌برنامه به قدرت برسد، توانایی اجرای همین برنامه هفتم توسعه را هم ندارد. از طرفی وقتی دولت را بزرگ و پرهزینه کنیم و به تولید توجه نکنیم، بودجه زندگی مردم در سفره مردم دیده نمی‌شود.

در حوزه تحریم اقدام در برابر اقدام قرار داده شود

قالیباف در جمع بندی مناظره امشب در خصوص رشد اقتصادی و مهار تورم اظهار داشت: اساس تحول مردم هستند و نقش مردم دراقتصاد غیرقابل انکار است. به عبارتی اینکه امنیت سرمایه و فرصت‌ها برای مردم تامین شود و دست دولت از اقتصاد جمع شود تا سیاستگذاری دستوری خلق الساعه سبب ناامنی، فرار سرمایه و حبس سرمایه در صندوق بانک‌ها نشود، این موارد به رشد اقتصادی و مهار تورم خواهد انجامید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید نخبگان، اندیشمندان، صاحبنظران، کارآفرینان به ویژه جوانان که پیشگامان اقتصاد کشور هستند و توانایی ارزش افزوده چند برابر نسبت به گذشته دارند، باید در صدر نشانده و آنها برای ما تصمیم‌سازی کنند و ما تصمیم گیری کنیم. زیرا در گذشته تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم داشته و در این زمان هم باید به آن توجه شود.

وی با تاکید بر توجه به بازاراولیه و ثانویه بازار سرمایه که مکمل یکدیگر هستند، گفت: همچنین باید رفع تحریم‌ها در دستور قرار گیرد و در حوزه هایی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و نظایر آن باید مورد توجه قرار گیرد و اقدام در برابر اقدام در حوزه تحریم در دستور کار قرار گیرد.

سپرحمایتی برای پنج دهک جامعه و بازنشستگان ایجاد شود

قالیباف تورم را نتیجه سیاستگذاری‌های دولت ها دانست و گفت: در دولت چهاردهم که دولت خدمت و پیشرفت است، باید سپرحمایتی در تامین لوازم خانگی، کالاهای اساسی و معیشتی برای پنج دهک جامعه و بازنشستگان ایجاد شود. این روش سبب می‌شود تا زمانی که با تورم مبارزه می‌شود، مردم آسیب نبینند، آسیبی نتیجه بی‌تدبیری‌ دولت ها است و مردم در این حوزه مقصر نیستند. ماده ۲۸ خدمات کشوری نیز می‌گوید که باید حقوق این قشر از جامعه با تورم متناسب باشد تا کاهش تورم این موضوع را ضمانت کند.

وی با بیان اینکه با مدیریت قوی، رئیس جمهوری قوی، مدیران قوی و متدین و امین، امکان کنترل تورم وجود دارد، یادآور شد: انقلاب اسلامی این فرصت را به همه مردم ایران داد تا طبق مردم‌سالاری دینی بر سرنوشت خود حاکم باشند و بتوانند نفرات را در سلسله مراتب قدرت انتخاب کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: امروز شما هستید که در فرصت انتخاب تصمیم بگیرید تا برای ۴ سال آینده دولتی را مستقر کنید که آینده فرزندان شما را تامین کند و مانند دستاوردهای حوزه دفاعی، در بخش اقتصاد هم سبب پیشرفت شود.

انتخابات پیش رو فرصت طلایی برای کشور است

پس از پایان نخسین مناظره، محمدباقر قالیباف مانند سایر نامزدها در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره نخستین مناظره گفت: انتخابات پیش رو فرصت طلایی برای کشور است؛ امیدوارم این مناظره در نگاه سیاسی و اقتصادی مردم عزیز موثر باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: انتخابات کوتاه‌ترین، دقیق‌ترین و کم هزینه ترین مسیر است تا مردم اراده خود را برای از بین بردن ضعف‌ها، تقویت قوت‌ها، ترسیم آینده ای روشن و پرامید برای خود و فرزندان دلبند خود و ایران عزیز فراهم کنند.

وی با قدردانی از صدا و سیما که در این فرصت کم برنامه‌ها را به صورت فشرده تنظیم کرد، یادآور شد: امشب مجموعه عزیزان و نامزدها توانستند با بیان دقیق و رعایت اخلاق و انصاف مطالب خود را مطرح کنند؛ امیدواریم این مناظره ها بتواند به مردم در جهت افزایش آگاهی و تصمیم گیری درست در انتخابات کمک کند.

 

 

پورمحمدی در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم، بدون وفاق ملی نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی روز دوشنبه -۲۸ خردادماه- در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: ما هم مشکلات اقتصادی را می دانیم، با اعداد و ارقام آشنایی داریم؛ مردم هم لمس می کنند و هر روز مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود را درک می کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کارشناسان نسبت به وضعیت اقتصادی جامعه دغدغه دارند،اقتصاد یک مقوله پیوسته به فرهنگ به اجتماع به مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسایل بین‌المللی است، بدون توجه به اینها نمی توان راه‌حل اقتصادی ارائه کرد.

 

در ۲۰۴ کشور جزو فهرست سیاه قرار گرفتیم

پورمحمدی گفت: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: روابط تجاری ما با دنیا قفل شده است، فعالان اقتصادی در این وضعیت چگونه باید کار کنند، هزینه‌های سیاسی می‌دهیم، اما از فرصت‌ها استفاده نمی‌کنیم، باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم، باید در عرصه ملی به وفاق برسیم.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه با تحریم روبهرو هستیم؛ برخی می‌گویند تحریم مهم نیست حالا هم می‌گویند تحریم مهم نیست؛ دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تحمل کرده است ما خیلی ساده از کنار آن می گذریم.

پورمحمدی افزود: حالا بعد از مدتی گفتیم بله تحریم مسئله مهم است؛ ۲۰ تا ۳۰ درصد اقتصاد ما را آزار داده است یا نقل و انتقالات مالی را تحت تاثیر داده است. در ۲۰۴ کشور جزو فهرست سیاه قرار گرفتیم؛ تمام روابط ما قفل شده است فعالان اقتصاد ما می خواهند چطور عمل کنند.

باید اعتمادسازی کنیم/ فرصتها را باید شکار کنیم

پورمحمدی افزود: در داخل کشور حرکت هایی انجام می شود به سفارتخانه حمله می شود تبعات اقتصادی و سیاسی در حاشیه آن ایجاد می شود، به تحریم ها اضافه می شود حتی حوادث مهم بین المللی مثل اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد؛ ما مزیت‌هایی داریم هزینه آن را می دهیم اما سود نمی بریم؛ دیگران می آیند از این فرصت ما به نفع خودشان بهره می برند ما نمی توانیم فرصت را شکار کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چگونه می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین المللی. اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است جامعه ما بزرگ است حجم صنعت ما بزرگ است باید با دنیا کار بکنیم نیاز های مردم را تامین کنیم.

اظهار داشت: نمی شود مسائل داخلی را نادیده گرفت چقدر به بیانات رهبری گوش کردیم در حال آسیب زدن هستیم، جوانان و بسیاری را آزرده خاطر کردیم امروز در عرصه خارجی به وفاق ملی نیاز داریم؛ بدون وفاق ملی مسائل بین المللی نمی توانیم حل کنیم؛ در عرصه داخلی باید اعتمادسازی کنیم؛ مردم ما را باور ندارد ما را صادق نمی دانند باید مردم ما را باور کنند باید راه‌حل ها را به آنها ارائه بدیم.

ساختار برنامه هفتم مشکل دارد

پورمحمدی گفت: به گذشته نظام و مردم به دولت‌ها افتخار می‌کنم، به توان خودم و اراده مردم باور دارم؛ می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دادیم اما واقعیت ها را نباید ببینیم بعد انکار کنیم؛ نقاط قوت داشتیم فراوان هم است با توجه به قوت‌ها می توانیم شعف هایمان را حل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: عملکرد گذشته راهنمای آینده است، ۶ برنامه توسعه داشتیم، قانون و لازم اجرا بوده است چرا ۳۰ درصد آن اجرا شده است مشکل چه بوده است؛ فقط مجریان و کارشناسان بودند شاید برنامه ها مشکل داشته است.

وی گفت: چرا می خواهیم آرمان هایی را مطرح کنیم؛ واقعا ۸ درصد رشد اقتصادی درست است؛ کشور به این رشد نیاز هم دارد، اما آیا الزامات آن محقق می شود؛ برنامه باید امکان اجرا داشته باشد؛ چرا اجرا نشده است؟

پورمحمدی افزود: برنامه هفتم در ماده الحاقی ۳۵ مورد آمده است، یک سال وقت دادند که دولت‌ها برنامه بیاورند، برنامه پیشنهادی در مجلس دو سال طول کشید تا تصویب شود؛ کشور دو سال برنامه نداشت؛ یک مجلس دیگر یک دولت دیگر برنامه را تصویب کرد؛ حالا باید یک دولت دیگر باید اجرا کند که شعارهای آن متفاوت است؛ الان ۶ نامزد با شعارهای متفاوت هستیم؛ باید به تعهدات خود عمل کنیم؛ مردم از ما قول و قرار گرفتند.

وی گفت: ساختار برنامه هفتم مشکل دارد به هر حال نمی شود ۲۵ تا موضوع مهم که اولی تجهیز منابع مالی برای تحقق ۸ درصدی است؛ از کجا می خواهیم این منابع را تامین کنیم؛ مردمی که به ما اعتماد ندارند؛ سرمایه‌شان از بین رفته است؛ می خواهند پول های خود را به دلار و طلا تبدیل کنند حاضر نیستند به کمک تولید بیایند.

مردم ما را را باور نکنند، رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نمی‌شود

پورمحمدی تاکید کرد: مردم تا ما را را باور نکنند، رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نمی‌شود؛ نمی توان خودفریبی یا خوشبیانه با مسائل برخورد کنیم؛ با کارشناسان دانشگاهیان جوانان انقلابی صحبت کردم تعابیر تندی کردند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما قدرت تولید کردیم؛ جایگاه والایی هم داریم؛ در مقابل تحریم سخت ایستادیم، این توانمندی ملی است که به اینجا رسیدیم و گرنه فلج شده بودیم ما قدرتمندتریم، اما باید باور کنیم، باید اشتباهات گذشته خود را بپذیریم، با مردم صادق باشیم برنامه های که نمی توان اجرا کگرد را مطرح نکنیم.

با تورم ۴۰ درصد نمی‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد

پورمحمدی گفت: با توان ملی و مدیریتی می‌توان مشکلات را حل کرد؛ اما باید به نظرات کارشناسی بها بدهیم ما سیاستگذار هستیم باید با پشتوانه کارشناسی اولویت‌ها را با نظرات مردم و کارشناسان تعیین کنیم؛ دنیای امروز دنیای دانش، فناوری، تخصص و تجربه است، اعداد و ارقام گویا هستند اعداد فریاد می زند خودش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد، گفت: طرح‌های زیادی را در کشور اجرا کردم، توان اجرا دارم باید همبستگی هماهنگی دقت به واقعیت های خارجی داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی در هر جامعه‌ای است، ثبات مالی در مهار تورم است، تورم ۵۰ سال ما روی ۲۰ درصد است تورم این ۶ و هفت سال اخیر بالای ۴۰ درصد است، با این تورم نمی‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد

وی با بیان اینکه ناترازی و کسری بودجه کشور ۷۰۰ هزار میلیارد همت است، اظهار داشت: ناچاریم به نقدیندگی و تورم ناترازی بانک‌ها تن بدهیم، مگر می توانیم از این عبور کنیم بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است؛ که سیاست‌های تکلیفی دولت است یا ناشی از بنگاه‌داری بانکها است.

پورمحمدی گفت:بهره‌وری را قبول داریم حتما سهم تعیین‌کننده‌ای دارد بهره‌وری با کی؟ با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند و پیشینه آنها گواهی می‌دهد که اینها توانمند هستند و به وعده هایشان وفادار هستند، اینها مشکلات کشور را حل می کند؛ مردم اعتماد پیدا کنند می توان کاری را انجام بدهیم.

وی افزود: حالا می خواهیم بهره وری را بالا ببریم، با کدام کارشناس؟ کارشناسی که به ما اعتماد ندارد زندگی او گیر مسائل معیشتی است کارشناسی که به فکر مهاجرت است با اینها که نمی توان بهره وری را بالا برد.

خودتحریمی را افزایش می‌دهیم بعد می‌خواهیم تحریم خارجی را حل کنیم

پورمحمدی گفت: بدنه اجتماعی جامعه باید با ما به عنوان کارگزار همدلی کند باید به ما اعتماد کند، البته توان این را داریم؛ باید زیرساخت های آن را حل کنیم؛ با خارج هم کار کنیم از قدرت دیپلماسی با پشتوانه ملی خود بهره بگیریم؛ اینها را نمی توان به سادگی انجام داد؛

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما هر روز خود تحریمی را افزایش می‌دهیم بعد می‌خواهیم تحریم خارجی حل کنیم البته که ناکام هستیم باید رویکردهایمان را عوض کنیم و نگاه به مسائل خارجی را تغییر بدهیم.

پورمحمدی گفت: هدف‌هایی را در برنامه تکرار کردیم بعد می‌گوییم اینها را انجام بدهیم، باید تجربه‌های قبلی خود را معیار قرار بدهیم برای اینکه می خواهیم تعهداتی که در آینده داشته باشیم به هر حال تحریم های داخلی را که مکمل تحریم خارجی است باید با تدبیر جلو ببریم، آیا در گذشته جلو بردیم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت‌ها موضوعیت ندارند مردم موضوعیت دارند و برای خدمت به مردم وظیفه داریم، در هر موقعیتی اگر تکلیف شد حتی آبرویمان گرو بگذاریم تا به مردم کمک کنیم و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: ما حتی در همین جلسه وفاق نداریم، بدون وفاق نمی توان مشکلات بین المللی را حل کنیم، رهبری تدابیر و سیاست کلی دارند کارسازی می‌کنیم و آن را توجیه می کنیمبعد کشور را زمین گیر می کنیم واقعیت ها موجود است.

پورمحمدی گفت: باید مشکلات خودمان را با خودمان حل کنیم، مسائل در ذهن و درون خودمان باید روشن کنیم؛ مسائل سیاسی و تبلیغاتی روی تصمیمات ما تاثیر می‌گذارد با همین تصمیمات منافع ملی را به خطر می اندازیم، این طور نمی توان تدبیر کرد، کشور به تمام نیروهای خود نیاز دارد باید همه نیروها با هم جمع شویم با وفاق عمل کنیم؛ خیلی از مشکلات را نمی توانیم حل کنیم، نمی گویم ناتوان هستیم ولی سخت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هماورد دنیای استکبار هستیم شعارهای بلند جهادی دادیم ما دایه تمدنی در دنیا داریم نمی توان با این اختلاف با نگاه غیر کارشناسی را حل کنیم هر روز دعوا، هر هروز اختلاف، اینها مشکلات را حل نمی‌کند.

حکم شهرداری قالیباف با من صادر کردم

پورمحمدی افزود: باید به حداقل را احترام بگذاریم، قبول کنیم به کارشناسان به مدیران مجرب احترام بگذاریم حکم شهرداری قالیباف با من صادر کردم مخالفت هم شد ولی اعتقاد به توانمندی های قالیباف هم داشتم؛ چه تحولی در نظام شهری با چه رویکردی در چه دوره ای انجام شد این مبنای کار آینده است که کشور را چگونه بسازیم و به کدام سمت ببریم ایده های روشن و برنامه دراز مدت ما چیست.

وی تصریح کرد: نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما مردم را ناامیدو نگران و منزوی کرده است، باید رویکرد خود را اصلاح بکنیم چاره ای جز این نداریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تورم و نقدینگی ریشه های مشترکی دارد با کنترل نقدیندگی می توان تورم را کاهش داد. اقتدار بانک مرکزی بسیار خوب است جزو ضروریات سیاست پولی و مالی ماست این اقتدار را دادیم اما عوامل تشکیل دهنده آن اقتدار را نداریم.

بانک مرکزی تسهیلات را متوقف کرده است

پورمحمدی گفت: بانک مرکزی برای این که قیمت ارز بالا نرود تمام تسهیلات را کنترل می کند تمام وام‌ها متوقف شده است همه قول هایی را که به کارآفرین ها و بنگاه ها دادند را متوقف کردند، به خاطر سیاست‌های بانک مرکزی کل تولید مشکل پیدا کرده است بانک مرکزی بهره را ۲۹ درصد کرده است هزینه مالی که در بازار آزاد اکنون ۴۳ درصد است که به شدت تورم زا است و چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: استقلال بانک مرکزی را چه کسی باید اجرا بکند، دستور می دهند همان را علم می کنند ما در اکنون نیازمند مدیر قوی هستیم، مگر می‌توان کارهای بزرگ را به افراد ناتوان سپرد؟

رئیس جمهوری باید قدرت تحلیل و اعتمادسازی داشته باشد

پورمحمدی گفت: رئیس جمهور مدیری است که باید با مسائل، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آشنا باشد، باید قدرت تحلیل و جمع بندی و قدرت ایجاد وفاق قدرت اعتماد سازی داشته باشد، باید مردم باورش کنند؛ در این صورت می‌تواند مردان قوی دور جمع بکند و کشور را به آن جهتی که می خواهد نزدیک کند، امنیت آفرین باشد.

وی تصریح کرد: امنیت روانی، فکری، حقوقی مالکیت لازمه موفقیت در مدیریت کلان و سطح عالی است، باید منظومه فکری اقتصادی خود را مشخص کنیم به مردم بگوییم می خواهیم چه کار کنیم و اصول ما در اقتصاد چیست؛

پورمحمدی با اشاره به انتخاب ۸ اصل برای برای برنامه های خود افزود: رقابت مهم است، اگر اقتصاد قرار است موفق باشد، اصل رقابت را نباید شوخی گرفته شود، دولت باید از رقابت کنار برود. دوم اقتصاد بازار را قبول کند، اقتصاد دستوری را کنار بگذارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت باید بحث مالکیت فکری را جدی بگیرد که بحث بسیار مبنایی برای رشد اقتصادی است؛ انضباط مالی در بخش‌های اقتصادی بخصوص دولت، دولتی چابک و ناظر و ناظم و حافظ رقابت و اقتصاد بازار می خواهد.

رشد اقتصادی بدون انضباط مالی دولت ممکن نیست

پورمحمدی افزود: منظومه فکری اقتصادی دولت قرار را گفتم که انضباط مالی در بخش‌های اقتصادی است. اگر بخواهیم رشد اقتصادی در کشور ایجاد کنیم بدون انضباط ملی در حوزه دولت توفیقی نخواهیم داشت.

وی گفت: اقتصاد مشارکت آحاد مردم را می خواهد مردم هم سرمایه زیاد، هم ابتکارات و خلاقیت زیاد و هم انرژی زیادی دارند؛ باید رونق به کار بگیریم باید توانمندسازی اقتصاد مردمی سرلوحه کار خود قرار دهیم. بخش تعاون در اقتصاد کوچک است در این جهت اصل ۴۴ بسیار مترقی است، در اصل ۴۴ حدود ۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: عمده اقتصاد رد دیون نهادهای عمومی تحت کنترل دولت است و یا به نهادهای شبه دولتی است این دیگر خصوصی‌سازی نشد اصل ۴۴ را باید بتوانیم اجرا کنیم. مالکیت و مدیریت را هم در بورس و سهام عدالت باید به مردم برگردانیم این که نشد که بگوییم مردم و سهامداران شریک هستند.

وی افزود: باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم؛ در این رابطه مساله مهم باید به زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم بازیچه نباشیم حتی اعتقاد ندارم بازیگری هم نباید باشیم بلکه باید بازیگردان عرصه اقتصاد جهان باشیم.

اقتصاد مقاومتی محور گفتمان دولت قرار است

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ما توانمند هستیم و اقتصاد بزرگی داریم در منطقه مهم و بزرگی واقع شدیم، چرا از اینها غفلت می کنیم، مگر می ترسیم چرا احساس ضعف می کنیم باید در میدان های بزرگ بازی کنیم شکست هم شاید بخوریم از شکست نباید ترسیم.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی محور گفتمان دولت قرار است؛ ما با معتقد به نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا هستیم. نکته اساسی این است که این مدیران ذهن هم بسته و هم افزا داشته باشند و اصطحاک ایجاد نکنند.

تامین رفاه عزت و آرامش مردم وظیفه دولت است

پورمحمدی با اشاره به آخرین مناطره در روز عید سعید غدیر، گفت: این گفت وگوها باید به مشارکت بالای مردم و انتخاب اصلح منجر شود، این مشارکت و انتخاب رمز اقتدار ملی ما است.

وی افزود: مساله مهم در این گفتمان و منظومه فکری اقتصادی ما ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است که در نهایت رئیس دولت در دستیابی به دو هدف کلان و بسیار مهم تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقای نقش منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران کمک بکند. دولت وظیفه ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه عزت و آرامش برای مردم ندارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مهمترین ویژگی مورد انتظار از برنامه نامزدها برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به‌هنگام نتایج مورد انتظار ما است، بنابراین در چارچوب اصلی باید قابل سنجش و کمی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخ‌گویی به آنها باشد.

دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار رود

پورمحمدی اظهار دشان: قرار ما در «دولت قرار» چنین است دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و آزادی کسب و کار مشروع مردم نباشد.

وی تاکید کرد: «دولت قرار» باید در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کند تا مردم، بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیر ساخت ها از این سرمایه گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند. زیر ساخت های اصلی کشور مانند شبکه های ارتباطی فیزیکی مغفول مانده است ، شبکه ارتباط الکترونیکی باید توسعه پیدا کند شبکه سریع و ارزان شود و از دانش های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصاد بهره گیری بکند.

وی افزود: شرط تحقق این خواست ها وفاق، گفتمان واحد در عرصه بین المللی و مباحثات بین المللی است و در داخل شرط آن تحقق معجزه است اعجاز اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اگر به مردم بها ندیم و صادق نباشیم مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد.

دولت پیمانکاری و بنگاه‌داری نیست

پورمحمدی گفت: دولت یک پیمانکاری نیست، بنگاه داری نیست مدیریت یک بیمارستان، شهر یک موسسه یا یک پژوهشکده نیست دولت یک مجموعه ظرفیت ها یک کشور، یک ملت، یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مدیریت دولت باید این ظرفیت ها را بکند هماهنگی بین کنشگران و فعالان را داشته باشد هم افزایی بین تلاش گران را داشته باشد و نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی بکند تفکر و گفتمان جامعه و کارآمد عقبه کارشناسی و تجربه و امتحان دادگی می خواهد با رمز وفاق و رمز اعتبار به تعهدات خود پایبند باشیم صادقانه با مردم صحبت کنیم تا جواب مناسب دریافت کنیم.

 

جلیلی در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ دادند.

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در  پاسخ به سوالات مطرح شده اظهار داشت: ۲ ایراد به مجموعه سوالات طرح شده وارد است؛ نخست اینکه آنچه به قانون تبدیل می‌شود در چنین سطحی نباید به آن ایرادی وارد شود و امروز وقتی از رشد هشت درصد صحبت می کنیم، ضرورتی است که باید رئیس جمهور پیش از انتخاب برای آن برنامه داشته باشد و مردم نیز باید بدانند چگونه این رشد محقق می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که برای تحقق رشد عوامل مختلفی وجود دارد؛ نه فقط جذب سرمایه. باید گفت که اگر رشد را منوط به سرمایه کنیم غلط است زیرا مدیریت سرمایه و استفاده از نیروی انسانی که یکی از ظرفیت های بزرگ ما است مهم تر از خود سرمایه است.

جلیلی تصریح کرد: سرمایه مهم است اما اگر قرار است رشد هشت درصدی داشته باشیم و برنامه هفتم توسعه را محقق کنیم، پیش از هر چیزی نیازمند وفاق ملی هستیم.  

جلیلی تصریح کرد: اگر قرار است به رشد هشت درصدی برسیم که در برنامه هفتم آمده است، ۴۷ آیین نامه دولت باید تهیه کند که از زمان آغاز برنامه هفتم، این آیین نامه‌ها باید نوشته شود. اگر در آن تردید داشته باشیم یا مطالعه نکرده باشیم، رشد محقق نمی شود این رشد می تواند انجام شود به شرطی اینکه از فردای انتخابات بتوانیم آن را اجرا کنیم.

شعار یک ایران فرصت یک واقعیت است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی قانون تهیه می شود دیگر نباید گفت برویم تحقیق کنیم که آیا می شود یا نمی شود. اگر می خواهیم چنین رشدی محقق شود باید فرصت‌ها را بشناسیم و ما امروز فرصت های بسیار ارزشمند در کشور داریم و شعار یک ایران فرصت یک واقعیت است.

جلیلی تاکید کرد: لازمه تحقق فقط جذب سرمایه نیست بلکه در گذشته نیز چنین تفکری بارها تجربه شده است. این اشتباه در پیش از انقلاب نیز تجربه شد و مهم تر از آن مشارکت دادن آحاد جامعه است و دولت باید نقش آفرین باشد و برای هریک از آحاد ملت که استعداد و اراده‌ دارند برای نقش آفرینی آنها بسترهای لازم را فراهم کند.

لازمه تحقق رشد ۸ درصدی شناخت فرصت‌هاست

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای رشد هشت درصدی ضمن شناخت فرصت‌ها، باید اولویت بندی کرد؛ یعنی اگر می‌گوییم صادرات و ارز آوری داشه باشیم باید همه دستگاه‌ها را به صف کنیم تا انجام شود.

وی افزود: باید به دانشگاه‌ها و اساتید که جزو سرمایه‌های کشور هستند برای انجام برنامه هفتم توسعه ماموریت داد.

جلیلی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی همه مشکلات قابل حل است، افزود: دولت شهید رئیسی طوری کار را پیش برد که آمریکایی‌ها به شکست تحریم حداکثری اعتراف کردند.

وی با بیان اینکه اگر نگاه ما فقط به ضعف‌ها باشد، موفقیت به دست نمی‌آید، اظهار داشت: برای سرمایه گذاری نیز باید قوانینی وضع شود که سرمایه گذار داخلی و خارجی درون آن گیر نکند؛ اگر ساز و کار نداشته باشیم، صادرکننده و وارد کننده نیز با مشکل رو به رو خواهد بود.

سعید جلیلی گفت: ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون میلیارد دلار واردات کشاورزی داریم که می‌توان با برنامه ریزی آن را به ۱۰ میلیون دلار کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، رئیس جمهور باید مشکلات و فرصت‌ها را بشناسد تا بتواند کشور را توسعه دهد.

 

نیازمند یک دولت فهیم و کارآمد هستیم 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: بحث های خوبی مطرح شد و مهم این است که چه انتخاب و رویکردی قرار است کشور را اداره کند.

وی اظهار داشت: آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت اعتقادی به برنامه نداشت و گفت من برنامه نمی‌نویسم و مجلس نوشت. در آن دولت بهمن ۹۷ نامه به مجمع داد اگر فلان قرارداد امضا نشود، حقوق اسفند را نمی توانیم بدهیم و اکنون در سال ۱۴۰۳ است و هنوز امضا نشده است.

جلیلی افزود: یک کارخانه هزار و ۲۰۰ کارگر داشت در فرایندی واگذار شد که فقط چهار نگهبان در داخل کارخانه بودند؛ چند شب پیش آذراب رفتیم؛ سه هزار تولید داشت و با یک واگذاری به ۷۰ تن تولید رسید. این حاصل چیست؟ دولتی باشد که نداند چه می‌کند و اگر شکل و ظاهر را درست کند، انتخاب اینجا اهمیت پیدا می کند؛  کسی را باید انتخاب کرد که دارای اهلیت باشد نه اینکه با رانت و سرمایه چیزی را تحویل گرفته باشد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت مقتدر، مشرف به مسائل و آگاه باید بداند آنچه که دارد می گذرد چه هست، به عنوان مثال اگر بانک خصوصی خلق سرمایه کند و تورم را بالا ببرد باید بدانیم چه کار کرد.

شهید رئیسی کارهایی که آنها می‌گفتند نمی‌شود را اجرا کرد

جلیلی تصریح کرد: یک رویکرد هم شهید رئیسی داشت که کارهایی که آنها می گفتند نمی شود را اجرا کرد، نیازی که داریم دولت فهیم و کارآمد است اگر این نباشد چه بخش خصوصی باشد چه دولتی، سوءاستفاده خودش را می‌کند و باید کسی را انتخاب کنید که می‌داند از فرصت های کشور چگونه استفاده کند و اگر کسی آمد با رانت و رابطه سرمایه گذاری کرد ولی اهلیت نداشت، نتیجه به دست نمی‌آید.

دولت نباید مردم را به عنوان قلک نگاه کند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: دو نگاه وجود دارد که نخست نگاه حداقلی و روزمره است که می گوید آیا می‌توان توسعه و جهش پیدا کرد یا خیر. دوم نگاه حداکثری است که ظرفیت‌ها را می‌شناسد و باور دارد که می‌توان به توسعه و جهش رسید.

وی ادامه داد: نگاه ما به دانشگاه نگاه حداقلی و گذران روزمره نیست بلکه باور داریم دانشگاه می‌تواند در اقتصاد و توسعه کشور نقش داشته باشد.  

جلیلی افزود: حق همه دانشجویان و اساتید این است که در پیشرفت کشور و ارز آوری و توسعه نقش داشته باشند. می‌توانیم از علم وآگاهی که در دانشگاه‌های کشور در سطح بالایی وجود دارد، در حوزه توسعه کشور استفاده کرد همچنین باید گفت که برخی از نامزدها فقط به تجربه خارجی اعتقاد دارند باید تاکید کرد علاوه بر تجربه جهانی باید از تجربه دانشگاهی و علمی خود استفاده کنیم و اقتصاد ما بر اساس دانش بومی و البته خارجی حل شود.  

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز بر اساس نگاه حداکثری روستاهای ما یک ظرفیت است و باید برنامه داشت تا از ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار استفاده کرد که روستاها سلول پیشرفت و جهش کشور است. دولت باید نقش خود در استفاده از فرصت ها و همچنین ظرفیت‌ها ایفا کند و بستر را برای حضور همه آماده کند.  

جلیلی اضافه کرد: در سال ۹۹ به دلیل مشکلاتی که برای بورس اتفاق افتاد؛ بنده به بانک مرکزی نامه نوشتم و هشدار دادم. دولت نباید به مردم به شکل قلک نگاه کند و بازار سرمایه با تصمیم خلق الساعه دچار مشکل شد. من با ۲۲ صنف جلسه داشتم و معتقدم وقتی به مردمی‌سازی اقتصاد می‌پردازیم باید این شامل همه مردم شود و هر ایرانی می‌تواند یک نقش ایفا کند اما اگر انحصار داشته باشید. اگر رانت و تبعیض داشته باشید نمی‌توانید مردمی‌سازی را محقق کنید.

جلیلی با یادآوری اینکه در یک بانک خصوصی، ۵۰ درصد مردم وام دریافت نکردند افزود، افزود: همان بانک خلق پولی انجام داد که ۶.۷ درصد تورم کشور را اضافه کرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید بستری ایجاد شود هر ایرانی امکان نقش آفرینی داشته باشد و نباید بدون توجه به ظرفیت ها در تمامی ابعاد تصمیم‌گیری شود.

تورم مهارشدنی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره به موضوع مهار تورم و برنامه‌ها و راهکارهای خود در این رابطه پرداخت و گفت: تورم برای مردم بسیار آزاردهنده است. تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد بلکه یک معضلی است که مسئله و راه حل‌های آن روشن است. تجربه می‌گوید خیلی از کشورها در مهار تورم موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: سوال مردم این است که چرا دولتمردان ما نتوانسته‌اند با گذشته سالیان سال تورم را کنترل کنند و به شکل مزمن ادامه دارد. باید بگویم همانطور که امکان رشد هشت درصد وجود دارد، تورم هم مهارشدنی است.

جلیلی گفت: دولت مقتدر و نظام باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد و بتواند گردش پول و حرکتی که در مسیر اقتصاد کشور به ریال صورت می‌گیرد،کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود و در کجاها حضور دارد تا دولت بتواند مدیریت و حکمرانی کند. اگر ساز و کارها اصلاح نشود، اقدامات مقطعی این موضوع برطرف نمی‌شود. برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه‌هایی نظیر مودیان، املاک و اسکان و جامعه تجارت را به هم متصل کنیم تا بتوانیم حاکمیت ریال را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های کنترل تورم افزایش قدرت و گردش ریال است؛ باید بدانیم این گردش پول کجا می‌رود و چگونه خرج می‌شود؛ برای حاکمیت ریال باید بتوانیم سامانه‌هایی که جزو ملزومات کار است را کنار هم قرار دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: رئیس جمهور باید موضوع را بشناسد و تصمیم بگیرد و ناترازی بانک‌ها و ناترازی بودجه را برطرف کند. رئیس جمهور دو راهکار در دسترس دارد اول آنکه منابع کشور را افزایش دهد و مانع هدر رفت آنها شود.

جلیلی با اشاره به ناترازی بانک‌ها، تصریح کرد: بانکهایی که بدون پشتوانه خلق پول میکنند باید پاسخگو باشند که چرا از جیب مردم دائم خرج می‌کنند.

وی افزود: به دلیل نبود میترینگ هفت میلیارد دلار منابع نفت و گاز هدر می‌رود. چهار میلیارد دلار در خرید کالاهای اساسی هدر می‌رود. هرچند که ما باید منابع را ارتقا دهیم. باید مشخص شود بانک‌هایی که خلق پول می‌کنند این کار را از جیب مردم انجام می‌دهند و باید خلق پول را در جهت منافع مردم انجام دهد نه در جهت منافع عده معدودی این موضوع را رقم بزند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

کنترل تورم در گرو کنترل نرخ ارز است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع تورم باعث نگرانی مردم است؛ ناترازی بودجه و بانک‌ها از عوامل مهم آن است. یک بخش مهم تورم کشور ناشی از قیمت ارز است؛ هر وقت ارز بالا رفت سریعا کالاها گران شد و مردم از آن متاثر شدند.

وی با طرح این پرسش که دولت چه وظیفه‌ای دارد؟، گفت: در روند کنترل بازار ارز یک مجموعه اقداماتی وجود دارد، اگر شما بتوانید بازار ارز که تاثیر بر بقیه بازارها دارد را کنترل کنید بیشتر مشکلات حل خواهد شد.

جلیلی با اشاره به مصارف و منابع ارزی افزود: باید برای مصارف ارزی اولویت‌بندی شود و اینکه آیا منابع به همان سمت می‌رود یا خیر. ماجرای دبش حاصل فرآیندی بود که منابع و مصارف همخوان نبود و منطبق بر اولویت‌ها نبود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرآیند ثبت سفارش، تامین و تخصیص باید به روز باشد که موجب التهاب در بازار ارز نشود. در بازار ارز برخی از معاملات مجاز است اما در بازار غیررسمی انجام می‌شود؛ این ضربه بزرگی بر اقتصاد کشور است.

جلیلی تصریح کرد: خوشبختانه امروز منابع ارزی از مصارف بیشتر است و فرآیند تخصیص و تامین ارز می‌تواند آن‌قدر به‌روز باشد که بازار ارز به مشکل نخورد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در بحث گران شدن ۲۰۰ درصدی بنزین، شاهد یک سوء مدیریت بودیم که در آن دوره با دستور شهید رییسی، بنده شخصا وارد میدان شده و موضوع را حل کردم؛ تدابیر باید تا مرحله نتیجه، پیگیری شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی نخستین مناظره تلویزیون ۶ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در چهار سال آینده، رئیس جمهوری که عهده دار کار می شود نباید دچار روزمرگی شود و باید علاوه بر حل مشکلات، کشور را جهش دهد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده باید چند موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد و روزانه پیگیری کند. رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد و بداند چه فرصت هایی وجود دارد و بتواند به اولویت‌ها برسد و مشکلات را حل کند.

جلیلی افزود: اگر رئیس جمهور این اولویت ها را سرلوحه کار خود قرار ندهد، در مسیر دچار روزمرگی خواهد شد و باید اولویت این باشد که در مالیه کشور انضباط جدی ایجاد شود تا عوارض این چنینی دیگر بروز نکند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پیشرفت فقط با چند پروژه خاص انجام نمی شود، در عین حال تصریح کرد: پیشرفت با مشارکت دادن همه مردم ایجاد می شود.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت جوانان تحصیلکرده اظهار داشت: با مشارکت آنها می توان از غفلت های گذشته عبور کرد و عدالت این است که همه را پای کار بیاوریم نه اینکه عده‌ای با رانت بهره مند شوند.

جلیلی گفت: باید اقتصاد مولد را فعال کنیم تا در عرصه جهانی جایگاه خود را بشناسیم و امروز در فرصت های تاریخی هستیم که می‌توانیم تعاملات گسترده با جهان داشته باشیم و کشور را ارتقا دهیم به خصوص با ظرفیت خوب علمی فناوری که داریم.

از معیشت مردم غافل نشویم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این حرف‌هایی که زده می شود، به این معنا نیست که از معیشت مردم غافل شویم؛ بلکه باید برای دوره های کوتاه مدت هم طرح های معیشتی مانند طرح سفر، سبد غذایی و ... داشت.

 

قاضی‌زاده‌هاشمی در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»  امشب - ۲۸ خردادماه - در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت مردم؛ دولت خانواده را با موضوع برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی تشریح کرد.  

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ دادند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌ الله رئیسی اظهار داشت: به عنوان یکی از اعضای تیمِ «شهید جمهور» وظیفه خود دانستم که پرچمی که ایشان در دست گرفته بود و مدلی جدید در حکمرانی کشور به ما عرضه کرده بود را با قوت جلو ببرم.

وی با اشاره به اینکه جوانترین نامزد هستم و ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور داشته‌ام، افزود: همه عزیزان سابقه طولانی خدمت دارند، طوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده و نقد کنیم تمام آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، جایگاه و کار خودمان را هم ببینیم.

نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم

قاضی‌زاده هاشمی در باره رشد اقتصادی گفت: برای رشد اقتصادی هشت درصد نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم و جدی‌ترین کاری که باید در داخل انجام دهیم اجرای تام قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به عنوان شریک راهبردی دولت وارد شود و لازمه آن جمع کردن مسائل سیاسی از اقتصاد است.

قاضی زاده هاشمی گفت: حرف های کلی شنیدیم که قبلا تکرار شده است؛ در عمل یک دهه برای ما اقتصاد رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده وهزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم و خانواده های ما می پردازند.

برخی تصمیم‌ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم شده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی تصمیم ها سبب کوچکتر شدن سفره مردم و افزایش طلاق و کاهش ازدواج شده است، ادامه داد: در مسائل داخلی، سیاست مالیاتی، رواج سیاسی مردم را به عنوان نسخه شفابخش می بینیم، ۱۱ میلیون مجرد داریم خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه‌های ازدواج را بدهند، حجم طلاق زیاد شده است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار باشد، افزود: در دولت خانواده به مسائل جزیی می پردازیم و بررسی خواهیم کرد که اثر هر تصمیمی گیری به صورت عینی در سفره مردم چه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما پیش بینی ناپذیر است، گفت: با جزئیات راهکارها را گفته‌ام؛ نسخه هایی که دوستان می دهند، مردم اثر آن را یک دهه پس داده اند. باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم باید بخش خصوصی را شریک راهبردی کنیم.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خام فروشی نفت داریم ولی فرآورده ها را همسایه ها روی سر و دست می برند، اظهار داشت: نفت را می فروشیم ولی با سه برابر قیمت روغن وارد می کنیم درحالی که شرکت های دانش بنیان ما می توانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر همان را تولید کنند.

دست از مردم آزاری در بخش اقتصادی برداریم

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دست از مردم آزاری در بخش اقتصادی برداریم، شل و سفت کردن موضوع مالیات گمرگ داریم در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی انجام شد.

مردم زمانی اعتماد خود را از دست می‌دهند که دولت سیاه‌نمایی کند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به مردمی‌سازی اقتصاد اظهار داشت: به نظر بنده در این جلسه نامزدها تصمیم به بحث کارشناسی ندارند. در پاسخ به کارشناسان که گفتند دولت‌ها جدید هستند باید بگویم بنده به عنوان یک کارشناس و عضو دولت شهید رئیسی خود را ملزم به ادامه راه ایشان می‌دانم تا تعهدات خود را اجرا کنم.

وی تصریح کرد: اگر سیاستمداران اتفاقات مثبت را نادیده بگیرند و سیاه‌نمایی کنند، اعتماد مردم خدشه دار می‌شود. 

قاضی زاده هاشمی گفت: در زمینه خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که باید بازنگری کنیم. موضوع سهام عدالت موضوع خوبی بودم و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد اما متاسفانه به حیاط خلوت سیاسیون تبدیل شد و از مسیر درست خود منحرف شد. کارخانجات را به بخش های خصولتی دادیم و به مشکلات دولت اضافه کردیم.  

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سهم دولت باید در اقتصاد به غیر از آموزش، امنیت و بهداشت کاهش یابد؛ اظهار داشت: در خصوصی سازی باید شفاف و واضح عمل کنیم و محل آن نیز بورس است. باید بخش های دولتی و نیمه دولتی که بهره وری مناسب ندارند را در بازار بورس واگذار کنیم و این به معنای کاهش سهم سرمایه گذاری دولت نیست بلکه نگاه ما این است که دولت نباید تصدی‌گری کند.  

وی ادامه داد: به طور مثال در حوزه بزرگراه‌ها سرمایه گذاران داخلی با برخی تسهیلات وارد خواهند شد و چالش های دولت را کاهش خواهند داد اما در حوزه جاده‌های روستایی نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت که  وارد شود.  

دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی باید رقابتی و شفاف شود، خاطرنشان کرد: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند زیرا بخش خصوصی یاور دولت است و این بخش درآمد مالیاتی و درآمد بخش عمومی دولت را تامین می‌کند و هزینه‌های عمومی دولت را کاهش می‌دهد.

قاضی‌زاده‌هاشمی خطاب به رقبا: اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید اصلا چرا نامزد شدید؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما به کسب و استفاده از تجربه‌های جهانی قائل هستیم؛ ولی تجربه درست و شکست خورده را باهم در نظر می‌گیریم.

وی افزود: یک نمونه از کشوری که قوانین بانک جهانی را رعایت کرده و موفق بوده را نام ببرید؛ کشورهای آمریکایی نمونه بارز شکست خوردگان پیروی از این سیاست هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بانک جهانی انسانیت نمی‌شناسد، مثلا آیا ما می‌توانیم به صورت کار معین حقوق دهیم؟ آیا جامعه توان تحمل آن را دارد؟ قطعا خیر.

قاضی زاده هاشمی خطاب به رقبای خود اظهار داشت: برخی نامزدها دائم می‌گویند ما نمی‌توانیم برنامه هفتم را اجرا کنیم؛ باید پرسید اصلا چرا اینجا هستند؟ باید بدانند رئیس جمهور مجری اجرای قوانین است. کسی که از الان دبه می‌کند، بعدا برای مردم دنبال بهانه‌های مختلف خواهد بود.

وی افزود: یکسری افراد وقتی کار را در دست گرفته و نمی‌توانند آن را انجام دهند، تنها از دلایل نتوانستن خود برای مردم می‌گویند؛ برخی وعده‌ها برای فریب مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری در بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از آن‌ جمع نشود، حل نخواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: مردم خودشان می‌توانند اقتصاد را اداره کنند و دولت نباید دائما در آن دخالت کند.

وی یادآور شد: مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

تک رقمی کردن تورم با اقتدار سیاسی به سبک شهید رئیسی ممکن می‌شود 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متأسفانه بعضی از طرفداران یکی از کاندیدا هم در بحث وعده بورسی من خیلی مانور می‌دهند. کسی که با بورس آشنا باشد می‌داند بورس ناشی از مفهومی به نام انتظارات است.  مردم آینده را می‌خرند؛ باید دید در دولت قبل از آقای رئیسی چه کسانی بورس را به خاک سیاه نشاندند.

وی یادآور شد: در آن زمان من نایب رئیس مجلس بودم و به قوه قضاییه نامه نوشتم و برای برخی پرونده تشکیل شد.  

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اگر سیاست‌های غلط اصلاح شود، بورس اصلاح می‌شود، افزود: باید اعتماد مردم را حفظ کنیم نه اینکه عده‌ای در پستوها از تصمیمات مطلع می‌شوند برخی کارشناسانی که به اصطلاح مشورت می‌دهند (اسمشان را به شما بعد مناظره می‌دهم. شاید بشناسیدشان)؛ خودشان سهام خود را به موقع فروختند و از بورس خارج شدند و مردم ماندند.

وی یادآور شد: درباره ترکیه؛ احتمالا دوستان نهضت بزرگ جاده سازی در دولت احمدی نژاد را یادشان رفته است؛ در دولت شهید رئیسی هم این نهضت ادامه یافت.

قاضی زاده هاشمی گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است نه ۳۰۰ هزار واحد؛ و مگر می شود کل کارشناسان کشور را یکی کرد؟ در حوزه سلامت دو مکتب هست یکی اینکه دولتی شود یکی هم اینکه بانک جهانی می گفت آن را به بازار بدهید.   این‌طور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یک‌جور باشد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: نظرات کارشناسی در مورد تورم در همه مکاتب اقتصادی و به اعتقاد کارشناسان داخلی باید تک رقمی کرد و  راهکار عملی و اجرایی وجود دارد زیرا مسئله علم اقتصاد تورم است و از معدود جاهایی که راه حل روشن دارد، مسأله تورم است ولی اقتدار سیاسی می‌خواهد از جنس شهید رییسی نه عنوان سازش با بیرونی‌ها. برخی دوستان فکر می کنند همه چیز را مانند آبِ خوردن می‌توانند به بیرون بدهند.

مهار تورم از طریق ۳ مسئله

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای مهار تورم باید سه مسئله حل شود که شامل ساماندهی پولی مالی  بهبود بهره وری و در نهایت حل مسائل سیاسی است.  

وی ادامه داد: در حوزه مسائل پولی و مالی هم کارکرد بانک مرکزی و هم انضباط بخشی به ساختار مهم ترین مسئله است که خوشبختانه این مسئله در مجلس اصلاح شده است همچنین در حوزه بهره وری نیز باید گفت که خوشبختانه در دولت شهید رئیسی یک برنامه‌ریزی دقیق تدوین شد و در دنیا برای این برنامه ریزی و به مدد جوانان بچه مسلمان جایزه گرفتیم.  

قاضی زاده هاشمی افزود: اینکه طی سال‌های اخیر توانستیم تنش ارزی را کنترل کنیم؛ نشان از اقتدار درون زای سیاسی است و ناشی از رفتار خارجی نیست. اینکه امروز از تنش های سیاسی کمترین میزان تاثیر پذیری را داریم ناشی از افزایش توان و اقتدار در حوزه بانکی و پولی است.  

وی اضافه کرد: در حوزه کنترل نقدینگی و در زمینه اصلاح نظام بانکی ابتدا باید از تسهیلات سفارشی و کارکرد سلیقه‌ای و دستوری جلوگیری کنیم. در بانک دی که در اختیار بنیاد شهید است؛ بسیاری از تسهیلات سفارشی از گذشته را داشتیم که جلوی آن گرفته شد و برای بسیاری از بدهکاران نیز پرونده قضایی تشکیل شد.  

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: توسعه تسهیلات قرض‌الحسنه برای توسعه کشاورزی از دیگر راهکارها برای بهره وری و استفاده از ظرفیت ها است و بانک های تخصصی به این بخش باید اختصاص یابد؛   علاوه بر این بانک‌ها و سهامداران را نیز باید پاسخگو کنیم و عملیات بانکی را نیز باید تحت نظارت کامل قرار دهیم.  

وی اظهار داشت: بودجه ریزی نیز باید براساس برنامه باشد و نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را باید مستقر کنیم. این ایراد به همه وارد است که وقت تنظیم بودجه همه نهادها می‌خواهند رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند اما در مجلس باز رؤیاهای نمایندگان به آن اضافه می‌شود؛ از اینرو دولت برخی برنامه‌ها را مجبور است نادیده بگیرد؛ باید در دولت چهاردهم بودجه تراز بدون ایجاد تورم تهیه شود.

در کابینه شهید رئیسی از تمام نحله‌های فکری حضور داشتند

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی نخستین مناظره تلویزیون ۶ نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت بزرگ ایران من ابتدا که پا به عرصه انتخابات گذاشتم فکر کردم لازم است به ظلم هایی که به دولت شهید رییسی شده پاسخ دهد، اما اکنون می بینم که ظلم های بزرگتری وجود دارد. ظلم به  دستاوردهای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که در نگاه برخی از نامزدها زیر سوال می‌رود. 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برخی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار هیچ کارشناسی در کشور نداریم و نیاز هست کارشناس هم‌ وارد کنیم. امروز بر اساس تصور و تئوری برخی از عزیزان باید مدیر وارد کنیم و باور دارند ما در داخل نیروی کارآمد و تخصص نداریم؛ در حالی که ما برجسته ترین متخصصان را در کشور داریم.  

وی تصریح کرد: ما از تمام‌ تجارب کشورهای جهان باید استـفاده می‌کنیم ولی برجسته ترین کارشناسان را داریم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: عزیزی می‌گوید باید وارد میدان‌های بزرگ شویم، ملت ما میدان‌دار میدان‌های بزرگ است. این به این دلیل است که شما به مردم پشت کرده‌ایم.علاوه بر این می‌گویند باید وارد میدان جهانی شویم در حالی که ما میدان دار و گرداننده بزرگ صحنه جهانی هستیم. امروز جمهوری اسلامی قدرت بلا منازع است و قدرت های بزرگ به این موضوع اعتراف می کنند. 

قاضی زاده هاشمی افزود: این اقتدار نظام ریشه در اندیشه و زحمات امام راحل (ره) دارد که کارهای بزرگی انجام داد و به مردم باور داشت و در دولت شهید رئیسی نیز این اندیشه به خوبی جلوه کرده است زیرا ایشان به مردم باور داشت و دور میز دولت او جوانان و متخصصین انقلابی و متعهد نشسته اند. 

وی اضافه کرد: در حالی که دوستان آقای پزشکیان ایشان را در مجلس قبول نداشتند و نپذیرفتند؛ مدیران شهید رئیسی به ایشان باور داشتند و این باور باعث اتفاقات فوق العاده شده است. 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مسعود پزشکیان اظهار داشت: آقای پزشکیان گیر یک‌نگاه تنگ سیاسی افتاده است.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در زمان تحویل دولت، روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر به دلیل کرونا کشته می شدند زیرا دولت وقت می گفت که ما تحریم هستیم و نمی توانیم واکسن وارد کنیم؛ آقایان برای آسترازنکا و فایزر منتظر مانده بودند که شاید غربی‌ها دردشان را درمان کنند اما دولت آقای رئیسی به این مسئله باور نداشت و دیدیم در کوتاه ترین مدت مسئله کرونا برچیده شد. 

دولت را با خزانه بدهکار به شهید رئیسی تحویل دادند 

وی تصریح کرد: دولت می‌گفت که خزانه را خالی تحویل گرفتند اما خودشان دولت را بدهکار به آقای رییسی تحویل دادند اما دیدیم که با مدیریت ایشان کشور به خوبی اداره شد و کسری بودجه برطرف شد. 

قاضی زاده هاشمی گفت: یک دهه رشد اقتصادی منفی داشتیم؛ در دولت شهید رئیسی رشد اقتصادی به ۶ درصد رسید که بانک جهانی اعلام کرد به رشد اقتصادی پایدار رسیده‌ایم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در حوزه ارز ترجیحی دولت رئیسی ایستاد و تنش ارزی را کنترل کرد. در حوزه فروش نفت نیز می‌گفتند که نمی‌شود اما در دولت شهید رئیسی دیدم که چگونه نفت را به اندازه نیاز کشور فروختیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: جایگاه ما در سازمان بین المللی نیز به همین طور و امروز در عرصه بین المللی از اقتدار کامل برخوردار هستیم. در حوزه تورم نیز نیز توانستیم از ۴۷ درصد پیش از دولت سیزدهم، امروز به حدود ۳۰ درصد برسانیم. رشد اقتصادی میانگین ۶ درصد در دوره شهید رئیسی تثبیت شد و بانک جهانی رشد اقتصادی ایران را با ثبات اعلام کرد.  

وی ادامه داد: به هر حال دولت ژنرال‌ها را نیز دیدیم و در دولت شهید رئیسی شاهد دولت جوانان انقلابی نیز بودیم که به میدان آمدند و دیدیم که در زمان بحران و عرصه اقتصاد چه تحولی اجرا کردند. رهبری معظم انقلاب به دولت آقای رئیسی احسنت گفتند زیرا به جوانان اعتماد کرد. 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در دولت مردم قول و وعده می‌دهیم که با اتکا به جوانان و پشتیبانی مردم آرزو و آرمان‌های شهید رئیسی را به دست بگیریم و به قله برسانیم.

زاکانی در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت ؟

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سال ۹۲ دولت وقت با ۲۰۵ همت دولت وقت را تحویل داد، خطاب به پزشکیان گفت: دولت روحانی ۱۲۹۹ همت بدهی داشت و مجموعه مخروبه‌ای را تحویل داد.

اقتصاد ایران گرفتار تجویزهای اقتصادی آمریکا است نه تحریم‌های ظالمانه

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره و در چهار دقیقه اول ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان اهل خدمت شهید رئیسی باشیم.

زاکانی با اشاره به اینکه من یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می‌پیچد و تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد، اظهار داشت: واقعا مشکل اقتصادی ایران تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

وی ادامه داد: لذا بنده برای تحول در اقتصاد، ۴ محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولا باید بر استقلال اقتصادی و ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور براساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی تاکید کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نکته سوم این است که حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را باید بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها پیش ببریم افزود: نکته چهارم نیز آن است که خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: مشکل دیگر اقتصاد ایران این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تنظیم کرده‌ایم دلاری خرج می‌کنند.

وی یادآورشد: بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است که همانطور که گفتم با ریال درآمد کسب می‌کنیم و با دلار خرج می کنیم و تا وقتی که این حل نشود، امکان حل موضوع وجود ندارد.

نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم، افزود: از سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند دنبال جهانی‌سازی قیمت‌ها، رهاسازی نرخ ارز، سرکوب دستمزها و تضعیف دولت بودند لذا باید به قدرت پول ملی برگشت و استقلال کشور را حفظ کرد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه تولید هم توجه به عدم خام‌فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مدنظر است و درخصوص مشارکت مردم مبتنی بر قانون، باید امکانی ارائه شود زیرا با تکیه بر فناوری می‌توان فرآیندها را کوتاه و ابزارآلات را کوچک کرد و مردم را در اقتصاد وارد کرد و نهایتا خلق ثروتی که انجام شود، توزیع عادلانه صورت بگیرد.

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه دوم که در اختیار او قرار گرفت، خطاب به مردم بیان داشت: این صحبت‌های ناامیدکننده شما را ناامید نکند، من چهار نکته گفتم کلی گویی هم نکردم، گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد مدنظر است، ما قانون اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم، خصوصی‌سازی نکردیم.

مردم نباید اعانه بگیر باشند

وی اضافه کرد: نکته بعدی خلق ثروت و توضیح عادلانه آن بود که این هم در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه‌بگیر باشند ما در گذشته مسیر غلطی را طی کردیم. این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چقدر زیبا می‌توان مملکت را اداره کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت‌های آقای قالیباف درباره نقدینگی که گفته بود نقدینگی ۲۶ برابر شده است، گفت: بیان من این نقدینگی مفید است اما مهم این است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای او تنظیم شود و در آنجا سرمایه‌گذاری شود.

زاکانی در پاسخ به صحبت‌های آقای قالیباف درباره نقدینگی که گفته بود نقدینگی ۲۶ برابر شده است، گفت: بیان من این نقدینگی مفید است اما مهم این است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای او تنظیم شود و در آنجا سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به اینکه در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ برابر است، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بد نیست، بیان کرد: آقای پزشکیان نکته کلی را بیان کردند و در واقع همه چیز را به همه چیز گره زدند نتیجه آنها هم مشخص نشد و ته آن هم درآمد که «نمی‌توانیم». من تعجب کردم که چگونه ایشان نامزد ریاست جمهوری شده است و اسباب تعجب ما است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان با اشاره به موضوع ذکر شده، گفت: مردم الان دیگر اطلاعات و آمار در دستشان است ترکیه هم جزو ناتو و عضو WTO است و هم در مرکزیت قرار دارد و طی ۲۰ سال گذشته تا امروز یعنی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری شده و همچنین هدف اول سرمایه‌گذاری اروپا است.

زاکانی اضافه کرد: همین ترکیه در سال ۲۰۲۳ ، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته اما ۷۰ درصد تورم دارد، ارزش لیر این کشور هم از ۵ سال پیش از ۵ لیر یک دلار، به ۳۲ لیر یک دلار رسیده است و همه این‌ها را می‌توان تحلیل اقتصادی کرد.

وی با اشاره به اینکه شما که موضوع دانش و علم را مبنا قرار می‌دهید اینجا هم باید تاکید و توجه داشته باشید، ادامه داد: ما در شهرداری تهران بودیم به چین رفتیم ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم نزدیک دو میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. من بیش از ۳۴۰ میلیون یورو ضمانتنامه گرفتم پس می‌توان این کار را انجام داد فقط باید از مسیر درست آن رفت و دنبال کرد. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در موضوع رشد ۸ درصد اقتصاد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه و در کنار آن آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

زاکانی بیان داشت: آقای پورمحمدی هم نکاتی را بیان کردند که ان شاالله در مورد بعد نکاتی را به ایشان خواهم گفت که راه را اشتباهی رفته‌اند و مسیر دیگری را رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌شود دولت‌داری و حکومت‌داری کرد البته می‌توان شعار داد و حرف کلی زیبایی گفت اما نمی‌توان مشکل مردم را حل کرد.

 

نقدینگی دستوری نیست/موتور محرکه اقتصاد بخش خصوصی است

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه سوم درباره صحبت‌های قالیباف درخصوص نقدینگی گفت: نقدینگی دستوری نیست که با قانون در زیرمجموعه‌ها و بنیان‌های کشور سرمایه‌گذاری شود مگر نقدینگی دست ما است.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی دست کسانی است که هرکجا که سود باشد به آنجا می‌برند، اظهار داشت: ما برای انتقال این نقدینگی اقدامات لازم را انجام نمی دهیم از این رو به سمت طلا ، دلار و ارز می‌رود، لذا در اینجا قانونگذاری درست نیست و فراتر از قانونگذاری بسترسازی درست است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: شما موضوع ترکیه مرا یکبار دیگر مرور کنید در واقع یک الگو جلوی چشم ما است که صددرصد خلاف نظرات این آقایان عمل می‌شود و مردم بیچاره می‌شوند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در خصوص مردمی کردن اقتصاد باید بخش خصوصی را باور کرد، افزود: کسی که کارآفرین است و کسی که کار می‌کند هر دو عبادت می‌کنند. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم به‌ویژه طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند و تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: باید اشراف کامل در جریان پول و کالا داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی  را دنبال کرد. اصل ۴۳ با ما می‌گوید باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم و فناوری‌ها برای ما می‌توانند کارکرد بسیار جدی داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع نقدینگی گفت: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی اتفاق افتاد شرایط را به سمتی برد که در ابتدای سال ۱۴۰۰، ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشتیم.

زاکانی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد نقدینگی داشته باشیم، گفت: در دولت آقای رئیسی این به ۲۳ درصد رسید یعنی یک افتخار برای دولت آقای رئیسی شد. 

وی ادامه داد: دوستان عزیز به اعداد و ارقام‌هایی که بوده توجه کنند. ما روی هوا حرف می‌زنیم که این بی‌توجهی و بی‌دقتی است. چرا ما عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم؟ یک عده دارند با مردم می جنگند. دولت اکنون در موضع مقابل مردم است.

تحریم را باید در داخل خنثی کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: از طرف دیگر عده‌ای با فساد اقتصادی دارند سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می کنند. ما در دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خود را در شهرداری تهران برگرداندیم. تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد دیپلماسی بنیان آن را تغییر دهد.

زاکانی با اشاره به اینکه ما تا وقتی که در داخل در دوران کرونا تحریم را خنثی نکرده بودیم به ما واکسن ندادند. واکسن را که ساختیم فهمیدند تحریم بی اثر است، اظهار کرد: اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی تکیه کرده و از همه فرصت ها استفاده کنیم.

وی یادآورشد: علم اقتصاد در خصوص درست و یا غلط بودن سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این امر با سیاستمدار است نه کارشناس. من تعجب می کنم چرا دوستان اینگونه می گویند. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید گام بر دارد.

ما باید شفافیت و نظارت مردم بر خودمان را بپذیریم

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه چهارم ادامه داد: ما می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم اگر اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارم که مجلس ششم آن را تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ ، آزادسازی یک باره قیمت‌ها را در حوزه انرژی که مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. را اصلاح کردیم و مانع شدیم که کشور به انفجار بکشند.

وی با بیان اینکه ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم و کارشناس هستیم و کارشناسان ما را حمایت می‌کنند، اما علاوه بر کارشناسی خودمان سیاستمدار هم هستیم، اضافه کرد: فرمایشاتی که پزشکیان بیان می‌کنند به این می‌ماند که ما فقط بگوییم سلامت چیز خوبی است فقط در همین حد که ببینید سلامت چیز خوبی است در صورتی که پیشگیری از بیماری، مواجهه درست با بیماری همه چیزهایی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و قالیباف گفت: ما ۳۳ ماه در شهرداری تهران همان هفته اول ۱۲۰۰ حساب داشتیم انضباط مالی ایجاد کردیم و همان هفته اول بعد از دو سال و نیم شهرداری را از تنش مالی درآوردیم.

زاکانی بیان داشت: ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهایمان را طوری بالا ببریم که غیرقابل تصور است البته از طریق درست آن با فساد برخورد کردیم، ناکارآمدی را از بین بردیم، به مشارکت توجه کردیم و طرف مردم ایستادیم. واقعیت امر این است که ما باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت و نظارت مردم را بر خودمان بپذیریم.

وی افزود: ما در طرح «من شهردارم» پذیرفتیم که مردم نظارت کنند. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند و سال دوم یعنی سال قبل یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: مردم ما مردم خوبی هستند و اگر به ما اعتماد کنند به ما کمک خواهند کرد مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم اما رفتارهایمان با عمل‌مان دو تا باشد.

زاکانی با بیان اینکه این خیلی بد است مردم نگاه می‌کنند که ما چگونه رفتار می‌کنیم، گفت: کاری که در دولت آقای رئیسی انجام شد، درخصوص صدور آسان مجوزها، حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های تعطیل و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع‌سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود.

وی ادامه داد: در جمع‌سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم و می‌توانیم مردم را مشارکت بدهیم و تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق در حوزه ارز و ارززدایی کردن و در بلند مدت هم جذب نقدینگی و در مسیر درست هزینه کردن را می توانیم دنبال کنیم.

زاکانی خطاب به پورمحمدی: شما دیپلماسی التماسی را تجربه کردید

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پورمحمدی درباره گره‌زدن سیاست خارجی گفت: اگر ما دست و پای خودمان را نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند دیپلماسی منزلت‌طلب موقعی موفق است که ما داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و مردم پشت سر ما بایستند، وقتی میدان موفق بود دیپلماسی می‌تواند آن روی سکه دیگر باشد شما در دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی را تجربه کردید این راه حل نیست.

طی ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول کشور افت کرد

زاکانی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: ناظر به ترکیه که من صحبت کردم ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول این کشور افت کرده و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند. تورم هم در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تومی و در بلندمدت هم رشد نقدینگی کنترل نشده است. البته بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت است.

وی یادآورشد: در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ها و بانک مرکزی و صندوق‌های بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که آقای روحانی دولت را تحویل داد هزار و ۲۹۹ همت بدهی داشت یعنی مجموعه مخروبه‌ای را تحویل دادند و این از هنرهای شهید رئیسی بزرگوار بود که بتواند این وضعیت را سامان بدهد.

وی  افزود: اگر ما می‌خواهیم مشارکت سیاسی داشته باشند که همه دوستان اصرار دارند اما اصرار ما اصرار واقعی است این است که اگر می‌خواهیم مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شرکت کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما معتقدیم که اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم زیرا انرژی مانند طلا با ارزش است و ما آن را بد مصرف می‌کنیم علاوه بر اینکه افزایش تولید باید صورت بگیرد و ما باید به سمت بستن درها به سمت خام فروشی برویم اما مصرف را هم باید بهینه استفاده کنیم.

زاکانی افزود: یارانه مردم در حوزه‌ انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی ماهانه شارژ می‌شود و این اعتبار دور از تلاطم تورم است.

وی بیان کرد: در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه می‌شود و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ به حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود قابلیت خرید اعتباری دارد که هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت و هم حفظ ارزش آن با طلا و دور از تورم است و امکان فروش اعتباری آن در بازار وجود دارد. امکان پشتوانه شدن طلا برای وام و وثیقه وجود دارد، به قیمت دلار گره نمی‌خورد و تحول اول اقتصادی که ما استقلال استقلالی ما با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جامعیت است و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد کشور شریک کرد.

زاکانی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: درباره ارز معتقدم اساسا باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت اموراتی که است التیام‌بخشی و تسکین دارد و درمان آن جای دیگر است که به موقع در مورد آن بحث می‌کنیم. 

وی ادامه داد: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، ۲ هزار همت قیمت ارزش‌گذاری کل بورس بود، ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد و با دقتی دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و نهایتاً مردم را به خاک سیاه نشاند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای پزشکیان می‌گویند باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم ما هم به این معتقدیم . مشخص است چه کسانی ناکارآمد بودند از خارج هم نیامده بودند در ایران بودند و دولتمرد هم بودند و البته در ستاد ایشان هم هستند.

زاکانی با بیان اینکه البته ایشان باید مجوزها را هم بدهند که به سراغ این آقایان بروند. واقعیت امر این است که کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است، افزود: اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می‌شویم . کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رئیس جمهور به یک کارشناس و بی‌دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. همان بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است. 

وی یادآورشد: زمانی که دولت آقای رئیسی روی کار آمد در کرونا روزی ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند  اگر می‌خواست یکسال ادامه پیدا کند تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کار را به کارشناس واگذار کردن به این معنی که خود انسان اشراف نداشته باشد - آقای پزشکیان در جریان هستند - می‌شود همان تقلب کنکور سال ۸۲، که یک عده‌ای آمدند ۳۰ میلیون سوالات را خریدند و حق همه پزشکان را تضییع کردند و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که بحمدالله مجلس جلوی آنها را گرفت.

زاکانی ادامه داد: به اعتقاد بنده اگر در کشور تدبیر و تصمیم درست وجود داشته باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

۳۳ همت بدهی دولت به بانک‌ها سال گذشته تسویه شد

وی با اشاره به اینکه قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما با بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته بود، گفت: ما سال گذشته ۳۳ همت آن را تسویه کردیم الباقی را هم در شهرداری تهران امسال تصفیه می‌کنیم و آن را به حمل و نقل عمومی تسهیلات می‌دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در موضوع درآمد ما سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم که ۵۰.۳ شد و تحقق آن ۱۳۷ درصد شد و غیرقابل باور بود . 

در سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد اضافه کردیم که ۷۵.۹ شد و ثبت شده آن ۱۵۰ درصد شد و امسال هم بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش دادیم که ۱۶۹ همت شد که قابل مقایسه با قبل نیست.

اقتصاد را باید مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم

زاکانی در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: به اعتقاد من برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش برود حتماً نیاز به کار کارشناسی دقیق است و مدیری را می‌خواهد که دانش و تجربه و سلامت داشته باشد و بگوید که می‌خواهد با نقدینگی سرگردان و تورم چه بکند، با قاچاق و فساد اقتصادی و عدم توزیع عادلانه یارانه‌ها و نوسان نرخ ارز چه می‌خواهد بکند، فقر و فساد و تبعیض را چگونه می‌خواهد کم کند.

وی یادآورشد: یک مدیر باید برنامه ارائه دهد و نمی‌توان فقط شعار داد، سفره مردم تنگ و کوچک شده است در حوزه معیشت، سلامت باید سبد ارائه دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مدیر باید بگوید درخصوص زیرساخت‌های کشور چه می‌خواهد بکند زیرساخت‌های کشور نیاز به یک تحول دارد. درست است که تحریم ظالمانه است اما ما تا خودمان تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند من تعجب می‌کنم از دوستان عزیزمان.

زاکانی خطاب به پزشکیان و دیگران نامزدها گفت: مگر سال ۸۷ مریض‌های سرطانی ما را سرگردان نکردند در عرض دو سه ماه دانشمندان ایران ژنراتور درست کردند و آنها به ما دادند. می‌خواستند بنزین را تحریم کند ستادهای خلیج فارس مانع شدند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم ، در عدالت و پیشرفت چهار سرفصل تحولی عرض کردم یکی اینکه اقتصاد خودمان را مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته دوم اینکه خام فروشی نکنیم مبتنی بر دانش و پایگی محصول نهایی را با یک ارزش فوق العاده بفروشیم زیرا تحریم‌پذیر نیست. البته نفت خام را تحریم می‌کنند اما آن را نمی‌توانند تحریم کنند.

زاکانی بیان داشت: حاکمیت مردم در اقتصاد است اینکه بپذیریم که مردم در اقتصاد حاکم شوند و نکته چهارم هم توزیع ثروتی است که خلق می‌شود . برای مردم خساست نکنیم و اجازه بدهیم مردم ثروتمند شوند.

وی عنوان کرد: ما در تهران وقتی شروع کردیم مشکلات متعددی داشتیم توسط یکی از عزیزان یک پیغام برای من آمد و یکی از آقایان گفت شما تا سر ماه شما دوام نمی‌آورید اما تخلف هم نکردیم مسیر درست را هم رفتیم من خیلی خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان از من درباره فساد سوال کند.  

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما در شهرداری در دو سال اخیر ۱۳۰ هزار میلیارد امکاناتمان را برگرداندیم.  درباره چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهمنامه نوشتیم، نزدیک ۲ میلیارد یورو قرار داد نوشیتم و ۲۰ درصد آن را از پول بلوکه شده خودمان در چین پرداخت کردیم الباقی را با نرخ  ۴.۷  و ۴.۹ گرفتیم سه ساله گرفتیم.

زاکانی اضافه کرد: آقای فرزین می‌گفت در تاریخ جمهوری اسلامی چنین چیزی سراغ ندارم اینکه شفاف شفاف است و همه آن مایه افتخار است.

وی یادآورشد: ما یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود موارد آن را هم ذکر کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان این مناظره با اشاره به اینکه این مناظره یادآور روزهایی است که در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رئیسی می‌شد.  این صحنه‌ها جلوی چشم ما است برخی از دوستان در آن ایام بودند، گفت: می‌توان اتهام زد می‌توان دنبال کرد می‌توان کشور را ناکارآمد معرفی کرد می‌توان مسیری را رفت که در آن مردم ناامید شوند اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد، چک برجام را هم نقد کرد . سفره مردم که دنبال می‌کردند در دهه ۹۰ کوچک و کوچکتر شود . مردم ما الان اگر بخواهند یاد این بیفتند که به دهه ۹۰ برگردند سکته می‌کنند و به لطف خدا به آن شرایط برنمی‌گردیم.

 

  • پزشکیان: من هیچ‌وقت نگفتم مدیر از خارج بیاوریم گفتم مشاور بیاوریم

    پزشکیان در نخستین مناظره انتخاباتی: آقای زاکانی لطف کنند قرارداد با چین را شفاف کنند و منابع آن را بگویند، من نمی‌گویم مشکل شهرداری از شماست اما تخلفات شکل می‌گیرد.

    مردم عزیز زندگی من مبتنی بر صداقت است و آن را تغییر نخواهم داد. قرار نیست کشور را با دعوا و درگیری اداره کنم. 

    من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعارهای پوپولیستی. من خزانه دولت را اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم.

     

  • حملات زاکانی به پزشکیان ادامه دارد، البته از دوران روحانی مثال می آورد

    علیرضا زاکانی خطاب به پزشکیان گفت: مقصران بورس دولتمردان قبلی بودند که باید محاکمه شوند اما الان در ستاد شما هستند

    سال ۹۹، دولت روحانی حباب شصت برابری در بورس ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه کشاند

    بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است

  • پزشکیان: مدیران با تجربه نداریم/ مشورت گرفتن از کشورهای مذهبی که موفق شدند راه دوری نمی‌رود

    افراد با تجربه را کنار گذاشتیم و افراد بی تجربه که کارشناسی نکردند، مدیر کل می‌کنیم.

    عامل اصلی تورم چاپ پول است. بانک‌ها تورم را تشدید می‌کنند، باید بانک‌ها از بنگاه داری خارج شوند.

    ما گردن کلفت‌ها را گردن کلفت‌تر می‌کنیم و فقرا را بیچاره‌تر.

     

  • زاکانی: به‌جای یارانه باید اعتبار طلا به مردم بدهیم

    دولت آقای روحانی یک مجموعۀ مخروبه را تحویل داد و هنر شهید رئیسی این بود که این قضیه را سامان دهد

     

  • جلیلی: دولت باید بتواند ناترازی بانک و بودجه را رفع کند

    تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد. هم مساله روشن است و هم راه حل‌ها.

    در بحث تورم، اولین نکته حاکمیت ریال است یعنی دولت بداند گردش پول و حرکت آن در مسیر اقتصاد چگونه است تا آنرا مدیریت و حکمرانی کند.

    برای حاکمیت ریال باید بتوانید سامانه‌های لازم که زیرساخت‌های آن نیز موجود است، ارتباط پیدا کنند.

    دولت باید دو ناترازی را حل کند؛ یکی ناترازی بانک‌ها و دیگری ناترازی بودجه.

    باید مشخص شود بانک‌هایی که از جیب مردم خلق پول می‌کنند، این خلق پول در چه جهتی است. 

    نمی‌شود از جیب مردم خلق پول شود و در جهت منافع عده‌ای خاص صرف شود.

  • زاکانی اشتباهش را اصلاح کرد

    زاکانی نامزد ریاست جمهوری که در بخش اول مناظره بجای WTO که مخفف نام سازمان تجارت جهانی است گفته بود WHO (سازمان جهانی بهداشت)، این اشتباه را جبران کرد. وی  گفته بود با وجود عضویت ترکیه در WHO همچنان تورمش بالا است!

     

  • پزشکیان: مشکل بورس حتی یک ساله هم معلوم نیست حل شود

    تورم یعنی خالی‌کردنِ جیب مردم. اکثر نگرانی‌های که مردم دارن به این دلیل است که نمی‌توانند زندگی‌شان را با این روند تورم بگذرانند.

    کنترل هزینه زمانی صورت می‌گیرد که شفافیت در هزینه‌ها اعمال شود.

     

  • جلیلی: تورم مثل کرونا نیست

    تورم برای مردم آزاردهنده است؛ تورم مسئله ای که راه حلش مشخص است/ جماران

     

  • پزشکیان: تصور اینکه یک عده عقل کل هستند و بقیه خارجی و اجنبی، این تفکر را باید درست کرد

     پزشکیان: اگر در داخل اختلاف داشته باشیم مرزها را هم باز کنیم و پول هم بیاوریم فایده ندارد

     تصور اینکه یک عده عقل کل هستند و بقیه خارجی و اجنبی، این تفکر را باید درست کرد/ جماران

     

  • وعده جدید قاضی زاده هاشمی: حل مشکل بورس، حتی سریع تر از سه روز!

    قاضی زاده هاشمی که در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری گفته بود «مشکل بورس را سه روزه حل می کند» امشب در پاسخ به انتقادات پزشکیان گفت: اگر کار دست ما باشد خیلی سریع تر از این هم قضیه بورس را حل می کنیم./ جماران

     

  • پورمحمدی: کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری: نمی گویم ناتوانیم، ولی سخت است

    با نگاه غیرکارشناسی و اختلاف نمی شود مشکلات را حل کرد

    حداقل ها را قبول کنیم، به هم احترام بگذاریم./ جماران

     

  • پور محمدی: حکم شهرداری آقای قالیباف را من صادر کردم مخالفت شد اما به عنوان وزیر کشور صادر کردم

    کل فضای سیاسی و تبلیغاتی روی تصمیمات ما تاثیر می گذارد این گونه نمی‌توان تدبیر کرد.

    نمی‌گویم ما ناتوانیم ولی سخت است، ما داعیه تمدنی داریم، به یکدیگر به کارشناسان و مدیران مجرب‌مان.

     

  • پورمحمدی: کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری: نمی گویم ناتوانیم، ولی سخت است

    با نگاه غیرکارشناسی و اختلاف نمی شود مشکلات را حل کرد

    حداقل ها را قبول کنیم، به هم احترام بگذاریم./ جماران

     

     

  • زاكانى: دیپلماسی التماسی راه حل نیست

    نامزد انتخابات رياست جمهورى در نخستین مناظره انتخاباتی: در شهرداری همان هفته اول انضباط مالی ایجاد کردیم.

    در شهرداری با فساد برخورد کردیم و ناکارامدی را ازبین بردیم.

    باید راه را باید برای مردم باز کنیم و شفافیت نظارت مردم را بپذیریم، اگر مردم اعتماد کنند، حتما کمک می‌کنند.

    مشکل ما مسئولان هستیم که دم از مردم می‌زنیم، اما رفتار و عمل ما دوگانه است. 

    دیپلماسی منزلت‌طلب زمانی موفق است که مردم پشت ما باشند، مشکل داخل را حل کنیم؛ ما دیپلماسی التماسی را تجربه کرده‌ایم و این نوع دبپلماسی راه‌حل نیست.

     

  • سعید جلیلی: دولت نباید به مردم به عنوان قلک کند

    در قضایای سال ٩٩ بورس برای رئیس‌جمهور وقت نامه نوشتم

    وقتی تصمیم خلق الساعه بگیرید چنین مشکلاتی ایجاد می‌شود. وقتی انضباط مالی نداشته باشید، طبیعی است نتیجه نمی‌گیریم

     

  • پزشکیان پاسخ زاکانی را داد: ترکیه حسرت جاده های ایران را می خورد، الان بروید ببینید!

    مسعود پزشکیان: می گویند ترکیه شکست خورده؛ قبل از انقلاب، اینها حسرت جاده های ما را می خوردند، اما ببینید الان کجا هستیم! در یک جاده ۱۲۰ کیلومتری ۷۰ تونل زدند ما ۴ تونل می‌زنیم افتخار می‌کنیم.

     

  • قاضی زاده هاشمی حرف زاکانی را تکرار کرد: چرا کاندیدا شده اید؟

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستان می گویند نمی توانیم اهداف برنامه هفتم توسعه را اجرا کنیم؛  من سوال برادرمان زاکانی را تکرار می کنم، پس چرا کاندیدا شده اید؟ رئیس جمهور باید قانون را اجرا کند/ جماران

     

     

  • پورمحمدی: اعداد فریاد می زنند، خودشان را نشان می دهند پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: با جهان خارج شوخی نکنیم

    از قدرت دیپلماسی مان بهره بگیریم

    هر روز داریم خود تحریمی را افزایش می دهیم!

    باید رویکردهایمان را عوض کنیم/ جماران

     

  • پورمحمدی: اعداد فریاد می زنند، خودشان را نشان می دهند

    بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی دهد

     مگر می شود با این تورم شما ثبات اقتصادی ایجاد کنید؟ کسری بودجه 600 700 هزار میلیارد است

     تورم 50 ساله ما 20 درصد است، ولی تورم 6-7 سال اخیر بالای 40 درصد بوده است

     

  • زاکانی: دوستان روی هوا حرف نزنند

    چرا یک عده ای هستند که دقت نمی کنند، یک عده دارند با مردم می جنگند

    عده ای دارند روز به روز سفره مردم را تنگ تر می کنند

    می شود کار کرد، کشور امکانات دارد

    صحبت از تحریم می کنند، تحریم را باید در داخل خنثی کرد./ جماران

     

  • زاکانی هم مثل جلیلی به دنبال «دولت مقتدر»

    علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مثل سعید جلیلی از عبارت «دولت مقتدر» استفاده کرد.

  • سعید جلیلی: "دولت مقتدر"، دولت مشرف به مسائل باید بداند آنچه که دارد می گذرد چیست

  • سعید جلیلی: نیاز به یک دولت فهیم و کارآمد است که به کار مسلط باشد

    مردم عزیز اگر این طور نباشد، چه بخش دولتی باشد، چه خصوصی باشد، چه خصولتی باشد سوءاستفاده می کنند.

     

  • پزشکیان: چرا کسی که دارد کار را بدتر می کند باید فوق العاده مدیریت بدهیم؟

    جاهایی که باید به بخش خصوصی بدهیم باید واگذار کنیم.

    عزیزان بگویند که این حرف هایی که می زنند کجای جهان انجام شده، چند درصد کارشناسان کشور این حرف ها را قبول دارند؟

     کدام یک از ما وقتی مریض می شویم می رویم پیش پزشکی که هم حزبی و هم جناحی ماست؟ دنبال پزشک کارشناس می گردیم/ جماران

     

  • پورمحمدی: مردم به ما اعتماد ندارند، پولشان در بورس از بین رفت

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری: تا اعتماد نسازیم و مردم ما را باور نکنند رشد اقتصادی ممکن نیست

     نمی شود خودفریبی کنیم و خوش بینانه با مسائل برخورد کنیم

     در مقابل تحریم سخت ایستادیم، تحریم مهم است، ما قدرتمندتریم. اشتباهات خودمان را بپذیریم، برنامه هایی که نمی توانیم اجرا کنیم مطرح نکنیم

  • سخنان تند زاکانی خطاب به پورمحمدی

    سخنان تند زاکانی خطاب به پورمحمدی: مسیر را اشتباه رفتید. با این مسائل نمی شود حکومتداری کرد. می شود حرف قشنگ زد ولی مشکل مردم حل نمی شود/ جماران

     

  • توهین زاکانی به پزشکیان: ایشان چطور نامزد ریاست جمهوری شده؟

    زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: آقای پزشکیان همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش هم شد که نمی توانیم. من تعجب کردم که ایشان چطور نامزد ریاست جمهوری شده است/ جماران

     

  • زاکانی: مردم نباید اعانه بگیر باشند

    زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: جناب قالیباف در مورد نقدینگی صحبت کردند که 26 برابر شده؛ نقدینگی مفید است./ جماران

     

  • پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: بجای 40 درصد بهره وری در نفت، 12، 13 درصد درصد بهره وری داریم!

    تورم 40 درصد است، افزایش حقوق 20 درصد

    با این روند امکان پذیر نیست، باید نگاهمان را عوض کنیم، نخبه های ما و سرمایه ها دارند می روند

     کجا را با این تئوری ها در دنیا درست کرده اند، به ما هم بگویید!/ جماران

     

  • پزشکیان: تحریم فاجعه است

    تحریم را دور می زنید؟ در این مسیر کلی بخور بخور وجود دارد!

     در رتبه بندی فساد از آخر پانزدهم هستیم در جهان!

     چین گفت تا FATF را حل نکنید نمی آییم سرمایه گذاری کنیم

    مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی رشد اقتصادی نداشته است

    رشد اقتصادی بدون اینها امکان پذیر نیست

    الان گران می خریم و ارزان می فروشیم. نفت را نگاه کنید، الان داریم کلی ضرر می کنیم، کی جواب می دهد که داریم دارایی هایمان را مفت می فروشیم؟

    خرید ماشین دست دوم برای ما افتخار شده است! تازه دولت دلار هم ندارد بدهد/ جماران

     

  • قالیباف: آقای پورمحمدی اشاره کردند که فقط اقتصاد نیست، فرهنگ هم هست، حتما همین طور است

    اگر به فرهنگ تولید و مصرف توجه نکنیم نمی شود

    قالیباف خطاب به پزشکیان در تایید وی در مورد اجرای برنامه هفتم گفت: کاملا معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی شود/ جماران

     

  • قاضی زاده هاشمی: ۱۱ میلیون مجرد داریم

     

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری: مردم نمی توانند فرزندان خود را عروس و داماد کنند.

  • پورمحمدی پاسخ زاکانی را داد: دو دهه است می گویند تحریم مهم نیست! روابط تجاری ما قفل شده است!

    در داخل کشور به سفارتخانه ها حمله می کنند و به تحریم ها اضافه می شود

     در اوکراین ما هزینه دادیم، ولی بقیه بهره برداری کردند!

     مردم آزرده خاطر شده اند

     مردم روزانه درگیر مشکلات اقتصادی هستند

    مصطفی پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: وقتی با کارشناسان زیادی مباحثه داشتم و در محیط های عمومی صحبت می کنیم، دغدغه دارند و می گویند مشکلات اقتصادی تنها راه حل اقتصادی ندارد، به مسائل بین المللی، اجتماعی و سیاسی گره خورده است.

    مگر می شود ما یک مشکل مهم مثل مسائل اقتصادی را از یک منظر حل بکنیم. نزدیک به دو دهه است که می گویند تحریم مهم نیست! الان هم می گویند مهم نیست!/ جماران

  • زاکانی: مردم ریالی درآمد دارند، دلاری خرج می کنند!

    زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: حقیقت این است که مردم ریالی درآمد دارند، اما با مسیری که ما درست کردیم دلاری خرج می کنند!

    این اشکال اساسی اقتصاد ماست؛ بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ماست. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل مشکلات نیست. دائما داریم نسخه غلط برای اقتصاد می پیچیم./ جماران

     

  • زاکانی: تحریم مشکل اقتصاد ایران نیست!

    زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: اگر پزشک تشخیص اشتباه دهد به کارنامه سیاه منجر می شود

    مشکلات اقتصادی ایران به خاطر تحریم ظالمانه آمریکا نیست؛ به خاطر تجویزهای اقتصادی آمریکاست/ جماران

     

  • سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: اینکه رشد را فقط منوط کنیم به سرمایه این غلط است

    نیروی انسانی یکی از فرصت های ماست؛ همین طور فناوری های مهم

    رشد 8 درصدی اقتصاد انجام می شود، به شرطی که شما از فردای انتخابات کارتان را شروع کنیم

    اگر چیزی قانون می‌شود نباید در انجام آن تردید ایجاد شود/ جماران

  • قالیباف، نامزد ریاست جمهوری: در شرایط سختی که امروز داریم یکی از وظایف مهم رئیس جمهور توجه به اقتصاد است

    رئیس جمهور مسئولیت سنگینی دارد که باید بار آن را با کمک دیگران به دوش بکشد

     رئیس جمهور باید به گونه ای انتخاب شود که ضامن حل مشکلات باشد، البته بدون شک با کمک مردم این کار انجام می شود

     این روزها همه با مشکلات روبه رو هستند. ما در دهه نود شرایط سختی را گذراندیم.

    در دولت «خدمت و پیشرفت» حقوق کارگران و کارمندان متناسب با تورم افزایش خواهد یافت و قدرت خرید مردم حفظ خواهد شد./ جماران

     

  • قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سخنانش را انتقادی شروع کرد: جوری حرف نزنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است!

    به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس جمهور وظیفه خودم دانستم پرچمی که شهید رئیسی عزیز به دست گرفته بود را به نوبه خودم با قوت به دست بگیرم و جلو ببرم

     مردم از وعده خسته شده اند؛ بگوییم چگونه می خواهیم کارها را انجام دهیم.

     وعده دادن ها وقتی در عمل به تحقق نمی رسد عده زیادی از مردم ناامید می شوند و از صندوق رای ناامید می شوند/ جماران

     

  • پخش کلیپی از شهید رئیسی پیش از مناظره

     پیش از شروع سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره، کلیپی از شهید رئیسی رئیس جمهور فقید کشورمان پخش شد

     

    سرود برنامه مناظره

     

  • فرصت پاسخگویی داده خواهد شد

    کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی اعلام کرد که اگر در مناظره مطالب توهین آمیزی مطرح شود فرصت پاسخگویی به اشخاص یا نامزدها داده خواهد شد که به صورت ضبط شده پخش خواهد شد/

     

    کمیسیون

     

  • تاخیر در آغاز مناظره انتخاباتی

    قرار بود مناظره انتخاباتی ساعت 20:00 آغاز شود، اما فعلا سرودی در حال پخش است

     

    سرود برنامه مناظره

  • اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری در ساختمان صداوسیما

     

  • قرعه کشی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری

    صندلی شماره ۵ برای زاکانی

    صندلی شماره ۳ برای پزشکیان

    صندلی شماره ۱ برای قاضی‌زاده هاشمی

    صندلی شماره ۲ برای قالیباف

    صندلی شماره ۴ برای جلیلی

    صندلی شماره ۶ برای پورمحمدی

     

     

     

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.