احمد همتی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کشاورزی دانش بنیان یکی از ضروریات محور توسعه استان و کشور است و تمرکز و بهره‌گیری از کشاورزی علوم روز در این بخش گامی موثر برای صنعتی‌شدن و محور توسعه در سمنان است.
وی اظهارداشت: انتقال آخرین دستاوردهای علمی به عرصه‌های کشاورزی با استفاده از نیرو‌ها و استعدادهای جوان این بخش در فضای کار و تولید موثر است و کارشناسان متخصص جوان و با انگیزه می توانند با ارایه راهکارهای جدید و در سایه تعامل، توسعه، رونق بخش کشاورزی را محقق سازند.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از یافته‌های علوم ‌نوین کشاورزی و انتقال آن‌ها با هدف ارتقای سطح دانش و تغییر نگرش کشاورزان در راستای استفاده بهینه از منابع آبی موجود و افزایش بهره‌برداری از محصولات کشاورزی می‌تواند به رونق این بخش کمک شایانی کند.
وی به نصب سامانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از این روش‌ در افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک اثرگذار بوده و در سال‌های اخیر با بکارگیری سامانه‌های نوین آبیاری در استان شاهد بهره‌وری 45 درصدی از آب در بخش کشاورزی هستیم.
همتی با اشاره به کمبود منابع آبی و روند خشکسالی‌ ها در استان و کشور، تصریح کرد: بهره‌وری از آب در کشورهای پیشرفته جهان که از لحاظ منابع آبی غنی تر از ایران هستند بنابراین پیگیری و تمرکز دستگاه‌های متولی در این بخش لازم است.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به مدیریت مصرف آب در کشاورزی به دلیل استفاده 87 درصد مصارف منابع آبی استان در این بخش بسیار حیاتی است و سرمایه گذاری برای اجرای سامانه‌‌های نوین آبیاری اقدامی موثر در جهت افزایش کارآیی آب و بهره‌‌‌وری از محصولات کشاورزی است.
همتی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان کشت سنتی به گلخانه‌ای گامی موثر در رونق بخش کشاورزی استان است.
وی استفاده به روزترین روش های کاشت، داشت و برداشت را ضروری دانست و گفت: بهره‌گیری از کشاورزی دانش محور در بلندمدت منجر به افزایش سرمایه و ایجاد اقتصاد پایدار در بخش کشاورزی می شود که تحقق این موضوع در گرو ایجاد صنایع فرآوری و تکمیلی این بخش است.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه بخش فرآوری کشاورزی را یکی از زمینه‌های مستعد برای توسعه صادرات محصولات برشمرد و گفت: صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی راهبردی برای افزایش انگیزه کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش در بهره‌وری مطلوب از منابع صادراتی است.
دراستان سمنان حدود 45 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در 198 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی فعالیت دارد و تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی 96-95 در استان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به 2 میلیون هزار تُن رسید.
6026.س.خ
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.