سخنران شب هشتم محرم در دارالزهرای تهران گفت: با بیان اینکه قرآن به ما راه حل هایی را باز گو می کند افزود: اگر مسلمانان بتوانند راهکار های قرآن را در پیش بگیرندو به کار ببندند؛ مفاهیم برخاسته از آیات الهی را درک کنند می توانند جایگاه واقعی خود را در قرن 21 میلادی به دست آورند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وخبری، همزمان با هشتمین شب ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان، امام حسین (ع) در مراسم عزاداری که در حسینه دارالزهرای تهران برگزار می شد حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر رحمانی خلیلی ، عضو مجمع روحانیون مبارز که با موضوع اصول و پایه های دعوت در اسلام با برداشتی از زندگی سید الشهدا سخنرانی می کرد اظهار کرد: اکنون که در قرن 21 میلادی و قرن 15 هجری قمری زندگی میکنیم این پرسش مطرح است که اسلام و قرآن با همه تبلیغات و تعلیماتی که داشته است و با همه فراز و نشیبهای مسلمانان در چه مقطعی از زندگی انسان ها قرار دارد؟!

وی افزود: آیا قرآن رسول الله و ائمه معصومین تعریفی برای جامعه سالم و عاقل و انسان عاقل و سالم ارائه کرده است اگر اسلام برای انسان سالم و خانواده سالم دارای نظر و تعریفی است مسلمانان در چه موقعیت و جایگاهی قرار دارند؟!

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی خلیلی با تشریح پاسخ به سوالات مطرح شده در مقدمه سخنان خود بیان کرد: آنچه که مشخص است این است که ما مسلمانان با آنچه در آیات و روایات، سنت رسول اکرم و سیره ائمه اطهار آمده است فاصله داریم. این انحراف از کجا آغاز شده است. شاید انحرافی که آغاز شده است در ابتدا زاویه محدودی با قرآن داشته است و در طول زمان این زاویه وسیع تر شده است و این کجروی و فاصله گرفتن از قرآن ما را به جایی رسانده است که مخالفین اسلام با تمام وجود و با مجموعه امکاناتی که دارند اسلام را به عنوان دین خشن، غیرعقلانی و مسلمانان را به عنوان انسانهایی دور از عقلانیت به دنیا معرفی کنند.

وی با بیان اینکه قرآن به ما راه حل هایی را باز گو می کند افزود: اگر مسلمانان بتوانند راهکار های قرآن را در پیش بگیرندو به کار ببندند؛ مفاهیم برخاسته از آیات الهی را درک کنند می توانند جایگاه واقعی خود را در قرن 21 میلادی به دست آورند.

حجت السلام والمسلمین رحمانی خلیلی با اشاره به 4 عنوان اصلی در آیات و روایات اسلامی افزود: آنچه که از آیات قرآن و سنت نبوی و سیره ائمه برداشت می شود 4 عنوان است که بیانگر اصول اصلی اسلام است. 4 عنوانی که عبارت است از، رشد،صلاح، تبیین و تفکر. اگر مسلمانان بتوانند هرکدام از این عناوین را که برای خود مختصات مخصوصی را دارند را در زندگی خود کاربردی کنند خواهند توانست عظمت والای اسلام را به دست آورند. و در برابر مخالفان با برهان و حجت خواهند گفت اسلام دین جنگ و خشونت نیست. اسلام دین تقلید کورکورانه نیز نیست. بلکه دین منطق است.

وی افزود: اولین عنوان که قرآن روی آن تاکید دارد و در بیش از 70 آیه به آن اشاره شده است مساله رشد است. رشد به معنی هدایت و در راه صحیح و منطقی قرار گرفتن. رشد یعنی تشخیص حق و باطل، زشت و زیبا و نیز به معنی پایداری و استقامت در راه حق.

این سخنران شب هشتم محرم در دارالزهرا تاکید کرد: جامعه ای که راه رشد و منطق درستی نداشته باشد و رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی در آن صورت نگیرد محکوم به زوال و فنا است. جامعه ای است که از کاروان رسالت جدا شده است.

وی با بیان اینکه از حدود 6600 آیه قرآن تنها 500 آیه ای که مربوط به فقه و احکام است مورد بررسی و توجه قرار گرفته است تصریح کرد: به بقیه آیات قرآن که در ارتباط با زندگی انسان است کمتر پرداخته شده است و تحقیقات لازم در مورد
آنها صورت نگرفته است.

حجت السلام والمسلمین رحمانی خلیلی با اشاره به دومین اصلی که از نظر وی آیات قرآنی به عنوان اصول اسلام مطرح می کند افزود: دومین اصل صلاح است. صلاح فرد و صلاح جامعه.108 مورد از آیات قرآن راجع به صلاح است. جایی که صلاح است رشد هم هست و جایی که رشد هست صلاح هم هست.

وی افزود: اصل سوم که به عنوان اصول دین اسلام مطرح می شود عبارت است از تبیین. تبیین یعنی روشنگری، روشن گفتن و روشن عمل کردن. تبیین به معنی بیان کردن و عمل کردن به آن است. کاری که درآن اجبار و تحمیلی نباشد. کاری که د رآت برهان، استدلال و پذیرفتن درونی باشد.

این سخنران مراسم هشتمین شب محرم در دارالزهرا با اشاره به اینکه نام دیگر قرآن فرقان یعنی جداکننده است افزود: فرقان یعنی جداکننده حق و باطل. خداوند خطاب به پیامبر می گوید: ای پیامبر با همه علم و آگاهی و معرفت توحیدی که در وجود تو است برای مردم بگو و بیان کن. تا مردم در ابهام نباشند. تقلیدی که در آن منطق استدلال و برهان نباد فاقد ارزش برای فرد و جامعه است.

وی ادامه داد: مردم باید ابتدا آگاهی و فهم کسب کنند و سپس به سوی عمل قدم بردارند. تا فکر و اندیشه جامعه به مسیر زندگی و دسترس مردم قرار نگیرد کار به جایی نخواهد رسید.

حجت السلام والمسلمین رحمانی خلیلی با بیان اینکه اصل چهارم در بحث عناوین مورد تاکید اسلام تفکر است افزود: حدود 233 مورد در قرآن مجید راجع به تفکر بحث شده است. تا فکر و عقل فرد و جامعه به حرکت درنیاید، این جامعه نمی تواند در دنیا جایگاه و صلابت داشته باشد. اعراض از تفکر موضوعی است که در قرآن راجع به آن مباحث متعددی طرح شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت سیدالشهدا بر اساس همین اصول حماسه عاشورا را به وجود آورد افزود: امام حسین بر اساس همین اصول از مدینه به مکه و از آنجا به سوی کربلا حرکت کرد. او درمسیر حرکتش اهداف و خواسته های خودش را بیان کرد. امام حسین برای احیای دین قیام کرد و احیاگر دین بود. برخی معتقدند اگر امام حسین قیام نمی کرد، تاریخ گسترش و تاثیرگذاری اسلام تنها مربوط به قبل از امام حسین می بود. امام حسین با قیامش دوباره اهداف و خواسته های دین را در زندگی انسانها به شکل عملیاتی درآورد.

حجت السلام والمسلمین رحمانی خلیلی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف حرکت امام حسین اصلاح گری بود یادآور شد: معاویه سالها به عنوان خلیفه مسلمین حکومت کرد. امام حسین اصلاح گری را در سنت و سیره خود نشان داد. ایستادگی امام حسین بر عقدیه خود نمونه است. کسانی که خدا را پذیرفتند و ایمان به او دارند روی عقیده خود ایستادگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر عزاداری و عرض ادب به محضر امام حسین می کنیم باید در عقیده خود استقامت کنیم طوری نباشیم که با هر بادی مسیرمان را عوض کنیم.

این سخنران مراسم سوگواری سیدالشهدا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیام امام حسین به خاطر احیا ارزشهای اسلامی در جامعه بود افزود: باید در مراسم های عزاداری امام حسین نیز ارزشهای اسلامی را مطرح کنیم و بتوانیم اهداف امام را تا حد امکان جامه عمل بپوشانیم. تا بتوانیم پاسخگوی حضرت سیدالشهدا باشیم.

گفتنی است در این مراسم شخصیت های دینی و سیاسی از جمله ، یادگار امام آیت الله سید حسن خمینی ، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین موسوی لاری،آیت الله موسوی خویینی ها، حجت الاسلام والمسلمین امام جمارانی و مهندس احمد خرم حضور یافته بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.