اکبر ایرانی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یادآور شد: بزرگان علم و اندیشه ایران میراث بشری هستند و نباید بحث مصادره آنان مطرح شود اما با گفت و گو می توان این چالش را برطرف کرد.
وی با اشاره به برگزاری همایش های گوناگون با اهداف فرهنگی، تاریخی و هویتی به وسیله موسسه میراث مکتوب، ابراز داشت: کتاب دستور الجمهور که توسط مرحوم استاد ایرج افشار تحقیق و تصحیح شده، به عنوان تنها اثر به جای مانده از خاندان بایزید بسطامی به چاپ رسیده و قرار است دکتر علی اشرف صادقی در مورد آن در همایش 'میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان' سخنرانی کند.
ایرانی با تاکید بر اینکه برخی کشورها در پی بی توجهی و کم کاری ما با استفاده از مفاخر و مشاهیر ایران برای جذب گردشگر برنامه ریزی می کنند، افزود: در شهر قارص ترکیه برای شیخ ابوالحسن خرقانی مسجد و مقبره ساخته و جذب گردشگر می کنند. ما باید از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کرده و این بزرگان را به مردم معرفی کنیم و نگذاریم که عده ای هم سوء استفاده کرده و تصوف دروغین را ترویج کنند.
وی همچنین با اشاره به سخنرانی محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن علمی ایران شناسی در پنل علمی همایش در خصوص کارهای ایران شناسان درباره بسطامی و خرقانی، بیان کرد: مجموعه گفت وگو هایی نیز در فضای مجازی با دکتر سید حسین نصر انجام شده و کتابی با حدود 80 صفحه از این گفت و گوها با عنوان مکتب عرفان خراسان به چاپ رسیده که در همایش بسطام رونمایی خواهد شد.
ایرانی اضافه کرد: برپایی این همایش می تواند فرصتی فراهم کند تا با حمایت از انجمن دوستداران حافظ در شاهرود، سال آینده برنامه ای جدی تر با حضور میهمانان خارجی بیشتری برگزار شود.
همایش' میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان' با هدف حفظ مفاخر ارزشمند ایرانی، بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی پنجشنبه 31 خرداد در شاهرود برگزار می شود. آسین چلبی نواده بیست و دوم مولانا، شهرام ناظری و استادان و بزرگان فرهنگ و ادب کشور مهمان این همایش هستند.
شهرستان شاهرود 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی دارد که شامل 63 بنا و محوطه تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.