به گزارش ایرنا، حسن اسلامی‌راد روز دوشنبه در دیدار اعضای ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با امام جمعه سمنان به دغدغه رهبری در ارتباط با بحث قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: ایشان یکی از زیان ‌های بزرگ اقتصاد را بحث قاچاق کالا و ارز دانسته و برای مهار این پدیده، دستوراتی را صادر کردند که مسوولان موظف به پیگیری آن شده‌اند.
وی به تشریح اقدامات این کمیسیون در سال‌های اخیر اشاره کرد وافزود: در بحث قاچاق کالا و ارز شاخص‌هایی مانند حجم کشفیات قاچاق، بحث وصول جرایم ناشی از پرونده‌های قاچاق و افزایش درآمد قانونی دولت، محور سنجش موفقیت در بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سمنان ادامه داد: برآورد حجم دریافتی قاچاق کالا و ارز در سال 92، 25 میلیارد دلار ارزیابی شد که در سال 93 این حجم به 19 میلیارد و 800 میلیون دلار و در سال گذشته این حجم 12 میلیارد و 600 میلیون دلار در کشور برآورد شده است.
اسلامی‌راد با بیان این که حجم قاچاق کالا از سال 92 تا 96، 50 درصد در کشور کاهش یافته است، خاطرنشان کرد : برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که هر ساله 10 درصد از حجم قاچاق کاهش یابد و تا جایی که امکان دارد برای کاهش این پدیده تلاش می‌شود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بیان کرد: در بحث مبارزه با قاچاق کلان و سازمان‌یافته در مرزها و مبادی ورودی اقدامی جدی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در این راستا 150 هزار میلیارد ریال قاچاق در سال گذشته، کشف شده که این امر نشانگر از عزم جدی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
اسلامی راد بیان کرد: روند تسهیل کار در صادرات و واردات کالا و تسهیل در روند ترخیص کالا، ارتقای نظارت الکترونیکی در جریان ترانزیتی ، ایمن سازی نسبت به رویه گمرکی و ارایه خدمات الکترونیکی و رصد 100 درصدی کالاهای ورودی نیز از جمله اقداماتی است که منجر به کاهش ورود قاچاق کالا و ارز شده است.
وی به افزایش متلاشی شدن باندهای سازمان ‌یافته قاچاق اشاره کرد و افزود: در این راستا در سال گذشته، یک ‌هزار و 270 باند قاچاق کالا در سطح کشور متلاشی شد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سمنان به اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اشاره کرد و اظهارداشت: در سال 96، 108 جلسه در این ارتباط تشکیل شده و عمده نگاه در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان، نگاه پیشگیرانه است.
وی بیان کرد: ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی در این کمیسیون به عنوان راهبرد در سطح استان پیگیری می‌شود.
وی بیان کرد: ارزش ریالی کالای کشف شده در این استان در سال گذشته، 151 میلیارد و 919 هزار و 962 ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 95، افزایش کشفیات را داشتیم که این مسأله نشانگر این است که در بعد پیشگیری و مقابله اقدامات وسیعی انجام شده است.
اسلامی‌راد بیان کرد: بیشتر کالاهای کشف شده به صورت عبوری در محورها و جاده‌ها کشف شده و استان کمتر به قاچاق کالا آلوده است .
وی بیان کرد : در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش کشفیات را داشتیم.
به گزارش ایرنا، در دوازدهم تیرماه سال 1381 مقام معظم رهبری فرمان مبارزه جدی با پدیده قاچاق کالا و ارز را صادر کردند .
6026/م.ع
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.