پژمان صالحی فر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 1396 از 42 هزار مراجعه کننده در استان سمنان حدود 33 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.
وی اظهارداشت: این تعداد بر اساس هدفگذاری در سال جاری باید تا 35 هزار نفر افزایش یابد که تحقق این امر به همکاری و یاری شهروندان در کار خداپسندانه اهدای خون وابسته است.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با تاکید بر این که به این منظور تعداد اهداکنندگان مستمر و بانوان باید در استان سمنان افزایش یابد، تاکید کرد: سمنان از استان های ممتاز کشور در تامین خون برای هموطنان در دیگر استانهاست و این روند باید به همت مردم نوعدوست استان پایدار بماند.
وی ادامه داد: سال 96 حدود 33 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند، و در سه ماه 97 بیش از هفت هزار نفر خون اهدا کردند که این میزان به نسبت پیش بینی و هدفگذاری عقب است.
وی تصریح کرد: امسال بر اساس هدفگذاری باید تعداد 33 هزار اهداکننده به 35 هزار نفر افزایش یابند و 2 هزار لیتر پلاسما از سوی اهداکنندگان تامین شود.
صالحی فر بیان کرد: در سال 1396 از 42 هزار مراجعه کننده از 33 هزار خون دریافت شد که فرآورده خونی 16 هزار نفر در مراکز درمانی داخل استان مصرف شد و فرآورده خونی 17 هزار نفر به تهران ارسال شد.
وی به اهمیت پلاسما در تولید داروهای مشتق از آن برای درمان بیماری های خاص اشاره و اضافه کرد: اکنون چهار دستگاه پلاسمافرزیس در پایگاه انتقال خون امام رضا(ع) سمنان وجود دارد، این امکانات در کمتر از 10 استان موجود است شهروندان باید مطلع باشند، انتقال خون سمنان روزانه دست کم به 20 واحد پلاسکا نیاز دارد.
وی با بیان اینکه کمبود فرآورده خونی در استان سمنان وجود ندارد، بیان کرد: تنها نگرانی در تامین خون، روزهای گرم تابستان است که مردم تمایل کمتری به اهدای خون دارند.
صالحی فر اضافه کرد: سمنان از استان های معین کشور است، در طول سال در هفته 300 واحد به تهران ارسال می شد که با ایجاد شبکه ملی خونرسانی مرزهای استانی شکسته شده و تامین خون برای هموطنان باید جدی تر دنبال شود.
وی با بیان این که اولویت اول استفاده از فرآورده های خونی اهداشده مردم استان تامین نیاز مراکز درمانی خود استان است، گفت: ولی سمنان استانی است که ظرفیت یاری به استان های مهم کشور را دارد که به همت مردم در این زمینه نیاز است.
مدیرک انتقال خون استان سمنان با بیان این که به صورت هفتگی 350 تا 400 واحد از سمنان به سیستان و بلوچستان ارسال می شود، گفت: بیش از 100 درصد نیاز فرآورده های خونی مراکز درمانی استان سمنان از سوی اهداکنندگان استان تامین می شود.
وی اضافه کرد: در مورد گروه‌های خونی خاص و منفی مانند اوی منفی و آب منفی میزان پاسخگویی به مراکز درمانی استان بیش 98 درصد است، در حالی که این میزان در شهری مانند تهران کمتر از 70 درصد است که نشان می دهد سمنان در این شاخص از استانهای برتر است.
وی یادآور شد: فرآورده هایی مانند پلاکت که فقط عمر سه روزه دارند به شدت به مراجعه روزانه و مستمر اهداکنندگان وابسته است زیرا عمر این نوع فرآورده های خونی کوتاه است ونمی شود برای مدت طولانی از آن نگهداری کرد.
وی با دعوت از مردم نیک اندیش استان سمنان برای اهدا خون، پسلاکت و پلاسما، بیان داشت: پایگاه های اهدای خون در استان در روزهای زوج از هفت صبح تا ساعت 19 و در روزهای فرد از هفت صبح تا ساعت 14 آماده خونگیری هستند.
وی به کاربرد پلاسما و پلاکت برای یاری به بیماران خاص اشاره کرد و گفت: تعداد بیماران تالاسمی در استان سمنان 70 نفر است و تعداد بیماران هموفیلی بسیار کم است، ولی استانهای دیگر این نیاز بسیار بالاست.
به گفته صالحی فر، از 20 فروردین 97 تولید پلاسما از روش آفرزیس در استان سمنان آغاز شده و ترغیب مردم به مشارکت در اهدای پلاسما در استان باید فرهنگسازی شود، همان‌طور که اهدای خون کامل در این استان به خوبی به یک فرهنگ تبدیل شده است.
وی یادآور شد: در شهرستان سمنان چهار دستگاه پلاسماآفرزیس وجود دارد که از آن داروهای مشتق از پلاسما برای بیماران سرطانی و بیاران خاص تولید می شود.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به روز 24 خرداد روز جهانی اهداکنندگان، گفت: در روزهای مختلف در شهرستان های این استان جشن تقدیر از اهداکنندگان برنامه ریزی شده ادامه دارد.
سمنان استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر 100 هزار نفر است، این شاخص در کشور 27 و در استان سمنان 46 اهداکننده است و 79 درصد اهداکنندگان خون در استان اهداکننده مستمر هستند.
در سال 1396 تعداد 32 هزار و 701 نفر در پنج پایگاه هدای خون استان سمنان در شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار موفق به اهدای خون شدند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.