گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

لاسجردی: معامله قرن به نتیجه نمی رسد

یک تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: از سال 1975 طرح های صلح و روند سازش توسط اشخاص، گروه ها و سازمان های بین المللی شروع شد، اما هر کدام از آنها به نوعی حقوق اساسی مردم فلسطین را در نظر نگرفته بود. تا زمانی که اصطلاحا حقوق طرف ذی حق به درستی شناخته نشود، این مساله حل نخواهد شد.

پایگاه خبری جماران: حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در ارتباط با طرح معامله قرن به خبرنگار جماران گفت: آمریکایی ها در دوران ترامپ به دنبال این بودند که راه حلی برای مساله فلسطین و اسرائیل پیدا کنند. کوشنر مشاور ترامپ نیز از روز اول در تلاش بود که حتما راه حلی پیدا شود. دولت ترامپ با تلاش مضاعف، چندساله و در عین حال با تبلیغات فراوان تلاش کرد بگوید که ما راه حلی پیدا کرده ایم که می تواند موضوع فلسطین به عنوان طولانی ترین پروژه تاریخ سیاسی قرن بیستم را حل کند. شاید از این جهت بود که طرح موسوم به معامله قرن مورد توجه قرار گرفت و همه جهان به گوش بودند که ببینند آمریکایی ها چه طرحی پیشنهاد می کنند.

این کارشناس مسائل خاور میانه با بیان اینکه آمریکایی ها در ماه های اخیر با تبلیغات بسیار زیاد برای طرح معامله قرن توجهات را به خود جلب کردند گفت: وقتی طرح معامله قرن در هفته گذشته مطرح شد به نظر می رسید که دو نکته اساسی دارد که باعث واکنش ها چه در بعد منفی و چه در بعد مثبت شد.

 

آمریکایی ها دنبال جا انداختن پایتختی قدس برای اسرائیل هستند

وی ادامه داد: نکته اول بحث پایتخت قرار گرفتن قدس است که برای فلسطینی ها به عنوان طرف اصلی مساله و همچنین برای کشورهای عربی نسبت به سرزمین های عربی حس ناسیونالیستی داشته اند مهم بوده است. نکته دوم نیز حق بازگشت به سرزمین و موطن اصلی که یکی از نکات مهم در مبارزات و درگیری ها – چه از نوع ناسیونالیستی، عربی یا نژادی و چه بحث های عقیدتی که بعد از انقلاب اسلامی در فلسطین به وجود آمده - است.

لاسجردی گفت: به نظر می رسد دو نکته ای که آمریکایی ها به عنوان نکات اساسی به آن تاکید کرده اند حساسیت بسیار بالایی دارد که می تواند مورد توجه و مخالفت کشورهای زیادی قرار بگیرد. در این فضا به نظر می رسد که آمریکایی ها به دنبال این هستند که اولا موضوع پایتختی قدس را برای اسرائیلی ها جا بیندازند که بحث انتقال سفارتخانه ها که سال گذشته مطرح شده بود مقدمه سازی برای این کار بود.

 

معامله ای به سود ترامپ و نتانیاهو

تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند معامله قرن بیش از آنکه به نفع اسرائیلی ها باشد به نفع آمریکایی هاست. آمریکایی ها در نوسانات استیضاح، فشار علیه دولت و مبارزه داخلی قدرت بین دموکرات و جمهوری خواهان هستند و طرح معامله قرن با توجه به دو نکته بالا می تواند بیشتر از آنکه به بحث اسرائیل و فلسطین بپردازد، اقدام پیشدستانه ای برای دولت آمریکا برای فرار از افکار عمومی داخلی باشد. 

این تحلیلگر خاور میانه گفت: بسیاری افراد نیز معتقدند که درست است که آمریکایی ها از این فضا برای فرار از استیضاح ترامپ سوءاستفاده می کنند، اما اسرائیلی ها هم شرایط مشابه ترامپ را دارند. با توجه به شکنندگی تشکیل دولت و بحث مربوط به اعتماد پارلمانی، شاید این موضوع بتواند به نفع نتانیاهو باشد و آنها بتوانند از این فرصت استفاده کنند. در مجموع تبلیغات دامنه دار آمریکایی ها، تاکید بر دو نکته بالا و نیز تاثیرات داخلی و خارجی معامله قرن برای آمریکایی ها و اسرائیلی ها سبب خواهد شد که این مساله مورد توجه جامعه جهانی باشد و با موافقت ها و مخالفت های زیادی مواجه شود.

 

معامله قرن هم به نتیجه قطعی نمی رسد

لاسجردی با اشاره به آنکه طرح های صلح قبلی با موضوع فلسطین به نتیجه نرسیده است گفت: به نظر می رسد این بار هم معامله قرن هم به نتیجه قطعی نرسد. از سال 1975 طرح های صلح و روند سازش توسط اشخاص، گروه ها و سازمان های بین المللی شروع شد، اما هر کدام از آنها به نوعی حقوق اساسی مردم فلسطین را در نظر نگرفته بود. تا زمانی که اصطلاحا حقوق طرف ذی حق به درستی شناخته نشود، این مساله حل نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: در مورد طرح معامله قرن هم همینگونه است. آمریکایی ها هیچ گاه یک بازیگر بی طرف در مسائلی مثل فلسطین و اسرائیل نبوده اند. در عین حال با توجه به تاثیر لابی های اسرائیلی در آمریکا به نظر می رسد آنها یکطرفه به قضاوت می روند مثلا تلاش می کنند که برای اسرائیلی ها امتیاز بیشتری به دست بیاورند تا اینکه مقاومت فلسطین را مورد شناسایی قرار دهند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به همه تغییر و تحولات جهان عرب و عادی شدن رابطه برخی کشورهای عربی با اسرائیل به نظر می رسد در مجموع طرح «معامله قرن» برای عملیاتی شدن و حل مساله فلسطین با چالش های اساسی مواجه است که مهمترین آنها حقوق طرف فلسطینی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.